Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

NOTS Oslo og omegn

NOTS Oslo og omegn #1029410 15/09/2010 12:03
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Lokallag for Oslo-området ble stiftet 14.9.2010! Kopi av referat nedenfor.

Interimsstyret ønsker alle terrengsyklister velkomne med synspunkter og innspill. Og vi ønsker å trekke flere medlemmer med i lokallaget. Vi avholder arbeidsmøte og stitur onsdag 3. november kl. 18:00, Lillomarka. Hold av den kvelden! Og kom med bidrag. Og er du ikke NOTS-medlem, sørg for å bli det! Se www.nots.no.

Øyvind, leder interimsstyret

---------------------------------------------------------------
Referat fra stiftelsesmøte for lokallaget NOTS Oslo og omegn, 14.9.2010

Til stede:

Tron Høgvold
Rick Wheatley
Roger Hansen
Per Andreas Norseng (nestleder i NOTS)
Øyvind Rørslett (referent)

Møtet ble innledet med en stitur Sognsvann-Bunghole-Hobo-E6-Maridalen-Grinda-Villaløypa-St.hanshaugen (alle unntatt Rick deltok).

Møtet ble holdt hjemme hos Øyvind, 14.9.2010 kl. 20:00-22:30.

Konklusjoner fra møtet:

NOTS Oslo og omegn er stiftet i dagens møte. Tron, Rick, Roger og Øyvind danner et interimsstyre som vil foreberede et årsmøte våren 2011 der et permanent styre velges.

"Oslo og omegn" omfatter inntil videre Oslo, Follo og Asker/Bærum. Romerike har eget lokallag.

Aktuelle arbeidsområder:
• holdningsarbeid overfor terrengsyklister og Markabrukere
• ivareta terrengsyklistenes rettigheter
• samarbeid med andre friluftsorganisasjoner, myndigheter m.v.
• være talsorgan for terrengsyklister mot media og myndigheter
• vurdere behov for og gjennomføre tilrettelegging (stirydding, klopping etc) i form av dugnadsarbeid
• vurdere problemer med slitasje på stier og engasjere seg i hvordan dette kan begrenses
• medlemsrekruttering
• formidle informasjon om restriksjoner på sykling (naturreservater, fredninger o.l.)
Arbeidsområdene vil være geografisk avgrenset til Oslo og omegn.

Styret ønsker at lokallagets arrangementer/møter primært knyttes opp til friluftsarrangementer (sykkelutflukter, dugnader, stands etc).

Informasjon om lokallaget legges ut på:
* NOTS.no: Nyhet på forsiden pluss liste over styret under ”Lokallag” (ansvar Per Andreas)
* terrengsykkel.no (ansvar Øyvind)
* facebook (ansvar Øyvind)
* Per Andreas vil gi orientering om lokallaget på NOTS årsmøte torsdag 7/10.

Foreløpig ansvarsområder i interimsstyret:
Øyvind, leder (pressetalsmann)
Tron (holdningsarbeid)
Nick (tilrettelegging, slitasjeproblematikk)
Roger (rettigheter, høringsuttalelser)

Interimsstyret ønsker å rekruttere flere medlemmer til styret. Aktuelle ansvarsområder kan være medlemsrekruttering og dugnader; evt. andre temaer som lokale NOTS-medlemmer ønsker å engasjere seg i. Styret vil legge opp til forumdiskusjoner slik at vi får innspill til det videre arbeidet.

Per Andreas vil være kontaktledd mot NOTS styre sentralt.

Neste møte 3.11. kl. 18:00. Kort møte, deretter stisykling i Lillomarka. Hensikt med møtet: trekke flere med i lokallaget og legge en arbeidsplan for vinteren fram til vårens "kick off".

Oslo, 14.9.2010
Øyvind Rørslett, referent

Redigert av front biker; 15/09/2010 14:07. Rediger grunn: dato...

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: NOTS Oslo og omegn [Re: front biker] #1029419 15/09/2010 12:15
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Burde NOTS Oslo og omegn "overta" østre del av Østmarka fra NOTS Romerike, eller omvendt, for å få mer helhet?
Sånn som det er nå er jo denne delt på midten.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: NOTS Oslo og omegn [Re: Åsmund Olsen] #1029489 15/09/2010 13:22
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Åsmund Olsen
Burde NOTS Oslo og omegn "overta" østre del av Østmarka fra NOTS Romerike, eller omvendt, for å få mer helhet?
Sånn som det er nå er jo denne delt på midten.
Noterer problemstillingen. Kanskje ta en sykkeltur i Østmarka for de to styrene, og prate over hvordan vi gjør dette.

Det viktigste er at vi er samkjørt og enige om hvem som gjør hva. Avgrensing på kommunenivå gjør det jo enkelt å finne hvem som skal forholde seg til en plansak eller et utspill fra en kommune, men dersom temaet er "sykling og gående i Østmarka" kan det fort bli litt uklart.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: NOTS Oslo og omegn [Re: front biker] #1029560 15/09/2010 15:03
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem i det hele tatt. En kommunegrense er en kommunegrense uansett om den går midt i en mye brukt "mark".

