Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tåler gaffelen bånning?

Tåler gaffelen bånning? #1025635 09/09/2010 19:03
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ødelegger eller skader det gaffelen på noen måte ved bånning av gaffelen?

Hvis man bånner gaffelen ved å sykle sikksakk over veien, opp og ned fra fortauskant til fortauskant, forholdsvis forsiktig, hverfall i svært rolig fart (nesten stillestående), men ganske høy fortauskant,
kan dette da skade eller på noen måte ødelegge gaffelen?

Og om det ikke ødelegger gaffelen, er det noe man bør unngå å gjøre (f.eks. når man tester en ny gaffel)?

Har og et tilleggsspørsmål:
Åssen finner man ut og ser om en gaffel er lekk?

Gaffelen er en Manitou Minute29er som er litt over 3 måneder gammel, som, da fyren på intersport trodde den var lekk, bare hadde kjørt Montebellorittet. Og han anbefalt meg å kanskje kjøre med gaffelen låst i Drammensrittet dagen etter, noe jeg ikke gjorde, da den hadde vært sånn hele tiden, hvertfall ikke merka no forskjell, men har ikke hatt no pumpe å måle med.

Redigert av KristianStr; 09/09/2010 19:08.
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: KristianStr] #1025658 09/09/2010 19:25
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Gaffelen tåler bånning, men det høres jo ut som om du har alt for lite luft i den. Du trenger definitivt en pumpe; både for å få riktig lufttrykk og også for å finne ut om gaffelen er lekk (overvåk trykket ved hjelp av pumpe over tid hvis det ikke er så drastisk at du relativt raskt merker forskjell.)

Hvorfor trodde mannen i butikken den var lekk, det er vel ikke hans gaffel? Har gaffelen vært sånn hele tiden er jo det en ganske klar indikasjon på at den ikke er lekk, men kun har for lite luft i seg.

Redigert av jeth; 09/09/2010 19:26.

Jens
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: jeth] #1025681 09/09/2010 19:45
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg syntes det var litt lite trykk i den hele tiden, men jeg hadde også en idee om at jeg ville ha den så hard som mulig, og jeg syntes ikke jeg merka no veldig forskjell når jeg skrudde på den blå skruen under det ene gaffelbeinet, men så skulle jo det og bare stille hvor raskt den spratt tilbake fikke jeg vite (ikke av dem på intersport som ikke hadde peiling, verken i butikken på CC eller Maxi men på Høydahl).

Jeg ville egentlig ha den hard og rask, men siden jeg ikke hadde pumpe og det heller ikke sto no om hvor mye trykk man skulle ha i såfall i det lille hefte som hang rundt gaffelbeinet når jeg kjøpte den, håpet jeg at jeg kunne få litt luft i butikken, hverfall siden jeg hadde kjøpt den så nylig i samme kjede.
Han sa at han pumpa i mer enn nok i forhold til min vekt som jeg også slang på 10 kg på for å få den ekstra hard ICON_SMILE

Men når jeg var ute å testet den syntes jeg den enda var altfor myk, og jeg bånna den vel og noen ganger da.

Men da jeg kom oppigjen sa han at mye av trykket var ute,
og han mente han kunne se at nåla bevegde seg ørlite, noe jeg ikke så akkurat da av den lille kikken jeg fikk.

Redigert av KristianStr; 09/09/2010 19:49.
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: jeth] #1025682 09/09/2010 19:46
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: jeth
(overvåk trykket ved hjelp av pumpe over tid hvis det ikke er så drastisk at du relativt raskt merker forskjell.)

Men husk da på at når du har pumpet opp gaffelen til et gitt trykk, vil ikke pumpa vise samme trykk om du setter den på ventilen igjen etterpå for å måle, for da vil lufta i demperen fordele seg i hele volumet av demperens luftkammer OG pumpa, så trykket blir mye lavere da.

Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: KristianStr] #1025683 09/09/2010 19:49
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: KristianStr
Jeg syntes det var litt lite trykk i den hele tiden, men jeg hadde også en idee om at jeg ville ha den så hard som mulig, og jeg syntes ikke jeg merka no veldig forskjell når jeg skrudde på den blå skruen under det ene gaffelbeinet, men så skulle jo det og bare stille hvor raskt den spratt tilbake fikke jeg vite (ikke av dem på intersport som ikke hadde peiling, verken i butikken på CC eller Maxi men på Høydahl).

Jeg ville egentlig ha den hard og rask, men siden jeg ikke hadde pumpe og det heller ikke sto no om hvor mye trykk man skulle ha i såfall i det lille hefte som hang rundt gaffelbeinet når jeg kjøpte den, håpet jeg at jeg kunne få litt luft i butikken, hverfall siden jeg hadde kjøpt den så nylig i samme kjede.
Han sa at han pumpa i mer enn nok i forhold til min vekt som jeg også slang på 10 kg på for å få den ekstra hard ICON_SMILE

Men når jeg var ute å testet den syntes jeg den enda var altfor myk, og jeg bånna den vel og noen ganger da.

