Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan rense dette avløpet?

Hvordan rense dette avløpet? #1022361 05/09/2010 18:46
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Avrenninga fra dusjen går tregt, og vaskemaskina stopper før sentrifugen fordi tømmepumpa møter for mye motstand. Internett sier jeg må rense vannlåsen, så jeg løfter opp slukristene, men blir ikke mye klokere av det.

Sluket på bilde nr 1 er i dusjen og det jeg har problemer med. Regner med avløpet fra vaskemaskina er koblet sammen med dette, da det kommer vann opp fra det når vaskemaskina prøver å tømme seg. Her kommer jeg ingen vei utover det man ser på bildet, skruene som holder den hvite plastringen får jeg ikke løsnet uten å ødelegge gulvet for å komme til. Men det er kanskje ikke noe spennende å finne om jeg hadde fått løsnet den?

Sluket på bilde nr 2 er midt på gulvet og er vel ett såkalt soilsluk med vannlås som har ligget her siden blokka ble bygget i det herrens år 1971. Heller ikke her ser det ut til at jeg kommer noen vei uten å gjennomføre destruktive tiltak mot badegulvet? Har prøvd å fikle litt rundt nede i vannlåsen med diverse redskap uten å finne noe materie med substans. Avløpet fra dassen og håndvasken på badet fungerer uproblematisk, uten at jeg vet noe om hvordan eller hvorvidt disse er koblet sammen.

Er det avløpsåpner type Mudin eller lignende som er tingen, eller må det håndfaste redskaper (stakefjær) til?

Vedlegg DSC_1441.jpgDSC_1444.jpg

mvh Helge
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: ventle] #1022369 05/09/2010 18:53
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dusjen her begynte å slite med å ta unna vannet, slik at man sto i 3-4cm vann etter en lang dusj. Har likt avløp som det øverste bildet i dusjen og der funket det å helle en flaske Jif Avløpsåpner i sluken så ble det bra igjen. Er nok litt lengre ned i røret det samler seg dritt, for var ikke noe som visuelt gikk ann å fjerne bare ved å ta av det øverste lokket. Ser dette ikke helt samme problem men

Redigert av charliew; 05/09/2010 18:59.
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: ventle] #1022372 05/09/2010 18:55
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Vel, jeg er ingen ekspert på sluk, men etter at jeg klarte å støpe igjen det vi hadde på vaskerommet var jeg avhengig av å finne ut hvordan sluket vår var bygd opp. Etter endel googling kom jeg frem til at vi hadde en L-sluk, og at hjemmesidene til joti rett og slett er fantastiske.

Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: ventle] #1022377 05/09/2010 19:00
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ventle

Her kommer jeg ingen vei utover det man ser på bildet, skruene som holder den hvite plastringen får jeg ikke løsnet uten å ødelegge gulvet for å komme til. Men det er kanskje ikke noe spennende å finne om jeg hadde fått løsnet den?

De skruene tror jeg forøvrig fester klemmeringen, og den er sannsynligvis ikke noe du ønsker å løsne.

Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: Lemond] #1022412 05/09/2010 19:38
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du som er litt datakyndig har sikkert et godt alternativ til stakefjær; trekkefjær kan gjøre sammen nytten. Prøv å få rensket litt med den først, kjør så på med Zalo og la det virke før du spyler på med varmt vann.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: Anders A-R] #1022431 05/09/2010 19:57
B
bakglatt Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Flisleggeren som har lagt gulvet har tilpasset slukristen til nærmeste hele flis , som gjør at du ikke får opp slukpotta for å rengjøre, slurv.. Det ene sluket kan stakes opp med fjær(støpejernsluket) Det andre ser ut som et sluk for lavtbyggende varmegulv, usikker om det er potte til å løfte opp..

mvh Murern

Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: bakglatt] #1022523 05/09/2010 21:10
kleinsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
har samme problem selv. ikke skru noe som helst, det er unødig og kan gå galt... ett tips-PLUMBO. finnes ikke bedre rens enn det, og jeg har prøvd diverse..billig og enkelt.tips-følg bruksanvisnig. vamt vann-pulver-la virke-varmt vann., KJØR GJERNE VARMT VANN FØRST, SÅ DU HAR VEEEELDIG VARMT I SPRINGEN FØR DU STARTER.det er viktig. mvh

The only thing better then a KLEIN, is two...

ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: kleinsykkel] #1022528 05/09/2010 21:14
kleinsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
som siste mulighet, kan det være underdimensjonert rør i systemet. er dessverre ofte hyppig problem(flerkobbling). står nok i stil med kostnader i byggeperiode, dessverre. håper dette ikke er tilfelle..mvh

The only thing better then a KLEIN, is two...

ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: kleinsykkel] #1022619 06/09/2010 06:46
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eg er skeptisk til Plumbo; spesielt i "krinkelkrokar" som slukar og vasslåsar er.

Det legg seg alltid restar igjen som du ikkje klarar skylje vekk, og det forsteinar seg.

Eg måtte demontere dusjkabinett og avløpsrøyr etter ha brukt Plumbo det fire-fem gonger ila. to år..

Endte opp med fine etse-merker på bryst og mage etter å ha måtta staka driten ut..

Snakk med røyrleggar; dei har som regel tøffare saker som du kan kjøpe. Berre ver forsiktig når du brukar det.

Eventuelt:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=145963528

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: NjalVM] #1022639 06/09/2010 07:16
S
StEirik Offline
Entusiast
Entusiast
S
Uten at jeg kjenner akkurat patentet for sluket på bilde 1, vil jeg tippe at det skal være mulig å ta ut hele den svarte innmaten (potten), og rense vannlåsen. Tror ikke det er lov å installere nye sluk uten vannlås av ett eller annet slag, og vanligvis kan disse bare løftes rett opp og ut. Spørsmålet er vel imidlertid OM du får det ut, slik flisene er lagt.

Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: StEirik] #1022843 06/09/2010 11:30
Oddi Offline
Avhengig
Avhengig
Uten å være altfor skråsikker, så TROR jeg at det bare er å skru opp den ringen på bilde 1. Det er bare et plastdeksel, også er selve vannlåsen under der. Det kan dog bli kinkig med tanke på flislegginga som du har der, merkelig måte å gjøre det på egentlig.

Men hvertfall. Jeg hadde samme patent i en studenthybel jeg bodde i for noen år siden. Og jeg tror jeg var førstemann som skrudde opp det dekselet, for der var det unevnelige mengder med hår og fett og annet ekkelt drit. Lykke til, og nyt det mens du holder på! ICON_WINK

PS: Legg merke til ordet TROR i første linje. ICON_WINK

Ta deg en bolle.
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: Oddi] #1022870 06/09/2010 12:01
klean Offline
Besatt
Besatt
Styr unna plumbo ja. Flott helt til det "forsteiner" seg lengre ned i avløpet. Dyrt! Mudin er greia: http://www.ovv.no/index.php?page=shop.pr...=1&Itemid=1

Andreas.
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: klean] #1022891 06/09/2010 12:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Dette kunne vært sluk/rørsystemet i min forrige leilighet; ser likt ut, og fungerte like dårlig (dusj/vaskemaskin). Jeg prøvde alt mulig rart, men det løsna ikke ordentlig før jeg kjørte på med Mudin. Mudin er tyngre enn vann, så det stengte vannlåsen, med det resultat et jeg ble skitredd for å ha ødelagt hele systemet. Men så fikk jeg pumpa vann/Mudin forbi vannlåsen (med en vaskeklut ned i sluket), og da løsna det til gangs. Etter dette har jeg jevnlig brukt en avløpsvask/rens som er snillere enn Mudin, men som er fin til å holde rørene ved like.

Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: Oddi] #1022934 06/09/2010 13:07
S
StEirik Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Oddi
Uten å være altfor skråsikker, så TROR jeg at det bare er å skru opp den ringen på bilde 1. Det er bare et plastdeksel [...]
PS: Legg merke til ordet TROR i første linje. ICON_WINK

Klemringen bør få være i fred, den forankrer membranen til sluket. Relativt greit å unngå lekkasjer der...

Edit:
etter å ha finstudert bildet, ser jeg at det står "Joti 32mm" nede i sluket ditt. Det betyr at dette er et såkalt hjelpesluk, uten vannlås og med begrenset kapasitet. Da er det nok hovedsluket som er problemet, eller forbindelsen mellom dem. Jeg ville prøvd å stake før jeg gikk løs med kjemikaliene...

Redigert av StEirik; 06/09/2010 13:19. Rediger grunn: mer
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: StEirik] #1022944 06/09/2010 13:12
Oddi Offline
Avhengig
Avhengig
Vel, se det! Da ver det oppklart. ICON_WINK
Det var vaktmestern på bruket som ba meg gjøre det, og hele stedet var sikkert mugg- og fuktbefengt som bare det allerede.

Men siden det ikke er ideelt å skru opp klemringen. Hvordan skal man da bli kvitt all driten under der, på best mulig måte? Tar virkelig sånn avløpsåpnere å løser opp hår og fett og gammel morro? ICON_TONGUE

Ta deg en bolle.
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: Øyvind V] #1022946 06/09/2010 13:13
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sluket på det første bildet er et såkalt badstue sluk, Eller hjelpesluk om du vil. Fra det går det et rør til det andre sluket regner jeg med. Som du beskriver så er nok vaskemaskinavløpet koblet til dette med et grenrør, noe som forøverig ikke skal gjøres men her blir det syndet endel. Men det er nok enkelt å få opp. Ikke løsne på klemringen. Dette sluket har ikke vannlås. Men få tak i mudin, tøm ca 3-4 dl i nedløpet fra sluket og la det virke i ca 15 min. Så skyller du igjennom med rikelig med varmt vann. Du kan også ha litt mudin i vaskemaskinavløpet. antagelig har det bygd seg opp med lo fra maskina over tid. Styr unna plumbo og lignende man får kjøpt på dagligvaren. Har vært på utallige jobber hvor dette har blitt brukt hvor plastrør og pakninger rett og slett har blitt smeltet pga varmen fra kjemiske reaksjoner.
Du kan evnt også bruke en stakefjær hvis du har det for hånd men mudin gjør nok jobben alt griset stakefjæra kan føre med seg.
Hilsen Rørleggeren

Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: åneidu] #1022956 06/09/2010 13:20
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Norenco Sour Power. ICON_SMILE Løser garantert opp alt av drit der.
Skånsomt mot plastrør.

Bilde 1 er ett hjelpesluk, altså det du ser er hele sluket. Har samme selv. Går rør derfra til hovedsluket ditt, nesten garantert. For dårlig fall i røret derfra til hovedsluket sikkert. Stakefjær og Norenco Sour Power i det andre og. Husk å sette i pluggen igjen på bilde 2.

Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: Andrehua] #1022960 06/09/2010 13:21
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Ja, der var han før meg.. ICON_SMILE Men Mudin suger........ Men Sour Power er vel egentlig ikke tilgjengelig for vanlige dødlige... Men hør med Comfort f.eks. De har. ICON_WINK

Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: Andrehua] #1024361 08/09/2010 06:58
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Takker for mange innspill. I går ble det innkjøpt en flaske Mudin, halve flasken ble tømt vekselvis i dusjen og vaskemaskinavløpet, fikk virke en halvtime før jeg skylte ned med fire tilitersbøtter varmvann. Det ser ut til å ha gjort susen, vannet sto ikke i dusjen etter at jeg hadde spylt meg, og vaskemaskina kjørte gjennom hele vaskeprogrammet uten problem ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Hvordan rense dette avløpet? [Re: ventle] #1024407 08/09/2010 08:05
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
du trenger bare et forum til alt ICON_SMILE

"Now don't make me get off this bike!"

Moderator  support