Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft!

Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! #1025530 09/09/2010 15:36
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har kjøpt meg ny sykkel. Er i grenselandet L og XL rammestørrelse (er 186 høy), kjøpte XL. Sitter biiittelitt for langt utstrakt og tenker å skaffe meg kortere styrestem. Har lengden på styrestem noe å si for styreegenskaper, kontroll, trygghet etc? Har egentlig aldri tenkt over saken tidligere.

Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Tråkk'n roll] #1025571 09/09/2010 17:26
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kortere stem er i mine øyne bare bra - til en viss grense, da. Har gått fra 110 til 90. Mye bedre følelse. Så gikk jeg fra 90 til 60 - og senket litt. Bedre kontroll i nedoverbakker, og oppover går det ikke så verst heller. Prøvde en mer utstrakt sykkel på tur - auau i korsrygg.

Bedre med lenger ramme og kort stem enn kort ramme og Lang Stem (tm).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: baronKanon] #1025587 09/09/2010 17:49
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Hvis man sitter for utstrakt - altså ukomfortabelt, slik trådstarter vel egentlig antyder, har man vel ikke noe annet valg enn å gå for kortere stem? Sett bort fra å prøve flytte setet lenger framover med de kompromisser det medfører, eller prøve trene smidighet ICON_SMILE

Men hva hvis man står og skal velge mellom to rammestørrelser, der man egentlig ligger midt mellom dem begge - slik trådstarter var før han kjøpte? Hvilke kriterier bør man da bruke i sine vurderinger? Og hva hvis man liker en litt utstrakt stilling i tillegg... altså ikke noe auau i korsrygg?

Hva får man/taper man da... ihht kjøreegenskaper... med den ene varianten kontra den andre varianten, gitt at total lengde fra sete til styre er den samme?

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Diablito] #1025607 09/09/2010 18:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Lang sykkel gir bedre stabilitet, men lang stem gir mindre følsom styring og kroppsvekt mer over forhjulet.

Redigert av baronKanon; 09/09/2010 18:55. Rediger grunn: makan til klønete formulering

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Diablito] #1025608 09/09/2010 18:30
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg var nettopp ute på sykkelen. Min andre tur med den. Flyttet setet en cm lenger frem. Det hjalp en god del, men fortsatt skulle jeg hatt styret litt nærmere. En kar i sykkelbutikken antydet at det kunne bli litt mer vinglete å kjøre med kortere stem. Jeg ser ikke helt hva slags grunn, egentlig...

Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: baronKanon] #1025610 09/09/2010 18:32
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: baronKanon
lang stem gir mindre følsom styring og kroppsvekt nærmere.

Den skjønte jeg ikke helt... Kroppsvekt nærmere?

Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: baronKanon] #1025611 09/09/2010 18:32
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Og for kort stem kan gi vinglete og nervøs styring/sykkel. Jeg synes du går litt langt i din forherligelse av korte stem noen ganger. ICON_WINK

Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Stein] #1025636 09/09/2010 19:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Stein
Og for kort stem kan gi vinglete og nervøs styring/sykkel. Jeg synes du går litt langt i din forherligelse av korte stem noen ganger. ICON_WINK

Jepp, det er sant. Som jeg sier, for kort og det blir for rart, og for lang, og du er kjørt. Personlig mener jeg ett sted mellom 70 og 100mm er fint for XC. Over 100mm blir bussratt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: baronKanon] #1025648 09/09/2010 19:16
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Det er bare tull!!

Seriøst, 70mm stem til raskt XC-sykling?

90-120 er helt perfekt til XC.. Det er ikke uten grunn at det er det vanlige, siden det gir et fint forhold mellom forskjellige egenskaper på forskjellige sykkelstørrelser tilpasset forskjellige personers kroppsfasong..

