Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Rundbane hva nå?

Re: Rundbane hva nå? [Re: ] #1033787 21/09/2010 14:50
mariusuv Offline
Medlem
Medlem
Sitat: anonymous13
Og hvilken kultur er mer terrengsykkelvennlig en den de har hjemme mener du da? Den finnes ikke der jeg bor. Mulig de driver med noe i nabobyen, men da snakker vi med en gang en utvanning av kulturbegrepet ;-)

Jeg utvanner kulturer som hobby, og begreper likeså. Var vel ikke ment i ordets rette forstand. Tanken bak det var vel å for eksempel bruke skole og sport i kombinasjon, som de gjør på idretsgymnas, men da har man nok mer tanke på prestasjoner igjen, noe som for noen skotter litt på gleden.
Hadde i alle fall vært koselig om NC ble med synonymt med moro, kontra prestisje, men nå skal jeg slutt å uttale meg om dette, for jeg har selv ingen erfaring med noe særlig rittsykling i Norge, kun litt fra forrige skoleår i USA.

-Marius

'The whole Universe is a large joke. Everything in the Universe are just subdivisions of this joke. So why take anything too serious.' - Zappa
Re: Rundbane hva nå? [Re: ] #1033800 21/09/2010 15:20
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ØysteinL: Har du noe bakgrunnsinfo om hvorfor NORBA innførte rytterkategoriene i USA?

Jeg ser jo på mtbr at rytteren som diskuterer der er veldig opptatt av om de kjører i Pro,Expert,Sport eller Beginner når de diskuterer ritt og trening.

De forskjellige klassene sykler forskjellig distanse og av og til forskjellige løyper, og det virker som om det å rykke opp en kategori er store mål for mange (i tillegg til å disse de som ikke flytter opp en klasse til tross for at de vinner).

Kjenner ikke detaljene, men jeg tipper det ikke er så langt unna A og B som vi hadde på landevei i forrige århundre. Vi hadde da A, B, Veteran og Tur.

Hos oss forsvant det av to grunner; alt for få ryttere (det å opprettholde flere divisjoner krever ev viss deltakermengde) og innføring av U23. Vi endte da opp med Elite, U23, Veteran og Tur/Sport.
Det siste B-NM var i Ottadalen i '99(?).

Re: Rundbane hva nå? [Re: mariusuv] #1033802 21/09/2010 15:30
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes det er bra med en debatt om hva Norges Cup egentlig burde være og inneholde, men selv er jeg litt konservativ slik sett at i og med at Terreng Rundbane pr def er en Olympisk gren - og ikke bare det, men det er en "ren" gren i den forstand at den ikke "egentlig" er noe annet eller en "vri" på noe annet...

Derfor synes jeg ikke at forslag om å forbedre Terreng Rundbane ved å: Arrangere den i Storgata, i bunn av en hoppbakke, i målområdet til et maratonritt, osv ikke er med å forbedre grenen, men bare har til hensikt å gjøre den til noe helt annet enn den er. Jeg synes også det å innføre elementer fra andre grener, enten det er BMX, freeride, downhill eller landevei også bare handler om å vanne ut "ur-grenen" terrengsykling. Jeg synes terrengsykling skal handle som å sykle i terreng som til en viss grad gjerne er opparbeidet med dropp og hopp osv men på en måte som fremdeles fremstår som terreng. (gjerne slik de har gjort i et lite parti på Konnerud) Men paradokset er at "BMX-dumper" i en rundbaneløype, vil for en bmx syklist fremstå som litt stakkarslig, mens for en rundbanesyklist fremstår som "kjempespennende".

Å omforme rundbane til å prioritere først og fremst familier på tur, føler jeg også blir feil, da det allerede finnes mange slike. Men når det er sagt, vil det være fordel å skape mest mulig interesse i bredden for terreng rundbane da det etter min mening er fantastisk morsom sykling. Så gjerne fler i sports- og veteranklassen, men uten å måtte arrangere det på grusvei av den grunn.

