Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ødelagt Revelationgaffel?

Ødelagt Revelationgaffel? #1027919 13/09/2010 17:03
A
André Roaldseth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Synes Aual Air U-turn 140 mm Revelationgaffelen har vært i overkant stiv og vanskelig og har tatt for meg å justere litt på lufta i pluss og minus.

Følger dokumentasjonen til Rock Shox og tenker å sjekke trykket som er i pluss og minus kammerene nå. Det positive har 120 PSI og det negative kammeret har bare 80 PSI. Det kommer også olje ut av det negative kammeret når jeg skrur av pumpa igjen. Papirene sier trykket skal være likt så her får jeg en noe uggen følelse av noe er galt.

Jeg pumper opp trykket i negativt kammer til 110PSI og senker til 110 PSI i kammeret. Når jeg tester sag så ser jeg at gaffelen ikke lenger går helt ut igjen, den henger igjen på 110-120mm. Reduserer jeg trykket på den negative sida så kommer den sakte ut igjen.

Er gaffelen klar for en tur på verksted?

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: André Roaldseth] #1027927 13/09/2010 17:30
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Tøm begge kammerne, pump så mye du skal ha i det positive først og det negative etterpå. Hjelper det? En bitteliten oljedusj er ikke unormalt når du slipper ut luft.

For øvrig anbefaler RS alt for høyt lufttrykk i disse gaflene. Det trenger ikke være like høyt trykk i kammerne, jeg kjører ca 10 psi mer i positivkammeret.

Husk ellers at når du skrur på pumpa så kommer det luft ut som fyller slangen/pumpa så det trykket du får da er vesentlig lavere enn det som opprinnelig var i gaffelen.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: OveR] #1027935 13/09/2010 17:41
Ynot Offline
Besatt
Besatt
MEd mindre du veier godt over 100kg har du altfor mye luft i +kammeret, prøv 90-100 i positiv og 70-90 i negativ, ikke ha altfor stor forskjell i trykk mellom kammerne (negativkammeret har mye lavere volum).

En annen mulighet (om du ikke får benyttet full vandring) er at det har lekt olje fra kompresjonsdemperkammeret i hø innerbein ned i hø ytterebein.
Skru av ytterbeina og tøm ut olja, skru ut kompresjonseneheten og tøm ut olja av innerbeina, fjerne låsringen i bunne av hø innerbein og trekk ut stempelet, olje opp O-ringen med girkasseolje, motorolje, e.l. og monter tilbake. Gjør det samme med O-ringene på stemplene i luftkammeret på ve side.
Ha 115ml 10wt demperolje oppi hø innebein og skru kompresjonsenheten tilbake på plass. REns og olje opp pakningene på ytterbeina, monter, og ha 5-10ml girkasse- el. motorolje opp hvert ytterbein får du fester bunnbolt og -muttern fast.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Ynot] #1027938 13/09/2010 17:46
A
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Prøvde å tømme begge kammerene helt og pumpet opp til 100 PSI i begge. Det ga meg en sag på ~36mm(26%). RS anbefaler 15-25% sag mens en del googletreff sier 30% på 140mm og lenger. Det er vel ikke så alt for ille?

Manualen sier høyere trykk i negativt kammer enn positivt kammer gir en mer sensitiv gaffel, men dere anbefaler altså et lavere negativt trykk?

Redigert av André Roaldseth; 13/09/2010 20:11.
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: OveR] #1028304 14/09/2010 08:02
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: OveR

For øvrig anbefaler RS alt for høyt lufttrykk i disse gaflene. Det trenger ikke være like høyt trykk i kammerne, jeg kjører ca 10 psi mer i positivkammeret.

KAst Resirkuler RS-manualen, sørvismanualen du finner på nett er bra, gaffelmanualen som følger med er "$&%!/!/ måkebæsj.

Demperinnstilling_101: (beta)
-Hensikten med demping i dekk, gafler, bakdempere, rammeflex, knær, og albuer er å minimere perpendikulær bevegelse slik at sykkelen bremses minst mulig i fartsretningen, en bevarer kontroll, og har grep mot underlaget.
Retningslinjene under er veiledende, forskjell i preferanser, geometri, og teknikk kan gi små avvik, avviker du kraftig fra disse tenk igjennom hvorfor du har demper og hva du vil med den.

1. Sægg-innstilling.
Sett en strips rundt innerbeinet og sykl (akustativ) 10-20m i vanlig sitte/kjørestilling uten å bremse når du justerer sag. I utgangspunktet setter du + = - trykk.
Veil:
-Birken: 0 sægg. Husk å blås opp dekkene til 80 psi for å minimere kontroll og maksimere fartsfølelsen.

