Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

lærer meid ned ved Songsvann,

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Stein] #1029577 15/09/2010 15:37
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Stein
Noen gjorde meg oppmerksom på det. ICON_WINK

Så det nå, så slettet siste innlegget, men du var litt for rask ICON_WINK

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: charliew] #1029598 15/09/2010 16:28
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Som HM1000 er inne på er problematikken en del av en større samfunnsutvikling der "først meg sjøl, og så meg sjøl" og "mest mulig nytelse(her trening på sykkel) mest mulig tilgjengelig når det passer meg" er normen.

Den gamle hensynsfulle ferdselskulturen blei ikke overført fra voksengenerasjonen, problemet begrenser seg ikke bare til syklist versus fortgjengere, men barnevognmafia vs løpere, syklister mot biler, skiløpere vs vennindegjenger-på-tur-med-vinpause-rundt-en-blind-sving-i-nedoverbakke, osv. Folk tenker seg rett og slett ikke om, de har aldri lært å ikke blokkere løypa, slippe forbi folk, osv.

De før så allmenne friluftsferdighetene er heller ikke blitt overført fra voksengenerasjonen, derfor går alle de samme turene på tilrettelagte og merkede løyper, grus/turveinettet vokser, og umerka småstier gror igjen, og kravene om mer tilrettelegging øker.
Paradoksalt nok øker interessene for "ekstreme" aktiviteter, og aktiviteter som egentlig ikke er så ekstreme blir ekstremliggjort, e.g. stisykling, skitoppturer, o.l.
Konlfiktene bunner ofte i at et område er blitt ekstremet tilrettelagt, og derfor tiltrekker seg mange folk, likevel er det uvilje fra de samme (tilretteleggende) offentlige myndigheter å innføre ferdselsregler.

Friluftsliv trenger jo strengt tatt ikke tilrettelegging, det ligger jo i selve begrepet at det ikke krever tilrettelegging. Det siste vi vil ha er et overregulert friluftsliv med 1 løype for hester, 1 for sykler, 1 for barnevogner, 1 for rullestoler, 1 for løpende, og 1 for gående.
De forskjellige friluftsorganisasjonene og myndighetene har en jobb å gjøre når det gjelder å fremme hensynsfull ferdsel. Vi bør finne sammen og utarbeide et sett med ferdselsregler (àla stivettreglene bare for fotgjengere, skiløpere, syklister+++)) for sterkt trafikkerte, tilrettelagte friområder, og skilte disse tydelig ved tilkomstpunktene.

Redigert av Ynot; 15/09/2010 17:02.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Ynot] #1029852 15/09/2010 20:56
hpk Offline
Fersking
Fersking
Makan til idiot var min første reaksjon da jeg så artikkelen i Aftenposten. Som far til 2 små barn møter jeg stadig vekk idioter på treningstur på de mest trafikerte veiene i marka. Hva er poenget med å kjøre over evne utfor der det ofte er tett med folk?
Hold høyre utropene bare provoserer. Leker han konkurranse?
Sikkert samme typen som banner og roper løype der han pesende presser seg forbi barnefamilier på vei mot Tryvannstua en fin vintersøndag. Kun iført tynn trikot og en litt slitt birkensekk som henger på fra første stavtak i november. Stilen kjennetegnes som energisk men med litt dårlig teknikk.

Er selv tidligere aktiv utøver og det kan ikke falle meg inn å rope hverken løype eller hold høyre på treningsturer.

Kommer det en fyr av ovennevnte kategori og roper løype eller hold høyre i det han passerer meg på tur i marka skal jeg f.. meg henge meg på til en av oss ender med hjerteflimmer.

Klein Attitude Comp m/barnesete
Santa Cruz Blur LT
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: hpk] #1030692 16/09/2010 20:38
front biker Offline
Besatt
Besatt
"Vil gi fartssyklister egen trasé"
Aften fortsetter fokus på Markasykling med et stort oppslag i dagens avis.

