Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Rundbane hva nå?

Re: Rundbane hva nå? [Re: Oystein L] #1033569 21/09/2010 10:58
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det må kunne være enkelt å kunne stille i NC. Startkontigent på 200 kr + brikkeleie på 100 kr i noen NC runder blir fort en del penger som må tas fra et annet sted i "fyllmassenes" budsjetter. Jeg kunne godt tenkt meg å stilt en gang eller to for å ha prøvd, men det er så kostbart at jeg har ikke giddet enda. Prøv å forenkle dette noen hakk. Prøv å få til et påmeldingssystem som i Nissan Cup.

Slik jeg ser det er utfordringen å få flest mulig til å starte uten at det går ut over det tekniske nivået som olechr og andre ønsker. Med større deltagerantall øker også pengepremiene (dette har faktisk en sammeneheng). Dersom det er behov for sportsklasser i alderen 20-35 bør disse ikke premieres, da de kun bør være en "prøveklasse" før man tør å stille i elite.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Rundbane hva nå? [Re: ] #1033585 21/09/2010 11:10
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Psst: (nå blir jeg vel pepet ut, men la gå..) jeg er egentlig ikke så opptatt av mosjonistene i NC-sammenheng, har mere fokus på aktiv ungdom og seniorer.

Når jeg snakker om utfordring med kombinasjon av masemønstring og NC tenker jeg praktisk og sportslig sett og basert på XC slik UCI definerer grenen i dag.

Et NC-arrangement er allerede i overkant langt som det er, men rittet kan selvfølgelig kombineres med sportsklasser før/etter.
Det er i såfall et arrangement som ligger utenfor selve NC, og det er fritt opp til arrangøren å lage så stort sirkus de bare vil av det (slik det alltid gjøres i Maraton).

Sitat: stosu
Det må kunne være enkelt å kunne stille i NC.
...
men det er så kostbart at jeg har ikke giddet enda. Prøv å forenkle dette noen hakk. Prøv å få til et påmeldingssystem som i Nissan Cup.

...
Dersom det er behov for sportsklasser i alderen 20-35 bør disse ikke premieres

??? Nå forutsetter jeg at vi fortsatt snakker om aktive ritt (dvs for organiserte utøvere med aktiv lisens), og da er faktisk NC XC de billigste rittene vi har i Norge rent påmeldingsmessig.

NIF's online påmelding er etter min mening enda enklere enn for Nissan Cup, igjen forutsatt at du er registrert i en NCF-tilsluttet klubb.

Premiering i sportsklasser er uansett ikke tillatt (sportsklasser reguleres av turrittreglementet)

Redigert av Oystein L; 21/09/2010 11:20.
Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033592 21/09/2010 11:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Det må kunne være enkelt å kunne stille i NC. Startkontigent på 200 kr + brikkeleie på 100 kr i noen NC runder blir fort en del penger som må tas fra et annet sted i "fyllmassenes" budsjetter. Jeg kunne godt tenkt meg å stilt en gang eller to for å ha prøvd, men det er så kostbart at jeg har ikke giddet enda. Prøv å forenkle dette noen hakk. Prøv å få til et påmeldingssystem som i Nissan Cup.

Slik jeg ser det er utfordringen å få flest mulig til å starte uten at det går ut over det tekniske nivået som olechr og andre ønsker. Med større deltagerantall øker også pengepremiene (dette har faktisk en sammeneheng). Dersom det er behov for sportsklasser i alderen 20-35 bør disse ikke premieres, da de kun bør være en "prøveklasse" før man tør å stille i elite.

Skal man sykle litt NC så kjøper man brikke. Det er fort innspart. Kontingent på et par hunder er IKKE dyrt, og er man medlem i en OK klubb så dekker klubben dette.

Re: Rundbane hva nå? [Re: Oystein L] #1033595 21/09/2010 11:22
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
Psst: (nå blir jeg vel pepet ut, men la gå..) jeg er egentlig ikke så opptatt av mosjonistene i NC-sammenheng, har mere fokus på aktiv ungdom og seniorer.

Når jeg snakker om utfordring med kombinasjon av masemønstring og NC tenker jeg praktisk og sportslig sett og basert på XC slik UCI definerer grenen i dag.

