Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Treningsdagbok Clotho_NOR

Treningsdagbok Clotho_NOR #1021367 03/09/2010 17:34
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C

Har lenge hatt lyst til å føre en treningsdagbok, ikke bare tall og statistikk på Polar ProTrainer. Grunnen til at
jeg nå "går public" med dette, er at jeg føler det forplikter meg mer med en offentlig dagbok ift oppdateringer,
og fordi jeg ønsker motspill på den treningen jeg bedriver.

Litt om meg selv. Jeg er 34 år, og startet med sykling for snart 3 år siden. Jeg sykler både på landevei og i
terrenget, men deltar kun i ritt med sistnevnte. Før det har jeg konkurrert på relativt høyt nivå både i badminton og
håndball, men ga meg da jeg var en 15-16 år. Har aldri drevet med, eller likt utholdenhetstrening før vekta tippa
vekten til en halv bondegård og jeg forstod at noe måtte gjøres.

Jeg kjenner meg godt nok til at jeg visste det måtte et konkret mål til. Det ble Fredagsbirken 2008, og jeg gikk i
gang med trening november 2007.

2008 trente jeg 339 timer. (fordeling på de forskjellige sonene har jeg ikke)
2009 trente jeg 387 timer. (fordeling I1-62% / I2-22% / I3-12% / I4-3% / I5-0%)
YTD 2010 har jeg 323 timer (fordeling I1-71% / I2-15% / I3 11% / I-42% / I5-0%)

Birken 2008 4:41
Birken 2009 4:11
Birken 2010 4:20 (uten bremser i 80km)

Vekt 01.01.2008 +/- 100 kg
Vekt 01.01.2010 +/- 88 kg
Vekt i dag 84 kg fordelt på 180 cm.

Siste 20min FTP-test ble gjennomført 28. april hvor jeg da hadde 2,62 watt per kg.

Det var tallene. For å si det mildt, har jeg hatt en tøff uke etter jeg kom i mål på Birken. Har vært småsjuk, og
motivasjonen / lysten til å trene har vært totalt fraværende. Jeg har gått 100% inn for å forberede meg maximalt til
denne sesongen, og føler at jeg har fått svært lite "value for money" i forhold til den tiden jeg har lagt ned, og
de sosiale forsakelsene jeg har gjort. Jeg oppdaget også en kardinalfeil, begået av unge, lovende undertegnede i juni.
Jeg har en maxpuls på 187, men av en eller annen merkelig grunn har klokka / Polar SW vært innstilt på 191. Dette har
ført til at jeg har trent for hardt. Grunnen til at jeg oppdaget det, var at jeg følte meg helt som en Clotho Contador
i juni. Øktene mine gikk som bare f***, og jeg følte jeg kjørte fra alt og alle på sykkelstiene her. Favorittruten
min i terrenget gikk "plutselig" 10-15 min fortere enn de 3½ timene jeg pleide å bruke. Jeg var i toppform to måneder
for tidlig. Med litt hjelp av en mer erfaren venn, la jeg om litt og roet på intensiteten, og følelsen var ganske lik
på startstreken på Rena i år.

Rittplanen for 2010 var følgende :

Mars
Silkeborg utgikk pga snø (i Danmark ?!)

Juni
Raumerrittet utgikk pga transportstreiken førte til økt arbeidsmengde uten mulighet til å ta en dag fri
Farrisrunden utgikk pga bilen "måtte" byttes, og den ble dessverre ikke klar før fredag ettermiddag

Juli
Startet i Sandefjordsrittet, men DNF'et etter ca 3 timer med kramper i lysken

Aug
Grenserittet gjennomført langt under pari på 3:21 (også med kramper, dog "levelige" og ingen unnskyldning)
Birken gjennomfør på 4:20 med en snittpuls 10% under terskel.

Sandefjordsrittet var et ritt som ikke passer meg. Jeg valgte 80km og rett og slett for dårlig teknisk og feig til å
gutse på nedover i steinete og sleipe utforkjøringer.