Noen sitater (har ikke funnet noe oppslag på nettutgaven):

"Dette er saken: Syklister i vill fart gjennom Marka sjenerer mange turgåere. Friluftsetaten vurderer å sette opp 30-skilt ved innkjøringene til Marka. Seks av ti er positive til bygging av egne stier(!) for terrengsyklister i Marka. Skiforeningen vurderer å sette av egen stier for terrengsyklister i Marka."

"Saken har fått idretts- og samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (FrP) til å reagere. Nå vil han få fortgang i ideen om å anlegge en ny sykkeltrasé i Marka.
- Dette oppslaget har jeg fryktet lenge. Tiden er inne for å lage en ny sykkeltrasé fra Sognsvann til Kikut. Jeg har tatt initiativ overfor Skiforeningen.
Han vil be dem lage et planutkast til en slik sykkelvei.

Hardere dekke
Han mener en sykkeltrasé med litt hardere dekke, vil gjøre det attraktivt for treningssyklister å velge denne traséen, fremfor den tettbefolkede skogsbilveien fra Sognsvann til Ullevålseter.
-Da vil de fleste syklistene velge denne ...., tror byråden.
....
Han skisserer en vei fra Sognsvann, inn Ankerveien, ned til Hammeren og opp til Ullevålseter. Videre til Kobberhaughytta (hvor det kun er en sti i dag) og videre på skogsbilveien inn til Kikut.
-Først må vi prosjektere. Vi må finne ut hvor mye det koster.... Han vil at sykkeltraseen skal være skøytetrase om vinteren. .... -Ja, det vil bli inngrep i Marka..... Men det kan forsvares. ....

Ifølge Mette Habberstad, kommunikasjonssjef i Skiforeningen, har en trasé på denne strekningen vært luftet i Skiforeningen.
.... - Hvis byråden kommer med en formell oppfordring til oss, vil vi sette oss ned ogs se på det - og finne ut hva som lar seg gjøre. Vi må jo også ta hensyn til markaloven, sier Habberstad.

- Brudd på etiketten i Marka
Terrengsyklister ber syklister på treningsøket styre unna lysløypa....
- Grusveien mellom Sognsvann og Ullevålseter bør ikke brukes av terengsyklister som ønsker å trene. Å bruke denne strekningen som treningsarena ere et klart brudd på etiketten i marka. De som sykler fort langs denne strekningen gjør alle terrengsyklister en bjørnetjeneste. Dette er Markas mest trafikkerte fotrute for småbarn, barnevogner, pensjonister og gående, og egner seg ikke som rundingsbøyer for trenende syklister, sier Øyvind Aas, redaktør av magasinet Terrengsykkel. Han oppfordrer syklsiter på treningsøkt til å starte og avslutte turene i Maridalen i stedet. Og må man absolutt sykle fra Ullevålseter til Sognsvann, bør treningsøkta være ferdig lenge før man kommer på denne strekningen, sier han.
Han får støtte av det nyopprettede lokallaget til NOTS...
-Grusracing langs lysløypa fra Ullevålseter til Sognsvann har ikke noe for seg. Denne strekningen er helt spesiell, fordi mange turgåere, joggere og barnefamilier bruker den. Utfordringen bli da å få syklister som trener, til å ta i bruk andre traséer, sier Øyvind Rørslett, leder av NOTS Oslo og omegn. Lokallaget ble stablet på bena etter Aftens oppslag tirsdag denne uken."

-----------------------
Her er det mye å ta fatt i. Hva vil vi som terrengsyklister? Hvordan skal vi komme inn og påvirke? Byråden hopper på en løsning; hva vil konsekvensen bli på sikt - blir det forbud andre steder under henvisning til at "dere har jo fått en treningsløype".

I det hele tatt. Kjør debatt! Vi i NOTS Oslo og omegn har virkelig fått litt å ta fatt i.

Øyvind/NOTS Oslo og omegn

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: front biker] #1030717 16/09/2010 21:16
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Forslaget til Kallmyr er jo helt tragisk, for traséen finnes.