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: Stein] #1029651 15/09/2010 18:08
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Stein
Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem i det hele tatt. En kommunegrense er en kommunegrense uansett om den går midt i en mye brukt "mark".
Tror ikke vi lager noe mer problem ut av dette enn nødvendig. Vi i NOTS Oslo og omegn har etablert kontakt med NOTS Romerike. Så tar vi det derfra.

Men jeg har bedt om innspill og fikk ett, og da syntes jeg det ble litt feil å avvise problemstillingen. Oppsummert: Romerike og Oslo holder kontakten.

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: front biker] #1030613 16/09/2010 19:30
R
Rick W. Offline
Medlem
Medlem
R
Enig og er gjerne med på en tur i Østmarka for å snakke om samarbeidet!

Rick

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: Rick W.] #1032018 19/09/2010 00:54
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Må alle disse NOTS møtene avholdes i form av sykkelturer?

Det er ikke alle (barenefedre eks. vis) som har mulighet til lange tidsavbrudd ila. en arbeidsukr. Hvorfor ikke møtes ett sentralt sted, ev. på jobben til noen hvor slikt er mulig å få til?

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: NOTS Oslo og omegn [Re: Yeti-man] #1032136 19/09/2010 11:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Yeti-man
Må alle disse NOTS møtene avholdes i form av sykkelturer?

Det er ikke alle (barenefedre eks. vis) som har mulighet til lange tidsavbrudd ila. en arbeidsukr. Hvorfor ikke møtes ett sentralt sted, ev. på jobben til noen hvor slikt er mulig å få til?

Nå har ikke jeg noe med Oslo-lokallaget å gjøre, men jeg er helt enig. Skjønner ikke hvorfor NOTS skal arrangere sykkelturer.

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: Stein] #1032151 19/09/2010 11:56
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Med tanke på at møtet og sykkelturen er adskilt, så ser jeg det derimot som helt naturlig at terrengsyklister som møtes tar seg en sykkeltur etterpå.
Kjenner jeg Øyvind rett, får man sikkert delta på møtet selv om man ikke blir med på tur.

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: Tgabriel] #1032448 19/09/2010 20:42
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Tgabriel
Med tanke på at møtet og sykkelturen er adskilt, så ser jeg det derimot som helt naturlig at terrengsyklister som møtes tar seg en sykkeltur etterpå.
Kjenner jeg Øyvind rett, får man sikkert delta på møtet selv om man ikke blir med på tur.

Ingen som ikke tar minst to stiturer hver dag, kan komme på møtene våre. Og framtidige møter skal legges på Kikutstua eller lengre inn på skauen. Sånn er det bare.

Spøk til side. Det var stemning i interimsstyret at vi skulle prøve å få til andre aktivitetsformer enn tradisjonelle møter. Så som dugnader, aksjoner/stands ute i Marka, stiturer ifm møtene. Men vi kan jo ikke legge det opp slik at det blir ekskluderende for dem som ikke har tid til å bli med på tur. Så vi får prøve å legge opp møtene slik at turer etterpå blir "tilleggsvalg". Sånn blir det på møtet 3/11 som vi vil legge i Årvoll-området, og så sykle i Lillo etterpå. - - Men jeg noterer synspunktene, og tar med til styret. Skal vi lykkes med lokallaget må vi finne aktiveter og møteformer som engasjerer.

hilsen lokallagslederen
(som har hatt en stor (og lang) sykkeldag: løypevakt i NC utfor i Grefsenkollen 0800-1530, og stitur på Vettakollen 1730-1930)

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: front biker] #1032827 20/09/2010 12:44
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
NOTS' hjemmesider er oppdatert.
forsiden har oppslag om stiftelsen av NOTS Oslo og omegn: http://www.nots.no

Og styret + kontaktinfo: http://www.nots.no/?page_id=123

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: front biker] #1044886 06/10/2010 18:17
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Hei, har dere noen aktivitet mtp byrådens forslag om ny sykkeltrase Sognsvann til Ullevålseter (kanskje og Kikut)? Stod i Aften i dag, ons 6. okt at Naturvernforbundet har reagert. Forslaget kommer vel fra september 2010.

Jeg er bekymret for "asfaltering" av E6, i tillegg til at skille mellom syklister og gående uthuler allemannsretten.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: NOTS Oslo og omegn [Re: daktari] #1045085 06/10/2010 22:38
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Finner ingenting i min utgave av Aften, men det er bydelsutgaver med ulikt innhold? Utspillet fra Kallmyr var vel av typen "løs idé spilt ut i media". NOTS skal møte Friluftsetaten 20/10 om noe annet, men jeg skal nevne saken. Og etablere kontakt for å drøfte spørsmålet om tilrettelegging (eller ei) og i tilfelle hvordan, med dem.

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: front biker] #1045086 06/10/2010 22:39
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Dugnad i Terrengsykkel-løypa kommende lørdag. NOTS-medlemmer oppfordres til å stille opp. Frammøte kl. 10:00 ved Rustadsaga.

Info og påmelding: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1044983#Post1044983

Re: NOTS Oslo og omegn [Re: front biker] #1045425 07/10/2010 16:34
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Her er skannet artikkel fra Aften.

Vedlegg skann aften (744x1024).jpg

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!

Moderator  support