Grenserittet vet jeg rett og slett ikke. Det er ikke akkurat teknisk. En teori jeg har, er at jeg har kjørt bortimot
alt av terskel-trening på landeveisykkelen. Det innebærer fælt lite høydemeter, og farts- retningsendringer. Slik
jeg opplevde Grenserittet, var tempovekslinger essensielt, noe jeg taklet dårlig. Et lyspunkt var dog at jeg evnet å
holde en høy intensitet / pine meg selv, og hadde en snittpuls på 88-89% av HFmax.

Birken hadde jeg svært lave forventninger til, og stilte til start med lave skuldre og en plan om å starte rolig, og gi
på etter gåpartiet. For første gang klarte jeg å åpne relativt rolig, og følte meg sterk opp Skramstad. Lang historie
kort, så mistet jeg bremsene relativt hurtig, og 80km uten er jeg rett og slett for feig til å kunne hevde meg. Det var
også første gang jeg opplevde det, så jeg visste ikke hvor mye / lite bremsekraft jeg hadde, og tok det derfor ekstra
forsiktig. Tok heller ikke sjansen på å ligge på hjulet til noen, særlig fordi brillene satt på hjelmen og det sprutet
bra fra de foran. Pulsen siste 1½ timer oversteg på intet tidspunkt 130 slag (max 187) noe som igjen førte til at jeg
frøs noe aldeles voldsomt.

Hva har jeg lært så langt i 2010 ?

# Er aaalt for feig teknisk. Ergo, må kjøre mer på tekniske ruter frem til neste sesong for å få mestringsfølelse.
# Bli flinkere til å styre intensiteten på trening. Få fler økter på Scale'en, samt fler økter wattbasert i vinter.
# All den tid jeg er helt fersk i gamet, må jeg teste meg selv oftere. Hver 6.-8. uke (?) på rulla.
# Bli flinkere til å kjenne på opplevd intensitet, og ikke bare stole blindt på klokka. Kommer med erfaring.
# Tenke mer kvalitet, kontra kvantitet.
# Kjøre fler ritt, også prøve noen nybegynner-ritt på landevei. Fler økter i rittfart med litt varighet.
# Bli mer bevisst på kosthold og søvn.

Hva er hovedmålene mine for 2011 ?
# Få enda fler gode øyeblikk på syklene enn i 2010, som på tross av mediokre resultat rittmessig har vært fantastisk
lærerikt. Har mange timer med kos i skogen, samt at de erfaringene jeg har gjort treningsmessig garantert vil hjelpe
meg i årene fremover.

Delmål 2011 :
# Forbedre tidene i Grenserittet og Birken med 10%. Dvs 3t på GR og 3:54 på Birken.
# Forbedre watt pr kg til 3.
# Delta i fler ritt, også på landevei.
# Være like fokusert under trening, men også delta i fler festligheter ICON_SMILE
# Droppe tankene om en ny landeveissykkel, og heller kjøpe PowerTap.

Dette ble veldig langt, mer om hvordan jeg ser for meg programmet i vinter. I september så blir det 2-3 terskeløkter i
uka, alt avhengig av hva jeg har lyst til, og et par langturer i helgene. 3. oktober skal jeg starte i Hillerød MTB
Marathon, men det blir ikke aktuelt å prøve å toppe noen form frem mot det ICON_SMILE Nå skal jeg bare kose meg, og gå ned i vekt,
målet er 81 kg før nyttårsaften.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1021377 03/09/2010 17:42
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Lykke til ICON_SMILE

Skal selvsagt følge med på utviklingene, gleder meg. Motiverende med blogg, både for deg selv og for andre som følger med.

Kjør på!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1021382 03/09/2010 17:46
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
veldig bra ICON_LAUGH yes
Lykke til videre og for neste år.
Tips: Litt mer intervaller (kort og lange) i sone 3-5. I sone 4-5 har du lite trening. Evt sjekk at makspuls er som beregnet

følger loggen videre....