Et NC-arrangement er allerede i overkant langt som det er, men rittet kan selvfølgelig kombineres med sportsklasser før/etter.
Det er i såfall et arrangement som ligger utenfor selve NC, og det er fritt opp til arrangøren å lage så stort sirkus de bare vil av det (slik det alltid gjøres i Maraton).

Her er jeg enig med deg.
Det er også en del av de som stiller i sportsklasse som er mer enn kapable til å stille i NC Elite. Av en eller annen grunn er det ikke så skummelt, uten at jeg helt skjønner hvorfor det er så ille å stille i eliteklassen?

Re: Rundbane hva nå? [Re: EgilS] #1033618 21/09/2010 11:39
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
??

Et av hovedproblemene med Norges Cup i dag er at det er alt for billig å delta! Det finnes rett og slett ikke økonomi i dette prosjektet.

Folk forventer arrangementer av internasjonal kvalitet, pengepremier i internasjonal størrelse, folk sykler med fullkarbon rammer, XT og XTR utstyr, med KCNC bling over det hele. Men å faktisk betale for å delta 2-400 kr det blir for dyrt??????

Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033640 21/09/2010 12:10
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P

Om deltakerne ikke er villig til å betale tilsvarende kostnaden for et (halvt) dekk for at noen skal arrangere et ritt tror jeg vi kan legge ned hele idretten.

Re: Rundbane hva nå? [Re: olechr] #1033644 21/09/2010 12:16
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: olechr

-Seeding til Birken

Ja, uansett effekten av dette koster det veldig lite å sende noen resultatlister

-Annet navn. Norges cup skremmer nok bort en del.
Og ikke minst få merkedsført det. Egen hjemmeside, flag, brosjyrer osv som gis ut der folk er (raumer, grenseritt, farris osv osv)

Ja, en eneste liten flyer med litt opplysning hadde jeg satt veldig stor pris på mens jeg enda var uviten om hva dette var fornoe skumle greier

Egen nettside og annet navn bør man også innføre
Sitat: mariusuv
jenter som gråtende ned DH-løypa under kvalifiseringen med en HT

Innfør dette nå!

Redigert av charliew; 21/09/2010 12:20.
Re: Rundbane hva nå? [Re: ] #1033651 21/09/2010 12:20
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: anonymous13
Det er tross alt slik at rekrutteringen i lavere aldersklasser er elendig, det er dårlig oppmøte på NC i alle klasser.
Hvor kult er det å drive som aktiv ungdom når det stiller to stykker til NC-ritt i Maraton junior damer?

Vi hadde 135 påmeldte til NC åpningen / BrosCup 2
17 juniorer (4 kvinner)
31 seniorer (6 kvinner)
18 sportsklasse
69 stk Rekrutt til 16år
i tillegg kommer etteranmeldte

Så litt håp for rekruttering er det vel ICON_SMILE

Re: Rundbane hva nå? [Re: charliew] #1033654 21/09/2010 12:21
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
De gråtende jentene på HT's kan dere heller sende til oss i Grenutvalg Utfor så skal vi vise dem ordentlige sykler og sende de smilende ned utforløypene...

Re: Rundbane hva nå? [Re: ] #1033657 21/09/2010 12:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Nå er det slik at deltagerantallet i NC likner en vits i forhold til f. eks. Nissan cup (dette gjelder alle klasser). Dette har en grunn. Vi har 10-15 som satser rundbane i Norge. Alle andre er listefyll som bidrar til bedre premiering til de beste og mer penger i kassa for arrangør-klubben.

De fleste har noen ritt de SKAL sykle ila. en sesong. For de færreste er det NC rundbane. Folk gidder ikke betale 2-400 kr for å sykle en time. Betaler man 500 kr kan man sykle HELE Nissan-cup, dvs. mye mer for penga. Der det er folk finnes sponsorer, altså lettere å få inn gavepremier/sponsorpenger. Man trenger heller ikke regne lenge før man finner ut at det fort lønner seg å senke startkontigentene noe. Selvfølgelig er NC blant de billigste rittene (det er jeg fullstendig klar over), men å sykle ritt generelt er jævli dyrt! Pengekassa mi er hvert fall ikke utømmelig, dermed må jeg ta penger fra ett sted sånn at jeg kan bruke de på et annet sted (gjør man ikke det blir man etter hvert slått personlig konkurs).

