|
|
Kaggestad: 10 timer i uka = merket i Birken
|
Re: Kaggestad: 10 timer i uka = merket i Birken
[Re: jan erik]
18/09/2010 06:23
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Sier vel også litt om filosfien til Kaggestad. Mye bortkastet tid på trening. Ut fra statistikken til Birkebeineren trener de som klarer merket rundt 8 timer i uka. Men dette vil selvsagt være forskjellige fra person til person avhengig av utgangspunkt. Å klare merket dreier seg mer om å trene riktig enn å trene mye.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
18/09/2010 08:23
|
AIJS
Medlem
|
Medlem
Du verden hvor drittlei jeg er denne kjeklingen mellom disse trenermiljøene; enten kun "kort og hardt" eller "langt og rolig". Uskyldige sykkelfantaster blir jo kun totalt forvirret....
Uansett glad i sykling/trening eller ikke; 10 timer per uke kan ta livet av det meste. Er man en "normal" mosjonist som deltar i ritt, har familie, venner og jobb - og ikke satser seriøst mot norgestoppen, så må jo hovedregelen være; best mulig form på minst mulig tid. Punktum.
Merket i birken handler om mye hard trening i form av intervaller (eller deltakelse i ritt), samt noe langt kombinert med restitusjon. Med andre ord; begge deler. Hvis man i tillegg skiller bevisst på når man trener hardt/rolig så er man nesten i mål.
Jeg har 9 merker på 9 starter og trener omlag 6 timer per uke, 4 økter fordelt på 3 harde og 1 rolig tur. Når startskuddet går (opp til Skramstad) så ligger jeg alltid godt over terskel. Hvordan skulle kroppen tåle dette uten harde intervaller?
|
|
|
[Re: erikt]
18/09/2010 14:12
|
Lars K
Avhengig
|
Avhengig
Det er jeg helt enig i.. Tror at om du med lite treningstimer, men med et rimelig godt utganspunkt så kan du kjøre godt i noen få ritt i løpet av sommeren, men om du skal kjøre ritt bortimot hver helg så krever det endel timer i uka... Min erfaring er at det er fullt mulig å trene frem en enkel formtopp med ganske få timer per uke, men dersom man ønsker en stabil jevn form over en lengre periode så må timetallet opp. F.eks tror jeg at jeg kunne oppnådd tilnærmet samme resultat i Birken med halvparten så mye trening, men hadde neppe greid å matche resultatene mine gjennom resten av sesongen.
|
|
|
[Re: Lars K]
18/09/2010 14:49
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Ritt er den beste trening ! Ikke ta rittene ut av den totale treningsmengden... Ett ritt dekker bla. mye av ukens totale behov for Vo2maks trening.
Forstod ikke argumentet helt :-)
|
|
|
[Re: AIJS]
18/09/2010 15:06
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Er enig med deg i det meste du skriver om fordeling/type trening i lpet av uken i innlegget ditt over, men denne påstanden synes jeg blir helt feil: Uansett glad i sykling/trening eller ikke; 10 timer per uke kan ta livet av det meste. Er man en "normal" mosjonist som deltar i ritt, har familie, venner og jobb - og ikke satser seriøst mot norgestoppen, så må jo hovedregelen være; best mulig form på minst mulig tid. Punktum. Hovedregelen må være å trives og ha det gøy med treninger og ritt..... og så ta den gode formen som en bonus 
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
18/09/2010 15:08
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Du blir visst dårligere av å sykle ritt  Det det handler om er vel evnen til restitusjon. Og langturtrening skal visst gjøre deg i bedre stand til nettopp dette. Men ikke vet jeg, god form hjelper kanskje også på restitusjonen.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
18/09/2010 19:58
|
taekmg
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Mange som tydeligvis har gode erfaringer (les: klart merket) med godt under 10 timer trening per uke, og med mye vekt på trening med høy intensitet. Det jeg ikke skjønner er hvordan man da unngår krampe i Birken? Har selv svært begrenset med ritterfaring (kun Raumer'n og Birken i 2010), og mesteparten av treningen er < 1,5 timer per gang (ca 6-7 timer per uke), og har slitt med kramper i begge rittene. Fra mer erfarne sykkelkamerater hører jeg at forklaringen er for lite langturer - en trenger å trene seg til å sitte mange timer på sykkelen. Kunne være interessant å høre om de som har gode erfaringer med kort men hard trening unngår krampe på maratonritt.
