Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Chainguides og lydnivå

Chainguides og lydnivå #1025899 10/09/2010 08:13
jsdk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Lurer på at bytte min Hammerschmidt ut med et mer tradisjonelt enkelt-klinge opplegg. En av grunnene mine for at bli av med HS er rett og slett lydnivået, med Hope baknav og HS i overdrive blir jeg nesten litt småflau over hvor mye jeg bråker ute i skogen, noe som leder til at bruker mye av tiden på 22T og de små dreven bak. Det sammen med at utvekslingen på HS da ikke blir helt optimal, tilsier kanskje er jeg burde sig mig om efter en annen løsning.

Min shortlist på chainguides akkurat nå er:
E.13 LG1+
Straightline Silent Guide
MRP Mini-G

Så jeg lurer først og fremst på hvor mye støy disse avgir? Vektmessig er der litt forskjell (lettest er LG1, mini-g tyngst), men nok ikke stor nok til at det betyder noe for min del. Feature-wise er forskjellene nok enda mindre nå om dagen.
Navn tilsier jo at den fra Straightline er mest stille, men kom over en video på sicklines.com som stort sett beviste dette også.

Djevelens advokat i hodet mitt sier at det kanskje også holder med noe alá en MRP 1.X (og kanskje en slagring), vilket gir et oppsett nesten klinlikt det som er på Hammerschmidten idag, der jeg aldrig har mistet kjeden.

Re: Chainguides og lydnivå [Re: jsdk] #1025940 10/09/2010 08:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har både LG1+ og 1.X, og det er noe mer bråk fra LG1+ enn 1.X, og vurderer å flytte 1.X over på stisykkelen før jeg selger XC-sykkelen. LG1+ pakker seg også mer med møkk, noe som medfører mer støy når det blir gjørmete. Den åpne, enkle løsningen med 1.X gjør at dette blir bedre. Det eneste er at man bør tenke seg om 2 ganger over steiner og trestammer, og ha med ekstra kjede på tur, grunnet mangel på slagbeskyttelse. 1.X og slagring er umulig, grunnet konstruksjonens natur.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Chainguides og lydnivå [Re: baronKanon] #1025953 10/09/2010 08:58
jsdk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Quote:
Det eneste er at man bør tenke seg om 2 ganger over steiner og trestammer, og ha med ekstra kjede på tur, grunnet mangel på slagbeskyttelse. 1.X og slagring er umulig, grunnet konstruksjonens natur.

d'oh, selvfølgelig. Tenke gjør jeg ikke lengrer over steiner, takk være HS (noe av det positive med den da). Godt poeng med møkk også.

Kom over Widgit også, men syns det kanskje var litt overpriset (spesielt siden sandwichen er popniplet (?) til klingen). Kan jo få til en sandwich selv med rett valg av kombinasjon på slagringer tenker jeg, men spørsmålet er jo hvor mye det holder kjeden på plass

Re: Chainguides og lydnivå [Re: baronKanon] #1025960 10/09/2010 09:07
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Har kjørt LG-1 (gamle utgaven) de siste to årene og MRP G2 (lik Mini-G, men med større utveksling) i år, begge disse er lydløse når de er satt opp riktig. G2 kan ikke kjøres uten bashguard, denne kan lett skrus av på LG-1. Jeg kjørte to sesonger uten bashguard på LG-1 med KMC X9 kjede, bøyde drevet en gang, kjedet fikk ikke en skramme. Ingen grunn til krisemaksimering mao... Dette er på utforsykkel da, godt mulig chainguiden pakker seg lettere med møkk og gir mer lyd i mindre hastigheter.

Pål

Re: Chainguides og lydnivå [Re: PålS] #1025962 10/09/2010 09:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tenkte å prøve litt uten trinsehjulet på LG1+-en min. Justering av denne er litt vrient, da jeg kjører med BB-adapter...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Chainguides og lydnivå [Re: baronKanon] #1026028 10/09/2010 11:40
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: jsdk
Kan jo få til en sandwich selv med rett valg av kombinasjon på slagringer tenker jeg, men spørsmålet er jo hvor mye det holder kjeden på plass

Jeg bruker slagring pluss blackspire blackguard, det holder kjedet godt nok på plass for meg, og siden ingen av dem berører kjedet så bråker det ikke.

Jeg har dog rohloff navgir, så jeg har perfekt kjedelinje. Mulig det funker mindre bra med kassett bak.

Redigert av Arne_And; 10/09/2010 11:42.

Re: Chainguides og lydnivå [Re: jsdk] #1026266 10/09/2010 20:33
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jsdk

Kom over Widgit også, men syns det kanskje var litt overpriset (spesielt siden sandwichen er popniplet (?) til klingen). Kan jo få til en sandwich selv med rett valg av kombinasjon på slagringer tenker jeg, men spørsmålet er jo hvor mye det holder kjeden på plass

Det blir garantert me tyngre, widgiten er lett og jeg synes den ser ut til å være meget godt bygget. Nippel eller ikke...

Jeg har syklet røffe stier og kjedet holder seg pent på plass. Selv toppen av NC-løypa, Moe-town, New-shool og exressen i Hafjell fikk ikke kjedet til å hoppe av, så i min bok er det godkjent til stibruk.

Det bråker ikke mer enn vanlig oppsett med gir.

Moderator  support