Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: Subs] #1024536 08/09/2010 10:32
hamish Offline
Fersking
Fersking
Thanks, that's pretty helpful. I can read most of the forum with the help of Google translate... I think I will start with a dx and upgrade if I'm still in the dark!
Hamish

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: j-aa] #1024546 08/09/2010 10:39
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: j-aa
Mens vi først er inne på temaet Østmarka: er det noen som har noen tips til "nye" stier? Stikartet mitt begynner å få brukbar dekning, men det er sikkert en del som mangler? Sesongen er ikke over før snøen legger seg, så her må det utforskes litt ICON_SMILE

Ser du mangler Lauvtjern-Puttåsen og Haukåsen-Hauktjern-Sarabråten. Haukåsen-Lutvann er også bra. Dette er alle blåstier. Fin tur over åsen som ligger nordvest for Puttjerna også.

Ser forøvrig at du har Svartputt-Tørrgranåsen-Ellingsrudflaten inne! Kjørte den for første gang for en stund siden. Brillefin tur!

Hey ho, let's go
Twittah: http://twitter.com/IvoNinive
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: j-aa] #1024583 08/09/2010 11:27
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast
Mens vi først er inne på temaet Østmarka: er det noen som har noen tips til "nye" stier? Stikartet mitt begynner å få brukbar dekning, men det er sikkert en del som mangler? Sesongen er ikke over før snøen legger seg, så her må det utforskes litt ICON_SMILE

...og hvis du er i området Ellingsrud/Lørenskog så finns det en fin runde på lysås. Kan f.eks. kombineres med turen Svartputt-Tørrgranåsen-Ellingsrudflaten.

http://hvor.no/l/syzevoudom

Det går en blåsti nærme bebyggelsen i øst og en umerket sti litt lenger vest. Tror det er den siste som er merket i kartet. Denne starter rett ved Lysåskroken 1, den andre 20m lenger opp i veien(blåsti). Fin runde!

Hey ho, let's go
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: cantstandya] #1024662 08/09/2010 13:22
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: cantstandya
[... en fin runde på Lysås.
Det går en blåsti nærme bebyggelsen i øst og en umerket sti litt lenger vest. Tror det er den siste som er merket i kartet.

Jepp, kjempefin runde. Imidlertid har en lurifaks dumpet et svært lass med kvist og kvas i sørenden ved veien. Det er omtrent der det står "Pålerud" og "Bjørndalsveien" på kartet. Det går an å klatre over, men det er ikke bare enkelt.
Mener å huske at det tidligere var spikret plakater med "privat område" eller noe slikt her.
Det er tydelig at noen i området ikke setter pris på at stien blir brukt.

Jeg har sendt en henvendelse til Lørenskog kommune om dette, men har ikke fått noe svar ennå.

Er det noen som har opplevd å bli tilsnakket i dette området?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: j-aa] #1024732 08/09/2010 15:15
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Du har flere fine stier sørover, fra hvor dine spor slutter, mot Sandbakken. F.eks. alle blåstier som går i den rettningen.

eva
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: Lenny] #1024763 08/09/2010 15:53
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: Lenny
Det går en blåsti nærme bebyggelsen i øst og en umerket sti litt lenger vest. Tror det er den siste som er merket i kartet.

Jepp, kjempefin runde. Imidlertid har en lurifaks dumpet et svært lass med kvist og kvas i sørenden ved veien. Det er omtrent der det står "Pålerud" og "Bjørndalsveien" på kartet. Det går an å klatre over, men det er ikke bare enkelt.
Mener å huske at det tidligere var spikret plakater med "privat område" eller noe slikt her.

Jeg har sendt en henvendelse til Lørenskog kommune om dette, men har ikke fått noe svar ennå.

Her har jeg vært og. Stien frem til kvistkvastet var kjempefin da, så jeg ble så skuffet da jeg kom til kvisthaugen. Tenkte på å kave meg over, men droppa det. La høre fra deg når du har fått svar fra Lørenskog. ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: tais] #1024788 08/09/2010 16:41
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tais
Du har flere fine stier sørover, fra hvor dine spor slutter, mot Sandbakken. F.eks. alle blåstier som går i den rettningen.

Jepp, f.eks kan Sør-Elvåga rundt anbefales. Start ved Sandbakken eller sykle inn fra Skullerud. Runden er best mot klokka, men det vestlige partiet kan fint sykles begge veier. Nydelig rasteplass i vannkanten hvor ruta krysser Sør-Elvåga i nord.

Vedlegg elvagarundt.gif
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: Lenny] #1024794 08/09/2010 17:05
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast

Glimrende tiltak! Jeg har vært inne på tanken om å si ifra om dette også.

Har ikke blitt tilsnakket, men fikk en liten sur mine fra noen joggere her om dagen.