Den går inn asfalten til Maridalen, opp på nordsiden av elven ved Hammeren og opp til Kikut. Her det nesten ingen gående.

At skiforeningen kaster seg på er klart, de får jo penger til ny skøytetrasé.

Den største utfordringen til NOTS er at veldig mange av de som skal bestemme noe i saken ikke kjenner situasjonen i det hele tatt. Jeg er dritredd det blir en skrivebordsløsning som går totalt på tvers av idéen bak allemannsretten.

Dessuten sier de i klartekst at man ikke skal trenge å ta hensyn til hverandre, for alle får egen traéer.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: front biker] #1030723 16/09/2010 21:30
Espen J Offline
Besatt
Besatt
En ting som kansje ikke forrundrer meg, men irriterer meg, er at hver gang aviser skal ha en uttalelse fra "miljøet" er det en eller annen skiforening som får spalteplass. Greit nok, de er lett å kontakte siden de allerede står for en del av trasebygging i skogen, og ski er tross allt en mer innarbeida brukergruppe av skogen enn terrengsyklister. Jeg tviler heller ikke et sekund på at mange fra skiforeningene er aktive syklister. Men det kan da vel ikke være så vanskelig for skribentene å ta kontakt med en av de større sykkelklubbene i byen i det minste, all den tid NOTS (ennå) ikke har vist seg som en mektig aktør? (missforstå meg rett)

Trønder osv
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: jens fredrik] #1030732 16/09/2010 21:58
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jens fredrik

Forslaget er vel ikke helt fjernt dersom man ønsker å legge turen om Kikut som en runde OG ikke er helt komfortabel med stisykling.
Da er vel det greieste alternativet om Sørkedalen og opp via Finnerud, som kan være litt drøyt for mange.

Likevel er det viktig at dette slik at nå har syklistene fått traséen sin og de får værsågod holde seg der. Spørsmålet er om det er realistisk med slike restriksjoner siden sykkel blir brukt som transport innover i marka av både gamle og unge.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: perbl] #1030862 17/09/2010 07:52
G
GeirO Offline
Medlem
Medlem
G
Med gangfart og konsekvent hilsing møter jeg kun blide folk, de sureste er ofte andre syklister som ikke hilser tilbake. [/quote]
Enig med Demses. Gangfart, et nikk, hei og et smil gir god respons tilbake fra turfolket i både Emarka og Bmarka (Trh).

Btw, en liten "ding" ringeklokke på styret er utrolig effektiv !

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: ELO73] #1030891 17/09/2010 08:14
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ELO73
Sitat: jens fredrik

Forslaget er vel ikke helt fjernt dersom man ønsker å legge turen om Kikut som en runde OG ikke er helt komfortabel med stisykling.
Da er vel det greieste alternativet om Sørkedalen og opp via Finnerud, som kan være litt drøyt for mange.

Likevel er det viktig at dette slik at nå har syklistene fått traséen sin og de får værsågod holde seg der. Spørsmålet er om det er realistisk med slike restriksjoner siden sykkel blir brukt som transport innover i marka av både gamle og unge.

Her må jeg si meg enig med Jens Fredrik. Det finnes flere alternativer på grus og asfalt. Fra Hammern går det grusvei på begge sider av elven opp til Skjersjøen, og til Hammeren kan man ta den nye grusveien fra Grinda eller sykle langs asfalten i Maridalen. Det er også en trase fra Svartkulp, og må man absolutt innom Ullevålseter kan man jo sykle dit både fra Hammern og fra vestsiden av Songsvann. Dessuten, hva med å legge treningsturen til helt andre runder enn rundt Kikut? Marka er stor nok og grusveiene mange nok for alle - problemet er at folk har en tendens til å flokke seg på de samme stedene.

Et annet problem med Kallmyr-forlaget er at en slik trase legitimerer fri fart og mindre grad av aktsomhet. Tenk hva som skjer når syklistene tar med seg adferden fra denne foreslåtte traseen over på andre grusveier i marka. Tenk hva som skjer når fotfolket forviller seg inn på Kallmyr-autobahn, for det vil skje.

