Råd til en tjukkas
|
Råd til en tjukkas
06/09/2010 22:37
|
boogie
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Nå har jeg trent og trent og trent sykling som en bikkje i et halvt år bare for å konstatere at vektnåla har hoppet 8 kg - OPPOVER !!
Jeg startet på 125 kg og er nå til min store forskrekkelse 133 kg. Dette til tross for at jeg har gått ned noen størrelser og endret fasong til det bedre.
Jeg er mann, 37 år og 185 cm. Har stort sett trent 3 ganger i uka: 1 intervall, 1 langkjøring med spurter og 1 rolig langtur (ca 2 timer). Jeg er konstant i energi-underskudd. Spiser 1500-2000 kcal pr. dag.
På 4 måneder sier pulsklokka (som selvsagt ikke er helt nøyaktig) at jeg har forbrent ca 86.000 kcal på treningsøkter. Når hvileforbrenningen i tillegg er litt høyere enn matinntaket, så sier min logikk at jeg burde vært ca. 9 kg lettere og ikke 8 kg tyngre.
Er det noen som kan forklare meg hvordan dette er mulig? Og ikke minst; er det noen som har noen gode råd for å gå ned i vekt med sykling ?
Mitt primære mål er å gå ned mest mulig i vekt (til ca. 90 kg). Å bli raskere på sykkelen er heller sekundært. Burde jeg da drite i prinsipper om rolig/hard trening og heller bare kjøre lapskaus det remmer og tøy kan holde på hver økt?
Om ikke restitusjonen blir optimal, tenker jeg ihvertfall at man forbrenner maksimalt med kcalorier på denne måten.
Noen med tanker eller erfaringer rundt dette?
|
|
|
Re: Råd til en tjukkas
[Re: boogie]
07/09/2010 03:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
Prøv dette:
Spis mer. Kjør opp til ca. 2500 kalorier de dagene du trener. Om du har tid så kjører du lange og rolige økter på sykkelen. Lavere puls enn du pleier. Da brenner du fett fremfor å bruke muskler.
Prøv også å reduser mengden karbohydrater og få i deg mer proteiner og fett. Altså mindre brød, poteter, pasta og ris og mer grønnsaker og kjøtt.
Prøv å finne brød med mindre enn 30 gram karbohydrater pr. 100 gram.
Nei, jeg foreslår ikke at du skal gå på lavkarbo, men mye karbohydrater øker insulinproduksjon og mer insulin hemmer fettforbrenning og øker faktisk fettlagringen i kroppen. Derfor er det riktigere å fokusere på mengden karbohydrater fremfor mengden kalorier man spiser.
Redigert av Raskall; 07/09/2010 03:34.
|
|
|
[Re: Raskall]
07/09/2010 05:12
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Pussig problemstilling. Kan høres ut som om du har økt muskelmassen siden du sier du har bedre fasong men økt vekt(myestryketråkk?). Men det kan vel kanskje være at du har strammet deg opp men gått opp i vekt som følge av søtsuget/sulten som gjerne kommer i kjølvannet av mye trening.
Burde kanskje forordens skyld sjekke med lege at du er i orden mht diabetes el før man begynner å styre for mye.
At langturer er spesielt slankende er en myte etter manges mening. de skalihvertfall være veldig rolige dersom de skal ha en slik effekt. lange treninger, spesielt hvis de er slitsomme, øker kortisolproduksjonen og du får et stort behov/lyst til å spise mye etterpå. og har du blåst av en 3000 kalorier på en økt er du avhengig av å fylle på med energi.
å slanke seg ifbm trening er risky business,, for med mye trening er du avhengig av en godt kosthold som hjelper kroppen med å bygge seg opp etter trening.
du er rett og slett nødt til å være mye nøyere med hva du spiser. alltid god næring rett etter trening som stopper søtsuget.
middager med riktig fordeling karb/ proteiner. husk grønnsakene ;-)
spis små måltider ofte. mye vann. gjerne mye fiber.
burde nok få oppfølging på både treningen og kostholdet av en ekspert.
|
|
|
07/09/2010 05:56
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Opplevde akkurat det samme selv da jeg begynte å sykle !! Gikk opp 8 kg fra 88kg til 96kg de første 4 mnd. jeg trente sykling, samtidig med at buksene begynnte å sitte løst i livet.Antagelig har du som meg enten trenet tidligere i livet og/eller anlegg for å reagere på intervall/spurt-treningen, så lår, legg og sete-musklene reagerer utrolig raskt og øker i vekt,styrke og noe volum. Jeg kjørte noen måneder senere noen måneder nesten uten karbo og abnorme mengder Protein hehe, og dro deretter av 13kg fett samtidig som lårene hadde samme diameter. Hele tiden har jeg klar fremgang i watt på sykkelen  Se på det som muskulær fremgang, og bruk liv-vidden som mål på "slanke-formen", så skal du se at du blir i knallform. Sykkelmusklene kommer til å bli artige når også totalvekten går ned!!