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: thomasengen] #1021395 03/09/2010 18:06
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Lykke til i bloggingen!

Etter å ha blogget i snart et år vil jeg si at offentliggjøring som dette virker. Det er både motivasjon og pisk.

Det virker som at du både er reflektert i forhold til hva som er realistisk for egen utvikling og allerede har planlagt trenigen for vinteren. Bra.

Dersom jeg skal dele litt av min svært begrensede treningserfaring kan jeg fortelle deg hva jeg bommet på i år og dermed ønsker å gjøre anneledes. Jeg var ikke flink nok til å planlegge treningen i årsperspektiv/halvårsperspektiv. Jeg burde ha satt meg ned med kalenderen, plottet inn viktige hendelser som konkurranser, ferier og annet og planlagt året i bolker i forhold til dette. Disse bolkene burde beskrevet hva jeg skal fokusere på, hvordan jeg skal omsette dette i praksis og i hvilken hensikt.

Jeg vet ikke hvordan du har planlagt treningen i detalj, men dette er min erfaring for hva det er verdt.

Lykke til og jeg skal følge med.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Supernova] #1021402 03/09/2010 18:27
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Oi, 3 svar allerede og jeg som hadde tenkt å "snike meg usett inn bakveien" en fredags kveld ICON_SMILE Hyggelig !

@tommygutt
Det setter jeg stor pris på. Hva med din egen ?

@thomasengen
Takk for det ! Det blir en endring for meg i år, og det er bort fra en del styrketråkk-økter jeg har kjørt i perioden november-mars/april, og heller kjøre terskel-økter. Fortrinnsvis lange. Måten jeg ser for meg å gjøre det på, er å melde meg inn i SATS og kjøre 1x45min / 1x60 min en gang i uka. De kortere dragene blir wattbasert her hjemme.

@supernova
Takk for gode innspill. Jeg føler jeg har periodisert, men satset for mye på ett kort. Birken. For å unngå en så massiv skuffelse igjen, det er tross alt "bare" et sykkelritt, vil jeg fordele målsetningene over hele året. Dessuten kan jeg for lite om trening foreløpig, til å gjøre det riktig. Jeg er en ivrig leser av bloggen til sigmund1, og vil prøve å tilpasse hans opplegg til meg og min treningshverdag.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1021409 03/09/2010 18:38
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Som nevnt tidligere, har jeg slitt med motivasjonen denne uka, og har bare 1 økt. Det var på tirsdag, og den var 1t40min rolig i sone1, da kroppen ikke var i hundre.

I dag kriblet det faktisk i kroppen for å komme ut og trene litt hardt, og hadde mest lyst til å kjøre en terskeløkt på +/- 45min i sone 3.

Jeg lot meg faktisk ikke slå ut av det faktum at jeg knakk ventilen på forhjulet, samt at jeg etter å ha fikset det problemet oppdaget at bakhjulet åpenbart hadde hatt en sivepunktering, så det måtte fikses også. Når da Polar 725x-klokka mi tillegg synger på siste verset, og nektet å registrere puls, kjente jeg at humøret var synkende. Men ut skulle jeg, så det var opp i leiligheten igjen for å skifte til Garmin-pulsbelte, og bruke 705'en i stedet.

Økta foregikk i en del sidevind, og jeg kjørte en tur/retur-strekning flat som en pannekake, så det jeg fikk billigere i starten, ble desto hardere på slutten. Beina føltes til min overraskelse veldig bra, og jeg følte jeg hadde ett gir til hele draget. Økta ble som følger :

Sone 1 : 30min
Sone 3 : 43min
Snittfart drag: 32,9 km/t

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1021417 03/09/2010 18:45
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
husk at de SATS-timene med gule timer = 45 ikke er høyintensitet. De blå timeene er bedre.
Men egenspinning i salen med musikk på øret er det jeg har gjort mange ganger og fungerer bra ICON_LAUGH