For min egen del, på 183 med normale proposjoner trives jeg veldig godt på sykler med overrørslengder rundt 585-590, og 100-110 stem, litt avhengig av andre vinkler ellers. Det gir fin-fin funksjon på 26" HT´s og XC FS´er..

/Are Nicolai
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: nicolai] #1025655 09/09/2010 19:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
For kort stem gjør det vanskelig å holde forhjulet på bakken i klatringer, i tillegg til at det blir vanskelig å ligge skikkelig over dempergaffelen når man sykler med hardtail. Dette er viktig i svinger og når du må droppe inn bratte kneiker.

Du kan ikke droppe med skateboard uten å ha vekt over fronten. Enig med Are om 90-120mm.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: sykkeloyvind] #1025691 09/09/2010 20:01
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Skjønner. Vil det si at ved å gå ned fra 120 til 100mm merker jeg ikke all verdens forskjell i kjøreegenskaper? (Bortsett fra at jeg får en mer comfy sittestilling, hvilket jeg er ute etter?).

Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Tråkk'n roll] #1025714 09/09/2010 20:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg mener at du vil merke mye på styringen og kontroll i nedoverbakke med 100mm kontra bussratt. 120mm ER bussratt på en sykkel som skal brukes utenfor grusvei, mener nå jeg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Tråkk'n roll] #1025716 09/09/2010 20:30
LangSam Offline
Medlem
Medlem
Jeg har en XL hardtail, og gikk i sommer ned fra 120 til 90 stem. Det ga umiddelbar effekt nedover; jeg tør nå å dra på i kneiker jeg gikk ned tidligere! Utrolig godt for selvtilliten å få dempet "OTB-redselen". Forhjulet er fortsatt like "nervøst" i bratte klatringer som før, så i sum er jeg veldig fornøyd med byttet.

Kom ikke her og fortell meg at du begynte for at det var godt!
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: baronKanon] #1025722 09/09/2010 20:33
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Så jeg som kjører (alt er-) relativt fort på for liten ramme med minibuss-ratt vil kjøre dobbelt så fort med passende ramme og bil-ratt?

Jeg gleder meg allerede til våren.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: sykkeloyvind] #1025756 09/09/2010 21:14
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: sykkeloyvind
For kort stem gjør det vanskelig å holde forhjulet på bakken i klatringer, i tillegg til at det blir vanskelig å ligge skikkelig over dempergaffelen når man sykler med hardtail. Dette er viktig i svinger og når du må droppe inn bratte kneiker.
Hmmm, noe sier meg at jeg ikke har lært meg god teknikk helt ennå. Skal jeg legge veldig mye av tyngden over dempergaffelen når jeg er i svinger og rett før jeg skal opp bratte kneiker? Jeg har kanskje ligget altfor langt bakpå hittil...

Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Stein] #1025787 09/09/2010 22:09
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Og for kort stem kan gi vinglete og nervøs styring/sykkel.

Hmm, er dette et ironisvar til Kanonen, som jeg bare ikke oppfattet, eller er du seriøs??
I såfall tror jeg du skal tenke litt på hvilke stemlenger vi utforsyklister bruker, og så gruble litt på om vi er ute etter å få "vinglete og nervøs styring/sykkel".

Aight ICON_WINK

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Bjørn B] #1025789 09/09/2010 22:16
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Men på utforsykler har man jo slakere styrerørsvinkel som bedøver nervøsiteten det korte stemet gir.
Styrefølelsen påvirkes jo av mer enn én faktor.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Åsmund Olsen] #1025796 09/09/2010 22:35
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har utforsykler god stabilitet på grunn av eller på tross av kort stem? Er det ikke for å få en bedre vektbalanse nedover (og raskere retningsendring) man har kort stem på utforsykler?

Redigert av charliew; 09/09/2010 22:40.
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: charliew] #1025801 09/09/2010 22:59
Olen Offline
Entusiast
Entusiast
Flere av syklene mine har i sin tid blitt levert eller bygget med 120mm stem. For meg har det gitt en kjip, treig og feil følelse. Særlig ved stående tråkking. Med lange stem blir hele vandringen med armer og styre større/lengre.

