|
Noen neste Boasson eller Byberg på gang ??
|
Noen neste Boasson eller Byberg på gang ??
14/09/2010 14:11
|
brelmajo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sesongen på hell - ser vi noen som kommer?
Generelt ser det ut til at nasjonen sliter tungt på terrengsiden for herrer på kort sikt - ser ingen med internasjonale muligheter med det første. I juniorklasen kanskje - fra 15/16 noen lyspunkter (?)
På landevei herrer ser det bedre ut - tror flere vil ta steget opp de kommende år - men neste Boasson er kanskje noen år frem (?)
På damesiden på landeveien er det langt frem slik jeg ser det, med mindre et par av årets juniorer/16 fortsetter en positiv utvikling fra i år.
Terreng damer er det muligheter. Sveum har potensial tror jeg, kanskje også noen yngre.
Andre som har meninger?
|
|
|
Re: Noen neste Boasson eller Byberg på gang ??
[Re: brelmajo]
14/09/2010 14:54
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Anders Hovdenes er jo fortsatt på gang da. Årets sesong har jo blitt ødelagt av kyssesyken. Jeg håper og tror han kommer sterkt tilbake neste år. Ole Hem er jo klart på gang.
Flere av 15-16/junior-jentene virker lovende. Både Brustad-søstrene (dine døtre) og unge Bustad har stort potensial.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
14/09/2010 15:25
|
Erik$
Veteran
|
Veteran
Ola K er vel også oppe der, rett bak Anders.
|
|
|
[Re: Erik$]
14/09/2010 15:39
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ja, både han og Henrik Kippernes har jo hatt veldig god framgang de siste årene. Jeg synes Ole Christian og Lars Ragnar også har tatt noen reale steg i det siste, men i rundbane blir det nok for tøft å komme seg opp og fram.
|
|
|
14/09/2010 16:08
|
Lars K
Avhengig
|
Avhengig
Norbakken hos Raumerrytter er vell den Mest lovende av de som er rundt 16-18 år...
|
|
|
[Re: Lars K]
14/09/2010 16:18
|
faandrem
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Både Eirik(Augdal), Kalle og Fredrik(Liland) holder nivået i jr. klassa selvom de bare er 15-16åringer. Mange resultater i år beviser det.
|
|
|
[Re: Lars K]
14/09/2010 16:38
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
Fredrik Fang Liland og Eirik Augdal er også lovende så det holder, i tillegg til de som er nevnt over. Jeg synes generelt det gror godt på terrengsiden og det skal bli spennende å følge utviklingen. Det er etter min mening viktig å skaffe seg internasjonal erfaring i så tidlig alder som mulig (junior). Det vokser man på og man tar også med seg litt av nivået tilbake til Norge slik at alle automatisk hever seg. Danmark er en fin arena å starte, før man avanserer til f.eks. Tyskland og Sveits. World Cup er heller ikke farlig. Eneste forskjellen er at det er flere å kjempe mot og kjøre sammen med, samt at det er bedre arrangerte ritt. Bare mer moro egentlig!
Beklager Øyvind, men jeg er uenig i at det nok blir for tøft å komme seg opp og fram for Ole Christian og Lars Ragnar. Det hele handler om tålmodighet og kontinuitet. Både disse to og Ola Kjøren er absolutt gode nok for å kjempe seg til gode startposisjoner i World Cup etterhvert, men da må man delta på de fleste rittene og sanke poeng jevnt og trutt. Ikke være med bare nå og da. Lag en 2-årsplan så skal du se de er topp 50 alle mann, med muligheter til å kjøre seg inn i topp 30 om alt klaffer. Det er ikke så himla stor forskjell på Emil Lindgren og de gutta vi her snakker om... :o) Klaus Nielsen tok forresten nesten skalpen på Emil i helga, og Ole Christian vet vi jo har slått Klaus tidligere i år. Til orientering så ble Emil nr. 19 i VM!
Ronny NyhusBikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
|
|
|
[Re: RNRacing]
15/09/2010 10:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Av oss seniorer så får vi se. Potensiale ligger hos de yngre.
