Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

farts grense i nordmarka..

farts grense i nordmarka.. #1024869 08/09/2010 19:12
L
larserik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
er det noen her som vet hva farts grensa i nordmarka er...

Re: farts grense i nordmarka.. [Re: larserik] #1024886 08/09/2010 19:35
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg vet ikke. Er enten 30 eller 80. Om det er 80 så går det som regel bra hvis man roper "HOLD HØYRE!!" til de man passerer

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1015336

Re: farts grense i nordmarka.. [Re: charliew] #1024893 08/09/2010 19:40
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@Trådstarter: [sinna modus på]Har du fått bot, eller vil du ha ditt på det tørre når du passerer fotgjengere i 80? [sinna modus av]

"Avpass farten etter forholdene" er vel en grei regel i marka? Dersom du skremmer andre, har du ikke avpasset farten ICON_WINK .

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: Garpen] #1024920 08/09/2010 20:01
L
larserik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Hadde en ulykke hvor jeg ble kjørt på av en bil.. Jeg kom på sykkel.. Politiet er jo innblandet. Og da kommer jo sef spørsmålet om jeg har syklet for fort da det er max 30 km/t i hele nordmarka.. Kan jo tenke deg hvem bil er det som holder max 30 km/t der inne... Ingen som jeg har sett.......

Re: farts grense i nordmarka.. [Re: larserik] #1024946 08/09/2010 20:22
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Så vidt jeg husker kom man ikke til noen konklusjon mth 30 el 80 km/t i den siste råsyklings-tråden som charliew linker til.

Mulig at Skiforeningen kan gi deg info om evt. regelverk (se link).
Ole Kristian Sørland (eller artikkelforfatteren selv) burde jo være i stand til å si noe om dette.

http://www.skiforeningen.no/om_skiforeni...spesielt_ansvar

K

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: cayman] #1024981 08/09/2010 20:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er 30km i Nordmarka, men det er jo ingen kontroller.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: cayman] #1024986 08/09/2010 21:00
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Fartsgrensen i hele Oslomarka er 30 km/t. Jeg kjører mye med bil i marka i løpet av et år, med kjøretillatelse fra Friluftsetaten. Det er ikke skiltet spesielt noe sted, men fartsgrensen og spesielle hensyn man skal ta står beskrevet på kjøretillatelsen. Smart nok, siden man ikke kan kjøre bil uten tillatelse i marka.

Men du mener sikkert fartsgrense på sykkel. Dette er en debatt som pågår akkurat nå. Friluftsetaten vurderer fartsgrense på 30. Forumets GeirK, og mange med ham, mener dette er en dårlig idé. Som journalist i et medium i Osloområdet skrev jeg en sak om dette. Kort og godt: Bruk hue, ikke fartsgrenser. Møter du turgåere er 30 km/t feiende forbi altfor fort. Er du mutters aleine på en oversiktlig grusvei skulle det bare mangle at du overskrider 30.

Ellers er det sikkert fint om synspunkter på denne saken og tilsvarende saker blir debattert på tråden on årsmøtet i NOTS. Kjør debatt!

Harald

NOTS
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: baronKanon] #1024989 08/09/2010 21:01
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon
Det er 30km i Nordmarka, men det er jo ingen kontroller.

Det er ingen kontroller fordi Nordmarka er et privat rettssubjekt. Det kan arrangeres kontroller der, men i praksis må det bli slik at Friluftsetaten og politiet samarbeider om en kontroll.

Sitat: charliew
Jeg vet ikke. Er enten 30 eller 80. Om det er 80 så går det som regel bra hvis man roper "HOLD HØYRE!!" til de man passerer

Det er vel akkurat slik sykling som får konservative fotgjengere i marka til å se rødt. Og jeg skjønner dem. Om du kommer feiende mot en gruppe mennesker til fots og skriker hold høyre, kan du ikke ta som en selvfølge at alle gjør det. Det er ikke sikkert at alle, ikke minst barn, skjønner hva du mener heller.
Derfor mener jeg vi terrengsyklister bør vise alle fotgjengere den ære å passere dem med en fart som ikke gir noen hjertesvikt eller skader. Vi er harde trafikanter mot fotgjengere.

Harald

Redigert av HaraldW; 08/09/2010 21:06.