Norges Cup Terreng tror jeg på lang sikt gjør seg selv en tjeneste ved å være tro mot ideen, men gjerne forbedre seg i form av mer "riktige" kjøretider og mer spektakulære rundbaner som er spektakulære på terrengvis og ikke på bmx-vis, eller rene grusritt (noen rundbaneritt jeg har vært på er helt åpenbart laget av birkebeiner-deltagere som tror "terreng" er det samme som "grusvei").

Kort sagt, hvis man må gjøre om formatet til å bli noe helt annet, er egentlig det det samme som å avlive hele greia.

For å harselere litt: Downhill kan man helt klart forbedre ved å trekke dem vekk fra utforbakkene (hvor ingen gidder å se på i alle fall) og heller ned på torget i Drammen. Da får man mye mer publikum. Da kunne man for eksempel kjørt rundt og rundt torget. DET hadde vært morsom downhill! Det hadde kanskje lønt seg å stille med landeveissykler, men det ville jo bidratt til rekrutteringen til downillsporten da det er mange fler som har slike sykler enn disse store tunge fulldemperne. Man kunne til og med arrangert downhill på denne måten om vinteren på samme sted! Da kunne de bare brukt ski istedet for sykkel. Det er jo enda bedre, for alle har jo ski!! Tenk deg det,da: Downhill ritt på Drammen torg om vinteren, rundt og rundt torget, med ski istedet for sykkel. Nødt til å bli suksess det vettu... ICON_SMILE

Nei sriøst (for de som ikke takler ironi): Gøy med showritt i byen og sånn, men det er ikke terreng rundbane. 4 runder på Skullerud : DET er terreng rundbane! ICON_SMILE

Re: Rundbane hva nå? [Re: mariusuv] #1033807 21/09/2010 15:42
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Jeg burde jo selv helt klart kjørt flere NC-rundbaneritt i år, siden jeg trives best i terrenget, men hvor mange har det blitt - null.... (Kjører selv Veteran/Sport)

Hvorfor? Tja-noe er jo personlige årsaker som familie etc., men etter å ha lest litt i tråden begynte jeg å tenke litt på saken. Jeg skjønner jo at NC ikke primært er for min kategori, men flere har jo påpekt at de ønsker mer "listefyll" som oss veteraner:

Som flere har påpekt er det ikke den beste markedsføringen av NC.
I terminlista som ligger ute på terrengsykkel.no har disse rittene navnet "NC-rundbane". Det blir kanskje litt generelt i forhold til ritt med litt mer gjenkjennelige navn som Grenserittet etc. OK-det finnes unntak som Skullerudrittet, men jeg tror det hadde vært bedre rent markedsføringsmessig om rittene hadde markedsført seg under mer lettgjenkjennelige navn. Hvis jeg ikke hadde sett på terminlista på terrengsykkel.no (ja jeg vet den finnes andre steder også), hadde de fleste av disse gått meg hus forbi. Hvis du ikke vet hvor du finner terminlista på nettet, men ønsker å søke opp enkeltritt, så er det jo bare flaks om du finner dem.

Jeg mener det kan være liten tvil om at det er en noe engere krest som kjenner til de ulike NC-rittene som har vært i år, sett i forhold til kjennskapen til et gjennomsnitts maratonritt. Prøv å søke på google på NC rundbane. Du kommer ikke akkurat til noen spennende samleside...

En felles nettside ala Nissancup hadde vært topp. Tipper mange er innom de sidene i løpet av et år.

Facebookside? Bilder, film. Finnes det? Hvor?

Hvis man ønsker å få med fler i Veteran, så må det i hvert fall markedsføres mer i forhold til dem. Det må bli litt mer prestisje å delta.

For meg blir det sånn at enten må jeg stille i elite (og bli læppa), eller så stiller jeg i sport sammen med et par gode entusiaster som stiller på "alt" av ritt, samt 4-5 lokale sportere, og nivået er vanligvis generelt dårligere enn i Nissancup. Da blir det nok til at jeg heller prioriterer noe annet (og bidrar til den dårlige deltakelsen - sorry...)Det er synd, for det skulle da ikke være noe i veien for at Norgescup skulle være mindre gjevt enn Nissancup - heller omvendt. Men kanskje er det flere veteraner som tenker sånn?