Redigert av Øystein Rustad; 07/09/2010 06:04.
|
|
|
07/09/2010 07:01
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
treningsøkter. Når hvileforbrenningen i tillegg er litt høyere enn matinntaket, Hvordan vet du dette? Forbrenning er mye avhengig av muskelmasse. I tillegg så har du svært lavt kaloriinntak i forhold til kroppsvekten din. Det kan være en ide å måle fettprosent over en tid. Dette sammen med å måle omkrets på strategiske plasser på kroppen vil gi en mye bedre indikasjon på hva som egentlig har skjedd.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
07/09/2010 09:08
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Sykling er ingen slankeidrett. Treningsformen gjør deg sulten; jeg har aldri gått ned i vekt mens jeg har sykla mye. (jeg har derimot gått ned 45kg mens jeg har gjort andre ting, primært kaloritelling+styrketrening/løping, og ketogen diett+styrketrening)
Mitt beste tips for vekttap-trening er styrketrening kombinert med en eller to lette 4x4-økter i uka for å bedre kondisen. Jeg ville ha redusert syklingen til kortere turer hvor du bare har det gøy, eller iallfall vært spesielt oppmerksom på å telle kalorier etter lange sykkelturer, da kroppen din VELDIG gjerne vil ha mer mat enn du "skal" ha.
Håper du finner en måte å kombinere sykling med vekttap på!
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: hJürg1]
07/09/2010 09:12
|
Latsab
Medlem
|
Medlem
Aller først, som noen sier her, ta en tur til lege å få en sjekk om du kan ha diabetes eller evt. om du kan ha noe lavt stoffskifte? Uansett greit å få sjekket ut. Du har helt klart lagt på deg en del muskelmasse og tatt av noe fett siden du har gått ned noen klesstørrelser. Heldigvis er ikke muskeløkningen linjær over tid, den vil etterhvert avta og på et tidspunkt øker du lite eller ingenting i muskelmasse. Det er mulig at du bare må gi dette enda mer tid. Å gå ned i vekt tar tid og for noen går det litt lengre tid. Mer muskelmasse krever også mer energi og 1500-2000 kalorier er alt for lite for en kar på 125 kg, iallefall når du trener såpass mye som du gjør. Prøv å ta utgangspunktet i hva du spiste før du begynte med treningen. Ikke gjør drastiske endringer i forhold til dette, som feks å gå ned på halvparten av mengden mat du spiser. Gjør små endringer, feks en brødskive mindre til frokost og heller litt mer kokt skinke som pålegg, en mindre potet eller litt mindre ris til middagen, legg heller til mer grønnsaker. Unngå søtsaker som et mellom-måltid men drikk feks heller et glass eller to med lettmelk, eller en vienerpølse eller to uten brød hvis du ikke har tilgang noe mer sunt og magert som feks kylling. Ikke alltid lett å spise riktig når man er på farten. Det er viktig å ikke gå rundt sulten, spis ofte og tenk på hva du spiser
|
|
|
[Re: Moonlit]
07/09/2010 10:12
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Sykling er ingen slankeidrett. Treningsformen gjør deg sulten; jeg har aldri gått ned i vekt mens jeg har sykla mye. (jeg har derimot gått ned 45kg mens jeg har gjort andre ting, primært kaloritelling+styrketrening/løping, og ketogen diett+styrketrening)
Mitt beste tips for vekttap-trening er styrketrening kombinert med en eller to lette 4x4-økter i uka for å bedre kondisen. Jeg ville ha redusert syklingen til kortere turer hvor du bare har det gøy, eller iallfall vært spesielt oppmerksom på å telle kalorier etter lange sykkelturer, da kroppen din VELDIG gjerne vil ha mer mat enn du "skal" ha.