|
|
|
[Re: taekmg]
18/09/2010 20:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Min erfaring med krampe er at det kommer med belastning jeg ikke er vant med. Trening som er lik konkurransene man skal kjøre er en god resept på å unngå krampe, i tillegg til god drikke og spisevaner underveis i rittet.
|
|
|
[Re: EgilS]
18/09/2010 20:06
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ritt på mai/juni med litt tynt grunnlag fra påske til juni pga. sykdom/skade/husbygging = krampe Ritt på august etter en brukbar treningssommer og en god del ritt = ikke krampe. Beste tiltak mot kramper = kjør mest mulig ritt før det viktige rittet du skal kjøre. Da er kroppen vant til det som kommer.
|
|
|
19/09/2010 05:07
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Mitt spørsmål er om mange av dine <1,5t turer har vært kjørt på maks ? enten som intervaller eller sammenhengende ritt-tempo ?
Tipper at det er vel så viktig å venne kroppen å kjøre på maks som å kjøre rolig langtur, om du skal unngå kramper..??
Har aldri hatt kramper, og startet å trene hardt fra 1.trening, men vet jo ikke om det har noe med saken å kjøre..
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
19/09/2010 07:26
|
taekmg
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Begynte å sykle for 1 år siden. Den første tiden gikk det nok mye i 85-95 % av makspuls - og ofte i sammenhengende tempo. Etterhvert er det blitt mere systematisk intervalltrening (I3 og I4/I5), og er blitt flinkere til å skille høy og lav intensitet. Merker lite til kramper på turer under 1,5 timer, selv om intensiteten er høy. Er når turene kryper over 2 timer, og det går i rittempo at jeg merker lugging i lårene. Så det har unektelig vært mye trening med høy intensitet, men krampene er der fortsatt - om enn litt mindre enn før. Oppfatter fra mer erfarne aktive syklister at rolige langturer er et viktig tiltak for å forebygge mot kramper, og at det er et must for å bygge kapasitet (i kombinasjon med intervaller, selvsagt).
|
|
|
19/09/2010 19:48
|
Natier
Veteran
|
Veteran
...... Kunne være interessant å høre om de som har gode erfaringer med kort men hard trening unngår krampe på maratonritt. I August kjørte jeg Grenserittet, CykelVasan og Birken. Både i Grensa og Vasan lå krampa å "murret" i leggene den siste mila. Heldigvis holdt det til mål. (det "smalt" til i ene leggen rett etter målgang i Vasan når jeg bøyde meg for å pelle av tidtagerbrikka :-o ) For å unngå dette i Birken satset jeg på magnesium og salt tilskudd. Tok Crampfix og drakk masse Farris uka før + at jeg hadde Farris i flaskene på vei over fjellet. Om det var dette eller andre forhold, vet jeg ikke - men krampa meldte seg i allefall ikke:-)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
[Re: Natier]
19/09/2010 20:01
|
Bing
Entusiast
|
Entusiast
Har aldri hatt krampe eller tilløp til dette i ritt. Men etter 2 - 3 mil i årets Birkeeventyr begynte det å nappe skikkelig i begge leggene. På dette tidspunkt var jeg ikke veldig sliten. Hadde bare legger (løse knær) og det var jo ikke varmt så kulde er nok en faktor mht krampe.
