Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Bomsniking på gang-/sykkelveier etc.

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: syklefort] #1032907 20/09/2010 14:18
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: syklefort
Og langs Frognerstranda er det endel biltrafikk til og fra båtene som ligger der. Har disse virkelig tillatelse til å kjøre der som et menneske jeg prøvde å "irettesette" hevdet?

Tror faktisk at båtfolket har lov til å kjøre der, så det er kanskje best å være litt forsiktig med irettesettelse...

En annen sak er om de burde ha lov. Kunne de ikke bruke f.eks. marinaen på Kongen for av-/pålessing?

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: P_Dalen] #1032955 20/09/2010 15:46
S
syklefort Offline
Medlem
Medlem
S
Må innrømme at jeg ikke er sikker på jussen her, men slik ser det ut : http://kart.gulesider.no/m/Idygz

Og irettesettelsen var rimelig spontan og ganske mild.

Tror dette er den ruta med mest syklister i hele Norge og den burde da vært bilfri. Det må da være mulig å bære eller trille utstyr til båten. Ev. ta båten til ei brygge med biltilgang.

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: syklefort] #1033001 20/09/2010 16:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: syklefort
Tror dette er den ruta med mest syklister i hele Norge og den burde da vært bilfri.

Helst burde den det, men jeg ser ikke det store problemet med en bil som triller i 10 km/h på denne gangveien. Å klage på det blir litt som bilister som klager på syklister i veibanen. Det blir jo ikke farlig før noen skal gjøre en tullete forbikjøring.

Quote:
Det må da være mulig å bære eller trille utstyr til båten. Ev. ta båten til ei brygge med biltilgang.

Å ta båten til en annen brygge for lasting og lossing høres litt pes ut. Ser for meg at det fort blir kø til denne bryggen og båter er ikke akkurat de beste kjøretøyene å stå i kø med, siden det ikke funker å trekke håndbrekket og sitte og vente.

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: Dan] #1033022 20/09/2010 17:01
S
syklefort Offline
Medlem
Medlem
S
Såvidt jeg skjønner har ikke bilene noe å gjøre på denne veien. Men å tolke lover og regler er ikke mitt fag, men jeg prøver:

Det er skilt 522:
Quote:
"Skiltet angir veg som er anlagt for gående og syklende. Skiltet angir dessuten at trafikkreglenes bestemmelser om bruk av slik veg gjelder."

... ehh.... Og i trafikkreglene står det:

Quote:
"§ 4. Bruk av kjørebane
1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.

Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. "

(kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html )

Og så fant jeg denne:

Quote:
"SYKKELVEG ELLER GANG OG SYKKELVEG

En sykkelveg er en veg for syklister (skilt nr. 520 Sykkelveg). Andre kjøretøy er forbudt. En sykkelveg er for sykling i begge retninger. (...)
Gang- og sykkelveg er veg for gående og syklende og merket med skilt nr. 522 Gang- og sykkelveg. For øvrig gjelder samme regler som for sykkelveg."

kilde : Trafikkregler for syklister (Staten vegvesen/SLF)

Og ja - skjønner at det er pes med båt, men det oppleves også som pes å stoppe på rødt når krysset er tomt ...

Og det er ingen tvil om at det skapes farlige situasjoner mellom biler og syklister på den strekningen - tildels p.g.a. aggressiv sykling.

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: front biker] #1033305 20/09/2010 22:28
S
skrotnissen Offline
Fersking
Fersking
S
Har truffet på endel bilister på sykkelstien langs Ring3 ved Gautstad også, ved å kjøre i den lille stubben som går fra sykkelstien og ned til Gaustadalleen så kan man slippe unna bommen.

Vegvesenet var der for et par uker siden for se på hvordan de kunne blokkere biler fra å sykle inn på sykkelstien, i all sin visdom så hadde Vegvesenet parkert midt i sykkelstien med dørene åpne slik at sykkelstien ble blokkert 100%... fishwhack fiolin

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: skrotnissen] #1033340 21/09/2010 06:15
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skrotnissen
Har truffet på endel bilister på sykkelstien langs Ring3 ved Gautstad også, ved å kjøre i den lille stubben som går fra sykkelstien og ned til Gaustadalleen så kan man slippe unna bommen.

