Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

bremsejustering

bremsejustering #1021660 04/09/2010 09:57
T
tretre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Hei!
Jeg har avid elixir R og jeg synes det er for mye dødgang på hendelen til bakbremsen, hvordan får jeg gjort noe med dette? altså strammet den opp litt..

Re: bremsejustering [Re: tretre] #1021716 04/09/2010 13:21
T
tretre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
ingen?

Re: bremsejustering [Re: tretre] #1021725 04/09/2010 13:40
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å fjerne dødgang på hendlene så er det da "reach adjust" som gjelder.

På Elixir R så er det såvidt jeg vet en skrue på hendelen.

Skru litt på den davel..

Vedlegg brems.jpg

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: bremsejustering [Re: SimonS] #1022115 05/09/2010 10:10
T
tretre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
mulig litt dårlig forklart fra min side, men jeg kan klemme hendelen så og si helt inn til holken så jeg skulle liksom å ha strammet de litt. Dette er første gang med skivebrems, har alltid sverget til v-brems så er litt usikker på flere ting. Er det normalt at man hører at klossene ligger såvidt innpå skiven så det blir en sånn subb subb lyd eller skal man ikke høre de i det hele tatt!?

Re: bremsejustering [Re: tretre] #1022148 05/09/2010 11:59
dorten75 Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du ser på bildet over og bruker en liten umbraco nækkel i fra motsatt side av pilen (innerst på baksiden selve bremshendelen) så skal du kunne justere ut vinkelen på hendelen slik at du ikke klarer å klemme den helt inn.

For å få bort subbingen er må forsøke å sentere bremseklossene på skiven. Det gjør du ved å løsne hele "bremsehuset" med de to umbraco skruene, klemme til bremsen og så skru til skruene igjen. Du må nok regne med å gjøre det en del ganger før det blir helt bra.

4 juni 2017 - Den nye landeveis klassikern på Sørlandet
https://www.facebook.com/sognegrandprix

19 august 2017 - Terrengsykkelrittet på Sørlandet.
https://www.facebook.com/HellersdalenClassic
Re: bremsejustering [Re: tretre] #1022171 05/09/2010 13:16
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
mulig litt dårlig forklart fra min side, men jeg kan klemme hendelen så og si helt inn til holken så jeg skulle liksom å ha strammet de litt. Dette er første gang med skivebrems, har alltid sverget til v-brems så er litt usikker på flere ting. Er det normalt at man hører at klossene ligger såvidt innpå skiven så det blir en sånn subb subb lyd eller skal man ikke høre de i det hele tatt!?

Hei, høres ut som om du trenger å gjøre to ting:

1. Lufte bakbremsen. Du har sannsynligvis ikke nok bremsevæske i systemet. Dette gjør din lokale sykkelbutikk eller du kan gjøre det selv vha et lufte-kit og video fra SRAM http://www.youtube.com/watch?v=GzZkEIrCBJ0 . Merk at videoen tar for seg Juicy bremsene men at prinsippet er det samme for Elixir. Etter min mening er det best å skru kaliperen løs fra ramme/gaffel og demontere klossene før lufting. Etter at sprøyta er montert på kaliperen presser du stemplene helt inn før du starter på selve lufteprosedyren. Jeg har inntrykk av at det av og til går litt fort i svingene på fabrikken og at bremsene ikke alltid blir levert med 100% fylling av bremsevæske. Dette kan gi symptomer lik de du beskriver.

2. Justere kaliperen slik at den er sentrert ift skiva. Før du gjør det, er det lurt å sjekke at stemplene beveger seg like mye. I noen tilfeller kan et av dem sitte fast og stemplet må da overtales til å være med på leken igjen vha litt silikonspray eller bremsevæske. Beveger ikke begge stemplene seg like mye, post her igjen for å få råd om hvordan dette gjøres.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: bremsejustering [Re: cayman] #1026572 11/09/2010 16:24
D
dfg Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: cayman
[quote]post her igjen for å få råd om hvordan dette gjøres.

Problem med oppsett av elixir r her og. Det ene stempelet, det nærmest hjulet, beveger seg ikke i det hele tatt, mens det andre fungerer bedre. Resultatet er at det blir svært lite plass mellom pad og rotor, og dermed subber pads delvis mot rotor. Bremsekraft når hendelen holdes inne er det ingenting å si på.

Har luftet bremsene. Har videre demontert pads, festet det stempelet som virker, og flere ganger presset ut det dårlige stempelet, børstet ren sidene, smørt på dot 5.1, og trykket det på plass igjen. Monterte tilbake på hjulet, med samme resultat: Det ene , gode stempelet har noe bevegelse, det andre rører seg ikke. Disk sub igjen.

Dersom ingen har noen tips må jeg ta den tunge, tunge veien til en sykkel-sjappe bare for å justere bremsene på en sykkel..

Moderator  support