Men da jeg kom oppigjen sa han at mye av trykket var ute, og han mente han kunne se at nåla bevegde seg ørlite, noe jeg ikke så akkurat da av den lille kikken jeg fikk.

Hei. Du trenger at noen med peiling sjekker og evt. overhaler den gaffelen, samt å sette deg litt inn i bruk og justering av dempergafler. google etter "mtb suspension fork setup" eller noe slikt, så finner du nok mye.

Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: KristianStr] #1025698 09/09/2010 20:08
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
For å finne riktig trykk må du følge en ganske standardisert metode. Rundt det ene indre gaffelbenet er der en rund gummidings. Før denne helt ned på gaffelbenet. Sett deg rolig opppå sykkelen iført klær og utstyr du vanligvis sykler med (slik at vekten blir riktig) og innta normal sitteposisjon (len deg gjerne mot en vegg). Gå rolig av sykkelen.
Mål hvor langt strikken har beveget seg oppover gaffelbenet. Normalt vil riktig lufttrykk være når strikken har beveget seg 20-30% av gaffelens lengde (20% av en 120mm gaffel feks er 24 mm)

Dette kalles for sag og er helt vesentlig for at gaffelen skal fungere slik den er konstruert. Du kan selvfølgelig avvike fra disse tallene hvis dine preferanser er anderledes, men dette er den beste (eneste?) metoden for å skaffe seg et utgangspunkt.

Hva som er anbefalt sag for din gaffel bør du sjekke i Manitou brukermanual som du finner her.

Edit: De ulike produsentene har gjerne anbefalinger om lufttrykk for ulike vektklasser. Disse anbefalingene er ofte (som regel?) ikke verdt papiret de er skrevet på.

Denne pumpen synes jeg er veldig bra.

Redigert av jeth; 09/09/2010 20:14.

Jens
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: Stein] #1025717 09/09/2010 20:30
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Stein
Sitat: jeth
(overvåk trykket ved hjelp av pumpe over tid hvis det ikke er så drastisk at du relativt raskt merker forskjell.)

Men husk da på at når du har pumpet opp gaffelen til et gitt trykk, vil ikke pumpa vise samme trykk om du setter den på ventilen igjen etterpå for å måle, for da vil lufta i demperen fordele seg i hele volumet av demperens luftkammer OG pumpa, så trykket blir mye lavere da.
Han mente vel å la pumpa henge i etter man har pumpa den opp?
Han i butikken så hverfall på pumpa etter han hadde pumpet den opp og så han syntes den gikk ørlite tilbake, noe jeg ikke akkurat så på den korte kikken jeg fikk se.

Er jo og en rød låseskrue på toppen av gaffelbeinet som man klikkvis gradvis kan låse, noe jeg spurte når jeg kjøpte den om jeg kunne bruke til å gjøre den stivere og hardere (feks når jeg kjørte på vei) noe dem ikke fikk anbefalt. Mange gaffler har jo heller ikke den muligheten, men er enten helt låst eller åpne.
Men til gjengjeld er det mange gaffler som som har enda en skrue til under gaffelbeinet (i tillegg til den som på min er blå og skal juster tilbakespretten, men kunne ikke merke helt at den varierte stort, kanskje det var fordi trykket allerde var for lavt til at den hadde ordentlig eller maks effekt.

Tenkte å få sjekka den ordentlig i butikk men vil gjerne vite sikkert om det er no galt med den først, i tilfelle jeg må dra helt tilbake til (den elendige) butikken jeg kjøpte den i i Oslo, og hvis dem skal beholde den no, eller gaffelen må jeg vel og dra tur retur et par ganger. Dessuten stoler jeg ikke helt på at intersport folka kan svare eller finne det ut, og hverfall ikke fikse det, så en bomtur hadde vært ille om jeg dro helt til Oslo først. Ingen av butikken i Drammen solge den modellen og kunne vist nok ikke bestille eller ta den inn (helt elendig dårlig spør du meg siden det var en dem hadde i kataloger og på nett og en var dem da har annonsert til salgs, burde da være mulig å få den over disk i alle dems butikker spør du meg hverfall om du sier du skal ha akkurat den og spør om dem kan bestille den.

Vanskelig å finne på sånne installasjons sider om dem anbefaler å unngå å bånne gaffelen eller om det ødlegger den. men regner med den skulle tåle det, men vet ikke om det i lengden skader den om man gjør det formye.
Men om det ikke skader den er det hverfall ikke det som har ødelagt den og da må den ha vært lekk fra butikken.
Har jo og kjørt veldig lite med sykkelen utenom ritta, har brukt den gamle til vanlig, og den hakke demper, så detter er min første sykkel med demper, og hakke vært så ivrig på det siden jeg trodde det kanskje ville være litt styr, samt koste penger ved vedlikehold man ikke kunne gjøre selv, ser i hverfall ut som om det kan bli noe styr jeg ikke hadde regna med, men håper egentlig enda at den ikke er lekk.