Markedsføring, altså - få opp statusen. ICON_WINK

Ellers er det vel slik at terskelen for den jevne "Birkebeiner" er høyere for å stille i rundbane en maraton, fordi det er mer teknisk og ikke bare krever kondis. Mine lokale sykkelkompiser stiller for eksempel ikke i rundbane - der er det kun maraton som gjelder. Gjelder kanskje også mange?

Re: Rundbane hva nå? [Re: Sykkelbob] #1033808 21/09/2010 15:44
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Nå har vel faktisk flere og flere rundbane løyper nedover i europa begynt med mere elementer av northshore, hopp og dropp. Og det kommer det til å bli mere av da løypene blir mere og mere bygd. OL løypa blant annet blir bygd helt fra bunn av. Altså hele løypa bygges som man gjør i Moto Cross.

Det med å arrangere den sentrumsnært er heller ikke noe nytt da feks WC i Houffalize går i selve byen.

Jeg personlig syntes egentlig skullerud er en ganske dårlig rundbane løype da det stort sett er o2 snapping. Svelvik, Konnerud og Svarstad da snakker vi:-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Rundbane hva nå? [Re: olechr] #1033810 21/09/2010 15:48
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Nå har vel faktisk flere og flere rundbane løyper nedover i europa begynt med mere elementer av northshore, hopp og dropp. Og det kommer det til å bli mere av da løypene blir mere og mere bygd. OL løypa blant annet blir bygd helt fra bunn av. Altså hele løypa bygges som man gjør i Moto Cross.

Det med å arrangere den sentrumsnært er heller ikke noe nytt da feks WC i Houffalize går i selve byen.

Jeg personlig syntes egentlig skullerud er en ganske dårlig rundbane løype da det stort sett er o2 snapping. Svelvik, Konnerud og Svarstad da snakker vi:-)

Vi er nok ikke så uenige her. Elementer fra northshore og bmx er greit nok det så lenge man ikke kompromisser for mye med det at det skal være en terrengløype. ICON_WINK Jeg har ikke sett alle de løypene i utlandet, men det er ikke nødvendigvis slik at de har rett og vi har feil... ICON_WINK

Houfalize går vel i terreng? Det er vel ikke bare i storgata? ICON_WINK

Re: Rundbane hva nå? [Re: Sykkelbob] #1033816 21/09/2010 15:54
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det går i terreng med nedom byen.

Faktisk tittet jeg litt rundt i Lillestrøm idag og kunne klart å lage en terreng løype selv her. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Rundbane hva nå? [Re: olechr] #1033859 21/09/2010 16:55
Immer Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olechr
Sitat: Oystein L
Hvorfor er dette så mye vanskeligere på terreng enn på landevei?

På landevei var også deltakerantallet tragisk lavt for noen få år siden, men nå koker det i alle aldersklasser.

Rammebetingelsene (begrensningene i startkontingenter, pengepremier, kostnader, etc) er jo stort sett de samme.
For rytterne er jo også kostnadene de samme (eller bidrar kanskje klubbene mer til sine landeveisutøvere?).

Jeg aner ikke, jeg bare spør...

Det har faktisk jeg lurt på også. Samt hvorfor er det så mange som sater "fullt" på landevei og ikke på terreng.

Jeg aner heller ikke, men jeg trur det kommer av at flere klubber satser hardt på landvei. Og at det er flere lag som man ser at man kan komme inn på.

Jeg vet heller ikke men har sett det samme som deg.

Det kommer nok mye av, Thor Hushovd og Kurt Asle Arvesen innsats i det store profflivet.
Hvor TV 2 har sendt nå i snart 10 år fra TDF. Tror det har hatt effekt.

Flere LIVE sendinger fra verdenscupen i XC, ville over tid økt interressen fra de yngre..
Media har MYE å si...

