|
Treningssoftware
|
Treningssoftware
18/09/2010 19:04
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Trainingpeaks, Sportracks, Sporttrackslive, Garmin Training Centre, Connect.Garmin osv...
Hva er styrke og svakheten til de forskjellige softwarene?
Etter at jeg ble lei polar produktene, men forsåvidt savner softwaren har jeg vinglet litt frem og tilbake. Sporttracks2.1 var der jeg havnet til slutt. Spørsmålet er om jeg skal kjøre oppgradering til 3.0 eller gå for noe annet. Connect.Garmin har funket ok, men hører Sporttrackslive er bedre. Hvorfor? Er det noen connection mellom Sportracks3.0 og Sportrackslive? Er Trainingpeaks verd 120USD/år når en ikke bruker noen wattmåler? Spørsmålene er mange :-)
|
|
|
Re: Treningssoftware
[Re: kjull]
18/09/2010 20:33
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Jeg skal ikke gi meg inn på vurdering av de enkelte, men jeg kan dokumentere mitt opplegg.
Utstyr: - Garmin Edge 500 - sykkel-CPU med støtte for effektmåling - Garmin 310XT - armbåndsur med støtte for effektmåling - Garmin pulsbelte - Garmin fotsensor - Garmin ForeTrex 201 - gammel GPS med sporlogg - Polar S710 - gammel pulsklokke som tar puls under vann - Polar pulsbelte - To sykler (racer+temposykkel) - To hjulsett (trening+konkurranse), begge med PowerTap - Tacx Fortius rulle
Idretter: - Svømming - Sykkel - Løp
Programvare: - Polar ProTrainer 5 - den beste treningsdaboka jeg har funnet; leser data fra Polar S710. - WKO+ - for effektanalyser av sykkeløktene; leser data fra begge Garmin-enheter - Garmin Training Center - leser data fra begge Garmin-enheter; kan eksportere data til Polar ProTrainer - Garmin Connect - nettbasert, leser data fra begge Garmin-enheter - Tacx Trainer Software - styrer rulla, kan eksportere data til Polar Protrainer - CompareTrax - leser GPS sporlogger fra ForeTrex 201
I bruk: - Planlegging (hvis jeg gidder): Polar ProTrainer - Svømming: Polar S710 med pulsbelte - gir tid og puls under vann; data leses inn i ProTrainer. Ved svømming utendørs har jeg Foretrex'en i badehetta, det gir meg svømt distanse og en sporlogg om jeg gidder. - Sykling: Edge 500 med pulsbelte - gir alle data du måtte ønske deg (vel ikke alt, som TSS, NP osv, men det kommer nok...); det er lett å flytte Edge 500 mellom syklene og det er lett å synke den opp mot PowerTap-navene; data leses inn i WKO+ og eksporteres inn i ProTrainer - Løping: 310XT med pulsbelte og fotsensor - gir alle data du kan ønske deg; data leses inn i WKO+ og eksporteres inn i ProTrainer - Analyse: ProTrainer og WKO+. Garmin Training Center og Garmin Connect brukes til å se nærmere på dataene om det trengs; spesielt Connect har mye fint med rutene tegnet på kart osv.
Dette ser jo komplisert ut, men i bruk går deg ganske greit. Jeg har hele oversikten i ProTrainer, der finnes alle planlagte og utførte økter. Da kan jeg feks fint se totalt antall timer trening per uke, måned, år osv, antall timer eller km per sport osv. WKO+ bruker jeg til analyse (etter fattig evne) av effektmålingene - her er jeg nybegynner, så jeg famler meg fram.
I et triatlon starter jeg med to pulsbelter på, S710 på armen og ForeTrex 201 i badehetta. I T1 legger jeg fra med ForeTrex 201 og fyrer opp Edge 500 for syklingen. I T2 fyrer jeg opp 310TX for løpingen, fotsensoren sitter ferdig montert i skoen. I mål har jeg puls for alle tre grener og alle mellomtider i S710, mens jeg har detaljer for de tre grenene i de tre respektive Garminer. Litt komplisert og litt vanskelig å få med seg alt når man tross alt er i konkurransemodus, men veldig artig når alt klaffer!