Redigert av KristianStr; 09/09/2010 20:44.
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: jeth] #1025727 09/09/2010 20:40
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
På min gaffel (heller ikke på noen andre Manitou gafler jeg har sett) er det en løs gummiring på gaffelbeinet, heller ikke målestokk som jeg har sett på noen.

Jeg pleier gjerne å sykle med sekk, også i ritt, men det er kanskje litt mindre i den da, så trykket jeg oppga til han som pumpa i var nok ganske riktig, men jeg tror faktisk ikke han heller hadde no skjema for trykk til akkurat den gaffelen, så tror han uansett tok det litt på gefylen, var vel derfor han også sa han hadde tatt i mer enn nok til meg.

I det lille hefte som hang på står det oppgitt 12-16 mm sag. Savna litt at at det sto no om trykk da det kunne vært letter å pumpe etter om jeg hadde hatt pumpe, men hadde uansett tenkt å ha mer enn det som sto, men om jeg målet etter sag blir jo det uaktuelt.

Redigert av KristianStr; 09/09/2010 20:43.
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: KristianStr] #1025730 09/09/2010 20:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Låsing er ikke det samme som fjæring. Har du for slapp fjæring, hjelper det ikke å låse litt. Du vil bånne da også. Den låsningen lukker bare en ventil som slipper oljen mellom kamrene når du komprimerer gaffelen og kontrollerer dermed bevegelsen så den ikke spretter inn og ut. Skaff deg en demperpumpe og still inn utgangssig i henhold til manual. Og les manual når du ikke er kjent med funksjonalitet. Det kan spare deg for mange penger.

Det er ikke farlig å bånne fra tid til annen på en riktig innstilt gaffel. Men hvis du bånner over hver fortauskant, er det altfor lite luft i kammeret.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: KristianStr] #1025764 09/09/2010 21:25
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Sitat: KristianStr
På min gaffel (heller ikke på noen andre Manitou gafler jeg har sett) er det en løs gummiring på gaffelbeinet, heller ikke målestokk som jeg har sett på noen.

Bruk en strips ("bundtebånd") hvis du ikke har gummiring. For å måle er det linjal eller skyvelær som gjelder.

Jens
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: baronKanon] #1025766 09/09/2010 21:26
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Bånna ikke på hver fortauskant men når jeg sto og kjørte ned den høyeste (vanlige) fortauskanten gikk den lett nerri, provoserte det ikke fram, men kommer jo litt frempå når det er så bratt ner.

Er rundtregna røfflig +/- ca. 2 cm sag uten sekk, jakke, hjelm og hansker osv.. på 80 mm gaffelen står forresten Absolute+ på den og under Manitrou Minute29er.
Var noen i butikken (ikke intersport) som forklarte det med ventilen til den røe låseskruen, fikk ikke helt forklart åssen den funka i forhold til den blå tilbakesprett skruen. Den blå skruen måtte jeg spørre om da siden det ikke sto non tegninger eller skjematisk oversikt i det lille hefte.

Men veldig bra det ikke er bånninga som har forårsake no for da er det ene og alene sånn som den kom fra butikken som er problemet om det skulle vise seg den er lekk.

Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: jeth] #1025770 09/09/2010 21:30
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Brukte midlertidig en vanlig stikk.
Quote:
Er rundtregna røfflig +/- ca. 2 cm sag uten sekk, jakke, hjelm og hansker osv.. på 80 mm gaffelen står forresten Absolute+ på den og, under Manitrou Minute29er.

Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: KristianStr] #1025772 09/09/2010 21:32
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Med ca. 20 mm sag uten sekk og utstyr på en gaffel hvor det anbefalte er 12-16mm har du definitivt for lite luft i gaffelen. Kjøp en pumpe så fikser du dette rimelig kjapt selv.

Jens
Re: Tåler gaffelen bånning? [Re: jeth] #1026334 10/09/2010 23:33
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Var nok litt under 2 cm. Lurt litt på å kjøpe no i sverige ( http://www.cyclecomponents.com/ ) så da kan det jo ta litt tid (så faktisk en pumpe til 100kr der og), samt det er noe dem har hatt inne som jeg skulle hatt som jeg ikke finner igjen og det ser ut til at dem ikke har akkurat nå, så da kan det drøye enda lenger til jeg får bestilt og skickad ting over.

Men nå er den hvertfall inn hos intersport, det gikk med nød og nepp (både å rekke det og at dem ville ta den inn, da jeg kjøpte den i en annen intersportbutikk). Rakk også å sjekke den i en sykkelbutikk først og dem mente og den ikke var som den skulle, trodde jeg ikke skulle rekke det men hadde flaks og dem var opp lenger enn det sto. Håper jeg har flaks med fiksinga og, og at alt blir i orden.

Moderator  support