Da særlig karl Henrik Nordbakken, Fredrik Fang Liland samt Eirik Augedal. Disse 3 har i år kjørt like fort som de beste i junior og faktisk senior. Sveum på dame siden kan bli god. Utenom disse så er det faktisk mange bra juniorer. Bedre enn på lenge..
Men av kaliber som overskriften sier så er det disse.
Problemet er at de får ikke kjørt skikkelig ritt ute! Det er lite satsing, vanskelig å få tak i penger. I norge er man avhenig av å gjøre det bra på maraton ellers er det vanskelig. landslaget er fortsatt ikke rare greiene.
For oss i Senior herrer så er det nok ingen av oss som blir noe topp ryttere, men ved bra kjøring ute kan ligge på en 20-50 plass. Det gjelder egentlig meg, Ola og Anders. (manegen kjører ikke rundbane derfor er han ikke tatt med). De andre er per dags dato alt for langt bak. Se NM der tar altså jeg og Ola nesten alle andre igjen med en runde. Jeg satser enda hardere ute neste år for å bli enda litt bedre da jeg har tatt et par steg i år.
Men snakker vi gutter som kan være med helt i toppen om noen år er det altså de 3 jeg nevner først samt kanskje Hem som jeg ser på som veldig potensielle. men veien er lang. Det er mange år igjen og mange farer som lurer når man er så ung.. Sinnabrus og damer som spriker er noen farer som mange lovende idretts gutter har ramlet for..
Men pri en er å få ordnet ett skikkelig opplegg med landslag. Hvor unge og mere rutinerte utøvere er. Sorry hvis jeg tråkker noen på tærne men de unge trenger faktisk noen å lære av også ikke bare bli sendt rundt.. terrengnorge er for lite til at vi skal tenke lag i utlandet.. Forbundet kunne laget et landslag og sendt med de lagene som er ute.. Jeg har ikke noe mot å ta med andre ryttere enn de jeg har på laget "mitt" når jeg skal til utlandet. Langing skal de få også. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
15/09/2010 10:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja, både han og Henrik Kippernes har jo hatt veldig god framgang de siste årene. Jeg synes Ole Christian og Lars Ragnar også har tatt noen reale steg i det siste, men i rundbane blir det nok for tøft å komme seg opp og fram. He he skjønner ikke hvorfor det blir vanskelig for oss og ikke de andre når det er vi som sykler fortest.. Da blir det vel ganske tøft for de som er en runde bak også vil jeg mene. :-P
|
|
|
[Re: olechr]
15/09/2010 10:22
|
olechr
More than words
|
More than words
På damer landvei har man Miriam. Hu er bra og vant over alle seniorene som junior i helgen.
|
|
|
15/09/2010 10:28
|
bullet
Besatt
|
Besatt
mange farer som lurer når man er så ung.. Sinnabrus og damer som spriker er noen farer som mange lovende idretts gutter har ramlet for..
Haha. Kaffen i halsen. Takk!
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
15/09/2010 10:30
|
EgilS
More than words
|
More than words
|
|
|
15/09/2010 10:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ja, både han og Henrik Kippernes har jo hatt veldig god framgang de siste årene. Jeg synes Ole Christian og Lars Ragnar også har tatt noen reale steg i det siste, men i rundbane blir det nok for tøft å komme seg opp og fram. He he skjønner ikke hvorfor det blir vanskelig for oss og ikke de andre når det er vi som sykler fortest.. Da blir det vel ganske tøft for de som er en runde bak også vil jeg mene. :-P Helt klart. Det kom litt skrått ut. Det er blir sinnsykt vanskelig for alle gutta å komme seg fremover i verdenscup-feltet. Henrik er fortsatt U23 og kan nyte godt av det en stund til, men det hjelper ikke stort på startposisjonen i verdenscup. Jeg håper at både du og dere andre som virkelig sykler fort her hjemme får muligheten til å samle masse poeng til våren så dere kommer dere litt fram på start. Maremma Cup bør være en god start forresten. Forhøyet status neste år også.