Tror jammen meg jeg tar meg en runde her just nu!

Hey ho, let's go
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: cantstandya] #1024971 08/09/2010 20:51
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Runden runermm viser til er knall!

Tok den senest for en måned siden sammen med blant annet Ugla, i strålende sensommervær.
Bittelitt lemping noen steder, men det er det verdt. Åsen «av godt merke» er helt fantastisk! En perle, og vel verdt gåingen fra Sandbakken.

Man kan droppe Sotåsen og heller ta fra Rundvann/ Østmarkskapellet, og Dødsbakken (herlig bratt moro), før stien fortsetter nesten rett over grusveien og inn mot Dølerud og Askevann. Ved Askevann tar man bratt opp til høyre opp en natursti, så slipper man siste biten før p-plassen nedenfor Sandbakken. Den kan nemlig være bløt, og det samme kan forresten et område før Askevann være.

Harald

NOTS
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: HaraldW] #1024988 08/09/2010 21:00
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Naturstien slutter i en bratt og morsom teknisk utforbakke som jeg gjerne gjør om igjen med fulldemper! (Forrige gang gikk med bratte vinkler og stiv bakende...)

Se på det som en stående invitasjon til å invitere meg med på en langtur på sti!!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: Garpen] #1025009 08/09/2010 21:20
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
BTW: For å komme til toppen av naturstien må du ta brått til venstre i det stien begynner å gå nedover mot veien/p-plassen. Det står et tydelig skilt der, følg det.

Siste droppet på naturstien er litt nervepirrende. Har både feiga ut til høyre og gøtsa rett på der. Begge deler gikk bra ICON_SMILE

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: runermm] #1025016 08/09/2010 21:25
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runermm
Siste droppet på naturstien er litt nervepirrende. Har både feiga ut til høyre og gøtsa rett på der. Begge deler gikk bra ICON_SMILE

Jeg har tatt min eneste to meter lange wheelie på forhjulet etter å ha bommet litt på fordeling av vekt over ramma. Alle de andre i følget så opptrinnet, det ble helt stille, jeg trillet «kjempelenge» på forhjulet før jeg greide å summe meg og legge vekta litt bakover. Trygg landing altså, men en Intense 5.5 gir deg ikke noe gratis når det er bratt-bratt. Og jeg liker det egentlig..

Harald

NOTS
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: HaraldW] #1025080 09/09/2010 06:25
j-aa Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for tips ICON_SMILE Da prøver jeg en tur ned til Sandbakken og opp igjen i ettermiddag.

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: Lenny] #1025159 09/09/2010 07:53
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast

Ganske oppsiktsvekkende at de foretrekker å ha en diger, fæl haug med kvist liggende for å unngå at noen få går/sykler der.

Jeg har forresten sendt mail til friluftsetaten for en stund siden ang. ryddingen av buskas o.l. langs lysløyper, stier og rundt omkring i skogen i området Ellingsrud/Lindeberg. Ganske så skjemmende at dette ligger strødd uten å bli ryddet bort.

Redigert av cantstandya; 09/09/2010 07:53.

Hey ho, let's go
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: j-aa] #1025176 09/09/2010 08:10
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når tenkte du å dra?

Om du drar seint nok, kan det være jeg henger meg på...

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: HaraldW] #1025267 09/09/2010 09:46
j-aa Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: HaraldW

Man kan droppe Sotåsen og heller ta fra Rundvann/ Østmarkskapellet, og Dødsbakken (herlig bratt moro), før stien fortsetter nesten rett over grusveien og inn mot Dølerud og Askevann. Ved Askevann tar man bratt opp til høyre opp en natursti, så slipper man siste biten før p-plassen nedenfor Sandbakken. Den kan nemlig være bløt, og det samme kan forresten et område før Askevann være.

Sånn ca. som den lyseblå ruta jeg har tegnet opp?

Rettelse: ser på statkart.no at stien sørover fra Rundvann går litt lenger enn på topokartet mitt.

Garpen: vet ikke helt når jeg starter. Etter jobb (15.00) må bakbremsen fikses... Hvis du sender meg nummeret ditt kan jeg sende en SMS når jeg vet mer.

-Jørn-

Vedlegg sandbakken.JPG
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: j-aa] #1025302 09/09/2010 10:24
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Nesten riktig j-aa. Fra veien rundt halve Rundvann tar du blåsti rett sørover (som du har tegnet inn riktig i starten) og følger denne. Den ender i Dødsbakken, en festlig og bratt bakke som gjør en krapp sving midt på (her er det også gode muligheter for en liten pust i bakken før siste bratte avsats, selvom det mest tilfredsstillende er å ta hele greia i ett.)
Din inntegning gjør en krapp venstresving østover som ender i grusveien opp til kapellet. Den skal være ganske festlig for å kvalifisere til unnasluntring av Dødsbakken. Følg bare blåmerking.

