For det første så har jeg utvidet navnet på sykkelen de snille folkene her på forumet har donert meg. Den heter nå "Free B 559". Free B som i "Freebie" og 559 som er prisen sykkelen har kostet meg totalt.
Men i dag har jeg altså beveget meg ut på stien og hørt skogens ro. Det ble min første stitur noensinne. Jeg hadde tenkt å sykle til Skihytta i Fredrikstadmarka med utganspunkt Steinerskolen på Rolvsøy.
Jeg syklet inn i skauen ved Steinerskolen. 300 meter inn i skauen røyk kjedet mitt. Jeg hadde hatt en forutanelse og hadde tatt med meg kjedekutteren. Jeg fjernet det ødelagte leddet og fikk skjøtet på kjedet igjen.
Turen gikk så videre og jeg kom meg opp til Hatteveien. Der svingte jeg inn i lysløypa for å følge den til Skihytta. Litt inn i Lysløypa så jeg et skilt: "Hansedammen 3 km, Skihytta 6,9 km".
Jeg bestemte meg for å ta denne omveien og man kan si jeg fikk brynet meg skikkelig på stikjøring med sykkelen. Etter 4,62 km begynte det å gå nedover og for meg var dette veldig teknisk. Brått kilte framhjulet seg fast bak ei rot og bråstoppet. Det gjorde ikke jeg og resten av sykkelen. Jeg traff fjellet på siden og slo høyre side av brystkassa. "Faen, der knakk jeg noen ribbein", tenkte jeg da jeg lå der på magen. Jeg må ha tenkt det fort for jeg var ferdig med tanken før sykkelsetet traff meg hardt i ryggen.
Jeg reiste meg opp og sjekket kroppens generelle bevegelighet og konkluderte med at jeg ikke hadde skadet noe som helst.
Her er turen frem til fallet:
http://www.endomondo.com/workouts/2625312Så jeg fortsatte da. Det var masse gjørme, masse vann og ganske klissete. Men jeg klarte da å holde meg på beina frem til kjedt røyk igjen 8-9 km senere. Nå begynte jeg å bli litt sur og håpte at kjedet ikke ble for kort når jeg atter en gang fjernet et ledd. Jeg ba også en stille bønn om at jeg skulle komme meg trygt til byen for å få skaffet meg en kjedelås. Jeg er tydeligvis ikke noe flink til å skjøte kjeder.
Jeg hadde det utrolig gøy i skogen i dag til tross for de tekniske problemene. Jeg hadde full kontroll bortover og oppover stein, knauser, røtter, gjørmehull, sump. Når det gikk nedover var nervene i høyspenn men jeg følte da at jeg fikk kontroll utfor etter hvert også.
Kjedet ble for kort. Jeg kan nå ikke sykle på de øverste skivenen bak og foran. Men det er meningsløse gir, så det er ikke noe stort problem. Jeg får skaffe meg nytt kjede når jeg har råd.
Jeg er så glad for å ha muligheten til å sykle i skogen. Raceren er hjernedød fartsmorro og jeg har vært svoren landeveissyklist i hele år. Men nå er jeg bifil i forhold til landevei/sti, for dette var gøy. Gleder meg til neste tur allerede.
Her er forøvrig del to av turen:
http://www.endomondo.com/workouts/2626462Jeg så spor etter flere sykler på turen, så jeg har nok ikke vært alene om å sykle der. Er det noen herfra som har tatt runden om Hansedammen til Skihytta kanskje?