NOTS
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: HaraldW] #1024995 08/09/2010 21:08
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er jo skumle nyheter for alle som kjører med GPS enhet. Helt hypotetisk: Har politiet mulighet til å kontrollere denne dersom de tror at du overskred fartsgrensen på treningsrunden din?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: HaraldW] #1024996 08/09/2010 21:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: HaraldW
Kort og godt: Bruk hue, ikke fartsgrenser. Møter du turgåere er 30 km/t feiende forbi altfor fort. Er du mutters aleine på en oversiktlig grusvei skulle det bare mangle at du overskrider 30.

Ellers er det sikkert fint om synspunkter på denne saken og tilsvarende saker blir debattert på tråden on årsmøtet i NOTS. Kjør debatt!

Harald

Er enig i dette, men skal man være anal og tenke i korrekt juridisk forstand, er syklister definert som kjørende, og skal følge de samme trafikkregler som biler. Sånn rent firkanta sett.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: baronKanon] #1025007 08/09/2010 21:18
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Ja, fartsgrensen er 30 km/t, slik det temmelig tydelig går fram av en av mine kjøretillatelser. Og det gjelder selvsagt alle, rent teknisk. Men Friluftsetaten vurderer altså en SKILTET fartsgrense på 30, sånn for å tydelilggjøre, antakelig for trafikanter som ikke trenger kjøretillatelse, altså syklister.

Harald

Vedlegg photo.JPG

NOTS
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: Garpen] #1025010 08/09/2010 21:20
L
larserik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Det er jo det som er litt av saken. Politiet tok min garmin 310 xt mens jeg ble kjørt til ullevål sykehus..... Har ikke fått ringt politiet enda og spurt om og få den tilbake. Dette skjedde i går....

Re: farts grense i nordmarka.. [Re: larserik] #1025021 08/09/2010 21:33
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
For det første: Din Garmin er ikke tyvgods, men beslag gjort for å belyse saken bedre. En ulykke med personskade SKAL alltid være noe politiet blander seg inn i. Dermed trengs alt som kan belyse saken, også din Garmin. Men du får den selvsagt tilbake, det trenger du ikke bekymre deg for.

Du er myk trafikant i forhold til en bil. Alle bilister skal ta hensyn til myke trafikanter, også syklister. Men en syklist er også en kjørende, og kan kjøre uaktsomt og ikke avpasse farten etter forholdene, ikke bruke lys eller på annen måte gjøre seg til kjenne.

Du har skrevet at du ble påkjørt. Forteller du litt mer av hendelsesforløpet kan det kanskje bli litt enklere å forstå.
Og håper det går bra med deg, selvsagt!

Harald

NOTS
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: baronKanon] #1025024 08/09/2010 21:39
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Kort og godt: Bruk hue, ikke fartsgrenser. Møter du turgåere er 30 km/t feiende forbi altfor fort. Er du mutters aleine på en oversiktlig grusvei skulle det bare mangle at du overskrider 30.

Harald

Er enig i dette, men skal man være anal og tenke i korrekt juridisk forstand, er syklister definert som kjørende, og skal følge de samme trafikkregler som biler. Sånn rent firkanta sett.

Burde det ikke da være påkrevd å ha kjøretillatelse for å få sykle i marka? Sånn veldig firkanta sett altså.. ICON_WINK

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: HaraldW] #1025026 08/09/2010 21:46
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, fartsgrensen er 30 km/t, slik det temmelig tydelig går fram av en av mine kjøretillatelser. Og det gjelder selvsagt alle, rent teknisk. Men Friluftsetaten vurderer altså en SKILTET fartsgrense på 30, sånn for å tydelilggjøre, antakelig for trafikanter som ikke trenger kjøretillatelse, altså syklister.

Harald

Når fartsgrenser ikke er skiltet så gjelder veitrafikkloven.
Ikke en bankgiro utstedt av noen som ikke har myndighet til å fastsette fartsgrenser.
Veitrafikkloven gjelder også på privat vei.
Jeg ville heller kalt de max anbefalt fart.

Re: farts grense i nordmarka.. [Re: sl500] #1025030 08/09/2010 21:53
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sl500
Når fartsgrenser ikke er skiltet så gjelder veitrafikkloven.

Jess, nettopp. Og den er det ingen som slipper unna, ei heller syklister (selvom man roper hold høyre).

