Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nok en VW/Audi tråd - Eksosgass Retur Ventil

Nok en VW/Audi tråd - Eksosgass Retur Ventil #1030017 16/09/2010 07:21
Flips Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Først: Takker for tips om S-Sentrum på Stabæk som ett godt alternativ til Møller.

Så til problemet:
Jeg har en 2006 modell Audi A6 2.0 tdi. På vei fra Sunnmøre til Oslo på mandag fikk jeg problemer med motoren. Mistet motorkraft (litt av og på). Heldigvis var dette en mandag slik at jeg fikk svinget innom VW på Stryn og fikk diagnosen:
feil på Eksosgass Retur Ventilen. De hadde selfølgelig ikke tid til å se på feilen, men sa at det gikk fint å kjøre videre.

Kjørte gamle Strynefjellveien i rolig tempo og gikk temmelig greit til Oslo, men som sagt ikke noe aggresiv kjøring.
Motorlampen begynte å lyse gult etterhvert, men etter ny sjekk på VW på Otta fikk jeg nok en gang grønt lys for å forsette turen nedover E6.

Er det noen som har vært bort i samme problem og kan komme med gode råd? Er dette en garantisak slik at det er bare å oppsøke Møller eller bør jeg finne noen flinke mekanikere ett annet sted slik at de kan se på det og forhåpentligvis slippe å skifte mye deler?

Tenkte å ta en liten ringerunde etterhvert, men fint med litt mer informasjon før jeg tar kontakt med verksteder.

Ole Johan

Re: Nok en VW/Audi tråd - Eksosgass Retur Ventil [Re: Flips] #1030025 16/09/2010 07:29
magic Offline
Besatt
Besatt
Uten at jeg har noe erfaring med problemet du beskriver, så har jeg ved en anledning god erfaring med å bruke http://www.turbo.no/ til å søke etter feil på min Saab, da den i perioder hadde symptomer på astma (les kortpustet og lite fart). Det viste seg å være dårlig overtrykksventil.

De er etter eget utsagn gode på turbo og slikt, så det kan jo godt tenkes at de kan fikse Eksosgass Retur Ventil også!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Nok en VW/Audi tråd - Eksosgass Retur Ventil [Re: magic] #1030610 16/09/2010 19:30
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
EGR ventilen er det like greit å kvitte seg med. Regner med du vil få det samme svaret på spesialiserte dieselverksted. Finnes kit for å fjerne ventilen og tette hullet den etterlater. Fordelene er blant annet redusert forbruk og bedre respons fra motoren.

Ikke regn med at du vil få vite dette dette på Møller da det eneste de kan er å bytte deler.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Nok en VW/Audi tråd - Eksosgass Retur Ventil [Re: avdem] #1030672 16/09/2010 20:21
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Og da er bile typegodkjent og går rett gjennom eu kontroll?Kanskje derfor Møller ikke gjør den reprasjonen.Men at du er inne på noe er annet.

Re: Nok en VW/Audi tråd - Eksosgass Retur Ventil [Re: Kjetil307] #1030820 17/09/2010 07:25
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Skal ikke være noe problem. Røykgass verdiene går nok litt opp men ikke nok til å komme over grensene, er moderne motorer vi snakker om her, lave utslipp i utgangspunktet. Skal mye til før det blir et tema på EU kontroll.

Min gamle Caravelle kom gjennom igår med ettermontert intercooler, større motor og trimma dieselpumpe uten at det ble nevnt med et ord......

Re: Nok en VW/Audi tråd - Eksosgass Retur Ventil [Re: avdem] #1030898 17/09/2010 08:17
Flips Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for tilbakemeldinger. Møller vil ta en ny diagnose på bilen (600 kr) + skifte EGR. De sa det var ingen grunn til å begynne å rense denne ventilen siden det ville koste mye i verkstedtid sammenlignet med å bytte delen.
Skal sjekke litt alternativer også. Synest det er rart at eksosen skal bli "tilbakeført" istedet for å gå direkte ut. Men det er vel ett smart triks for å holde utslippene lave.

Forøvrig en veldig fin kjøretur over gamle strynefjellvei på mandag.

Vedlegg IMG00860-20100913-1209.jpg
Redigert av Flips; 17/09/2010 08:20.

Ole Johan

Re: Nok en VW/Audi tråd - Eksosgass Retur Ventil [Re: Flips] #1031172 17/09/2010 13:15
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Jepp, utslippet er argumentet. Problemet er at det også fører til økt forbruk. Det totale CO utslippet blir høyere pågrunn av kravet til lave røykgassutslipp(NOX og lignende)

Moderator  support