Jeg tror ikke på egne traseer, enten det er egne sti- eller grusløyper. Å spre bruken, derimot.. Spørsmålet er bare hva man kan gjøre for å få syklister over på andre allerede eksisterende traseer.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: tron] #1031124 17/09/2010 12:13
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: byråd Kallmyr, ifølge Aften
Han skisserer en vei fra Sognsvann, inn Ankerveien, ned til Hammeren og opp til Ullevålseter. Videre til Kobberhaughytta (hvor det kun er en sti i dag) og videre på skogsbilveien inn til Kikut.
-Først må vi prosjektere. Vi må finne ut hvor mye det koster.... Han vil at sykkeltraseen skal være skøytetrase om vinteren. .... -Ja, det vil bli inngrep i Marka..... Men det kan forsvares. ....
En ting er å tilrettelegge for økte hastigheter på turveier som Ankerveien (også mye brukt av turgåere og joggere). Det vil jo bare øke konfliktnivå. Det er ikke realistisk eller ønskelig å "forby" disse veiene for turgåere.

Men det andre er dette med opparbeide trillestien til "sykkelvei med hardere dekke". Dette er jo en flott sti egnet for teknisk terrengsykling. For dem med mindre feridgheter, innebærer det 1-2 km med trilling på en Nordmarksrunde på over 40 km.

Hvis alle slike "trillestier" skal opparbeides, forsvinner noen fine stipartier. Dette har skjedd i Lillomarka, på en delstrekning midt mellom Sandermosen og Kjelsås. Så stor grad av tilrettelegging, såpass langt inn i Marka. Ønsker vi det? Jeg vil si nei. Aner her at Skiforeningen står bakom. De har fått en super løype for sin maskinpreparering vinterstid.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: front biker] #1031185 17/09/2010 13:32
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Som tidligere sagt mener jeg at dette handler om å tilgjengeliggjøre marka for flere grupper. At de har planert stipartiet inn ved Kjelsås synes jeg egentlig var ganske greit da dette koblet grusveier for de som foretrekker det. Det er vel akkurat en slik helhet vi etterlyser i sykkelveinettet i Oslo.
Dessuten går det jo en sti på nedsiden mot jernbanen som funker fint, men det visste du sikkert

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: ELO73] #1031196 17/09/2010 13:45
front biker Offline
Besatt
Besatt
Ser poenget ditt. Vi i NOTS Oslo omegn bør posisjonere oss til å være terrengsyklistenes talerør for disse vurderingene.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: front biker] #1031214 17/09/2010 14:11
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Problemet er ikke mangel på steder å sykle grusvei i marka eller mangel på tilrettelegging, problemet er dårlig ferdselskultur/ukultur blant endel syklister.

Forslaget til Kallmyr er latterlig fordi det ikke adresserer problemet, det er ikke mangel på lett tilgjengelige "fotgjengerfrie" grusveier for sykling i marka.
Egne trasèer for bajassykling vil kun bidra til å legitimere bajassykling uten å gjøre noe med den manglende ferdselskulturen.

Utfordringen er å få folk til å "tråkke med huet" og velge bort de mest populære fotturveiene for tempotrening på sykkel.

Dette kan man gjøre med holdningskampanjer, god utforming av tilkomspunkter i marka, opplysningsskilt om ferdselskultur, og skilting av anbefalte sykkelruter utenom de mest brukte fotrutene, forhåpentligvis uten å måtte lovregulere.

Økende tilrettelegging utføres oftest med argument om at det får flere ut i naturen(som er et politisk mål), samtidig fjerner en folk fra naturen og forringer naturopplevelsen ved å planere naturen til "trygge" grustrasèer. Vi skal oppleve naturens farer, men i en ufarlig form, en merkelig logikk.