SÅ: Ved Askevann tar du til høyre, slik inntegnet, men ganske kort etter at du har tatt av, går en gulmerket sti (natursti) bratt opp til høyre. Følg denne til du kommer ned på veien FØR p-plassen ved Sandbakken.

Så er det fram med allergitablettene og svelge noen hundre meter med grus til Sandbakken.

Ellers er det viktig, som du har merket på den lilla sporloggen på kartet, å svinge til høyre og komme seg helt i enden av Elvåga. Blåstien er lagt om, og det er fortsatt rester etter den gamle ruta (som er elendig). Siste biten før Elvåga har noen spennende kneiker og crux, gøy å se hvor langt man klarer å holde flowen før brua over bekken i enden av vannet ICON_LAUGH

Jeg ville tatt med lykt på turen. Så slipper man å møte Lillo-Losen på ekskursjon i tusmørket i fremmed mark..

God tur!

Harald

Redigert av HaraldW; 09/09/2010 10:25. Rediger grunn: Skrivefeil. Sukk, journalister, IGJEN..

NOTS
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: j-aa] #1025318 09/09/2010 10:46
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det blir litt vel tidlig for min del...

Når du er ved Rundvann følger du blå sti skiltet mot Sølvdobla/Sandbakken. Stien starter i sørenden av Rundvann. I et Y-formet stikryss på vei mot Dødsbakken velger du bratteste vei opp og løfter sykkelen opp på et sva. Herfra er det femti meter med fin svasykling før stien svinger _bratt_ ned til venstre. Du er nå i Dødsbakken. (Jeg tviler på at bakken tar livet av deg... Men det er jo et litt tøft navn)

Fortsett på blåsti mot Sandbakken etter 20 meter østover på grus og følg Harald sin beskrivelse mot Sandbakken og tilbake via Sotåsen.

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: Garpen] #1025331 09/09/2010 11:06
j-aa Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da er kartet oppdatert. Ser det riktigere ut nå? Fant en del stier på friluftsetatens kart og statkart.no som ikke var med på topokartet i basecamp ICON_SMILE

Start blir nok kanskje i 17-tida fra Skullerud, litt avhengig av hvor fort jeg får fikset bremsene mine.

-J-

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: j-aa] #1025353 09/09/2010 11:31
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Da er kartet oppdatert. Ser det riktigere ut nå? Fant en del stier på friluftsetatens kart og statkart.no som ikke var med på topokartet i basecamp ICON_SMILE

Da er du på rett spor!

H

NOTS
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: HaraldW] #1025430 09/09/2010 12:57
arildher Offline
Medlem
Medlem
Takker j-aa, Garpen og Harald for oppklaringen sørover fra dødsbakken til Sandbakken, har ikke tall for hvor mange ulike veier jeg har prøvd her. Det starter jo like nydelig hver gang, men hver gang har jeg endt opp i en ny uoverkommelig myr.. ser frem til å prøve kartet!
Ellers takk for en utrolig inspirerende tur på tirsdag, kjenner at høstmørket ikke blir så påtrengende som jeg tenkte på forhånd

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: arildher] #1025431 09/09/2010 12:59
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Dette blir bra, Arild!
Og bare vent til barfrosten får satt seg, da er myrpartiene harde som stein. For NOE mye etter Dølerud må man gjennom, enten man vil eller ei.

Harald

NOTS
Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: HaraldW] #1025840 10/09/2010 06:38
j-aa Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da er løypa testet. Fin tur ICON_SMILE Veldig variert terreng, med alt fra superti til myr og steinknothelvete.

-J-

Re: Tirsdagsklubben™ Østmarka 7/9 [Re: tonesam] #1027727 13/09/2010 11:58
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: trultemor

Her har jeg vært og. Stien frem til kvistkvastet var kjempefin da, så jeg ble så skuffet da jeg kom til kvisthaugen. Tenkte på å kave meg over, men droppa det. La høre fra deg når du har fått svar fra Lørenskog. ICON_SMILE

Ja, da har kommunen latt høre fra seg. De var klar over situasjonen. Det viser seg at dette området er regulert som innmark, og da har vel grunneier lov til å etablere så mange kvisthauger han synes han har behov for.

Inntil videre får man bare la være å klatre over, og heller finne en annen vei forbi. Det er etablert en sti mellom kraftledningene og Røykås, men den er nok endel vanskeligere å sykle.
Det går også an å passere på vestsiden, ved å følge kraftledningene et lite stykke nedover. Man kommer til en gammel traktorvei på venstre hånd. Jeg mener å huske at den ender opp på et tun, så det kan godt være at dette ikke er noe spesielt bra alternativ.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support