Trondheim - Oslo er veldig langt...
Re: Rundbane hva nå? [Re: Joar71] #1033861 21/09/2010 17:07
Immer Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Joar71
Jeg burde jo selv helt klart kjørt flere NC-rundbaneritt i år, siden jeg trives best i terrenget, men hvor mange har det blitt - null.... (Kjører selv Veteran/Sport)

Hvorfor? Tja-noe er jo personlige årsaker som familie etc., men etter å ha lest litt i tråden begynte jeg å tenke litt på saken. Jeg skjønner jo at NC ikke primært er for min kategori, men flere har jo påpekt at de ønsker mer "listefyll" som oss veteraner:

Slik tenker tydeligvis ikke de ca 200 som stiller i elite menn under birken !!
Hvorfor?
Tror veldig mange veteraner kun tenker tid(les ny pers) Derfor stiller mange da i elite klassen, mens i rundbane hjelper det sjeldent å sitte på hjul på samme måte.

Trondheim - Oslo er veldig langt...
Re: Rundbane hva nå? [Re: Immer] #1033865 21/09/2010 17:11
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
En god ide å få mer publikum på NC-rundbane, men man må nok tenke på hvordan det skal gjøres. Mange gode innspill har kommet her i tråden. Vi bør imidlertid være bevisste på hvordan det gjøres. Under årets Birkebeinerløp ble området også brukt til NM i terrengløp, og etter hva jeg har forstått, druknet det NM fullstendig. Det var ingen suksess og en slik kombinasjon blir sannsynligvis ikke gjentatt.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Rundbane hva nå? [Re: tbh] #1034612 22/09/2010 14:18
R
rocx Offline
Fersking
Fersking
R
Hva skedde egentlig med ranking-rittene og listene som det var snakk om før sesongen. Det dukket aldri opp noen liste på NCF sine sider? Selv tenkte jeg å stille på noen av disse rittene for å se hvor høyt det er mulig å komme. Hva med å la NC-rundbane (og marathon) få ennå større innflytelse på seeding i de store marathon rittene. Noe samarbeid burde vell være mulig å få til.

Re: Rundbane hva nå? [Re: ] #1034652 22/09/2010 15:59
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: tbh
Under årets Birkebeinerløp ble området også brukt til NM i terrengløp, og etter hva jeg har forstått, druknet det NM fullstendig. Det var ingen suksess og en slik kombinasjon blir sannsynligvis ikke gjentatt.

Nå spørs det jo hva du mener med druknet da. Hvis arrangørene av NM synes det var rart at det var færre med i NM enn i en landets største løpekonkurranse for mosjonister, må jeg si de gikk inn i dette med feil målsetninger.

Om NM-arrangøren og løperne var fornøyde er det jo greit, selv om utenforstående synes det druknet litt (uten at jeg vet noe om det).

Litt som at jeg ikke ville brydd meg så mye om et NC rundbane hadde druknet litt i Birken/Grenserittet så lenge det hadde vært mye liv rundt løypa, og rytterne hadde hatt det moro.

Re: Rundbane hva nå? [Re: EgilS] #1034659 22/09/2010 16:11
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Min oppfatning av hva jeg har hørt var vel at det var mange i området, men at knapt nok noen skjønte at det var et NM terrengløp som pågikk.

Er enig i at det er en positiv synergi hvis de som allerede er tilstede heier på det "lille rittet", men hvis ingen får med seg hva hva dette nc-rittet er, blir vel folkemassen like mye en hindring.

--
Tord Bern Hansen

Re: Rundbane hva nå? [Re: tbh] #1034671 22/09/2010 16:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Min oppfatning av hva jeg har hørt var vel at det var mange i området, men at knapt nok noen skjønte at det var et NM terrengløp som pågikk.

Er enig i at det er en positiv synergi hvis de som allerede er tilstede heier på det "lille rittet", men hvis ingen får med seg hva hva dette nc-rittet er, blir vel folkemassen like mye en hindring.

For så vidt enig i det.
Nå er vel det å gjøre oppmerksom på at det foregår NM/NC i tillegg muligens en forholdsvis enkel sak å gjøre noe med? Et samarbeid (med "hovedarrangør") om logoer og artikler i tilkytning til annet reklamemateriell, brosjyrer etc., samt en viss mengde plakater i området burde være til stor hjelp?

Selv om jeg fra andre sammenhenger vet at noen har problemer med å oppfatte informasjonen uansett mengde...

