Ja det er vanlig hvis du ligger på +-95% av terskel. På bloggen min kan du se flere eksempler på lignende økter hvor pulsen får langt opp i sone 4 selv om første intervall har forholdsvis lav puls.
Prøvde meg på 340W på¨intervallene og gikk greit det selv om det var et slit. Ser det andre intervallet var mye i sone 4. Er det vanlig?
Hva er terskel da? Synes økta så veldig fin ut jeg, første draget ender i høy sone 3 og mye av det andre draget går opp i sone 4. Vanlig her i allefall. Det var tidlig å starte vintersesongen! Trener til rulletouren?
Redigert av Kriss; 14/09/201006:38.
Re: 2x20 basert på Watt- Hvor hardt?
[Re: Kriss]
#102875314/09/201016:30
Du sier planen er å ha minst 2 stk av disse hver uke frem til våren, samt at første forsøk var et slit. Vet ikke hvilken % av FTP du la deg på, men jeg vil anbefale å legge 2x20 lavt i Coggans sone 4 de første par månedene. Så kan du heller øke intensiteten rundt juletider.
Jeg prøvde meg på omtrent samme opplegget i fjor på rundt 95% FTP og motivasjonen for å gjennomføre øktene sank betraktelig ettersom månedene gikk. Så tenk på hvordan du tror du vil oppleve treningsprogrammet etter 4-5mnd. Når du starter ny sesong så tidlig er det fort gjort å gå lei før snøen forsvinner. Tror du burde tenke litt mer variasjon i øktene.
Hadde en velt for 14 dager siden som gjør at det kun har blitt rullesykling i det siste. Beina var i dag helt fine etter gårsdagens 2x20 så jeg trødde likegodt en i dag også. Pulsen holdt seg i dag i Sone 3 :-) Pulskurven var liksom mer som forventet.
Har syklet 6 stk 2x20 siste 10 dager og skjønner ikke hvorfor beina forsatt er så fine. Jaja-gjør ikke noe det da.
Jeg har ikke kontroll på terskel-watt enda, men planlegger en 20 min test snart. Vil tippe terskel ligger på rundt 360 (rulle)-Watt men skal nok snart få svar på det
Skal du kun kjøre 2x20 eller variere litt etterhvert? Spør siden jeg har tenkt å kjøre flere intervaller i vinter i uka selv i år, men er litt usikker på om jeg skal kjøre "like" intervaller hele tiden eller variere litt. Du, sigmund1, har sikkert et klokt svar på dette!?
Re: 2x20 basert på Watt- Hvor hardt?
[Re: Skoje]
#102961415/09/201017:10
Skal du kun kjøre 2x20 eller variere litt etterhvert? Spør siden jeg har tenkt å kjøre flere intervaller i vinter i uka selv i år, men er litt usikker på om jeg skal kjøre "like" intervaller hele tiden eller variere litt. Du, sigmund1, har sikkert et klokt svar på dette!?
Helt klart bedre med variasjon. Du blir bedre på det du trener med. Hvis du bare trener en type intervall vil du ikke være like god på kortere eller lengre anstrengelser.
Det blir 5-6 dager i uken med sykkel i vinter hvor 2 er 2x20 (eller 3x15). F.eks blir det også sone 1 på rulle mens jeg ser på film. Intervallene kjøres med låst effekt i catalyst så slepper jeg å tenke :-)
Sitat: Skoje