Utgangspunktet for problemstillingen er jo at enkelttrasèer har blitt svært tilrettelagt og popularisert, uten at friluftsforvaltningen har tatt stilling til hva de skal gjøre når trafikken blir for stor.

Grus- og tuveinettet i marka er allerede stort nok, jeg synes syklister bør motarbeide at enda flere stier planeres til grustrasèer fordi enkelte ikke klarer å tråkke med huet.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Ynot] #1031263 17/09/2010 15:37
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Hei, du har rett i at forslaget på ingen måte løser problemet med korttenkte grusfresere. Omfanget av grusveier er pr i dag mer enn stort nok til at en kan unngå 'råsykling' på populære strekninger.
Det jeg mener er at forslaget isolert sett ikke er dumt. Er primært stisyklist, men kunne personlig tenkt meg et mer sammenhengende grusveinett for feks å sykle med sykkelhenger.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: ELO73] #1031490 17/09/2010 22:30
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Vi syklister er konstant på defensiven og på etterskudd i den offentlige debatten. Vi kommer ikke på banen før vi må forsvare oss for et eller annet negativt som har skjedd.

Vi må sette agendaen selv!! Det er ikke vanskelig å få spalteplass i Aften for å tale vår sak; det er bare å kontakte journalisten(e) som har fulgt debatten.

Hvem kan stå frem og ta ansvaret? Jeg ser ikke at det kan være noen andre enn NOTS på kort sikt, men er NOTS i stand til det? Kan NOTS samle den store og ikke spesielt homogene gruppen som kaller seg syklister og fronte en felles plattform i media? Dessverre fremstår NOTS i mine øyne som anonym og lite handlekraftig.

Konflikten mellom gående og syklister er veldig lik konflikten mellom syklister og bilister, bare at syklistene, dessverre ofte med rette, er den store stygge ulven i førstnevnte slik som bilistene som oftest er det i sistnevnte. Det finnes INGEN unnskyldninger for å sykle ned en fotgjenger i marka. For å få noen som helst mulighet til å høste sympati fra den gemene hop må vi som syklister opptre med ydmykhet, høflighet og respekt. Akkurat som vi forlanger av bilistene. Så får vi heller heve oss over sure oppstøt om at vi tar for mye plass etc. Jobben må gjøres i praksis, hver dag, av alle, på asfalt, på grus og på sti. Men jobben må også gjøres i media.

Vi må ta tilbake initiativet! Klarer vi det som gruppe??

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Pennypacker] #1031570 18/09/2010 09:33
Ynot Offline
Besatt
Besatt
For at NOTS skal bli mer synlige trenger vi mer pondus enn 400-450 medlemmer, og flere engasjerte medlemmer som sprer det glade budskap og bidrar til rekruttering.
Antall terrengsyklister tatt i betraktning burde det faktisk vært mulig å hatt en eller to fulltidsansatte til å jobbe for/med terrengsykkelsaker slik som DNT og Skiforeningen jobber for sine saker. NOTS sentralt jobber hovedsaklig med vernesaker og høringsuttalelser, opp mot DNT, og har vært med å dratt lasset ifbm etableringa av IMBA Europe.

Nå er NOTS Oslo & omegn lokallag blitt stiftet, la oss håpe at de kan ha en klar og tydelig offentlig profil og få til et samarbeid med friluftsetaten, Skiforeningen, og DNT i Oslo.
At kun en håndfull av hovedstadens mange tusen terrengsyklister møtte opp på stiftelsesmøtet er jo litt skuffende, la oss håpe det dukker flere opp på neste møte.

Skal terrengsyklistene ta tilbake initiativet og bli hørt i den offentlige forvaltningen må flere norske terrengsyklister engasjere seg og ikke bare stirre på pulsklokka og håpe at noen andre gjør det for dem. Det skal ikke mer til enn å ofre et par-tre forumtimer i måneden på stivedlikehold og infokampanje fra et par hundre mann før en kan gjøre en stor forskjell.
Ta kontakt med oyvinddottrorslettattjbvdottno om du kan ofre noen timer for NOTS Oslo.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Ynot] #1031573 18/09/2010 09:44
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ynot
At kun en håndfull av hovedstadens mange tusen terrengsyklister møtte opp på stiftelsesmøtet er jo litt skuffende, la oss håpe det dukker flere opp på neste møte.