PS: Jeg hadde tidligere full Polar-pakke bygget rundt en RS800CX - den har jeg nå solgt til fordel for Garmin-dingsene, men Polar ProTrainer har jeg beholdt - som sagt den beste pakka jeg har funnet for planlegging og registrering av treningsøkter.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
19/09/2010 08:46
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Med andre ord er ProTrainer hovedsoftware, men du må via WKO+ for å få det i ProTrainer. Hvorfor ikke bare ha "basen" i WKO+?
|
|
|
19/09/2010 09:17
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Hvis jeg bare drev med sykling ville jeg nok bare brukt WKO+. For å få svømmingen inn fra Polar S710 trenger jeg ProTrainer. Dessuten har ikke WKO+ de samme muligheter for planlegging av økter som ProTrainer - WKO+ er først og fremst et analyseverktøy for sykling med Wattmeter. Som sagt synes jeg ProTrainer er best som treningsdagbok for mine aktiviteter.
PS: Jeg har ellers underslått en liten detalj i oversikten ovenfor - jeg tar data direkte fra Edge500 (fra *.fit filer) og 310XT (fra *.tcx filer) inn i ProTrainer, jeg bruker et hjemmelaget opplegg som ikke egner seg for publisering til andre. Jeg kan altså klare meg helt fint kun med ProTrainer, men bruker WKO+ for å få detaljer om sykkeltreningen.
|
|
|
19/09/2010 09:26
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mitt opplegg er Edge705 og 301XT, og samme tre idretter :-) Foreløbig ingen wattmåler, men det sitter en liten jækel på venstre skulder og visker om noe i den retningen. Skal jeg høre på ham henne mon tro :-)
|
|
|
19/09/2010 09:51
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
|
|
|
19/09/2010 12:58
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Ja, det er hos Oslofjord de seriøse tri-gutta holder til, og som du ser har jeg dristet meg til å menge meg med de store ved å poste et par innlegg i den aktuelle tråden selv.
PS: Jeg burde vel sett av avataren din at det var triatlon som var på tale her også, men jeg så det altså ikke - sløvt, hehe...
|
|
|
19/09/2010 16:10
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Avataren er også en parodi på "2+" kjøring i kollektivfeltet på Flyplassveien i Bergen ;-)
|
|
|
19/09/2010 17:52
|
Statham
Veteran
|
Veteran
Jeg skal ikke gi meg inn på vurdering av de enkelte, men jeg kan dokumentere mitt opplegg.
Utstyr: - Garmin Edge 500 - sykkel-CPU med støtte for effektmåling - Garmin 310XT - armbåndsur med støtte for effektmåling - Garmin pulsbelte - Garmin fotsensor - Garmin ForeTrex 201 - gammel GPS med sporlogg - Polar S710 - gammel pulsklokke som tar puls under vann - Polar pulsbelte - To sykler (racer+temposykkel) - To hjulsett (trening+konkurranse), begge med PowerTap - Tacx Fortius rulle
Idretter: - Svømming - Sykkel - Løp
Programvare: - Polar ProTrainer 5 - den beste treningsdaboka jeg har funnet; leser data fra Polar S710. - WKO+ - for effektanalyser av sykkeløktene; leser data fra begge Garmin-enheter - Garmin Training Center - leser data fra begge Garmin-enheter; kan eksportere data til Polar ProTrainer - Garmin Connect - nettbasert, leser data fra begge Garmin-enheter - Tacx Trainer Software - styrer rulla, kan eksportere data til Polar Protrainer - CompareTrax - leser GPS sporlogger fra ForeTrex 201
I bruk: - Planlegging (hvis jeg gidder): Polar ProTrainer - Svømming: Polar S710 med pulsbelte - gir tid og puls under vann; data leses inn i ProTrainer. Ved svømming utendørs har jeg Foretrex'en i badehetta, det gir meg svømt distanse og en sporlogg om jeg gidder. - Sykling: Edge 500 med pulsbelte - gir alle data du måtte ønske deg (vel ikke alt, som TSS, NP osv, men det kommer nok...); det er lett å flytte Edge 500 mellom syklene og det er lett å synke den opp mot PowerTap-navene; data leses inn i WKO+ og eksporteres inn i ProTrainer - Løping: 310XT med pulsbelte og fotsensor - gir alle data du kan ønske deg; data leses inn i WKO+ og eksporteres inn i ProTrainer - Analyse: ProTrainer og WKO+. Garmin Training Center og Garmin Connect brukes til å se nærmere på dataene om det trengs; spesielt Connect har mye fint med rutene tegnet på kart osv.