-Grus: 1/5 sægg.

-XC: 1/4+ sægg.

-Sti: 1/3 sægg.

-DH/AM: 1/3+ sægg.

2 Returjustering.
Sett returknottene helt mot - / rask / hare. Sykl litt rundt på plassen og komprimer gaffelen noen ganger over et par kanter e.l. Skru mot + / sakte / skilpadde til du føler at du ikke blir kastet ubehagelig opp etter en kompresjon. REturdempersensitivitet varierer kraftig fra gaffel til gaffel, bruk nok returdemping, ellers blir sykkelen urolig i teknisk terreng. Finjuster de 2 første turene.

3 Kompresjonsjustering.
Sett kompresjonsknotten helt mot - / åpen. Justèr slik at du unngår for mye bremsedykking. Dette kan kompenseres til en viss grad av teknikk/kjørestil, og forskjellige gafler har forskjellig sensitivitet på innstillingene.

4 Småslagssensitivitet.
Tenk på dette som forspenning av en vanlig stålfjær. På RS kan du få en "mykere" fjær i starten (og lengre vandring) ved å ta litt mindre trykk i negativkammeret, ikke gå utover 10-20PSI i forskjell uten å justere sægg på nytt.
- > + senker vandringen noe og gjør at større krefter må til for å komprimere "fjæra". Fjærraten forblir den samme.
Går du utover +/- 20 PSI i forskjell mellom kammerne tenk deg om hvorfor? Kan du få det du vil ha på en annen måte?

Et annet alternativ som funker bra for kraftkarer med hestelår og elendig tråkketeknikk er å kjøre med kompresjonsinnstillingen på fullt (=låst / "lock-out"), men med gate-justering på minimum. Du får da en justerbar pedalplattform, småslagssensitivitet blir da noe dårligere.

Endel gafler har separat høyhastighets og lavhastighets kompresjonsinnstilling (RC2, FIT RLC, Revelation `11 ), kompresjonsinnstillinga kan da brukes til å justere små(egentlig raske)-slagssensitiviteten. Vanskelig å få et godt kompromiss mellom småslagssensitivitet og storslags(=rask)kompresjonsdemping.

Bakdempere:
-Det er litt mer komplisert å stille inn bakdempere fordi det er forskjell på slaglengden på demperen og lengden på bevegelse i bakhjulet, leverage-ratio, og forskjell på hvor lineær motstanden i bakdemperen er. Lineært er ikke alltid best selvom det brukes som salgsargument.
Vertikal bevegelse i bakhjulet må plottes mot bevegelse i demperen. Denne demperratekurven kan ha forskjellige former.
Generelt vil en bakdemper som er nokså lineær passe til et bakhjulsoppheng med lineær eller fallende rate. En bakdemper som progressiv (første generasjons standard-volum RP23, Swinger, o.l.) vil passe til oppheng som har økende rate. (leverage øker i bunn av vandringa).
Flere bakdempere har justerbar linearitet/progressivitet i bunne av vandringa (Evolver ISX-6, DHX Air 5.0, AVA, ++ mange coildempere med justerbart piggybackvolum).

Generelt setter en sag slik at en får en behagelig småslagssensitivitet i toppen av vandringa(1/4 - 1/3), retur- og kompresjon justeres som for gafler, og linearitet/progressivitet i bunnen slik at en ikke blåser igjennom vandringa.
På en "vanlig tur" skal en bruke det meste av vandringa på bakhjulet.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Ynot] #1028312 14/09/2010 08:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg husker ikke nøyaktig trykk i min revelation, men jeg kjører 10PSI mer i negativkammer for å få den mer følsom.

Men jeg har funnet ut at jeg kjører 10-15PSI lavere i positiv enn det som er anbefalt på gaffelbeinet.

Man måler heller aldri trykket når man skrur PÅ pumpa på de to luft-kammrene. Da bruker man trykk fra gaffel til å fylle slangen til pumpa. Når kammeret for negativ fjær er mindre enn det positive vil det også gi utslag på trykket som vises når man skrur på pumpa.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: RazeFaze] #1028317 14/09/2010 08:16
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze
Jeg husker ikke nøyaktig trykk i min revelation, men jeg kjører 10PSI mer i negativkammer for å få den mer følsom.

