Heving av kjøp på forumet. Hva mener dere.
|
Heving av kjøp på forumet. Hva mener dere.
15/09/2010 17:45
|
DRINKING
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
For kort tid siden kjøpte jeg ett sett billige brukte hjul her på forumet. Det ble opplyst at det ene hjulet lugget litt og at det var behov for nye kuler (shimano) Kjøpte kuler, greit nok. Men når jeg åpner opp i navet ser jeg at ikke bare kuler er utslitte, men "banen" på både aksling et utslitt. Det som i utgangspunktet skulle være billige hjul blir nå realtivt dyre. Må skifte alt, kuler, aksling og navet + arbeid. Jeg er ikke hjulbygger og må basere meg på å få det gjort av andre. Dyrt!
Nå har jeg gjennom årene handlet en hel del på forumet. Både nye og brukte. Og så godt som alle jeg har kjøpt av har vært ærlige og opplyst om alle feil og mangler. Skjulte og lett synlige mangler har alltid blitt opplyst om i forkant.
Med utgangs punkt i at selger har opplyst om at kuler utslitte, forutsetter jeg at selger har sjekket etter beste evne. Jeg handler i god tro.
Jeg kontaktet selger via pm og ga uttrykk for at hjulene ikke var i den stand som opplyst og at jeg ikke var fornøyd. Jeg stilte meg åpen til hvordan dette kunne løses. Har etter lovelig lang tid etter at pm er lest fått svar. Der blir det opplyst om hvor billige hjulene var, hvem evt kan fikse, at skivene som fulgte med gjorde handelen bedre for min del osv osv. Jeg blir tilbudt en liten kompensasjon, uten videre forklaring på hva det er eller hvor mye som skal kompenseres. Jeg svarer med at hvis hjulene er så billige, skivene så bra og hvor lett det er å fikse, så skulle det by på lite problemer å få solgt hjulene til noen som kan reparer selv. Jeg ønsker å heve kjøpet, frakt p åmin bekostning. Ingen sure miner og ingen penger tapt for noen. Men for moro skyld ”hva menes med liten kompensasjon?”
Slike pm’r går fram og tilbake og tone / språket til selger blir mindre pent, før det blir stille. Det virker som selger nå ønsker å tie i hjel problemet.
Så her sitter jeg med ett billig hjulsett som fort blir svin dyre før de kan brukes. Hva mener folket, kan jeg / burde jeg få igjen pengene eller er alt håp ute? Noen som har lignende erfaring, hvordan ble det løst? Tar jeg feil eller gjelder kjøpslov også mellom privat personer. (varen er jo ikke den stand som opplyst)
Martin
Redigert av DRINKING; 15/09/2010 17:51.
|
|
|
Re: Heving av kjøp på forumet. Hva mener dere.
[Re: DRINKING]
15/09/2010 18:15
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Har du ikke tommeltotter nok til å fikse ting som selges i "brukt" tilstand så gå til en faghandel (og betal deretter). Om det opplyses at kulelagerne er utslitt, er det ikke annet å vente at det også kan være noe galt med konus/aksling. (hvordan klarer du å finne ut at det er noe galt med aksling/konus? det er ikke spesielt mye mer avansert å bytte aksling enn å bytte kuler...) En deore/acera-aksling eller konus er heller ikke spesielt dyr.
Hadde jeg vært selger hadde jeg blitt lettere oppgitt...
|
|
|
[Re: Ynot]
15/09/2010 18:24
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjøpte en gang en "helt grei" X0-sjalter på forumet. Det var ganske billig. Det viste seg å være helt utslitt og ubrukelig. Jeg la det i en skuff og tok det som en lærepenge. Verken handle fra samme person igjen eller kjøpe slitte SRAM-gir.
|
|
|
15/09/2010 18:29
|
DRINKING
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Nja. Hvor flink jeg er eller ikke er spiller vel ikke så stor rolle. Hvis jeg burde vite såpass, burde i hvertfall selger vite bedre. Han viste jo hva han hadde, jeg viste ikke jeg fikk. Hvis selger vet, men opplyser annet, så er jo saken klar. Jeg står på mitt. Kjøpet skal heves. Det er jo "bare" å selge de til noen andre!