Jeg vil tro det hadde kommet flere hvis møtet hadde blitt annonsert på forhånd.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: neonstz] #1031575 18/09/2010 09:56
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: neonstz
Jeg vil tro det hadde kommet flere hvis møtet hadde blitt annonsert på forhånd.

Det ble det jo forsåvidt, men kanskje litt unnagjemt i en annen tråd:

Sitat: front biker
Vi drar igang et lokallag av NOTS for Oslo/Oslo og omegn. Foreløpig møtedato er tirsdag 14/9 og møtet innledes med en lyktetur! Mer info kommer.

I tillegg har jo innkallelsen til NOTS årsmøte i Oslo ligget som sticky lenge i forkant av møtet, hvor lokallag Oslo var en av sakene.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Dan] #1031956 18/09/2010 21:08
front biker Offline
Besatt
Besatt
Info om stiftelsesmøtet kunne sikkert vært bedre. Men jeg hadde kontaktet pr PM og epost en hel rekke folk her på forumet som har ytret seg om temaer som er aktuelle for lokallaget. Hensikten med møtet var å få samlet noen til å sitte i et interimsstyre, for å dra i gang et lokallag. Det var ikke meningen å ha noe "folkemøte".

Nå fikk vi jo Aften-oppslaget som er grunnlaget for denne tråden, samme dagen som vi stiftet lokallaget. Så da var det behov for at vi hev oss litt rundt. Det vi har gjort er å sende innlegg til Aften, og ha dialog med journalisten. Vi ble i sitert i oppfølger-oppslaget.

Styret vil nå jobbe for å etablere kontakter med Skiforeningen, DNT Oslo, Syklistenes Landsforening, kommunen og andre.

Uten at det har vært diskutert i styret, kan jeg tenke meg å lufte kontakt med Birken-adm med sikte på en aksjon før neste sesong om "Birken-trening i Nordmarka" eller lignenede.

Dugnader (stirydding/rydding) har også vært nevnt. Andre aktiviteter kan også være aktuelle. Helst må vi få til mediedekning, slik at vi får ut budskapet: "Marka er stor nok for alle, bare vi tar hensyn til hverandre" og aksept for at terrengsyking er en positiv aktivitet som får folk ut i marka og i fysisk aktivitet uten at det skaper konflikter eller store problemer...

Jeg mener lokallaget bør hevde at vi kjenner problematikken rundt sykling i Marka, slik at vi er en naturlig hørings- og samrbeidspartner. Vi har ikke masse medlemmer å slå i bordet med foreløpig, men vi har kunnskapen og vi er villige til å ta i et tak. Dermed blir vi mer synlige også i sykkelmiljøet, og forhåpentligvis vil dette skaffe flere NOTS-medlemmer. Medlemsverving er en opplagt oppgave for et lokallag.

Minner om at vi har planlagt arbeidsmøte og stitur 3. november der aktivitetene framover vil bli diskutert. Alle interesserte oppfodres til å stille. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1029410#Post1029410

Og er du ikke medlem?? For å rette opp dette latterlige misforholdet, er det bare å klikke NOTS !

Øyvind, leder interimsstyret NOTS Oslo og omegn

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: front biker] #1046022 08/10/2010 13:37
front biker Offline
Besatt
Besatt
Kanskje ikke alle har fått med seg denne (Aften har ulike bydels-utgaver):

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: front biker] #1046032 08/10/2010 13:50
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Finnes denne på nett?