I alle tilfeller har jeg bytta til 90mm og det har vært som å komme hjem. Alt har føltes mer riktig og syklene har fått andre egenskaper, kvikkere og mer "lettkjørt". Mer riktig.

Teoretisk skal lengre stem gi mer stabil følelse. Mitt inntrykk er at dette stemmer når det går rett fram. I svinger og terreng og ved stående tråkking synes jeg et lengre stem gir mer vingling. Men dette har garantert mye med smak og behag og vane å gjøre og for farten har det neppe mye å si uansett.

Det hører med til historien at jeg er en ganske liten tass.

Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Olen] #1025829 10/09/2010 06:15
klean Offline
Besatt
Besatt
Jobbsykkelen min er en helstiv stålsak fra den tida sykler ble designet for stem på hundre og hinsides så langt. Siden den er et nummer eller to for stor til meg, har jeg et 70-stem. Sitter da fint og unervøst. Det er med 70cm bredde på styret. Med det rette 54mm styret som sto på før, med et 100mm stem, føltes det mye mer vinglete. Et stem alene blir aldri nervøst, langt eller kort. Men tilbake til trådstarter, ja, prøv å gå ned fra 120 til 100. 90 går sikkert og fint.

Andreas.
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Bjørn B] #1025836 10/09/2010 06:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Bjørn B
Og for kort stem kan gi vinglete og nervøs styring/sykkel.

Hmm, er dette et ironisvar til Kanonen, som jeg bare ikke oppfattet, eller er du seriøs??
I såfall tror jeg du skal tenke litt på hvilke stemlenger vi utforsyklister bruker, og så gruble litt på om vi er ute etter å få "vinglete og nervøs styring/sykkel".

Aight ICON_WINK

Slett ikke.

En utforsykkel har en geometri som gjør at den nok vil være stabil uansett stem, men likevel tror jeg styringen på disse også blir kjappere (nærmer seg "nervøs" mer, om du vil) med kortere stem og tregere med langt stem.

Generelt sett er det som jeg sier, at kortere stem gir mer kontant styring, som overdrevet gjort betyr vinglete/nervøs sykkel der små utslag på styret gir større enn ønskelige utslag på hjulet, så man må sitte og korrigere hele tiden. prøv å sette et 50mm stem på en xc-hardtail med 71 graders styrevinkel, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Riktignok har trenden begynt å gå mot kortere stem og slakkere vinkler de siste årene, også på "vanlige" terrengsykler og "stisykler", og det er derfor Baronkanon slipper unna med 60mm stem på stisykkelen sin.

Igjen, som med alt annet, koker det hele selvsagt ned til personlige preferanser, men på bunnlinken står det likevel at isolert sett gir kortere stem kjappere styring.

Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: Stein] #1025925 10/09/2010 08:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
... prøv å sette et 50mm stem på en xc-hardtail med 71 graders styrevinkel, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Riktignok har trenden begynt å gå mot kortere stem og slakkere vinkler de siste årene, også på "vanlige" terrengsykler og "stisykler", og det er derfor Baronkanon slipper unna med 60mm stem på stisykkelen sin.

Igjen, som med alt annet, koker det hele selvsagt ned til personlige preferanser, men på bunnlinken står det likevel at isolert sett gir kortere stem kjappere styring.