Re: Rundbane hva nå? [Re: tbh] #1034684 22/09/2010 16:37
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Mine two cents:

NC rundbane må bli mye mer en "happening" enn det er nå. Ritthelger med to ritt var et steg i riktig retning, men ikke nok. Antall ritt må reduseres slik at hvert ritt blir noe man kan krysse av i kalenderen og glede seg til. Slik det er nå planlegger jeg aldri på starten av sesongen hvilke NC-ritt jeg skal delta på, jeg tar det litt på sparket. Og da blir det ofte bortprioritert (for det kommer jo et nytt ritt om ikke lenge...). Lettere å finne "unnskyldning" til å ikke delta jo nærmere et arrangement man kommer.

Mitt forslag er å innføre maks 4 norgescup-arrangementer, f.eks. et i Stavanger, to på Østlandet og et i Trondheim. Hvert arrangement består av et tradisjonelt rundbaneritt ene dagen og et mororitt (tempo, shortcourse etc) dagen før/etter.

Disse to bør helst foregå på samme sted, eller ihvertfall i umiddelbar nærhet til hverandre. Da ankommer utøverne fredag for å titte på løypa, lørdag er det raceday/mororitt, og søndag omvendt. Da tilbringer man mer tid på arenaen og på sykkelen, og man får dermed mer igjen for å delta.

Da kan man også markedsføre det som et komplett arrangement og ikke som enkeltritt. Tror flere tar turen til Stavanger for å delta på "Sørmarka Terrengchallenge" enn NC Sørmarka. Man kan gjerne ta med sponsor i arrangementsnavnet. Dette er attraktivt for sponsorer og gir mer gjenkjennelige navn som folk legger merke til. Vinn vinn!

Siden det kun blir 4 NC rundbaneritt må arrangørene søke om å få arrangere, og dette bør til en viss grad gå på rundgang. De som ikke for NC-status kan få NC-ranking status, f.eks. mindre ritt for spesielt interesserte, men som teller med i sammenlagten.

EDIT: Hvis man allerede i januar/februar går hardt ut og inviterer til en fullspekket sykkelhelg og markedsfører dette som årets happening for rundbanesyklister blir jeg overrasket om ikke folk kommer.

OPPSUMMERING: Vi må satse mer på noen få enkeltarrangementer, det er urealistisk å samle mer enn en håndfull til ritt mange ganger i året.

Redigert av marley; 22/09/2010 16:45.
Re: Rundbane hva nå? [Re: Mmar] #1034692 22/09/2010 16:49
panorama Offline
Veteran
Veteran
Sitat: marley
Mine two cents:
Mitt forslag er å innføre maks 4 norgescup-arrangementer, f.eks. et i Stavanger, to på Østlandet og et i Trondheim. Hvert arrangement består av et tradisjonelt rundbaneritt ene dagen og et mororitt (tempo, shortcourse etc) dagen før/etter.

Disse to bør helst foregå på samme sted, eller ihvertfall i umiddelbar nærhet til hverandre. Da ankommer utøverne fredag for å titte på løypa, lørdag er det raceday/mororitt, og søndag omvendt. Da tilbringer man mer tid på arenaen og på sykkelen, og man får dermed mer igjen for å delta.

Da kan man også markedsføre det som et komplett arrangement og ikke som enkeltritt. Tror flere tar turen til Stavanger for å delta på "Sørmarka Terrengchallenge" enn NC Sørmarka. Man kan gjerne ta med sponsor i arrangementsnavnet. Dette er attraktivt for sponsorer og gir mer gjenkjennelige navn som folk legger merke til. Vinn vinn!

Veldig enig!
Så kan heller andre UCI ritt komme utenfor disse, evt være innbakt i NC noen helger.

Mitt ønske:
Helg i Stavanger, Trondheim, Østlandet 1 (Svelvik: Stafett+XC), Østlandet 2 (Svarstad, Tempo (1runde)+XC)

Re: Rundbane hva nå? [Re: Mmar] #1034693 22/09/2010 16:52
tbh Offline
Dekktester
Dekktester

Spennende tanke. Jeg forstår deg slik at du i utgangspunktet ønsker samme arena begge dager?