Jupp, dette står i RS-manualen, men den har vi jo allerede resirkulert. Ingen har noensinne klart å forklare meg(=overstudert skapfysiker) på en forståelig måte (annet enn at det står i RS-manualen) hvorfor mer trykk i negativkammeret skulle gi mer sensitiv demping.
Her forstår jeg sensitivitet med at det er lite krefter som skal til for å få bevegelse i gaffelen, m.a.o. at den oppleves "myk" i toppen av vandringa. Tipper det er litt begrepsforvirring kring "sensitivitet", uten at jeg skal hevde at min forståelse er den korrekte...

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Ynot] #1028324 14/09/2010 08:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvorfor må du ha det forklart?
Kjenner du ikke forskjellen?

Begrepet som brukes spiller liten rolle.

Med bedre kompresjonsdemping på 2010 Rev XX kan jeg kjører mer luft i negativfjær enn jeg kunne på min gamle Pike. Dempinga hindrer dykking, mens negativfjæra gjør at gaffelen føles mer linjær fra starten av. Den topper ikke ut og føles mer sensitiv på små humper i lav fart.

Med en mindre sofistikert demperenhet som på gamle Pike måtte jeg kjører litt mer luft for å motvirke dykking, noe som gav utslag på gaffelens evne til å funke bra på små humper.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Ynot] #1028329 14/09/2010 08:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Ynot
Sitat: RazeFaze

Jupp, dette står i RS-manualen, men den har vi jo allerede resirkulert. Ingen har noensinne klart å forklare meg(=overstudert skapfysiker) på en forståelig måte (annet enn at det står i RS-manualen) hvorfor mer trykk i negativkammeret skulle gi mer sensitiv demping.
Her forstår jeg sensitivitet med at det er lite krefter som skal til for å få bevegelse i gaffelen, m.a.o. at den oppleves "myk" i toppen av vandringa. Tipper det er litt begrepsforvirring kring "sensitivitet", uten at jeg skal hevde at min forståelse er den korrekte...

Fordi at da skal det mindre til for å komrimere gaffelen de første millimeterene, selvsagt.

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Stein] #1028353 14/09/2010 08:50
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Men stempelet mellom + og - kammeret er flytende (såvidt jeg husker) og ikke fiksert, det vil derfor ikke være så enkelt som på en coil...

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Ynot] #1028354 14/09/2010 08:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det kan det ikke være. Når du pumper negativkammeret for mye, trekker jo f.eks. gaffelen seg sammen.

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Ynot] #1028461 14/09/2010 10:44
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Kan dere anbefale denne gaffelen?
Hvordan er den i forhold til Fox Float RL?

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Esc] #1028467 14/09/2010 10:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvilken gaffel?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: RazeFaze] #1028477 14/09/2010 10:59
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
RockShox Revelation RL 140mm Dual Air

Er det ikke den demperen tråden handler om?

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Esc] #1028481 14/09/2010 11:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Trådtstarter snakker om "Dual Air U-turn 140 mm Revelation"...noe som kan være ganske mange gafler, og forskjellige årganger. Min 2010 Rev XX er også dual air, men mangler U-turn, men dette skal ikke bety noe på demperegenskapene. Innmaten er derimot veldig forskjellig.

Rev XX kan jeg fint anbefale over alt av gafler, meget fornøyd og skikkelig 20mm aksling :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: RazeFaze] #1028489 14/09/2010 11:08
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Ok, alltid så kaotisk i demperverden. :S
Jeg tenker på den modellen som er på 2011 Specialized Stumpjumper FSR Comp vs. den Fox-gaffelen som er på 2010-modellen av samme sykkel.

Men det er vel ingen som har prøvd 2011-utgaven av gaffelen...

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Esc] #1028805 14/09/2010 17:54
A
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Fikk en liten tur idag for å teste gaffelen, det var noe helt annet nå ja. Tror jeg traff ganske bra på trykket med en sag på rundt 40mm. Bunna aldri ut gaffelen, men det var ganske snille stier jeg testa det på.

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Stein] #1028824 14/09/2010 18:23
Espen Offline
More than words
More than words
Negativkammeret er en negativfjær, som positiv strammes mot. Dette må selvsagt sitte fast.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: Espen] #1028827 14/09/2010 18:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nettopp.

Re: Ødelagt Revelationgaffel? [Re: André Roaldseth] #1028975 14/09/2010 20:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: André Roaldseth
Fikk en liten tur idag for å teste gaffelen, det var noe helt annet nå ja. Tror jeg traff ganske bra på trykket med en sag på rundt 40mm. Bunna aldri ut gaffelen, men det var ganske snille stier jeg testa det på.

Så bra!
Da har du funnet noen gode utgangsinnstillinger du kan småjustere deg videre med :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support