Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jobbsykling 66km/dag. Trenger råd :-)

Jobbsykling 66km/dag. Trenger råd :-) #1027496 13/09/2010 07:47
el_mundo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Heisann folkens!

Jeg har et lite spørsmål som jeg håper dere med litt mer erfaring innenfor sykkeltreningens verden enn meg selv kan hjelpe meg med thinking .
Jeg har ca 33km hver vei til/fra jobb. Det er småkupert med en 150m høy "hump" på veien. Totalt ca 400m stigning hver vei.

Jeg har syklet relativt aktivt på raceren i ett år, har rundt 250 mil på sykkelen siden snøen lettet inkludert Bergen-Voss og Lillehammer-Oslo. Målet mitt er en god treningshøst/vinter og en langt mer aktiv rittsesong til neste år.
MEN, som småbarnsforelder er det ikke alltid like lett å få tiden til å strekke til, så jeg håper at å bytte ut køkjøring i bil med sykkeltrening er en fin måte å løse dette på.

Er det noen av dere som har noen synspunkter på hvordan jeg kan utnytte jobbturene mest mulig effektivt i treningsøyemed?
Bør jeg sykle så ofte som mulig, og da mest i sone 1? Eller begrense det til et par dager i uken med mer intensiv trening?

Sykler distansen på rundt 1:20 hvis jeg tar det rolig i sone 1, og rundt 1:06 hvis jeg kjører intervaller i sone 3.
Klarer fint å sykle 3 dager på rad så lenge jeg tar det rolig den midterste dagen og sørger for å spise nok.

Her er forøvrig løypeprofilen på turen hjem fra jobb:

Vedlegg Fra_Jobb_Profil.JPG
Re: Jobbsykling 66km/dag. Trenger råd :-) [Re: el_mundo] #1027502 13/09/2010 08:00
simgyl Offline
Entusiast
Entusiast
Syns det høres fint ut; du kjører enten i sone 1 eller 3. Tror sone 2 gir tunge bein og liten treningseffekt. I utgangspunktet klarer du vel et par økter i sone tre og en økt i sone 4 i uka, og så må resten være i sone 1? For eksempel oppvarming og 4x10min i sone 3, og så kan du en av dagene ta bakken 3-4 ganger i sone 4.

Re: Jobbsykling 66km/dag. Trenger råd :-) [Re: simgyl] #1027532 13/09/2010 08:28
el_mundo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja, jeg har heldigvis blitt flinkere til å styre unna sone 2 turene etterhvert. Selvfølgelig godt hjulpet av bedre form :-).

La oss si at jeg legger opp til sone 3 intervaller hjem fra jobb på mandag og onsdag, og kliner til med sone 4 på fredagen.

Hvor stort utbytte får man av såpass korte turer i sone 1 egentlig?
Vil det være like hensiktsmessig å hvile på tirsdag/torsdag, eller er det slik at all trening er bra trening (gitt at bena er med på notene selvfølgelig)?

Re: Jobbsykling 66km/dag. Trenger råd :-) [Re: el_mundo] #1027730 13/09/2010 12:00
Oddis Offline
Medlem
Medlem
Nå beveger du deg du deg ut i et området hvor forumet her er sterkt divergerende i synet. Dette representerer mine tanker:

Du trener ikke mer (man, ons og fre) enn at en eventuell økt til også bør være hard. Etter sone 3-intervaller trenger du ikke mer enn et døgns restitusjon. Etter sone-4 bør du sikkert ha en fridag.

Min filosofi er at du får mest utbytte av å trene hardt så lenge kroppen kan ta i mot. En skal derfor ikke prøve å oppnå samme treningsballanse som eliteutøvere som har hele dagen hele uka til disp. Disse har tid og kapasitet til å trene mer enn kroppen kan ta av hardtrening, følgelig gir rolige turer ekstra gevinst. For oss som jobber og har familie og følgelig ligger på rundt 3-4 økter i uka har bedre utbytte av å trene hardt en ekstra time framfor å trene rolig.

Utfordringen din er selvsagt at du skal både til og fra jobb, hvor du ikke kan kjøre hardt begge veiene. Dette kan kanskje løses med bussing e.l.

Så nå er det klart får andre å komme med alternative filosofier;-)

Moderator  support