Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med Shimano SLX skivebrems

Problemer med Shimano SLX skivebrems #1029319 15/09/2010 10:38
J
jalaman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Jeg kjørte birken med SLX skivebremser og nye organiske klosser. Bremsene foran fungerte fint hele veien, men bak ble fort veldig dårlige. Etter rittet ser jeg at den innerste klossen bak er helt nedslitt og jeg har bremset endel på "stålet" og ser litt riper på bremseskiva.

Jeg kjøpte nye klosser, dyttet stemplene inn, men fikk ikke samme bremseeffekt som før rittet. Bremsehendelen føles litt svampete og jeg klarer ikke å låse bakhjulet.

Fant ut at jeg skulle prøve å lufte bakbremsen, det klarte jeg ikke særlig bra og den ble enda verre. Leverte sykkelen på XXL og den er nå tilbake slik den var før jeg prøvde å lufte, svampete og dårlig effekt.

Jeg har nå også byttet bremseskiven uten at det har hjulpet.

Litt usikker på kompetansen på XXL, bør jeg finne noen som er gode på å lufte bremser, eller er det noe galt med bremsen min?

Re: Problemer med Shimano SLX skivebrems [Re: jalaman] #1030078 16/09/2010 08:35
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Lufting er vel et stalltips.

Ta også ut klossene og pump stemplene forsiktig ut (ikke helt sammen!!) og press dem tilbake (med noe av plast - for eksempel en dekkspak) - gjenta noen ganger for å sikre at stemplene beveger seg uhindret. (Svampefølelsen antyder at det ikke er fastlåste stempler som er problemet, men det er uansett lurt - når man skifter klosser - å gjøre dette.)

Se også etter oljelekkasjer ved hendler, kalipper og slangeender.

Lykke til!

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Problemer med Shimano SLX skivebrems [Re: TFN] #1030270 16/09/2010 11:57
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
hvis du har hatt syklen på service hos xxl og det ikke ble bra, hadde jeg tatt den tilbake dit og sagt at det ikke ble bra og bedt dem gjøre det ordentlig denne gangen

mvh odd-erik (ansatt hos xxl, men ikke på verkstedet)

Re: Problemer med Shimano SLX skivebrems [Re: Paragon] #1030483 16/09/2010 16:00
Jan E Offline
Fersking
Fersking
Du kan også se om bremseklossene sitter med lik avstand til skiven. Har du hatt av kalipperen, så kan den ha blitt montert feil, slik at den ikke sitter riktig i forhold til skiven.

Moderator  support