Det må også bli kulere å komme på 20-25 plass i elite-klassen enn å vinne sportsklassen.

Gjør en spørreundersøkelse blant ALLE Nissan-cup deltakerne og finn ut hvorfor nesten ingen gidder å sykle NC rundbane. Tror det er mer fornuftig å bruke penger på noe sånt enn fine organisasjonskart.

Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033665 21/09/2010 12:35
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Alle andre er listefyll som bidrar til bedre premiering til de beste og mer penger i kassa for arrangør-klubben.

Mener du det er feil at arrangørklubben får betalt for dugnaden sin?

Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033678 21/09/2010 12:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vi har 10-15 som satser rundbane i Norge. Alle andre er listefyll ...

Gjør en spørreundersøkelse blant ALLE Nissan-cup deltakerne og finn ut hvorfor nesten ingen gidder å sykle NC rundbane. Tror det er mer fornuftig å bruke penger på noe sånt enn fine organisasjonskart.

Tror det "listefyllet" er utrolig viktig å ha på startstreken, både for å gi tilskuere noe mere å se på, og (ikke minst) for at våre kommende stjerner skal ha noen å kjøre mot og "klatre på".

Nå vet jeg ikke hva du sikter til med "fine organisjonskart", men alt som finnes av slikt i NCF er laget av tillitsvalgte. Ymse spørreundersøkelser er under planlegging (men de vil bli finansiert med lisenspenger).

Re: Rundbane hva nå? [Re: Sykkelbob] #1033681 21/09/2010 12:48
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det er i allefall ikke startkontigenten som hindrer meg i og delta i NC rundbane.. 200 kr betaler jeg med glede for at noen orker å skape et idrettsarrangement som jeg får ha det moro på.

Re: Rundbane hva nå? [Re: Sykkelbob] #1033685 21/09/2010 12:53
stosu Offline
Besatt
Besatt
Selvfølgelig ikke. Jeg unner arrangøren mest mulig penger for dugnadsjobb. Alle idrettslag drives slik. Dersom NCF finner penger et eller annet sted, kan de brukes til å subsidiere arrangørklubber av NC, slik at startavgiftene kan settes litt ned. Kanskje det kommer flere til å fylle opp listene, kanskje ikke. NCF kan hvert fall ikke fortsette i det samme sporet som de er i. Da kan NC rundbane legges ned om kort tid. Hva med å finne ut hvorfor det er så mange som sykler småcuper i Oslo-området, og så få sykler NC? Alle rittene går i samme området, så geografien er det ikke.

Hva med at NCF går til innkjøp av tidtagerutstyr som arrangører av NC kan låne? Dette vil være en engangs-investering som kan gjøre det lettere "å slenge seg med". Skal jeg betale 200 kr for å starte, kjøre bil fra Br.dal til Oslo, gjennom en trillion bommer, så kommer jeg nærme tusenlappen for å slenge meg med i et ritt jeg ikke har noe som helst forhold til (det er selvfølgelig ikke startkontigenter som er den største utgiften min, bare bommer en vei er en hundrings). NCF må tilrettelegge slik at arrangøren kan lage attraktive ritt slik at flest mulig "slenger seg med". Dette gir inntekter til arrangør og NCF, som igjen kan brukes til premiering til de beste.

Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033700 21/09/2010 13:08
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til din info;

- NC-deltakelsen ER på vei oppover igjen (men undertegnede mener det fortsatt er langt å gå), så vi var nærmere nedlegging i fjor og året før.

- NCF HAR kjøpt inn mye utstyr som NC-arrangørene gratis kan bruke (Per-Erik kjører en fullastet bil fra sted til sted hele sommerhalvåret).

- De fleste kan låne Emit-avleser i egen krets, og utøverne har brikker.

- Arrangørsubsidier ble det ikke plass til på årets budsjett, men fjerning av cupavgift, solid økning av sammenlagtpremier og bekostning av filming kommer også NC-arrangørene tilgode.

- Startkontingenten er maks 200,- (100,- for ungdom), og bompengene får du ta opp med våre politikere..

Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033703 21/09/2010 13:10
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er IKKE noen få hundrelapper som gjør at folk ikke gidder sykle NC. Det ligger på et helt annet nivå.