Håper du finner en måte å kombinere sykling med vekttap på! Går da fint gå ned i vekt når driver med sykling, raste ikke ned i vekt før jeg startet sykle jeg og har flere kjente som har syklet av seg mange kilo, man må bare være nøye på maten man dytter i seg. Kan jo godt telle kalorier selv om man sykler i steden for løping.kan også gå på ketogen diett når man sykler også.Når det kommer til vekt tap er det stort sett inntak vs forbruk. Det viktigste er ikke nedgang i vekt men nedgang i fett.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
07/09/2010 10:52
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
For mye salt i maten kan føre til vektøkning, da salt binder vann i kroppen.
|
|
|
[Re: femte_gir]
07/09/2010 17:46
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg trente en del spinning og gikk fint lite ned i vekt. Kondisen ble bedre, og buksene ble videre, men vekta og (stort sett hele) magen var der fortsatt. Jeg har gode erfaringer med en egen tilpasset versjon av RYP styrketreningsprogram. Det er også en del fornuftige kostholdsråd der. https://www.tn.no/rypEtter å ha gjort dette i vinter så datt kiloene av etterhvert. I sommer har det vært bare sykling, og vekta har stått helt i ro. Når sykkelen parkeres for høsten blir det en full periode med RYP for å dra av gjenværende kg. Etter jul blir det stort sett sykling, men en styrkeøkt i uka. Har troa på det.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
07/09/2010 20:23
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg har da gått ned 34 kilo siden februar med sykkel som hoved-treningsform. Muskelmassen min har samtidig økt med ca. 5 kilo.
Så jeg tror at hvis man har lite å ta av i utgangspunktet, så vil nok ikke sykling være spesielt slankende i ren tyngdekraft men jeg tror gevinsten av den økte forbrenningen syklingen og den økte muskelmassen gir gjør at fettet på kroppen forsvinner raskt.
Men som andre har påpekt så må man trosse en del av kroppens signaler og spise det fornuften sier og la følelsene spille andrefiolin.
|
|
|
07/09/2010 21:59
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Jeg raste ned 12-13 kilo på 8 måneder ved å primært sykle. Noen styrkeøkter og joggeturer ble det, men jeg tror at langturene på 4-6 timer, og rittene på senhøsten gjorde jobben.
|
|
|
08/09/2010 04:22
|
ruteress
Entusiast
|
Entusiast
Sykling er ingen slankeidrett. Treningsformen gjør deg sulten; jeg har aldri gått ned i vekt mens jeg har sykla mye. 1: Kanskje litt tynt statistisk grunnlag for bastante konklusjoner ;-) 2: Gjør virkelig sykling en mer sulten enn andre trimformer? Finnes det noen undresøkelser som viser dette? 3: Inntil det motsatte er bevist velger jeg å anta at regelen, " Om kalori forbruk er større enn kalori inntak, over tid, vil man gå ned i vekt."Jeg vil gjerne se linker til undersøkelser, artikler el. som konkluderer annerledes. Jeg har nemlig tatt feil før ;-)
The pen is mightier than the sword. But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
|
|
|
[Re: ruteress]
08/09/2010 08:22
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Jobber selv med denne problemstillingen og rådene til Raskall er nærme det jeg selv har fått til å fungere. Det er viktig at du ikke spiser for lite. 200-600Kcal mindre enn du forbrenner. 600 ved høy fettprosent og ned mot 200 ved lavere fettprosent. Dette er ca-tall som fungerer for meg. Du må prøve deg frem.
Kjører du for hardt med redusert kaloriinntak, vil kroppen nekte å ta av fett og prioriterer heller å slippe muskler og redusere forbrenning. Med de konsekvenser det har.
Ulempen med å lære kroppen fettforbrenning (rolig langkjøring) er at kroppen også blir innstilt på fettlagring.
Selv har jeg valgt å bruke endel shaker. Dette fordi jeg da har mer kontroll på hva jeg får i meg. Først og fremst bruker jeg det etter trening, men også som erstatning for måltider jeg ikke rekker å lage skikkelig. Bedre enn ei pølse eller to på vei fra jobb til trening.