|
|
|
15/09/2010 18:32
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Bare stå på ditt, men jeg synes du er urimelig. Du har kjøpt et hjul med litt lugging.. WDYE? Du har heller ikke svart på hvordan du klarer å vurdere at akslingen/konus er slitt og må byttes når du ikke klarer å bytte den selv...
|
|
|
15/09/2010 18:35
|
progres
Besatt
|
Besatt
Har du ikke tommeltotter nok til å fikse ting som selges i "brukt" tilstand så gå til en faghandel (og betal deretter). Hadde jeg vært selger hadde jeg blitt lettere oppgitt... Døh.. MAN TENGER VEL IKKE NØDVENDIGVIS FORUTSETTE AT FOLK KAN SKRU / REPARERE SÅ MYE før de gir seg inn på å handle brukt - sålenge beskrivelsen man får av varen man kjøper er noenlunde i samsvar med de faktiske forhold. Her virker det som om OP har fått et hjulsett som langt fra er i den standen han hadde forventet eller fått antydet, og hadde jeg vært selger så hadde jeg uten å nøle tatt tilbake hjulsettet dersom kjøper var misfornøyd. Såpass kan man vel forvente i et forum av, for og med entusiaster, eller ?? Det spiller ingen rolle om hjulene var fremlagt som "billige" - det var vel kanskje nettopp poenget at kjøper er på et budsjett og må benytte seg av et antatt ærlig bruktmarked. Har selv handlet en god del her opp gjennom årene og har vært forskånet fra forsøk på noe triksing - tvert i mot , reale og ærlige handler hele veien. Men her er tydeligvis en del brudne skår blant oss skal man dømme etter denne type meldinger som sporadisk dukker opp. Policyen har vært å forsøke å ordne slike ting i minnelighet og jeg har tilgode å se at selger blir blamert gjennom en uthengning her på forumet. Men akkurat det kommer nok en dag ...
Redigert av progres; 15/09/2010 18:37.
|
|
|
15/09/2010 18:36
|
DRINKING
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det er ikke bare litt lugging. Hjulet stopper når det snurres rundt. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg burde vite bedre, jeg skal slutte syte ;-) Tolker det også dit at det er greit å selge ting uten å opplyse om feil. Er vell i grunn ikke så urimelig. Jeg har bedt om svar på hva "en liten kompensasjon" er. Når jeg ikke får vite det, ønsker jeg å heve kjøpet.
Redigert av DRINKING; 15/09/2010 18:37.
|
|
|
15/09/2010 18:40
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om det opplyses at kulelagerne er utslitt, er det ikke annet å vente at det også kan være noe galt med konus/aksling.
Ta deg en bolle. Han fikk opplyst at det var behov for å bytte kuler. Ingenting annet. Når det da viser seg at han må bytte flere ting, og at navet kanskje er helt verdiløst p.g.a. utslitt lagerbane, ja da er han lurt. (hvordan klarer du å finne ut at det er noe galt med aksling/konus? Man ser lett om konus/lagerbane er slitt eller ikke.
|
|
|
15/09/2010 18:44
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvor "billige" var hjulene - 1000 NOK?
Ad slitasje så ble det jo opplyst om at kulene var slitte og trolig måtte byttes. Dette forteller meg at også lagerbane og aksling er slitt. Nye kuler vil allikevel trolig gi en grei funksjon en god stund, selv om navene er slitte.
Du ble opplyst om mangelen ved hjulene, og jeg kan da ikke se at du kan kreve heving av kjøp. Når selger tilbyr kompensasjon så bør det jo være mer enn greit. Etter mitt syn er dette allikevel avhengig av hvor "billige" hjulene var.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: -Jan]
15/09/2010 18:47
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Man ser lett om konus/lagerbane er slitt eller ikke. Om man klarer å utføre denne operasjoen, ja da burde man sannelig klare å bytte aksling også... Har knekt min andel akslinger i oppveksten, og skulle gjerne hjulpet deg, men bor litt langt unna. Du trenger 1 17mm fastnøkkel, 2 15mm fastnøkler, ny aksling, evt nye konuser, og litt fett.
|
|
|
[Re: -Jan]
|
EgilS
More than words
|
More than words
Her er det enten heving av kjøpet som gjelder, eller at man blir enige om en deling av kostnadene ved å kjøpe nytt nav og bygge opp igjen hjulet.
|
|
|
[Re: tmork]
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Nå har vi riktignok bare hørt en side av historien, men: Det er IKKE greit å selge ting uten å opplyse om feil. Hvis kjøper ble fortalt at hjulet lugget litt mens det i virkeligheten knapt går rundt er det feilopplysning. Må skifte alt, kuler, aksling og navet + arbeid. Jeg er ikke hjulbygger og må basere meg på å få det gjort av andre.