På startstreken under NM i Trondheim var det flere som startet i sportsklasse som hadde potensiale til å komme langt opp på listene i NM-klassen. Hvorfor? Prisen var akkurat den samme. Løypa var den samme. Publikum de samme. Været det samme.

Jeg tror det handler om hva som er kult og hva som oppfattes som "farlig".

Det er kult å kunne skryte av at du kom på pallen i 40-49 under NM, men ingen synesdet er kult med 13- plass i NM Elite. På samme måte som at det er kult å kunne skryte på seg en pallplasse i 30-30 i Birken, men lite kult å si at du kom på 9. i eliteklassen.

Nivået melom de beste og de lenger ned på lista er også veldig høyt. Det at man vet at etter halve løpet kjørt blir man tatt ut re nok litt "farlig", og ganske demotiverende for senere deltakelse. Hva om man i stedet for 7-8 runder hadde kjørt 3-4, og i stedet hatt 2-3 passeringspunkter inne på stadion, med løype i kløverform, og deler av sløyfene parallelt? Da hadde ingen blitt tatt igjen, publikum hadde hatt samme underholdning, rytterne sett hverandre oftere, og man hadde sluppet "ydmykelsen" det er å ikke få fullføre.

Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033706 21/09/2010 13:14
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg trur ikke man skal si at det funker ikke, det er ikke viktig osv. Det eneste vi vet er at slik det er nå funker ikke. Det er flere ritt i år som har kule løyper og bra rammer rundt men mangler syklister. Jeg er enig mye av det anonymous13 sier.

Jeg trur det er viktig å få med mosjonister i sportsklasser osv. Enkelt og greit fordi dette drar med seg folk. Disse har kanksje unger som da også blir med. Å knytte N-cup ritt opp mot de store maraton rittene er ikke jeg itvil om at er en lur ide.

Publikum skal vi ikke bekymre oss for. vi har ingen store profiler og da kommer ikke vanlige folk å ser på. Men har man andre ting som skjer kan det hende at sykkelintreserte kommer.

Intersport kunne feks på alle N-cup stått med skikkelig salgs stand hvor de solgte billige dekk, sko, pedale osv.

Litt mere uhøytidelig og mere gøy. For i senior men er det egentlig ikke mere enn 5-10 som "satser" rundbane. Kanskje bare 5 som satser skikkelig. Så vi må se til elite mosjonistene hvordan kan vi få med de. Mange av de er gode nok. Og jo flere som er med jo lettere er det for neste mann å være med.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033708 21/09/2010 13:14
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Greit det, men 200 kroner er alt for lite. Pr idag får arrangøren en dobbeltsmell ved at de både må betale eliterytterne permiepenger ut av rittkassa samtidig som de nektes å ta rimelig betalt for rittet, samtidig som tøyseritt på grus lett tar en 5-800 kroner i startpenger uten at noen reagerer på det enten de er fra Brummunddal, Oslo eller Finmark...

NC nedverdiger seg selv på denne måten og forbundet må inn og løse opp floken.
Premiepenger må i helhet dekkes av forbundet og startkontigenten må opp på et anstendig nivå. På denne måten vil arrangøren ha direkte incentiver for å legge seg i selen for å få med deltakere og tjene dugnadspenger gjennom startavgift og kiosksalg. Gode arrangementer og motiverte arrangørklubber danner fundamenetet dersom man ønsker seg en bedre NC cup. Dette er ikke til å komme bort fra. Man kan godt late som at vi kan ha internasjonale preg på våre ritt i Norge uten at det koster noen et øre, men virkeligheten inntar oss før eller senere.

At rekrutteringscupper er billige eller til og med helt gratis og at disse trekker mange folk, skulle bare mangle. Men man kan ikke sammenligne dette med NC.

Hvis ikke er konsekvensen at de få ildsjelene som drar i gang NC ritt på tross av både fornuft, intern goodwill og økonomi, gir opp og sender stafettpinnen tilbake til den indre menigheten. og da er du tilbake til to sperrebånd, en stoppeklokke og 20 ryttere til start...