|
|
|
15/09/2010 11:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja, både han og Henrik Kippernes har jo hatt veldig god framgang de siste årene. Jeg synes Ole Christian og Lars Ragnar også har tatt noen reale steg i det siste, men i rundbane blir det nok for tøft å komme seg opp og fram. He he skjønner ikke hvorfor det blir vanskelig for oss og ikke de andre når det er vi som sykler fortest.. Da blir det vel ganske tøft for de som er en runde bak også vil jeg mene. :-P Helt klart. Det kom litt skrått ut. Det er blir sinnsykt vanskelig for alle gutta å komme seg fremover i verdenscup-feltet. Henrik er fortsatt U23 og kan nyte godt av det en stund til, men det hjelper ikke stort på startposisjonen i verdenscup. Jeg håper at både du og dere andre som virkelig sykler fort her hjemme får muligheten til å samle masse poeng til våren så dere kommer dere litt fram på start. Maremma Cup bør være en god start forresten. Forhøyet status neste år også. BTW har du noen kontakter der?
|
|
|
15/09/2010 11:27
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ja.
Jeg møtte arrangør Ernesto på Eurobike. Han var veldig gira på å få enda flere nordmenn nedover.
Sender deg kontakt-info på PM.
|
|
|
[Re: EgilS]
15/09/2010 12:40
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Av disse har jeg litt tro på Nøstvold, hun er vel 23-24 år og har hatt en imponerende første sesong så blir spennende å se om hun kan løfte seg noen hakk fremover. Mer tro på Bjørnsrud enn Thorsen. Hun har jeg litt sansen for, tøff hun.
|
|
|
15/09/2010 12:41
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
Til meg også, Øyvind? Vi har tenkt oss dit...
Ronny NyhusBikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
|
|
|
[Re: RNRacing]
15/09/2010 18:54
|
panorama
Veteran
|
Veteran
På landeveissiden har jeg stor tro på Tønsaker, Steen Haugen, Skjerping og Bystrøm. Bjørnsrud på damesiden imponerte i helga  På terreng er jeg enig med tidligere innlegg. At disse holder høyt internasjonalt nivå så vi allerede i sommer med seier og 3.plass i meget godt selskap i Sveits med henholdsvis Nordbakken og Augdal. Viktig å holde disse i MTB, så de ikke faller for fristelsen på racersiden. Der har etter min mening teamene/klubbene en viktig rolle. Her må jeg gi litt skryt til Ole Chr Fagerli for kjempejobb han gjør med å inkludere, hjelpe, veilede og ta seg av en langt yngre rytter i stallen, Karl Henrik. De unge snapper veldig fort opp treningstips, teknikk og blir fort kjent i miljøet ved å være med de som har vært i gamet en stund. Ser virkelig nytten av dette. God lagkjemi er viktig for utvikling av unge talenter og at de føler seg sett og trygge i laget. At yngre ryttere trener med eldre og bedre ryttere har jeg sålangt ikke sett en eneste ulempe med de 5-6 årene jeg har drevet på både som rytter selv, trener i klubb, bror og støtteapparat på lag. Når dette er sagt, gjøres det også veldig mye bra rundt i klubbene! På jentesiden har jeg trua på Sveum. Nedenfra kommer Bustad og Høgberg. Veldig viktig at disse får matching, og da er dansk liga for dårlig nivå etter min mening. Bruk heller pengene på Bundesliga, Racerbikes cup i Sveits, Italiensk cup og WC! Riktignok har danskene flere unge som kommer opp. Kan blant annet nevne Søren Kragh Andersen(94-modell). Meget sterk rytter på både MTB og racer. Kjører visst nok feltet i fillebiter på alle landeveisritt. Håper han satser MTB.
|
|
|
[Re: panorama]
16/09/2010 09:52
|
bjrgu
Veteran
|
Veteran
Det er to jenter (venniner) fra Halden som har gjort en strålende sesong i år og som har potensiale. Moberg på team HiTec landevei og Jacobsen i terreng (sterk plassering i vm terreng for juniorer inkl punktering)
Rune G
|
|
|
|
|