Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Olje fra luftkammer på RS Revelation gaffel?

Olje fra luftkammer på RS Revelation gaffel? #1023376 06/09/2010 21:11
Ulyd Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Etter en utmerket bli-kjent-i-Estenstadmarka-tur med hyggelige forumfolk på lørdag skulle jeg i dag teste litt forskjellig lufttrykk i gaffelen på min GT Force 2.0. Gaffelen er en 09 modell RS Revelation SL. Jeg oppdaget da at minus-trykket (ventilen nede under beinet) hadde sunket ca 50 psi, og pumpet opp til ca 80. Da jeg pumpet i for mye slapp jeg ut litt luft igjen med demperpumpa, og oppdaget da at det kom blank/hvit oljeaktig veske ut av ventilen. Det aner meg at det ikke skal være sånn, da jeg ikke har opplevd dette før. Jeg testet også å skru pumpen av ventilen og slippe ut luft direkte, for å forsikre meg om at det ikke var pumpen dette kom ifra. Og det kommer fra demperen.

Noen som aner hva dette skyldes? Er det bare å levere på nærmeste sykkelverksted for service? Gaffel og sykkel er knapt 3 måneder gammel.

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Olje fra luftkammer på RS Revelation gaffel? [Re: Ulyd] #1023423 06/09/2010 23:17
M
MariusB Offline
former marcopolo
former marcopolo
M
Det er helt vanlig at den "spytter" litt olje når du tar ut luft.
Hvis det kommer mye kan det være noe som er galt.
En liten case med min revelation er at den etter en tids bruk kryper litt ned i vandringen.
Det er fordi det er en liten lekkasje mellom negativt og positivt kammer.
Da er det bare å ta ut all luft, for så ha i riktig trykk igjen. Ikke noe stor case. Ellers er jeg veldig fornøyd gaffelen
Les evt litt mer i denne tråden

Redigert av marcopolo; 06/09/2010 23:33.
Re: Olje fra luftkammer på RS Revelation gaffel? [Re: MariusB] #1023472 07/09/2010 06:35
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Ulyd - husk å snu gaffelen/sykkelen på hodet og la stå en stund før du tapper/fyller luft i ventilen på undersiden av beinet. For øvrig er det som den verdenskjente oppdageren over her sier helt vanlig.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Olje fra luftkammer på RS Revelation gaffel? [Re: Hæ?] #1023499 07/09/2010 07:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvorfor skal sykkel stå på hodet?
Dette gjør jeg aldri, og likevel fungerer gaffelen perfekt. Får rett trykk og alt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Olje fra luftkammer på RS Revelation gaffel? [Re: RazeFaze] #1023503 07/09/2010 07:12
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Nei, ikke for trykket sin del, men for å holde lekkasjen av olje på et minimum. Trykket blir toppers uansett. Jeg har aldri gjort noe annet, siden jeg fikk anbefaling om dette for årevis siden av en mekaniker i Bergen. Og dermed har jeg jo egentlig ikke annet å tilføye enn at det har funka fint for meg, men kan være bare humbug for alt jeg vet. Kanskje jeg har blitt lurt til å gjøre ting mer tungvindt enn nødvendig?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Olje fra luftkammer på RS Revelation gaffel? [Re: Hæ?] #1023600 07/09/2010 08:40
Ulyd Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ah, godt å høre at dette er Working as intended[tm]. Da er det bare å snu ting på hue (siden jeg syns det kom mer enn litt olje ut) og justere ivei. Da blir det cruxeknotetur i vassfjellsida etter jobb i dag alikevel ICON_SMILE

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Moderator  support