Husk å spise ofte og spis det kroppen trenger, når den trenger det.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
08/09/2010 09:25
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Et alternativ til shaker er jo proteinbarer. Disse er greie å ha med seg og fungerer fint som mellommat - og er hvertfall mye bedre enn pølser selv om man sikkert kan diskutere næringsinnholdet i de. Noen jeg synes er veldig gode er 2good - http://www.nordicnutrition.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=490215 De er nesten for gode ...... Peanut Butter Chocolate er favoritten. De kan jo også brukes som alternativ til snacks.
|
|
|
08/09/2010 10:29
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Sykling er ingen slankeidrett. Treningsformen gjør deg sulten; jeg har aldri gått ned i vekt mens jeg har sykla mye. 1: Kanskje litt tynt statistisk grunnlag for bastante konklusjoner ;-) 2: Gjør virkelig sykling en mer sulten enn andre trimformer? Finnes det noen undresøkelser som viser dette? 3: Inntil det motsatte er bevist velger jeg å anta at regelen, " Om kalori forbruk er større enn kalori inntak, over tid, vil man gå ned i vekt."Jeg vil gjerne se linker til undersøkelser, artikler el. som konkluderer annerledes. Jeg har nemlig tatt feil før ;-) Jo'a, jeg har jo bare meg selv å se på, og jeg har jo vaner og uvaner som alle andre  Klarer ikke å telle kalorier når jeg har vært ute på fire timers langtur, f.eks. Da dytter jeg nedpå det jeg finner av mat til jeg er mett; det fører til at sykling som idrett ikke er den gunstigste for meg når målet er å miste vekt. Med "mer sulten" så snakker jeg egentlig om treningsformer som hovedsakelig går på lange aerobe økter, eller "kardiotrening", deriblant sykling. Maratontrening går på det samme. Hvis man derimot er flinkere enn meg til å spise korrekt mengde når man har trent lenge, går det sikkert fint å slanke seg med sykling. Generelt sett vil jeg påstå at treningsformer som innebærer kortere og hardere økter (HIIT, intervaller, styrketrening, mellomdistanseløping +++) vil gi resultat hvis man vil miste kroppsfett, enn trening som hovedsakelig går på lange aerobe økter. Inntrykket mitt er at det er jobben som kroppen gjør etter en hard økt som bidrar mest til vekttap. Fettforbrenningen som skjer *under trening* blir, for min egen del iallfall, ofte nullet ut av den store sulten som inntreffer etterpå. Og så er det vel ubestridt at korrekt utført styrketrening alltid er positivt både for generell helse, generell styrke, forebygging av skader, økt hvileforbrenning etc. Burde vært påbudt for alle! 
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
08/09/2010 17:40
|
JTE
Avhengig
|
Avhengig
Hva med å ta et lite røsk med lavkarbo? For ca et år siden var jeg ca 20 kg for tung. Jeg tok to måneder på lavkarbo, og mistet 12 kg. Så tok jeg en gradvis tilvenning til vanlig mat, litt mindre mengde enn før, og tok av ytterligere 9 kg de neste 4 måneder. Jeg har siste 6 mndr holdt mine 75 kg. Jeg har hele tiden syklet ca 6-7 timer i uken. Mest hardt. Starten med lavkarbo var iallefall for meg veldig inspirerende.
Redigert av JTE; 08/09/2010 17:41.
|
|
|
08/09/2010 18:25
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Sykling er ingen slankeidrett. Jo, jeg har gått ned 2 kg ved å sykle til og fra jobb i ett år. Vekttapet kommer kun av syklingen, ingenting annet. Jeg spiser fortsatt like usunt 
|
|
|
[Re: maghva]
08/09/2010 18:43
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
19/09/2010 08:19
|
shibby
Entusiast
|
Entusiast
Tren mer langturer, gjerne opp til fire-fem-seks timer. Første året jeg syklet var det mye fort og intervaller, og gikk ikkeno ned. Denne sesongen har jeg hatt endel mer rolige mil, og har gått ned 14 kilo. Etter jeg har trent har jeg alltid spist mye etterpå, så ikke kutt ned på spisinga der trengs. Spis heller skikkelig og sunn mat! Jeg har også fått en mye bedre formutvikling, uten at vi skal starte den diskusjonen her. Tren mye langt, og spist bra, så går nok vekta nedover 
|
|
|
[Re: shibby]
19/09/2010 12:10
|
østers
Fersking
|
Fersking
Som påpekt tidligere i tråden veier muskler mer enn fett. Derfor vil noen oppleve at vekta står stille, eller til og med øker litt den første tiden etter man begynner å trene.
Men i ditt tilfelle har du trent i et halvt år, så vekta burde for lengst vært på vei nedover hvis du faktisk ligger i kaloriunderskudd som du påstår. Det er rett og slett ikke fysisk mulig at du øker 8 kg hvis du ligger i kaloriunderskudd over 6 måneder.