Forøvrig synes jeg at Naturvernforbundet er en naturlig samarbeidspartner for NOTS. Har noen hatt kontakt med dem? Nå er tiden inne, siden vi mener akkurat det samme i denne saken.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Stein] #1046035 08/10/2010 13:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fin artikkel yes

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Stein] #1046047 08/10/2010 14:19
esv Offline
Avhengig
Avhengig

Forøvrig synes jeg at Naturvernforbundet er en naturlig samarbeidspartner for NOTS. Har noen hatt kontakt med dem? Nå er tiden inne, siden vi mener akkurat det samme i denne saken.

Mener NOTS akkurat det samme som Naturvernforbundet i denne saken? Støtter NOTS en begrensning i hvor syklister skal sykle og ikke?

Dersom man går ut med anbefalte veier/stier for syklister, er jeg redd for at man i praksis reduserer legitimiteten til de som sykler på andre veier/stier.

Jeg mener standpunktet man burde ta er at vi har alle lik rett til å bruke alle veier og stier i marka, men det må skje etter gjeldende lover og regler. Syklister må ta hensyn, og det må jammen gående også. Det å prøve å skille gruppene er dødfødt da det alltid vil være møter mellom de to gruppene, det eneste som virker fornuftig er da holdningsskapende arbeid.

Det er intet mindre enn utrolig at syklister blir hengt ut i media gang på gang. Enten det gjelder jobbsyklister eller markasyklister.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: esv] #1046065 08/10/2010 14:58
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: esv
Mener NOTS akkurat det samme som Naturvernforbundet i denne saken? Støtter NOTS en begrensning i hvor syklister skal sykle og ikke?

Nå er jeg ikke medlem av NOTS, da jeg p.t. er i utlendighet, men jeg har i alle fall ingen betenkeligheter med å stille meg bak dette :
Sitat: Naturvernforbundet
Sortér mellom anbefalte og ikke anbefalte veier for sykling innenfor det enorme nettet av skogsbilveier. Få opp skilter og håndhev fartsrestriksjoner der presset er verst. Så kan du bruke millionene på utbedring av sykkeltraséer i sentrum i stedet. Det trengs.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Stein] #1046088 08/10/2010 15:53
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Aften
Han mener dessuten at absolutt vikeplikt for gående er en selvfølge.

Dette synspunktet synes jeg ikke noen syklistorganisasjon bør stille seg bak.
Hensyn, aktsomhet osv. - selvfølgelig. Vikeplikt - nei.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Stein] #1046092 08/10/2010 16:03
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Kan være en gruppe å få med på laget når det gjelder diverse høringer, så en kan jobbe for å slippe tekster i verneplaner som forbyr sykling.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: P_Dalen] #1046117 08/10/2010 16:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: P_Dalen
Sitat: Aften
Han mener dessuten at absolutt vikeplikt for gående er en selvfølge.

Dette synspunktet synes jeg ikke noen syklistorganisasjon bør stille seg bak.
Hensyn, aktsomhet osv. - selvfølgelig. Vikeplikt - nei.

Det synes jeg. Underforstått at det er på stier og under "terrengsykling".

Se stivettregel nr. 2:

http://www.nots.no/?page_id=5

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Stein] #1046232 08/10/2010 19:33
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Stiregel nr. 2 har jeg ingen problem med.

Men fra artikkelen i Aften forsto jeg det som om det dreide seg om vikeplikt overfor fotgjengere på skogsbilvei.

Re: lærer meid ned ved Songsvann, [Re: Stein] #1046354 08/10/2010 22:57
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: HM1100
som hevder sin rett til å sykle flere i bredden på uoversiktlige veier.

Trafikkloven setter aksomhet og hensynfullhet over "sin rett"!
(Friluftsloven §2 og Vegtrafikkloven §3 iflg Ynot)

For fotgjengere er det en "naturlig" hendelse av å gå sammen, så det laster jeg dem ikke. Selvsagt er det irriterende, men i det store sammenhengen blir det bedre da det hindrer fartgale syklister. Bortsett fra sving, men kunne de ikke f.eks. presse seg ut mot kanten?