|
|
|
[Re: Bing]
19/09/2010 20:28
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Har aldri hatt krampe eller tilløp til dette i ritt. Men etter 2 - 3 mil i årets Birkeeventyr begynte det å nappe skikkelig i begge leggene. På dette tidspunkt var jeg ikke veldig sliten. Hadde bare legger (løse knær) og det var jo ikke varmt så kulde er nok en faktor mht krampe. Vanligvis er det vel motsatt? Varmt vær fører til ekstra vesketap som igjen kan føre til krampe. Kanskje kulde kan trigge kramper ogaå?? jaja, vi få håpe på 18 grader, sol og medvind i rittene neste år:-)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
[Re: Natier]
19/09/2010 21:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Har aldri hatt krampe eller tilløp til dette i ritt. Men etter 2 - 3 mil i årets Birkeeventyr begynte det å nappe skikkelig i begge leggene. På dette tidspunkt var jeg ikke veldig sliten. Hadde bare legger (løse knær) og det var jo ikke varmt så kulde er nok en faktor mht krampe. Vanligvis er det vel motsatt? Varmt vær fører til ekstra vesketap som igjen kan føre til krampe. Kanskje kulde kan trigge kramper ogaå?? jaja, vi få håpe på 18 grader, sol og medvind i rittene neste år:-) Det har jo alltid vært snakk om faren ved krampe under svømming i dypt og kaldt vann.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: erikt]
22/09/2010 20:22
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Enig. En bekjent av meg, som selv sier han sjeldente presser seg utenfor sin egen komfortsone har begynt å ta mer i når det virkelig gjelder, og har opplevd en veldig formutløsning. Bare litt kjipt den kom etter Birken og ikke før  Kjenner meg igjen her. Har syklet nær hele vinteren og sommeren til og fra jobb. 2 mil hver vei = en del mil i beina, men resultatene har ikke stått i stil. Nå ble det riktignok en kort rittsesong med 4 ritt på 4 helger, men alikevel. Har lunket til og fra jobb. Alltid sånn passe fart, veldig viktig at jeg ikke sliter meg ut, alltid ha overskudd og ikke er skutt på fredagen... Men, for drøye tre uker siden var det nok. Har vekslet mellom å kjøre veldig rolig og steinhardt til og fra jobb. Sågar slengt inn et par lengre turer som er blitt kjørt ganske hardt. Opplever nå at jeg er i kjempeform. Alt er relativt selvsagt, men i dag syklet jeg fortere fra jobb med min 20 år gamle støpejernssykkel enn jeg noen gang har gjort med min rittsykkel. Så oppskriften denne vinteren blir å fortsette med dette. Snø og piggdekk, nå skal det pushes noe sinnsykt et par ganger i uka, så skal jeg heller ta det veldig rolig de dagene det trengs.
|
|
|
[Re: Rønnern]
23/09/2010 08:13
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Apropos kramper, så fikk jeg også dette i Birken i år. Jeg tok det rolig og fint helt opp til kvarstad og skulle liksom ha masse overskudd og plutselig så begynte krampene i låra. Var ganske kald og litt stiv pga dette da. Utrolig irriterende når man ikke har tatt seg ut i det hele tatt.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
23/09/2010 10:11
|
Statham
Veteran
|
Veteran
Apropos kramper, så fikk jeg også dette i Birken i år. Jeg tok det rolig og fint helt opp til kvarstad og skulle liksom ha masse overskudd og plutselig så begynte krampene i låra. Var ganske kald og litt stiv pga dette da. Utrolig irriterende når man ikke har tatt seg ut i det hele tatt. Jeg fikk også krampe tendenser i låra ganske tidlig, noe jeg aldri har fått før,men jeg fikk det samtidlig med at jeg begynte å fryse, og når jeg ser på temp grafen fra min edge 500 så ser jeg jo at tempen var på det laveste og deretter gikk jo både puls og fart ned, irriterende når man ligger an til 3.30 og fløer at formen er der og beina er skikkelig god, men neste år så blir det sol og deillig temp så da blir det ingen kramper pga lav temp
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
[Re: Statham]
24/09/2010 09:16
|
esb
Fersking
|
Fersking
Jeg har tydeligvis blitt lurt, jeg er på jakt etter en sykkel av karbon for å klare merket, men så gikk jeg inn på treningsforumet og her virker det som om man må bruke denne sykkelen i forkant av rittene også... pokker...  (fra spøk til alvor så husk på at disse toppidretts-trenerne er veldig glade i faste tall målbare faktorer. Det er nok en yrkesskade. På lik linje som "sannheten" om at det kreves 10 000 timer fordelt over ca. 10 år for å komme i verdenstoppen. noen klarer seg jo med mindre, mens noen trenger mer. kommer litt an på disposisjoner og trenings-talent.) Og hadde noen sagt til massene at det holder med 5 timer, så ville man vel blitt lynsjet av de som satte sin lit til dette men ikke klarte merket allikevel. har lettere ordene i behold hvis man sier 10 timer. takk for mange gode og interessante innspill på disse treningstrådene forresten. Er overraskende motiverende å lese om folks erfaringer og synspunkter. esben
-- esben
|
|
|
|
|