Eeeh... Er hele navet utslitt? Må hjulet bygges på nytt med nytt nav? Å bygge hjul tror jeg selv Tony må innrømme at ikke kan forventes av bruktkjøpere.
|
|
|
15/09/2010 18:48
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ad slitasje så ble det jo opplyst om at kulene var slitte og trolig måtte byttes. Dette forteller meg at også lagerbane og aksling er slitt. Man kan ikke forvente at folk flest skjønner dette.
|
|
|
15/09/2010 18:50
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette forteller meg at også lagerbane og aksling er slitt. Det forteller DEG at lagerbanen er slitt. Du kan ikke forvente at alle har like god kunnskap om dette som det du har. Når man får spesifikk informasjon om at noe er ødelagt og den informasjonen er feil, da har man betalt for noe man ikke har fått.
|
|
|
[Re: EgilS]
15/09/2010 18:51
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Her er det enten heving av kjøpet som gjelder, eller at man blir enige om en deling av kostnadene ved å kjøpe nytt nav og bygge opp igjen hjulet. Dette avhenger jo veldig av pris på hjulsettet. Betaler man eksempelvis 500 for et komplett hjulsett og blir opplyst om at kulene i lageret må byttes, så kan jeg ikke se at man kan kreve like mye som hvis man ex. betalte 3000,-
|
|
|
|
DRINKING
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvor "billige" var hjulene - 1000 NOK?
Ad slitasje så ble det jo opplyst om at kulene var slitte og trolig måtte byttes. Dette forteller meg at også lagerbane og aksling er slitt. Nye kuler vil allikevel trolig gi en grei funksjon en god stund, selv om navene er slitte.
Du ble opplyst om mangelen ved hjulene, og jeg kan da ikke se at du kan kreve heving av kjøp. Når selger tilbyr kompensasjon så bør det jo være mer enn greit. Etter mitt syn er dette allikevel avhengig av hvor "billige" hjulene var. Det at det forteller deg, forteller ikke meg. Jeg ble vell strengt tatt ikke opplyst om alle feil. Pris er uvesentlig etter mitt syn.
|
|
|
[Re: EgilS]
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Dette forteller meg at også lagerbane og aksling er slitt. Det forteller DEG at lagerbanen er slitt. Du kan ikke forvente at alle har like god kunnskap om dette som det du har. Når man får spesifikk informasjon om at noe er ødelagt og den informasjonen er feil, da har man betalt for noe man ikke har fått. Enig i den, men igjen... hva kostet hjulsettet og hva kan man forvente til den prisen?
|
|
|
15/09/2010 18:53
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hvordan kan man regne med at selger kan vite at lagerbanene er slitte, når ikke du selv vet symptomene på at de kan være slitte?
i så fall kan vel selger ha vært i god tro.
|
|
|
15/09/2010 18:55
|
DRINKING
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Man ser lett om konus/lagerbane er slitt eller ikke. Om man klarer å utføre denne operasjoen, ja da burde man sannelig klare å bytte aksling også... Har knekt min andel akslinger i oppveksten, og skulle gjerne hjulpet deg, men bor litt langt unna. Du trenger 1 17mm fastnøkkel, 2 15mm fastnøkler, ny aksling, evt nye konuser, og litt fett. Jada. Jeg har skrudd litt sykkel. Byggetråder ligger her på forumet. Kuler og aksling er greit å skifte, men de er ikke gratis. Navet derimot. Du kan sikkert ramse opp alt jeg trenger for å skifte det også.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
15/09/2010 18:55
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hvordan kunne selger vite at lagerbanene var slitte, når ikke du selv vet at de kan være slitte?
i så fall var vel selger i god tro. Ja, men det skal ikke gå utover kjøper.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
15/09/2010 18:58
|
DRINKING
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
hvordan kan man regne med at selger kan vite at lagerbanene er slitte, når ikke du selv vet symptomene på at de kan være slitte?
i så fall kan vel selger ha vært i god tro. Jeg svarte bare på Ynot sin påstand om at hvis jeg burde vite bedre. Da burde selger vite enda bedre.
|
|
|
15/09/2010 18:58
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om man klarer å utføre denne operasjoen, ja da burde man sannelig klare å bytte aksling også...