Det er vanskelig å telle kalorier. Husk bl.a. at væske som melk, juice og øl inneholder kalorier også. Det er det for gjort å glemme.
|
|
|
[Re: østers]
20/09/2010 21:17
|
Østfoldingen
Fersking
|
Fersking
Slutt å tell kalorier, senk inntaket av karbohydrater.
|
|
|
[Re: Østfoldingen]
21/09/2010 08:02
|
Ignite
Medlem
|
Medlem
Sjekk ut nettsiden til Aslak Ørstad, husker ikke helt hva den heter. Tror det var balansertmat.no, eller bloggen til O C Fagerli.
Disse gutta kan litt om kosthold og trening
|
|
|
[Re: Ignite]
21/09/2010 09:21
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
La meg først si at mitt mål var stikk motsatt av ditt. Jeg vil primært bli raskere på ski/sykkel/løping. Sekundært bli lettere.
Når det er sagt, har jeg samme erfaring som en del andre her. Syklet 5timer / 12mil i uken til og fra jobb i flere år. Gikk ikke ned et gram. Tenkte ikke på hva jeg spiste og økte sikkert matinntaket ubevist. Syns like vel det høres rart ut å gå opp i vekt, så en tur til legen er sikkert lurt.
Men på generell basis, mener jeg at du må trene OG tenke på hva du putter i deg hvis du skal ned i vekt.
Jeg har ambisjoner om å bli bedre på ski/sykkel/jogging og tenkte det var greit å ta litt vekt i forkant. Har en idè om at vekt har endel å si i disse idrettene. Derfor har jeg de siste to månedene kjørt "uformell" og moderat lavkarbo. Resultat er -10 kilo. Kanskje litt i meste laget på så kort tid, men det har nå blitt slik.
Jeg er ingen ekspert, men brukte i alle fall følgende oppskrift: - Ikke noe godis, kaker eller den slags. Jeg spiste heller mandler/bacon snacks hvis jeg skulle kose meg. - Ikke juice eller brus. MÅ jeg ha noe søtt å drikke velger jeg lettbrus eller fun light. Drikker mye vann og litt melk. - Ikke poteter, ris, pasta, brød eller frukt. Jeg bytter i praksis ut poteter, ris og pasta med grønsaker og frukt med bær. - Sjekker innholdsfortegnelsen til matvarer og velge de med få karbohydrater. - Proteinshake i backup, dersom det er vanskelig å skaffe lavkarbo mat. (f.eks ved overtidsjobbing) - Ikke øl i festlige lag. Tørr vin eller brennevin :-) (Kan være litt farlig i kombo med vektreduksjon.... - Spiser multivitamin av frykt for å ikke få i meg nok vitaminer som følge av lite frukt (som jeg tidligere spiste _mye_ av)
Ulempen med dette er at du jo heller ikke kan ta til deg karbo under trening, og treningen må derfor foregå med moderat intensitet. Du vil derfor ikke øke kapasiteten din noe særlig(?) i denne perioden. Jeg er vel også i tvil om hvor sunt det er å gå på en slik kur over lang tid, selvom jeg oppfatter at jeg selv gjorde små endringer. Dessuten: Det er jo eventuelt i en kort periode, så det er vel greit.
Menyen min ser ofte ut som følger:
Frokost: Enten 4-5 fiberrik knekkebrød med skinke, ost og tomat eller Pannekaker laget av 3 egg, to skjeer cottage cheese og havregryn. Alt mikset med stavmikser. Kan ha på litt syltetøy uten sukker eller eventuelt bær.
Lunsj: MASSE salat med tunfisk, dressing, skinke osv. Bare å hive innpå.
Middag: Som normalt, men med grønnsaker i stedet for pasta/poteter/ris
Blir jeg sulten utover dette spiser naturell yoghurt med bær. Blandet med stavmikser.