Vegvesenet var der for et par uker siden for se på hvordan de kunne blokkere biler fra å sykle inn på sykkelstien, i all sin visdom så hadde Vegvesenet parkert midt i sykkelstien med dørene åpne slik at sykkelstien ble blokkert 100%... fishwhack fiolin

Ikke for å oppfordre deg til å gjøre noe galt;men riktige måten er da å skrike og skjelle ut veivesenet som står i veien for deg som syklist. Det samt å lene sykkelen mot bilen slik at den blir striper i lakken når du passerer.

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: jan erik] #1033388 21/09/2010 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jan erik

Ikke for å oppfordre deg til å gjøre noe galt;men riktige måten er da å skrike og skjelle ut veivesenet som står i veien for deg som syklist. Det samt å lene sykkelen mot bilen slik at den blir striper i lakken når du passerer.

Hva oppnår du med det annet enn å kræsje inn i en åpen dør?

Ja, jeg skjønte at du prøvde deg på en parodi, men jeg synes ikke den traff særlig godt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: GeirK] #1033391 21/09/2010 07:42
perbl Offline
More than words
More than words
Skrike samt skjelle ut tror jeg må være noen av de minst effektive retoriske virkemidlene som noensinne er funnet opp.

Per B.
Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: GeirK] #1033392 21/09/2010 07:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Kommer an på hvilken side du kommer fra.

Anonym5
Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: perbl] #1033423 21/09/2010 08:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl
Skrike samt skjelle ut tror jeg må være noen av de minst effektive retoriske virkemidlene som noensinne er funnet opp.

Du skal ikke se bort fra at jan erik har fått det for seg at jeg oppfordrer til å skrike og skjelle ut.

Det ville i såfall ikke være til drahjelp i kampen syklister/vegvesnet

- Robert Green Ingersoll
Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: skrotnissen] #1033475 21/09/2010 09:25
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: skrotnissen

Fint at vegvesenet gjør noe med kjøring på g/s-vei. Dumt at de står i veien. I stedet for å skrike og skrål foreslår jeg: "Så fint at dere stenger for snikkjøring. Kan dere lukke døra så jeg slipper forbi med sykkelen?".

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: GeirK] #1033512 21/09/2010 10:02
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Hva oppnår du med det annet enn å kræsje inn i en åpen dør?

Ja, jeg skjønte at du prøvde deg på en parodi, men jeg synes ikke den traff særlig godt.

Åh? Følte du deg truffet? Det var ikke ment som parodi. Snarere ironi.

Men uansett,jeg tipper du har fattet poenget mitt. Så jeg lover å la dette ligge for min del.

Redigert av jan erik; 21/09/2010 10:10.
Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: jan erik] #1033519 21/09/2010 10:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Åh? Følte du deg truffet?

Som sagt, nei - selv om jeg skjønte at du adresserte mitt tidligere utsagn.

Prøv noe med litt brodd neste gang.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: jan erik] #1033521 21/09/2010 10:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Huh?
Quote:
hvordan de kunne blokkere biler fra å sykle inn på sykkelstien...

Hvorfor skulle man blokkere for noen som har lyst til å sykle på sykkelstien?

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: front biker] #1033536 21/09/2010 10:28
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: front biker
Fint at vegvesenet gjør noe med kjøring på g/s-vei. Dumt at de står i veien. I stedet for å skrike og skrål foreslår jeg: "Så fint at dere stenger for snikkjøring. Kan dere lukke døra så jeg slipper forbi med sykkelen?".

Hvem var dette en parodi på? Jonas Gahr Støre?

Re: Bomsniking på gang-/sykkelveier etc. [Re: P_Dalen] #1033752 21/09/2010 14:05
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Forsøkte ikke å parodisere. Det var en seriøs oppfordring om å ta med litt av den gode adferden fra stisykling (av typen stoppe å si hei i stedet for å frese forbi når du møter noen) og inn i bytrafikken.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support