Re: Rundbane hva nå? [Re: EgilS] #1033714 21/09/2010 13:17
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: EgilS
Det er IKKE noen få hundrelapper som gjør at folk ikke gidder sykle NC. Det ligger på et helt annet nivå.

På startstreken under NM i Trondheim var det flere som startet i sportsklasse som hadde potensiale til å komme langt opp på listene i NM-klassen. Hvorfor? Prisen var akkurat den samme. Løypa var den samme. Publikum de samme. Været det samme.

Jeg tror det handler om hva som er kult og hva som oppfattes som "farlig".

Det er kult å kunne skryte av at du kom på pallen i 40-49 under NM, men ingen synesdet er kult med 13- plass i NM Elite. På samme måte som at det er kult å kunne skryte på seg en pallplasse i 30-30 i Birken, men lite kult å si at du kom på 9. i eliteklassen.

Nivået melom de beste og de lenger ned på lista er også veldig høyt. Det at man vet at etter halve løpet kjørt blir man tatt ut re nok litt "farlig", og ganske demotiverende for senere deltakelse. Hva om man i stedet for 7-8 runder hadde kjørt 3-4, og i stedet hatt 2-3 passeringspunkter inne på stadion, med løype i kløverform, og deler av sløyfene parallelt? Da hadde ingen blitt tatt igjen, publikum hadde hatt samme underholdning, rytterne sett hverandre oftere, og man hadde sluppet "ydmykelsen" det er å ikke få fullføre.

Trur du er inne på noe her. jeg husker når jeg begynte å sykle så syklet jeg sportsklassen fordi Norges cup hørtes skummelt ut. Var redd for å bli tatt igjen osv. Når man blir tatt igjen er man liksom ikke med i rittet mere. Jeg kjørte 2 år i sportsklassen før jeg turte å kjøre N-cup rundbane. Husker fortsatt at jeg gruet meg til å stille med de "gode". For min del endte det godt da jeg vant hele greia. :-P

Ambassadør for Scott.
Re: Rundbane hva nå? [Re: olechr] #1033715 21/09/2010 13:18
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Å knytte N-cup ritt opp mot de store maraton rittene er ikke jeg itvil om at er en lur ide.

Det tror jeg ville fått meg(vi) til å ikke kjøre hjem etter maraton rittene på lørdag.. Hvertfall hvis det hadde vært en terrengcup.

Re: Rundbane hva nå? [Re: Oystein L] #1033719 21/09/2010 13:21
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig bra at det er sportsklasser også. Det tror jeg gjør at noen flere foreldre tar turen sammen med barna. Da kan både liten og stor sykle. Helt supert. Far/mor får trim. Vi sikrer rekruttering av de unge.

Hvorfor er det ikke sammenlagtlister for sportsklassene? Det burde det jo absolutt være. Tror det vil trekke flere folk. Og jo flere folk jo mere oppmerksomhet. Jo mere oppmerksomhet jo mere sponsorer og penger. Jeg er helt sikker på at eliten synes det flott med masse folk på start. Også mosjonistene i sportsklassene. Men man bør kanskje se litt på startordninga. Det blir lett mye kø med mye folk på start.

Re: Rundbane hva nå? [Re: Sykkelbob] #1033722 21/09/2010 13:23
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor er dette så mye vanskeligere på terreng enn på landevei?

På landevei var også deltakerantallet tragisk lavt for noen få år siden, men nå koker det i alle aldersklasser.

Rammebetingelsene (begrensningene i startkontingenter, pengepremier, kostnader, etc) er jo stort sett de samme.
For rytterne er jo også kostnadene de samme (eller bidrar kanskje klubbene mer til sine landeveisutøvere?).

Jeg aner ikke, jeg bare spør...

Sitat: erling

Hvorfor er det ikke sammenlagtlister for sportsklassene? Det burde det jo absolutt være.

Det er jo egentlig (sier egentlig, for den er ikke lett å finne) det i veteranklassene, det ble utdelt sammenlagtpremier på lørdag.
Sport 17-29 er definert som turritt, men det forhindrer jo ikke at det kan lages lister. Det er dog ikke alle som ghar tur/sportklasser.

Svaret på spørsmålet er vel egentlig at frem til den nye organiseringen har Aktiv 30+ sortert under "vetersnutvalget", og der har de vel aldri hørt om terrengsykling.

