Har lenge hatt lyst til å føre en treningsdagbok, ikke bare tall og statistikk på Polar ProTrainer. Grunnen til at
jeg nå "går public" med dette, er at jeg føler det forplikter meg mer med en offentlig dagbok ift oppdateringer,
og fordi jeg ønsker motspill på den treningen jeg bedriver.
Litt om meg selv. Jeg er 34 år, og startet med sykling for snart 3 år siden. Jeg sykler både på landevei og i
terrenget, men deltar kun i ritt med sistnevnte. Før det har jeg konkurrert på relativt høyt nivå både i badminton og
håndball, men ga meg da jeg var en 15-16 år. Har aldri drevet med, eller likt utholdenhetstrening før vekta tippa
vekten til en halv bondegård og jeg forstod at noe måtte gjøres.
Jeg kjenner meg godt nok til at jeg visste det måtte et konkret mål til. Det ble Fredagsbirken 2008, og jeg gikk i
gang med trening november 2007.
2008 trente jeg 339 timer. (fordeling på de forskjellige sonene har jeg ikke)
2009 trente jeg 387 timer. (fordeling I1-62% / I2-22% / I3-12% / I4-3% / I5-0%)
YTD 2010 har jeg 323 timer (fordeling I1-71% / I2-15% / I3 11% / I-42% / I5-0%)
Birken 2008 4:41
Birken 2009 4:11
Birken 2010 4:20 (uten bremser i 80km)
Vekt 01.01.2008 +/- 100 kg
Vekt 01.01.2010 +/- 88 kg
Vekt i dag 84 kg fordelt på 180 cm.
Siste 20min FTP-test ble gjennomført 28. april hvor jeg da hadde 2,62 watt per kg.
Det var tallene. For å si det mildt, har jeg hatt en tøff uke etter jeg kom i mål på Birken. Har vært småsjuk, og
motivasjonen / lysten til å trene har vært totalt fraværende. Jeg har gått 100% inn for å forberede meg maximalt til
denne sesongen, og føler at jeg har fått svært lite "value for money" i forhold til den tiden jeg har lagt ned, og
de sosiale forsakelsene jeg har gjort. Jeg oppdaget også en kardinalfeil, begået av unge, lovende undertegnede i juni.
Jeg har en maxpuls på 187, men av en eller annen merkelig grunn har klokka / Polar SW vært innstilt på 191. Dette har
ført til at jeg har trent for hardt. Grunnen til at jeg oppdaget det, var at jeg følte meg helt som en Clotho Contador
i juni. Øktene mine gikk som bare f***, og jeg følte jeg kjørte fra alt og alle på sykkelstiene her. Favorittruten
min i terrenget gikk "plutselig" 10-15 min fortere enn de 3½ timene jeg pleide å bruke. Jeg var i toppform to måneder
for tidlig. Med litt hjelp av en mer erfaren venn, la jeg om litt og roet på intensiteten, og følelsen var ganske lik
på startstreken på Rena i år.
Rittplanen for 2010 var følgende :
Mars
Silkeborg utgikk pga snø (i Danmark ?!)
Juni
Raumerrittet utgikk pga transportstreiken førte til økt arbeidsmengde uten mulighet til å ta en dag fri
Farrisrunden utgikk pga bilen "måtte" byttes, og den ble dessverre ikke klar før fredag ettermiddag
Juli
Startet i Sandefjordsrittet, men DNF'et etter ca 3 timer med kramper i lysken
Aug
Grenserittet gjennomført langt under pari på 3:21 (også med kramper, dog "levelige" og ingen unnskyldning)
Birken gjennomfør på 4:20 med en snittpuls 10% under terskel.
Sandefjordsrittet var et ritt som ikke passer meg. Jeg valgte 80km og rett og slett for dårlig teknisk og feig til å
gutse på nedover i steinete og sleipe utforkjøringer.
Grenserittet vet jeg rett og slett ikke. Det er ikke akkurat teknisk. En teori jeg har, er at jeg har kjørt bortimot
alt av terskel-trening på landeveisykkelen. Det innebærer fælt lite høydemeter, og farts- retningsendringer. Slik
jeg opplevde Grenserittet, var tempovekslinger essensielt, noe jeg taklet dårlig. Et lyspunkt var dog at jeg evnet å
holde en høy intensitet / pine meg selv, og hadde en snittpuls på 88-89% av HFmax.
Birken hadde jeg svært lave forventninger til, og stilte til start med lave skuldre og en plan om å starte rolig, og gi
på etter gåpartiet. For første gang klarte jeg å åpne relativt rolig, og følte meg sterk opp Skramstad. Lang historie
kort, så mistet jeg bremsene relativt hurtig, og 80km uten er jeg rett og slett for feig til å kunne hevde meg. Det var
også første gang jeg opplevde det, så jeg visste ikke hvor mye / lite bremsekraft jeg hadde, og tok det derfor ekstra
forsiktig. Tok heller ikke sjansen på å ligge på hjulet til noen, særlig fordi brillene satt på hjelmen og det sprutet
bra fra de foran. Pulsen siste 1½ timer oversteg på intet tidspunkt 130 slag (max 187) noe som igjen førte til at jeg
frøs noe aldeles voldsomt.
Hva har jeg lært så langt i 2010 ?
# Er aaalt for feig teknisk. Ergo, må kjøre mer på tekniske ruter frem til neste sesong for å få mestringsfølelse.
# Bli flinkere til å styre intensiteten på trening. Få fler økter på Scale'en, samt fler økter wattbasert i vinter.
# All den tid jeg er helt fersk i gamet, må jeg teste meg selv oftere. Hver 6.-8. uke (?) på rulla.
# Bli flinkere til å kjenne på opplevd intensitet, og ikke bare stole blindt på klokka. Kommer med erfaring.
# Tenke mer kvalitet, kontra kvantitet.
# Kjøre fler ritt, også prøve noen nybegynner-ritt på landevei. Fler økter i rittfart med litt varighet.
# Bli mer bevisst på kosthold og søvn.
Hva er hovedmålene mine for 2011 ?
# Få enda fler gode øyeblikk på syklene enn i 2010, som på tross av mediokre resultat rittmessig har vært fantastisk
lærerikt. Har mange timer med kos i skogen, samt at de erfaringene jeg har gjort treningsmessig garantert vil hjelpe
meg i årene fremover.
Delmål 2011 :
# Forbedre tidene i Grenserittet og Birken med 10%. Dvs 3t på GR og 3:54 på Birken.
# Forbedre watt pr kg til 3.
# Delta i fler ritt, også på landevei.
# Være like fokusert under trening, men også delta i fler festligheter

# Droppe tankene om en ny landeveissykkel, og heller kjøpe PowerTap.
Dette ble veldig langt, mer om hvordan jeg ser for meg programmet i vinter. I september så blir det 2-3 terskeløkter i
uka, alt avhengig av hva jeg har lyst til, og et par langturer i helgene. 3. oktober skal jeg starte i Hillerød MTB
Marathon, men det blir ikke aktuelt å prøve å toppe noen form frem mot det

Nå skal jeg bare kose meg, og gå ned i vekt,
målet er 81 kg før nyttårsaften.