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: thomasengen] #1021419 03/09/2010 18:47
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
men fortsett å kjør noe styrketråkk også. I birken var det trøkk i beina som var viktig. HAdde kun snittpuls på 158 i birken (182 i makspuls), så det er viktig med trøkk i beina. Selv om du også får det ved langintervall ICON_LAUGH
Kombiner ulike økter. også for variasjon og for ikke å bli lei.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: thomasengen] #1021424 03/09/2010 18:53
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: thomasengen
husk at de SATS-timene med gule timer = 45 ikke er høyintensitet. De blå timeene er bedre.
Men egenspinning i salen med musikk på øret er det jeg har gjort mange ganger og fungerer bra ICON_LAUGH

Særlig første året var jeg så mye på SATS her nede, at jeg nesten er på fornavn med instruktørene. Jeg har spurt dem om det er greit jeg kjører mitt eget opplegg, og det er null problem for dem så lenge jeg sitter og står samtidig med de andre.

En typisk økt for meg på SATS, vil være å møte opp 15-20 min før de andre for å varme opp. Deretter går draget mitt igang samtidig med musikken, og avsluttes når de andre er igang med tøying.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: thomasengen] #1021427 03/09/2010 18:57
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
men fortsett å kjør noe styrketråkk også. I birken var det trøkk i beina som var viktig.

Det blir max en økt med styrketråkk per uke i vinter. Jeg har bra kjørestyrke på flatene, men blir for feig nedover, og for å si det litt flåsete, er jeg for feit oppover.

Sistnevnte løses ved å fokusere på kostholdet, samt at jeg er nødt til å få opp watt/kg. Året som har vært, har ikke vært optimalt med styrketråkk, derfor kommer jeg til å kjøre på fler terskeløkter. Det kommer til å følges opp med testing hver 6. uke på rulla hjemme, og hvis ønsket fremgang uteblir, kan det være jeg går over til fler styrketråkk-økter.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1021431 03/09/2010 19:03
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Clotho_NOR
@tommygutt
Det setter jeg stor pris på. Hva med din egen ?

Følte meg utrolig sterk i mars/april, syklet ett ritt med trøkk, deretter har det gått ned, ned, ned..... Kramper og helt på felgen etter 3 mil i Offroad Finnmark førte til en helsjekk hos legen, som igjen konstaterte et virus som nok har bodd i kroppen en god stund og jeg har trent som vanlig med dette i kroppen en god stund, ikke akkurat formutviklende.

Summa summarum, sesongen er spolert, jeg begynner så smått og bli frisk igjen og kommer sterkere tilbake neste år, kanskje med en ny blogg, vi får se ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1021969 04/09/2010 20:40
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Clotho_NOR

Hva har jeg lært så langt i 2010 ?

# Tenke mer kvalitet, kontra kvantitet.
# Kjøre fler ritt, også prøve noen nybegynner-ritt på landevei. Fler økter i rittfart med litt varighet.
# Bli mer bevisst på kosthold og søvn.

Hva er hovedmålene mine for 2011 ?
# Få enda fler gode øyeblikk på syklene enn i 2010, som på tross av mediokre resultat rittmessig har vært fantastisk
lærerikt. Har mange timer med kos i skogen, samt at de erfaringene jeg har gjort treningsmessig garantert vil hjelpe
meg i årene fremover.

Delmål 2011 :
# Forbedre tidene i Grenserittet og Birken med 10%. Dvs 3t på GR og 3:54 på Birken.
# Forbedre watt pr kg til 3.
# Delta i fler ritt, også på landevei.
# Være like fokusert under trening, men også delta i fler festligheter ICON_SMILE
# Droppe tankene om en ny landeveissykkel, og heller kjøpe PowerTap.

Jeg mener at for å få bedre utbytte av treningen må du kjøre mere hardt. Du har i år hatt ca. 1 time i uka med sone 3 og nesten ingenting over. I min treningsdagbok har jeg ca. 45 minutter i sone 3 og 45 minutter i sone 4 (+ bittelittt sone 5), dvs. 50% mer hardtrening enn deg og samtidig på høyere puls. Dersom jeg skulle fokusert på sone 3 som du, ville jeg prøvd med 2 timer i uka i sonen.
For å tåle treningen er det veldig viktig med nok søvn.