Dette ser jo komplisert ut, men i bruk går deg ganske greit. Jeg har hele oversikten i ProTrainer, der finnes alle planlagte og utførte økter. Da kan jeg feks fint se totalt antall timer trening per uke, måned, år osv, antall timer eller km per sport osv. WKO+ bruker jeg til analyse (etter fattig evne) av effektmålingene - her er jeg nybegynner, så jeg famler meg fram.
I et triatlon starter jeg med to pulsbelter på, S710 på armen og ForeTrex 201 i badehetta. I T1 legger jeg fra med ForeTrex 201 og fyrer opp Edge 500 for syklingen. I T2 fyrer jeg opp 310TX for løpingen, fotsensoren sitter ferdig montert i skoen. I mål har jeg puls for alle tre grener og alle mellomtider i S710, mens jeg har detaljer for de tre grenene i de tre respektive Garminer. Litt komplisert og litt vanskelig å få med seg alt når man tross alt er i konkurransemodus, men veldig artig når alt klaffer!
PS: Jeg hadde tidligere full Polar-pakke bygget rundt en RS800CX - den har jeg nå solgt til fordel for Garmin-dingsene, men Polar ProTrainer har jeg beholdt - som sagt den beste pakka jeg har funnet for planlegging og registrering av treningsøkter. Hvordan eksporter du økter fra Garmin training center til Polar pro trainer??
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
[Re: Statham]
20/09/2010 14:54
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Hvordan eksporter du økter fra Garmin training center til Polar pro trainer?? Jeg skjønner at du spør, for det vet jeg ikke - jeg tok feil. I starten brukte jeg konverteringsprogram fra *.tcx til *.hrm, feks http://converter.gps4sport.com/, men det var jeg ikke så fornøyd med. Så kjøpte jeg meg WKO+ og tok øktene inn der og eksporterte til *.hrm, men var stadig ikke fornøyd, det var for mange hull i dataene fra 310XT. Tilslutt lagde jeg mitt eget opplegg som "glatter over" hullene i data ved å regne ut gjennomsnittsverdier der det mangler målinger. Dette tar data rett fra enhetene og inn i ProTrainer, så da slipper jeg å gå veien om WKO+.
|
|
|
20/09/2010 15:03
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Mitt opplegg er Edge705 og 301XT, og samme tre idretter :-) Hvis du ikke bryr det om puls under svømming (Garmin klarer ikke det) vil du komme veldig langt med WKO+ kombinert med et abonnement på www.TrainingPeaks.com (flere alternativer, også gratis). WKO+ er integrert med nettstedet, så da har du dagboka di på nettet og analyseverktøyet lokalt.
|
|
|
17/03/2011 19:49
|
Torzt
Fersking
|
Fersking
Hmm får opp forskjellige høydedata i garmin connect og Garmin trainingsenter... Noen som aner hva som kan være grunnen til dette? de leser jo fra samme enheten.....?
|
|
|
[Re: Torzt]
07/04/2011 14:35
|
Vrang
Fersking
|
Fersking
Garmin Connect bruker elevation corrections. Kanskje det er grunnen?
|
|
|
[Re: Vrang]
07/04/2011 18:26
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Garmin Connect bruker elevation corrections. Kanskje det er grunnen? Det er iallfall et godt forslag - kanskje han får samme resultat hvis Elevation correction slås av?
|
|
|
23/03/2012 12:10
|
john-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Latet ned en 2uker prøveversjon av WKO+ 3.0 til bruk med Garmin Edge 500. Det jeg savner fra Polar Pro Trainer 5 (som jeg har brukt til nå) er muligheten til å se tid i hver puls-sone etter endt økt. Noen som vet hvordan dette gjøres, evnt. er det mulig i det hele tatt?
Redigert av john-m; 23/03/2012 12:13.
|
|
|
|
|