--
Tord Bern Hansen

Re: Rundbane hva nå? [Re: Mmar] #1034696 22/09/2010 16:57
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Mine two cents:

Jeg trur du har veldig rett i det. jeg kan bare prate for min egen del, men hvis jeg viste det var kun 4 helger på samme sted så hadde jeg nok kjørt disse. Men når det er 10 ritt på forskjellige steder blir alt litt mere uintresant.

En annen ting med å ha det på samme sted er at da hadde flere ligget over og det hadde vært lettere å få til noe sosialt. Syntes det er litt av stasen med det å være på ritt å treffe andre også.

Siste N-cup i Trondheim med bankett etterpå får hvertfall min stemme! :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Rundbane hva nå? [Re: olechr] #1034705 22/09/2010 17:11
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Dobbeltritt for en arrangør kan muligens bli litt mye. Tror dere vi kan få to klubber til å samarbeide om ritt på samme arena?

Kan Drammen hjelpe Svelvik i Svelvik, orker Follo å arrangere sammen med Frøy på Skullerud, kan Rye, BOC og Asker samles om Holmenkollen osv?

--
Tord Bern Hansen

Re: Rundbane hva nå? [Re: tbh] #1034715 22/09/2010 17:32
panorama Offline
Veteran
Veteran
Eller Follo og Frøy samarbeid om Drøbak, så vi slipper Skullerud ICON_WINK

Re: Rundbane hva nå? [Re: tbh] #1034716 22/09/2010 17:34
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Tror dere vi kan få to klubber til å samarbeide om ritt på samme arena?

Det hadde vært flott og ikke minst effektivt.
I Oslo området og andre tettsteder ligger klubbene jo ikke langt fra hverandre. Til og med på fjellet hadde så noe vært mulig (Gol IL, Geilo IL, Andebarkji TSK).

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Rundbane hva nå? [Re: panorama] #1034843 22/09/2010 19:35
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Det meste er mulig, men fint om sykkelforbundet bestemmer seg for hvordan de vil ha det i god tid.

Re: Rundbane hva nå? [Re: peroo] #1034873 22/09/2010 19:52
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg ser ikke helt at det skal være noen forskjell på om det er 4 helger, eller 5 slik det har vært i år. Det er ikke det som gjør at "folk fleste" ikke stiller i NC.

At de to rittene går på forskjellige arenaer skjønner jeg blir mye styr. I hvert fall om man snakker om reisetid på en drøy time i mellom. Her bør man kanskje se litt på NC langrenn hvor man har flere renn på samme arena i NC-helgene.

Hvor enkelt det vil være å få til samarbeid med andre klubber er ikke godt og si. Det er ikke sikkert at andre klubber vil synes det er interessant å arrangere ritt utenfor sitt eget område. Da må man sørge for at det ligger noe i potten også for denne klubben.

Skal man bruke samme arena for to ritt bør man sørge for at løype dag 1 og dag 2 er forskjellige, det vil si bruker forskjellig trasé.

Re: Rundbane hva nå? [Re: Oystein L] #1034900 22/09/2010 20:19
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
En annen utgave av ritt jeg kunne tenkt meg var slik det var i cross når jeg drev med det. 2 heat. Så da kunne man hatt 2 30 min heat. Her fikk man poeng hvor den med mest poeng etter 2 heat vinner.

Ambassadør for Scott.
Re: Rundbane hva nå? [Re: Oystein L] #1034907 22/09/2010 20:26
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Et lite inspill til vår mann i forbundet:
Kunne det vært en idé å gjort et fremstøt mot langrennsmiljøet?
Her kryr det av treningsvillige O2-talenter som på sikt kan være med å heve både nivå og bredde i NC.
De har kanskje litt bedre sponsor- og medietekke også?

NC-løypene:
En stor del av oss som sykler NC vil aldri kunne bli noe annet enn listefyll. For at vi skal ofre tid og penger (lots of it) på ei NC-helg må løypa være morsom, i det minste en av dagene.

Min drøm er en Fastride med NC status ned Vassfjellstien i Trondheim (stien inngikk i NM Markatråkket i år).