Hvordan kjører du 3,5 timers turene dine? Å gi alt på disse gir veldig liten økning i kapasitet i forhold til restitusjonstiden. Langturene rolig og de korte turene hardt er det som gir mest effekt.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Kruser] #1022160 05/09/2010 12:17
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Følte meg uggen etter Birken, småforkjølelse med verk i kroppen, men ikke verre enn at det gikk helt fint å trene. Økta på fredag må ha utløst noe, for jeg var tettere i nesa, og følte meg mer slapp etter hardøkta.

Jeg hadde dog gledet meg til å sykle på lørdagen, da deler av traséen til landeveis-VM neste år skulle prøves. Som sagt så gjort. Veldig fin rute som jeg gleder meg til å sykle igjen.

Tallene :

87,8km
Sone 1 : 3t31min
Sone 2 : 7min
(Måtte gjennom byen to ganger, derfor lav snittfart)

I dag var planen å komme seg ut i skogen, men forkjølelsen har virkelig slått til og jeg sitter her og er slapp, og hoster / nyser hele tiden. Lysten er der, og det er jeg veldig glad for, men jeg tror kroppen har best av hvile. Dessuten kan jeg heller glede meg til tirsdag, hvor planen er en terskeløkt 1x60min på
Scale'n.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Kruser] #1022162 05/09/2010 12:26
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: Kruser
Jeg mener at for å få bedre utbytte av treningen må du kjøre mere hardt. Du har i år hatt ca. 1 time i uka med sone 3 og nesten ingenting over. I min treningsdagbok har jeg ca. 45 minutter i sone 3 og 45 minutter i sone 4 (+ bittelittt sone 5), dvs. 50% mer hardtrening enn deg og samtidig på høyere puls. Dersom jeg skulle fokusert på sone 3 som du, ville jeg prøvd med 2 timer i uka i sonen.
For å tåle treningen er det veldig viktig med nok søvn.

Hvordan kjører du 3,5 timers turene dine? Å gi alt på disse gir veldig liten økning i kapasitet i forhold til restitusjonstiden. Langturene rolig og de korte turene hardt er det som gir mest effekt.

Jeg er enig med deg i at det skal hardere trening til, da fortrinnsvis i sone 3. "Sesongen" min slutter med MTB Hillerød Marathon 3. oktober, og oppkjøringen min starter 1. nov etter 10 dager i Las Vegas ICON_SMILE Da er planen å kjøre lange drag på spinning i sone 3, samt 4x12 / 3x15 / 4x10 på rulla hjemme. Jeg antar jeg vil ha +/- 2 timer i effektivt i sone 3 på denne måten.

Langturene mine er veldig rolige. Svært sjelden i sone 2, men er såpass dårlig oppover at det alltid blir noen minutter. Sone 3 kan forekomme, men da er det gjerne teknisk oppover. Jeg har dog innimellom en 3 timers fartslek, hvor jeg kjører rolig 1½ time, bånn gass 1 time, og rolig siste ½ time. Har kun 2 økter av den så langt i år, men det er de morsomste øktene jeg har hatt i år, og noe jeg vil gjenta et par ganger før rittet i Hillerød. Jeg tror jeg har godt av å kjøre i rittfart på MTB'en, både for å bli mer teknisk / trygg på sykkelen, men også fordi jeg har godt av de fartsendringene jeg i høyere grad får i skogen kontra på landeveiene her nede.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1023106 06/09/2010 16:29
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
bare en kommentar om styrketråkk: Det er ikke bare styrke man trener - også riktig tråkketeknikk og er vel omtrent halve øvelsen bare det.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Kruser] #1023299 06/09/2010 20:08
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Hiver meg på Kruser og tipser om positiv erfaring med mere sone I4 og I5. Har trent sykkel i 12 mnd. Sonefordelingen min har siden Mars med snitt 7,5 timer pr uke fordelt på:
I0=8%
I1=43%
I2=27%
I3=10%
I4=9%
I5=3%

Lykke til videre med treningen din.
Alle er forskjellig, men dette er hva jeg har endt opp med som har fungert for meg så langt.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: thomasengen] #1023863 07/09/2010 12:43
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
bare en kommentar om styrketråkk: Det er ikke bare styrke man trener - også riktig tråkketeknikk og er vel omtrent halve øvelsen bare det.