Konus/aksling er nå én ting. Lagerbanen i navet er litt mer problematisk å bytte ...
|
|
|
15/09/2010 19:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enig i den, men igjen... hva kostet hjulsettet og hva kan man forvente til den prisen? For såvidt enig. Til 400,- (ser det ut som) hadde jeg gitt blaffen, demontert felgen til senere bruk, og brukt bakhjulet sammen med et eller annet billig forhjul jeg hadde funnet.
|
|
|
15/09/2010 19:15
|
DRINKING
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Dette forteller meg at også lagerbane og aksling er slitt. Det forteller DEG at lagerbanen er slitt. Du kan ikke forvente at alle har like god kunnskap om dette som det du har. Når man får spesifikk informasjon om at noe er ødelagt og den informasjonen er feil, da har man betalt for noe man ikke har fått. Enig i den, men igjen... hva kostet hjulsettet og hva kan man forvente til den prisen? Man kan forvente å få det det selger opplyser om. Uavhengig av pris. Jeg har med overlegg ikke opplyst om fra hvem jeg kjøpte av og til hvilken pris. Dette fordi selger mest sannsynlig er uviten om denne tråden og har liten mulighet til å forsvare seg. Jeg har prøvd å forholde meg så objektiv som mulig i denne tråden. Men så godt som all komuikasjon mellom meg og kjøper er skriftlig. Sånn sett så kan selger ikke påstå at jeg lyver om det jeg har skrevet i denne tråden
|
|
|
15/09/2010 20:01
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Man kan forvente å få det det selger opplyser om. Uavhengig av pris. Jeg har med overlegg ikke opplyst om fra hvem jeg kjøpte av og til hvilken pris. Dette fordi selger mest sannsynlig er uviten om denne tråden og har liten mulighet til å forsvare seg. Jeg har prøvd å forholde meg så objektiv som mulig i denne tråden. Men så godt som all komuikasjon mellom meg og kjøper er skriftlig. Sånn sett så kan selger ikke påstå at jeg lyver om det jeg har skrevet i denne tråden
Jeg er ikke i posisjon til å diktere hva som er riktig pris på en vare. Jeg vil allikevel si at hvis man blir opplyst om en mangel på et hjulsett der forlangende er 5000 - 10 000 NOK, så er det noe helt annet enn hvis forlangende er noen hundrelapper. Hvis det stemmer at komplett hjulsett med skiver kostet 400 NOK så oppleves dette som rimelig, selv om jeg ikke er kjent med hva hjulsettet kostet nytt. Eksempelvis kan en ny bremseskive koste like mye som hele hjulsettet, og da kan jeg ikke se at man kan forlange at selger skal heve kjøpet eller reparere varen så lenge man er opplyst om mangelen. Retorisk spørsmål: Hva hvis selger hadde satt inn nye kuler og fettet opp lageret, ville man oppdaget av lageret var så slitt som påstått før det var gått et års tid? "Back in the day" kjentes helt nye hjulsett fra TWS ut som kulene besto av stein, og fettet i lageret var grus, hvordan kjennes lageret ut etter at kuler er byttet? Går det rund, bråker det, er det slark som ikke kan fjernes?
|
|
|
15/09/2010 20:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Når et hjul blir opplyst at det lugger og man likevel kjøper, så er det alltid en viss risiko om at problemet kan være større. Og den risken bør man være villig til å ta som kjøper, mener nå jeg. Det er alltid en risk ved bruktkjøp, og jeg mener det er helt urimelig å kreve hevet kjøp på bakgrunn av dette. Hadde selger opplyst om at det bare var lugging og ikke foreslått en mulig løsning? Noen ganger kjøper man noe man ville vært foruten, men la det være en påminnelse om at man må være kritisk til bruktkjøp - alltid.
|
|
|
|
|