Kortere stem gir mer kontant respons på styringen - uansett. Men det er som det blir nevnt, at blir det for kort, blir det også mer nervøst - noe jeg merker på både utforsykkel og 60mm på sti. På flatmark og de første 100m. Men det veier så vanvittig opp for følelsen i terrenget (der sykkelen hører hjemme). Klatring går faktisk ganske bra, nedover går helt strålende - uten redsel for å gå over styret. Det er mest vektfordelingen jeg tenker på ift. bruk av kjempelang stem. Er vi ikke snart over kamikazestillingen og vannrett rygg med hodet mellom knærne omtrent? Det er også lettere å løfte hjulet opp over hindre med kortere stem grunnet kortere vektarm og mer effektiv bruk av ryggmusklatur.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: baronKanon] #1025938 10/09/2010 08:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
[quote=Stein]... prøv å sette et 50mm stem på en xc-hardtail med 71 grad Er vi ikke snart over kamikazestillingen og vannrett rygg med hodet mellom knærne omtrent? Det er også lettere å løfte hjulet opp over hindre med kortere stem grunnet kortere vektarm og mer effektiv bruk av ryggmusklatur.
Det finnes ganske mange nivåer mellom det å stusse skjegget og det å skjære av seg haka og hodet. Å ikke få nok vekt på forhjulet, også nedover kan føre til at forhjulet sklir ut. Dette kan man ofte observere når noen legger seg i overkant langt bakpå ned bratte kneiker og kanter. I kompresjonen i bunnen kommer forhjulet opp og sykkelen skyter ut til en av sidene med piloten hengende etter. Ikke nødvendigvis et resultat av for kort stem, men å styre sykkelen med vekten for langt bak blir også feil, selv om over-styret trynings ikke oppstår så lett. Å sykle godt teknisk handler om mikrojusteringer av tyngdepunkt og vektfordeling, hele tiden. Å være livredd for å få vekten frampå vil føre til ikke-ideell teknikk både nedover, bortover og oppover.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: sykkeloyvind] #1025961 10/09/2010 09:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kloke ord, Øyvind. Har selv observert meg selv innenfra med altfor mye vekt bakpå. Men det har også noe med å føle seg trygg på sykkelen. Selv er min lykkekomponent på sykkelen min 60mm stem, som har gitt meg den selvtilliten jeg trengte for å gønne mer i kneiker og ikke være redd for å få vekten for langt foran forakselen. Tror nok at styret kommer til å bli satt litt ned for å få mer lavere tyngdepunkt, men jeg har mer troen på lavt, nærme styre enn høyt styre med lang stem for å få den behagelige sitteposisjonen for ryggen. Men her kan man også gå seg vekk i ekstremytterpunkter. Å ha noe særlig over 100mm til teknisk sykling vil ikke akkurat medføre en utstyrsmessig fordel...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: sykkeloyvind] #1025964 10/09/2010 09:15
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Geometrien på de fleste XC-sykler er jo tilpasset stem innenfor et visst område, la oss si tidligere nevnte 90-120mm. Etter egen erfaring med 70mm/6d stem på en sti-HT, var dette helt feil for meg på akkurat den sykkelen. Ramma var grei nok, men styret kom altfor nær meg, og for langt ned. Resultatet var dårlig kontroll, ofte vondt i ryggen og mange turer over styret. Jeg byttet da til 105mm/10d (som er et ganske stort steg fra 70mm) og fikk en sykkel som var mye enklere å kontrollere, kvikkere og behageligere. Så diskusjonen må sees litt i forhold til geometri (og selvsagt størrelse på ramme). For kort eller langt stem blir lett feil i forhold til resten av vinklene på sykkelen er min erfaring.

Jeg har gått ned på stem-lengde på de andre syklene mine, og da er 15-20mm reduksjon et greit sted å starte uten å endre egenskapene for mye men likevel endre sittestillingen/styreresponsen slik at du merker det. Om du vet at du vil endre mer enn litt, er 30-40mm endring greit. Bare husk på at et kortere stem med samme vinkel også automatisk vil senke styret noe.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kortere styrestem. Fordeler og ulemper. Drøft! [Re: simenf] #1026263 10/09/2010 20:30
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
OK. Tusen takk for innspillene, alle sammen! Da lærte jeg noen nye ting. Antagelig går jeg for en 100mm.

Moderator  support