Jeg siterer den viktige paragraf 3 i vegtrafikkloven:

§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Harald

NOTS
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: HaraldW] #1025100 09/09/2010 06:48
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ikke bare å kjøre denne saken til bunns (eller topps) så ser vi jo hva utfallet blir?

Dette med GPS-logg som bevis på brutt fartsgrense er vel kanskje litt på kanten.
Politiet kan ikke såvidt jeg vet bøtelegge fartsoverskridelser på lastebilførere på grunnlag av skiven som måler kjøre-/hviletid.
Dette er vel i samme gata...eller?

Re: farts grense i nordmarka.. [Re: ELO73] #1025124 09/09/2010 07:07
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ELO73
Dette med GPS-logg som bevis på brutt fartsgrense er vel kanskje litt på kanten.
Politiet kan ikke såvidt jeg vet bøtelegge fartsoverskridelser på lastebilførere på grunnlag av skiven som måler kjøre-/hviletid.
Dette er vel i samme gata...eller?

Det brukes neppe som bevis for en eventuell fartsoverskridelse. Men det kan hende trådstarter blir konfrontert med loggen og eventuell fart i et avhør, uten at det kan føres som fellende bevis.

Harald

NOTS
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: baronKanon] #1025141 09/09/2010 07:25
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S

Harald

Men kan man juridisk sett bli straffet for en fartsgrense man ikke har viten om ei heller strengt tatt mulighet for å vite om?

Tviler sterkt på at politiet har noen sak i retten mot syklister og det er nok hovedgrunnen til at det ikke er noen kontroller..

Redigert av Simm; 09/09/2010 07:26.

stadig sta...
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: Simm] #1025204 09/09/2010 08:50
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast
Bør ikke vi syklister være fornuftige nok til å konsekvent følge 30km/t selv om denne grensa kanskje ikke er korrekt fastsatt i juridisk forstand?

Blir litt feil å kverulere på slikt no' spør du meg.

Hey ho, let's go
Twittah: http://twitter.com/IvoNinive
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: cantstandya] #1025226 09/09/2010 09:10
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: cantstandya
Bør ikke vi syklister være fornuftige nok til å konsekvent følge 30km/t selv om denne grensa kanskje ikke er korrekt fastsatt i juridisk forstand?

Blir litt feil å kverulere på slikt no' spør du meg.

Litt vanskelig å få en fornuftig treningstur på grus om man konsekvent skal holde seg under 30 km/t. Det beste er som mange sier, bruke hodet og tilpasse farten etter forhold og trafikk.

Re: farts grense i nordmarka.. [Re: cantstandya] #1025227 09/09/2010 09:12
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er litt som å kjøre bil i fylla midt ut på vidda. Sjansen for å bli tatt er lav, men om du kommer ut for en ulykke har du plutselig et stort problem.

Derfor: bruk huet og sørg for å sykle som folk der du møter eller ikke har full oversikt!

PS! Hadde noen råsykla og satt min familie eller barn i fare ville jeg nok ha sørget for at den "j@vla råsyklisten" ble stoppet og stilt til ansvar på en eller annen måte...med en kjepp, kanskje? Da ville ikke min forståelse som terrengsyklist være verdt særlig mye for den andre parten. For "konservative forgjengere" vil dette trolig være enda verre, og mange av de som faller inn i denne kategorien i Nordmarka er ressurssterke mennesker med (mange rare) sterke prinsipper...

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: simenf] #1025240 09/09/2010 09:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: simenf
...med en kjepp, kanskje?

...Og slik ble du enda verre enn noen råsyklist.

Re: farts grense i nordmarka.. [Re: Stein] #1025280 09/09/2010 09:59
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Stein
Sitat: simenf
...med en kjepp, kanskje?

Jeg foreslår et staaag, det bør gjøre susen. Enten et krumstag eller virrestag.

Hey ho, let's go
Twittah: http://twitter.com/IvoNinive
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: Stein] #1025282 09/09/2010 10:01
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
...Og slik ble du enda verre enn noen råsyklist.

Haha - godt noen reagerte.