Er enig i dette, og har også fokus på "det runde tråkk" osv under disse øktene. Jeg føler bare personlig at jeg mangler kjørestyrke, og tid i området rundt terskel, da jeg har alt for lite av dette de siste årene.

Jeg vil altså fortsette med styrketråkk i vinter, men ikke på bekostning av sone3-økter.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Øystein Rustad] #1023865 07/09/2010 12:48
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: Øystein Rustad
Hiver meg på Kruser og tipser om positiv erfaring med mere sone I4 og I5.

Hei, og takk for innspill ICON_SMILE

Jeg har ikke helt tatt stilling til om det blir mer sone4 i vinter, da jeg rett og slett ikke vet nok om behovet / effekten av denne type trening offseason. (pulsmessig vil det bli vesentlig mer sone4 da jeg erfaringsmessig havner i sone4 på avslutningen av dragene når jeg trener i området rundt FTP). Sone 5 vil jeg ikke være innom i oppkjøringen (bortsett fra på 20min testene).

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1023891 07/09/2010 13:16
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Enn å kjøre styrketråkk og I3 intervaller i ett. Går det an?

...Joshua...
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Joshua] #1023927 07/09/2010 13:52
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Kjører du meget tungt i motbakke, kanskje ned rundt 30RPM vil du ikke akumulere så mye syre, og kan godt ligge i lav I3
Det føles sakte og det ene benet får lang nok hvile til å fjerne syre mens du tråkker det andre, og vice verca!
Kjører det av og til i 2 km lang 5% motbakke med 53-11 utveksling.

Du blir nok ganske stiv/mye syre hvis du ligger på lettere gir rundt 45 RPM med styrketråkk og presser opp i I3, men har du ikke så mange økter i uka er det vel greit.
Her pleier jeg å havne i høy I2 og får noe syre.
Presser jeg opp i I3 så kjennes det ut som en skikkelig power-økt og låra sprenger.. har jeg fri dagen derpåa...hvorfor ikke ;-)

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Joshua] #1024013 07/09/2010 16:17
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: Joshua
Enn å kjøre styrketråkk og I3 intervaller i ett. Går det an?

Det går an, men som Øystein sier, så medfører det en del mer restitusjon, så det unngår jeg. Jeg kjører styrketråkk på +/- 40rpm på ca 80% av FTP (ca-tall husker ikke helt nøyaktig) og pulsen i sone 2.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1024014 07/09/2010 16:21
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Nå har jeg hatt to fridager på grunn av sykdom, så nå klødde det i kroppen etter å komme i gang igjen. Bestemte meg for å vekke kroppen og kjøre en pyramide på 2-4-6-4-2 min, hvor de to siste dragene lå i sone 4.

Det var godt med sidevind, men perfekt temperatur og beina / kroppen føltes bra. Særlig de to siste dragene var jeg fornøyd med (snittfart på 36,6 og 36,7 km/t).

Tallene :

28,9 km
Sone 1 : 38 min
Sone 2 : 7 min
Sone 3 : 12 min
Sone 4 : 6 min

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1024787 08/09/2010 16:40
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Nok en dag med flott sykkelvær. Kanskje min siste dag med kort / kort, det ble småkjølig på slutten. I dag var det Scale'n sin tur til lufting, og planen var 1½-2 timers rolig langtur.