Re: Rundbane hva nå? [Re: henrikg] #1034972 22/09/2010 21:29
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Tråden begynte vel med hvordan man skal få opp interessen rundt rundbane og øke rekrutteringen til NC. Det trekkes sammenligninger med Nissan Cup som er en stor suksess.

Hva gjør Nissan Cup til et slikt trekkplaster? Jo, de er små arrangementer som er nære, billig og går midt i uka. Grunnen til at de fleste seniorer stiller her, tenker da på de som er 30+, er at de allerede har barn som stiller samt at rittet blir brukt som en fin treningsøkt. Det er sosialt samt at det er gøy. Hvis man ser på deltagerantallet i Nissan Cup etter at Birken-helgen var unnagjort så er tallet vesentlig lavere enn 2 uker før. Det er av dette jeg tolker det slik at de fleste bruker dette kun som trening samt at det selvsagt er gøy.

Hva blir tilbudet for de unge lovende hvis NC blir redusert til 4 helger i året foruten Nissan/scott cup etc. Jeg kjenner ikke til tilbudene her, men hvis disse kun skal sykle små cup'er trur jeg desverre mange faller av i 15 - 16 års alderen og fortsetter/går over til lagspill som har masse aktiviteter hele sesongen. For seniorene ser jeg ikke behov for flere ritt.

Forøvring helt enig i Norges Cup navnet; det skremmer flere enn det lokker.

Knut

Re: Rundbane hva nå? [Re: KnutG] #1035000 22/09/2010 22:08
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Lite å tilføye, mye bra her, men jeg tror de som snakker om å gi rittene mer salgbare navn enn "NC stedsnavn" har et poeng. Kansje ikke mange prosentene å hente i hverken deltakere eller sponsorpenger, men det gir hvert ritt en sterkere identitet, og det høres mindre skummelt og sært ut. Og ikke minst er det ca gratis å gjennomføre.

Trønder osv
Re: Rundbane hva nå? [Re: Espen J] #1035072 23/09/2010 06:51
Thomaz75 Offline
Entusiast
Entusiast
Bra initativ Ole Christian!

Som aktiv mosjonist liker jeg NC-løypene. Problemet mitt for å kunne delta er at man må reise så himla langt! Derfor blir det enklere å velge matathon rittene som ligger +/- oslo. Løypene er jo kjempe fine på NC, dette er jo terrengsykling, ikke mye grus som alle de andre folkerittene.

Som mosjonist kunne jeg tenkt meg at det ble delt inn i regioner, østland, vestland eller lignende. Neste år vil jeg sykle Giant Cup sammen med guttungen, det er lokale ritt i vestfold/buskerud. Som mosjonist er det ganske uaktuelt å reise til vestlandet for å sykle, selv om det er veldig flott der.

Om man skal få med seg massene (mosjonistene) så bør:
navnet endres (som nevnt her),
det bør deles inn i regioner,
rittet bør gi seeding til Birken/andre ritt (kan være vanskelig)

SC Blur XC Carbon @ SLR, XX, R1
Re: Rundbane hva nå? [Re: Thomaz75] #1035119 23/09/2010 07:40
panorama Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Thomaz75

Om man skal få med seg massene (mosjonistene) så bør:
navnet endres (som nevnt her),
det bør deles inn i regioner,
rittet bør gi seeding til Birken/andre ritt (kan være vanskelig)

Regioner tror jeg vi ikke skal tenke på. Tror vi trenger å samles rundt de (få) skikkelige rundbanerittene vi har her hjemme!

Regioner funker bra for de (delvis små) lokale cupene (trøndercup, nissancup, giantcup, scottcup...)

Men for NC bør ikke dette være et alternativ en gang. At cupen bør få et nytt navn er jeg forsåvidt enig i.

Redigert av panorama; 23/09/2010 07:43.
Re: Rundbane hva nå? [Re: panorama] #1035126 23/09/2010 07:46
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Hva slags navneforslag har dere som mener det bør få et nytt navn da?

Det er jo en nasjonal cup og norgescup er et begrep som brukes i de andre sykkelgrenene samt i andre idretter.

Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support