Prøv å sette deg inn i situasjonen og du skjønner kanskje hvorfor noen reagerer på en måte som egentlig ikke er akseptabel. Men for disse menneskene oppleves sykler på stier fremdeles som et fremmedelement som ikke hører hjemme, og en trussel for deres trygghet og opplevelse av marka. Ofte føler de seg truet av farten, lyden og bevegelsen, og reagerer med sinne. For vår egen del må vi beskytte oss selv og vår rett til å ferdes gjennom å ta hensyn og oppføre oss som folk.

En dust ødelegger for mange om han/hun "treffer" på riktig fotgjenger, og da kommer diskusjonen om fartsgrenser og forbud opp igjen. Dustete oppførsel finnes fra alle parter og kan være mye rart, og noen du møter er bare kategorisk imot syklister i skogen. Der kan du møte kjeppen før du aner i det du bremser ned for å passere...

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: Simm] #1025288 09/09/2010 10:09
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Simm
Men kan man juridisk sett bli straffet for en fartsgrense man ikke har viten om ei heller strengt tatt mulighet for å vite om?

Neppe fordi du har brutt en fartsgrense, men fordi du har opptrådt uaktsomt, nær sagt uavhengig av hva slags fartsgrense som måtte gjelde eller ei på stedet. Jeg siterer igjen fra Vegtrafikklovens gyldne paragraf 3, som gjelder alle kjørende:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

NOTS
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: HaraldW] #1025340 09/09/2010 11:12
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S

Neppe fordi du har brutt en fartsgrense, men fordi du har opptrådt uaktsomt, nær sagt uavhengig av hva slags fartsgrense som måtte gjelde eller ei på stedet. Jeg siterer igjen fra Vegtrafikklovens gyldne paragraf 3, som gjelder alle kjørende:

Mitt poeng var, om enn håpløst dårlig forklart, at man i en politikontroll neppe kan straffes for å ha kjørt over 30 km/t når man ikke har noen mulighet til å vite om en slik fartsgrense. (ettersom det ikke er skiltet etc..)

Jeg forutsetter uansett at man har kjørt forsvarlig..

Det er urimeligheten i påstanden "30 km fartgrense i marka" jeg synes er under en hver kritikk: Hvis det er en farstgrense har man plikt til å opplyse om dette også til de som ikke surfer websidene til friluftetaten..

Jeg vil og stille spørsmål ved om en privat grunneier har noen myndighet til å bestemme og håndheve en fartsgrense: Han kan bestemme, men han har ingen mulighet til å håndheve denne bestemmelsen i praksis..
Eneste mulighet ville være å gå til sak mot hvert tilfelle av råkjøring/sykling..

Hvorvidt trådstarter har kjørt forsvarlig gjenstår å se, men personlig tror jeg at jeg hadde kjørt mer med andakt når jeg følger etter en bil på uoversiktlig vei, bilister pleier å være enten uforutsigbare eller urimelige i forfektningen av egen forkjørsrett. (på tide å generalisere litt andre veien..)

Jeg skal dog ikke påstå at jeg ikke kunne hadde havne i samme situasjon med samme utfall...

stadig sta...
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: Simm] #1025355 09/09/2010 11:36
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Det er urimeligheten i påstanden "30 km fartgrense i marka" jeg synes er under en hver kritikk: Hvis det er en farstgrense har man plikt til å opplyse om dette også til de som ikke surfer websidene til friluftetaten..

Det er akkurat det som jeg blant annet har belyst i artikkelen jeg har skrevet, der forumets GeirK formidler nettopp dette.
Og urimeligheten i fartsgrense får også støtte fra Nordmarkas største grunneier, Løvenskiold.

Harald

NOTS
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: HaraldW] #1025366 09/09/2010 11:52
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Man blir altså gjort oppmerksom på fartsgrensen i denne marka hvis man får kjøretillatelse? Men syklende innhenter vel neppe, eller trenger, kjøretillatelse? Hvordan skal da syklende i marka vite fartsgrensen? ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: farts grense i nordmarka.. [Re: Hæ?] #1025435 09/09/2010 13:03
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Til det kjedsommelige: Har du kjøretillatelse, har du fartsgrense. Er du syklist, er det ingen merket fartsgrense. Det er jo nettopp DET Oslo kommune nå vurderer, OG som debatteres.

Altså – hvis debattantene tar seg tid til å lese linkene – det er ikke skiltet fartsgrense i Oslomarka, men det vurderes. Uansett settes ikke Vegtrafikklovens §3 til side.

OK?

Harald

NOTS
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support