Jeg har i tillegg holdt meg unna mat etter 18:00 og forsøkt å få en time på sykkelen før frokost(med lav intensitet, selvom jeg ikke alltid klarer å etterleve dette selv). Dette skal være effektivt mtp fettforbrenning i følge de som "kan" det. (Utøvere i idretter med vektklasser som skal ta av kilo)
-tobiast
Redigert av tobiast; 21/09/2010 09:26.
|
|
|
[Re: tobiast]
21/09/2010 11:03
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke noe fasitt på vekt reduksjon annet enn att du må forbruke mere enn du tar inn. Selv følger jeg prinsippene i pulsdietten og holder fint vekten der jeg vil. Ligger daglig på ca 50-60% på karbohydrater ca 30% proteiner og resten fett. Det som ofte skjer er att folk glemmer det lille de spiser eller dytter i seg som de ikke regner som mat eller næring.
|
|
|
21/09/2010 11:19
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Er enig i at det ikke er noen fasitsvar, og jeg forsøkte heller ikke å legge frem "min" løsning som dette. Det funket for meg, og mer kan man egentlig ikke trekke ut av det.
|
|
|
[Re: tobiast]
21/09/2010 11:32
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Er enig i at det ikke er noen fasitsvar, og jeg forsøkte heller ikke å legge frem "min" løsning som dette. Det funket for meg, og mer kan man egentlig ikke trekke ut av det.
Var ikke hintet til deg den se hehe,,,men når folk skal ned i vekt så kommer fleste parten frem og sier att man ikke skal spise karbo. Selv kan jeg hive innpå 6-7 brødskiver rett før leggetid hvis jeg har hatt hard trening på kvelden. Det gjelder bare finne det man trives med. Det beste er skrive opp alt man dytter in i løpet av en uke, selv det minste drops.Har sett mange som har blitt overrasket når de ser det svart på hvitt hva de egentlig får i seg.
|
|
|
21/09/2010 14:09
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Å gå opp 8 kg med energiunderskudd er ikke mulig (med mindre ekstrem vannoppsamling pga medisiner e.l.).
Er du helt sikker på at du ligger på rundt 1500-2000 kalorier per dag? Har du god kontroll på dette? Hender det at du sprekker?
Pulsklokker er ofte veldig optimistiske med tanke på kaloriforbruk (tror min garmin nesten 30 % mer enn reelt).
Uansett, jeg vil også advare mot å trene med mye energiunderskudd. Jeg ville gjort permanente og bærekraftige forandringer slik at du går sakte ned i vekt (1-2 kilo/mnd). Da blir det lettere å holde når du har nådd målet ditt på 90 kg. Prøv å spis tilstrekkelig til at du føler deg bra og at du har overskudd i hverdagen. Spis veldig mye grønnsaker, mye proteiner, litt fett og litt karbs. Spis ofte og unngå å gå så sulten at søtsuget kommer. Når du får søtsug så spis en gulrot eller tilsvarende. Det kan høres kjipt ut men er ganske godt når du kommer inn i det.
Matvarer jeg personlig spiser mye av er egg, mandler/hasselnøtter/valnøtter, brokkoli, gulerøtter, paprika, laks, cottege chess, kesam mager, mager ost, kylling og kjøttdeig av svin. I tillegg så spiser jeg utrolig mye karbohydrater i form av grovt brød, fullkornspasta, villris og kornblandinger i tillegg til "bøttevis" med frukt. Det er fordi jeg trener 15-20 t per uke og veier 70 kg på 180 cm og ville rast ned i vekt om jeg ikke hadde et høyt kaloriinntak. Hadde jeg ønsket å gå ned i vekt jeg ville spist mindre karbs men alt det andre tror jeg funker fint.
Andre ”triks” jeg syntes fungerer litt er å drikke et stort glass vann før mat og ikke spise etter kl 18-19 om kvelden. Etter trening ville jeg spist litt da.
Treningsmessig så tror jeg lange sykkelturer i sone 1-2 er trikset for å forbruke kalorier men du betyr ikke at du trenger å kutte ut intervaller fordi det bygger muskler. Muskler er positivt uansett fordi du får bedre fasong, høyere hvileforbrenning og sykler raskere.
Lykke til!
|
|
|
[Re: AllanHov]
21/09/2010 22:27
|
boogie
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for alle svar. Har imidlertid knekt koden på egen hånd og gått ned 4 kg på 3 uker ved å starte dagen med 1 kopp kaffe, 50 gram proteinpulver og 1 liter vann før 1 - 1,5 times sykkeltur i sone 1 - 2 med noen topper i sone 3. Vanlig brød er byttet ut med Vollkornbrot av typen Bakers. Det er den eneste typen brød som kun inneholder rug og ikke inneholder E-stoffer eller andre tilsetninger. Er generelt forsiktig med karbo, og middager inneholder aldri mere enn 200 kcal fra karbo (ref. Grete Roede). Funker som krutt ! 
|
|
|
|
|