For ca en uke siden sykla jeg bak en ungjente (ca 15år), som raste forbi en middelaldrende kvinne, med en tjukk og kraftig tau festet til en feit og middelstor hund på en asfaltbelagt turvei, rett etter en oversiktlig sving og nedoverbakke. Dama gikk ca midt i veien (noe som hun IKKE kan lastes for), og hunden ved veikanten. Farten var vel cirka 30-35, men slikt er alltids skummelt for fotgjengere. Jeg saktner alltid av, og hilser/sier ifra, og hendelsen med ungpiken (som ironiskt sett hadde GOD tid, hun stoppet senere!), fikk meg til å skjønne dette: Disse råsyklistene kan være uerfarne, har det travelt, de har ikke syklet lenge nok på veien/skogstiene. Kanskje de driter i at det finnes andre mennesker på samme vei. En dårlig kombinasjon.

Syklister som sykler 70km/t på et overbelastet grusvei med fotgjengere har ABSOLUTT ingen rett til å fortsette med å sykle!

Jeg foreslår en skilt med teksten rett før nedoverbakkene:
"Rolig nå, det handler om å kose seg i naturen!" ICON_LAUGH

Sitat: mtbmaniac

"Hold høyre" er rett og slett frekt! Jeg hadde skammet meg ganske over å ta meg slik til rette. Sitter jeg på en sykkel har jeg et ansvar.

Det er et narcisstiskt oppførsel, kommandere og forvente at andre gjør det du kommanderer, og så bli sint fordi de ikke forstår deg eller gjør som forventet. Ganske fascinerende. Og tragiskt fordi det henger sammen med manglende erkjennelse over at det er ens kommunikative oppførsel som forvirrer folk.
Ergo ingen ansvar for sitt eget oppførsel. Enda mer komiskt er det at de er som regel reaktive og grunne i sin oppførsel. ICON_SMILE

Reelt sett er det mye enklerer å skrike Hold Høyre, fremfor å preike en masse piss når pulsen er over den røde sonen.
Det forklarer også litt at de "MÅ" tråkke på nedover, de vil presse kroppen for å oppnå spenningsruset. Fotgjengere der gjør det bare mer gøy... (!)

Problemet er mange folk handler uten å tenke seg om, som f.eks. gå midt i veien bak et sving der biler kjører, bilister som kutter svinger, bilister som kjører midt i veien, senker ikke farten når det er dårlig sikt eller snø... (ah, nå fikk jeg det ut!)

Nå generaliserer jeg kraftig i et "worst case" situasjon, men like greit å ha slikt i bakhodet når en lager veier, men jeg antyder på INGEN måte at selve syklisten som kjørte ned lærerinnen er slik.

Sitat: Ynot

Det siste vi vil ha er et overregulert friluftsliv med 1 løype for hester, 1 for sykler, 1 for barnevogner, 1 for rullestoler, 1 for løpende, og 1 for gående.

Enig. Spesielt skigående, jeg syntes at interesseforeningene er altfor ekstreme, rasere og modifisere finfine turstier av den hensikt av å lette sporprepareringen for den skigåeren som ikke takler å tråkke ned sine egne spor. Og det er kanskje i maks 2 mnd av året! (iflg Osloforeningen). Det er fint med tilrettelegging, men det bør ikke gå utover naturen og naturvernet.

Det sier mye med kulturen og tradisjonen at stisykling var et ukjent fenomen for 20 år siden, mens det var lassevis av skigåere på den tiden, og alle vet jo hvor de var da en viss berømt skikonkurrent brakk staven sin.

Hvor mange er egentlig skigåere, fotgjengere, turgjengere og syklister i naturen? Noen som har en link with hard, cold facts?

Sitat: mtbmaniac

Selvsagt kan man som alle andre irritere seg over saktegående og vimsete fotgjengere, kaklende barnevogner og fødende damer, men å kreve seg en plass på veien? Nei, det blir bare for galt!

Nå lurer jeg egentlig på hva den dama gjør der inne dypt i skogen... ...men folk er rare, sånn sett!

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support