Uansett; jeg tar med meg Veteranklassene (og Sport 17-29) sammen med alt annet som kommer frem her inn i GU-arbeidet og evalueringsmøtet vi har 11. oktober.

Redigert av Oystein L; 21/09/2010 13:36.
Re: Rundbane hva nå? [Re: Oystein L] #1033727 21/09/2010 13:29
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

På landevei var også deltakerantallet tragisk lavt for noen få år siden, men nå koker det i alle aldersklasser.

Rammebetingelsene (begrensningene i startkontingenter, pengepremier, kostnader, etc) er jo stort sett de samme.
For rytterne er jo også kostnadene de samme (eller bidrar kanskje klubbene mer til sine landeveisutøvere?).

Det har faktisk jeg lurt på også. Samt hvorfor er det så mange som sater "fullt" på landevei og ikke på terreng.

Jeg aner heller ikke, men jeg trur det kommer av at flere klubber satser hardt på landvei. Og at det er flere lag som man ser at man kan komme inn på.

Jeg vet heller ikke men har sett det samme som deg.

Ambassadør for Scott.
Re: Rundbane hva nå? [Re: Oystein L] #1033729 21/09/2010 13:32
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt

Jeg tor faktisk det har noe med Hushovd/Arvesen/Hagen.effekten. Tour de France på TV og hele greia har inspirert mange unge talenter. Dette tror jeg har ligget under og drevet fram motivasjon hos både arrangører og utøvere. Vi trenger noen nye store profiler innen terreng også.

Bortsett fra at det er mye mer strevsomt å arrangere et landeveisritt (pga alle tillatelsene og formalitetene) så ser et landeveisritt mye kulere ut med enkle midler.

En annen sak er at jeg tror utøvere på landeveien har lettere for å se at det nytter å satse i og med at det finnes seriøse lag i Norge, et landslag (!) og dermed en brobygging ut i utlandet. Den broen tror jeg ikke folk ser så lett i terreng. (det finnes riktignok team som satser i terreng også, men de har ikke i nærheten samme type midler som feks. Joker Bianchi) Dermed blir kanskje terrengsporten mer navlebeskuende og fokuserer på å brife med kompiser på Skullerudsletta enn å gå den tunge veien og skaffe midler til å dra til utlandet helt på egenhånd.

(bare en teori)

Re: Rundbane hva nå? [Re: olechr] #1033733 21/09/2010 13:37
panorama Offline
Veteran
Veteran

Trur du er inne på noe her. jeg husker når jeg begynte å sykle så syklet jeg sportsklassen fordi Norges cup hørtes skummelt ut. Var redd for å bli tatt igjen osv. Når man blir tatt igjen er man liksom ikke med i rittet mere. Jeg kjørte 2 år i sportsklassen før jeg turte å kjøre N-cup rundbane. Husker fortsatt at jeg gruet meg til å stille med de "gode". For min del endte det godt da jeg vant hele greia. :-P

Til eksempel:
For min egen del har jeg bare kjørt for morro i NC i år, og havner som oftest langt nede på listene (og bryr meg pent lite om det i grunn), men jeg synes det er gøy å sykle alikevel selv om jeg vet at lederen i klassen kommer å tar meg igjen etter få runder. Har ennå ikke skjedd at jeg har blitt hverken bitt, slått eller noe annet når lederen kommer forbi i en helt annen fart ICON_SMILE

Men jeg savner flere å kjøre med!

Ta Svarstad til eksempel. Der hadde 3-4 junior landeveissyklister tatt turen for å teste seg i terreng, og vips så hadde jeg 2-3 andre å kjøre med underveis. Mye artigere for alle, og da klarer man å presse seg mer. Ser mange i sportsklassen som fint kunne kjørt "eliteklassen" uten problemer. Må legge til at når de nevnte juniorene gikk i mål sank rundetidene mine betraktelig, noe som indikerer at jo flere man har å kjøre med, desto mer klarer man å pushe seg selv, og dermed sykler man fortere, og man synes det er mer artig å kjøre ritt, noe som igjen bidrar til at man vil sykle mer NC!

Re: Rundbane hva nå? [Re: olechr] #1033739 21/09/2010 13:45
mariusuv Offline
Medlem
Medlem
... hvorfor er det så mange som sater "fullt" på landevei og ikke på terreng.

