Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradere GT Zaskar Elite 09

Oppgradere GT Zaskar Elite 09 #1027058 12/09/2010 13:58
M
marius_kj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Hei.
Har nå syklet på min GT Zaskar Elite-sykkel en full sesong, og vurderer nå å oppgradere noe av utstyret. Men hva lønner det seg å begynne med? I følge fjorårets test ( http://www.sykkelmagasinet.no/no/tester ... FRvI12.ips )er det en ok sykkel med god ramme, men ellers beskjedent utstyrt. Siden jeg ikke er en veldig erfaren syklist er jeg ute etter enkle oppgraderinger hvor jeg faktisk merker en forbedring. Hva bør jeg begynne med? Hva gir mest for pengene?
Er ikke ute etter å bruke enorme summer, men vil ha noe jeg blir fornøyd med.

Sykler for det meste på asfalt/grus med innslag av sti her og der.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Oppgradere GT Zaskar Elite 09 [Re: marius_kj] #1027657 13/09/2010 10:32
M
marius_kj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Ingen som har noen forslag eller tips?

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Oppgradere GT Zaskar Elite 09 [Re: marius_kj] #1027664 13/09/2010 10:40
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg ville gått for XT utstyr eller tilsvarende SRAM avhengig av hva du faller for. Er vel SLX på den du har?
Vet at det er mye å spare på vekt og stivet på XT kontra LX-utstyr i vertfall, men jeg er heller ikke expert på utstyr. Jeg syns XTR blir veldig "overkill" for en vanlig mosjonist.
Og hjulsett er verdt å vurdere. Det ville jeg gjort hvis penga var der ._). Vet ikke hvilke hjul du har, men hjulsett til 3-5 tusen vil være merkbart bedre skulle jeg tro

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Oppgradere GT Zaskar Elite 09 [Re: Thomasx75] #1027749 13/09/2010 12:22
stiankd Offline
Medlem
Medlem
Det kommer selvfølgelig an på hvor mye penger du skal bruke, men jeg vil tro at lettere hjulsett eller en lettere og bedre dempegaffel kan gjøre en del. Jeg ville prioritert hjul først. Overgangen fra tungt til lett hjulsett er meget merkbar.

Ellers er nok kassetten som sitter på ganske tung, og kan relativt billig oppgraderes til f.eks. shimano xt. Vekten på setet vet jeg ikke, men mener å huske at noen av WTB-setene ofte kan ha en urimelig høy vekt.

Utover vektbesparelser vil sykkelopplevelsen også være avhengig av at du matcher dekkvalget til det underlaget du sykler på, samt sørge for at sittestillingen er optimal med tanke på sete-/styrehøyde og lengde på stem. Ellers er det mange som får en aha-opplevelse etter å ha byttet til et litt bredere styre, gjerne med oppsving.

Ta gjerne en titt i bruktmarkedet her på forumet, så får du ofte gode priser på ikke veldig brukte deler.

Re: Oppgradere GT Zaskar Elite 09 [Re: stiankd] #1027847 13/09/2010 14:40
M
marius_kj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Takk for hjelp så langt.
Tenkte jeg skulle legge med litt specs, så dere vet hva som er på sykkelen nå i dag og det vil være enklere å foreslå nye deler. Som sagt er jeg ikke interessert i å bruke fantasisummer, men alt er relativt:) Er i all hovedsak ute etter en sykkel jeg kan bli enda mer fornøyd med.

Frame:
GT design, force optimized, full monocoque carbon frame with replaceable derailleur hanger
Fork:
Rock Shox Tora with 100mm travel, 7050 aluminium steerer, air sprung with damping and motion control
Front Derailleur:
Shimano Deore
Rear Derailleur:
Shimano Deore SLX
Shifters:
Shimano nine speed trigger
Chainset:
Shimano 9 speed Octalink
Bottom Bracket:
Shimano Octalink
Cassette:
SRAM 9-speed 11-32 ratio
Chain:
Shimano 9 speed
Front Brake:
Avid Juicy 3
Rear Brake:
Avid Juicy 3
Brake Levers:
Avid Juicy 3
Handlebars:
Ritchey Pro butted 2014 aluminium flat bar
Stem:
Ritchey 6061 cold forged
Headset:
FSA Integrated with sealed angular contact bearing
Grips:
GT Lock Down
Rims:
WTB Speed Disc XC with single eyelets
Front Hub:
Shimano Deore Disc
Rear Hub:
Shimano Deore Disc
Spokes:
Stainless steel
Saddle:
WTB Rocket V Comp with Cr-Mo rail
Seatpost:
Ritchey 31.6mm 3 D forged
Seat Binder:
GT Alum QR

Re: Oppgradere GT Zaskar Elite 09 [Re: marius_kj] #1027914 13/09/2010 16:59
stiankd Offline
Medlem
Medlem
For å se det fra en annen vinkel, hva er det du selv syns kunne ha vært bedre? Er det noen deler som fusker / ikke fungerer optimalt? Selv om sykkelen er relativt rimelig satt opp, er den skrudd sammen av deler som fungerer bra dersom ting er justert korrekt.

Re: Oppgradere GT Zaskar Elite 09 [Re: stiankd] #1027947 13/09/2010 17:54
M
marius_kj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Litt inne ved kjernen her...men vet ikke helt hva jeg skal si. Har syklet så lite (ca. 100 mil) at jeg ikke har møtt på noen seriøse problemer her, men det er klart jeg merker jo vekta etter å ha sittet på raceren som er i overkant av 7 kg. Denne Gt`n er jo laget litt for "komfort" (jmf. setet), så den er meget behaglig å sykle på.
Men nå kommer jo vinter`n og for å ha noe å glede meg til til våren har jeg lyst til noen oppdateringer på sykkelen. Vet at dette er vagt, men setter pris på alle forslag ICON_SMILE

Re: Oppgradere GT Zaskar Elite 09 [Re: marius_kj] #1031229 17/09/2010 14:29
B
BuseTomas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Jeg har akkurat maken sykkel som deg, eneste jeg har bytta er til XT-krank, og kassett, samt bedre dekk. Makan til FEIT sykkel har ikke jeg vært borti.

Lykke til!

Moderator  support