Folk er opptatt av at de skal entre en stor sport med mengder av penger og sponsorer; mer eller mindre havne på den veien man ser fotballspillere gjør økonomisk. Folk er ute etter rikdom og berømmelse, og det er det mindre av, sett med en del norske og internasjonale øyne, i terrengsykling enn i f.eks. landeveissykling. Det er i grunnen trist og rart, men virker å ha blitt sånn.
For å eksemplifisere at dette ikke bare er gjeldende i Norge, så snappet jeg opp en samtale i USA der noen snakket om en ung kar som slo de fleste i cyclocross, men også var lovende terrengsyklist og sikkert mere til. Moren til denne unge, lovende karen håper for all del at sønnen ville satse på cyclocross fremfor terrengsykling da det var mer penger i denne sporten enn i terrengsykling. (Resten av familien var sikkert like gode, de tok i alle fall hver sin 1.plass i sin kategori)

-Marius

'The whole Universe is a large joke. Everything in the Universe are just subdivisions of this joke. So why take anything too serious.' - Zappa
Re: Rundbane hva nå? [Re: mariusuv] #1033742 21/09/2010 13:50
mariusuv Offline
Medlem
Medlem
Har et annet forslag, til dere med barn: Send unga til terregnsykkelvennlige kulturer og få dem til å dra med seg inspirasjonen hjem igjen. Ikke nødvendigvis talent eller god form, bare litt teknikk og stor vilje til å sykle med de beste.

-Marius

'The whole Universe is a large joke. Everything in the Universe are just subdivisions of this joke. So why take anything too serious.' - Zappa
Re: Rundbane hva nå? [Re: mariusuv] #1033756 21/09/2010 14:08
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Som sportsklasseutøver er det 2(3) ting som vil gjøre det aktuelt å stille i flere NC-rundbane ritt ( var kun med på 1 i år)

1. Ikke tas ut når man blir passert med en runde eller to
( Jeg veit jeg blir tatt igjen, og tilbringe 4 timer i bil for å sykle "intill jeg blir tatt igjen" er ikke spesielt motiverende)

2. Legg det dagen før eller etter et maratonritt, gjerne i løyper rundt start/målområdet der maratonrittet skal gå. Da kan jeg ta med familien, og ikke minst.. KONA kan sykle også.

(3). Seeding til andre ritt. Hvis målet er flere deltagere tror jeg dette kan hjelpe.

Pris er underordnet, intill en viss grad da.. om det koster 2 eller 3 hundringser å delta er likegyldig. Det er det praktiske som må klaffe. Mye lettere å pakke kjerring og unger i bilen for å delta på et helge-arrangement enn å sette igang hele prosessen for å sykle i 30 min, en dag.

Rusle.

Re: Rundbane hva nå? [Re: Oystein L] #1033765 21/09/2010 14:20
stosu Offline
Besatt
Besatt
Takk for svar, Øystein og sykkelbob. Dette var jeg ikke klar over.

Virker som om forumet er enige i mye her. Stjerne-formete løyper (slik at folk er innom stadion flere ganger), få noen av løypene ut av skauen og mot bebygde områder. Hva med ritt i parker? Masse svinger, tempovekslinger og smalt. Alt trenger ikke være knot. Kunne det vært en ide med prolog (f.eks parstart) i bebygd område og jaktstart i skauen noen timer senere?

Synes fortsatt brikkeleie på 100 kr er alt for høy. De koster bare 14 kr å leie fra emit. Er selvfølgelig enig i at de fleste BØR ha egen brikke.

Bompengene irriterer jeg meg over hver gang jeg ser en politiker på tv (ser lite på tv).

Re: Rundbane hva nå? [Re: stosu] #1033774 21/09/2010 14:34
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Synes fortsatt brikkeleie på 100 kr er alt for høy. De koster bare 14 kr å leie fra emit. Er selvfølgelig enig i at de fleste BØR ha egen brikke.

Det med brikker er en liten utfordring ettersom de må bestilles fra Emit på forhånd. Man betaler for det antall brikker man tror man vil bruke lenge før påmeldingsfristen er gått ut.
NCF har også satt en minstepris på utleie.

Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support