Oppsummering :

39,9 km
Sone 1 : 1t41min

Holdt forresten på å gå skikkelig på trynet, da jeg for andre gang i år (?!!) fikk en øyenstikker sittende fast i hjelmen. Jeg ser ikke bort fra at jeg er mer skvetten enn andre, men da hjelmen vibrerte og jeg hørte "bzzzZZZzzz", fikk jeg ufattelig travelt med å stoppe og flå av meg hjelmen. Vi overlevde dog begge to, og begge var enige om at det hadde vært en fin tur.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1026150 10/09/2010 16:25
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Så kom regnet her i København. Da er det like greit å få frem rulla (Bushido) og montere sykkelen, samt oppdatere SW på TTS. Et halvt år siden siste økt på denne, så jeg tenkte det var greit å teste at den fungerte som den skulle, og tok en kjapp styrketråkk-økt på 4x5min.

Oppsummering :

Sone 1 : 35 min
Sone 2 : 20 min

Nå gleder jeg meg til å komme meg ut i skogen, både lørdag og søndag. I morgen for å teste traséen til Hillerød MTB Marathon, og søndag for å kjøre favorittøkt (ritt-tempo i favoritt-trasée).

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1027081 12/09/2010 14:55
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Lørdag stod traséen til MTB Hillerød Marathon på tapetet som en rolig langtur. Motivasjonen var på topp, og jeg la ut med godt humør. Etter en del knot med cleatsen på høyre sko, var humøret dalende i takt med regnet. Helt til jeg møtte et eldre ektepar som hadde gått seg vill i skogen. Nå er jeg ikke spesielt kjent i de danske skoger, men jeg har en Garmin 705, som kunne vise vei. Mannen humret litt i skjegget, da jeg kunne bekrefte hans versjon av hvilken vei som var nord (kona hadde dratt ham med i motsatt retning), og takknemligheten deres var nærmest grenseløs. En hyggelig opplevelse, som gjorde at selv et monstertryn pga våte røtter litt senere, ikke plaget meg nevneverdig.

Oppsummering :

Sone 1 : 1t48min
Sone 2 : 19 min

Det er en god del sti i denne traséen, noe som passer meg utmerket da jeg i høy grad trenger å trene i slikt terreng.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1027083 12/09/2010 15:03
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
I dag har jeg hatt en økt, hvor jeg satt og gruet meg til den var slutt. Den har bydd på alt det jeg forbinder med gode opplevelser på sykkelen. Jeg har klart å utfordre grensene mine i vått terreng og kjørt partier jeg tidligere har hatt fot-i-sett, fantastiske bein som ville mer enn hodet og en variert og fin løype.

Jeg har syklet denne ruta en del ganger tidligere, og som rolig langtur bruker jeg et sted mellom 3t10min og 3t30min, alt avhengig av temperatur og forhold osv. I dag var planen å kjøre rolig i 1½ time, for så å kjøre max i 1 time, og så rolig nedkjøring resten. "Ritt-timen" gikk vannvittig fort, og det var her jeg virkelig fikk utfordret meg seg selv. Har jo lest her på forumet at farten er din venn, noe jeg til fulle fikk bevist for meg selv i partier som kom overraskende på meg, pga høy fart. Dessuten, barnslig som jeg er, skulle jeg tøffe meg ned et teknisk parti jeg aldri har kjørt før, bare fordi det sto jenter i bunnen som så jeg kom. Det gikk over all forventning ICON_SMILE

Oppsummering :

Sone 1 : 1t40min
Sone 2 : 19min
Sone 3 : 37 min
Sone 4 : 14 min

64 km

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1028762 14/09/2010 16:41
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Etter en deilig hviledag i går, var det terskeltrening med Scale'n på programmet igjen i dag. Min trofaste følgesvenn de siste 3 årene, en Polar 725x har tatt kvelden etter Birken, og er erstattet av en rs800cx. Lettere ivrig etter å ha mottatt denne igår, har jeg klart å montere kadense- og fartssensoren motsatt. Typisk undertegnede, som nok ikke kan betegnes som spesielt "handy" ICON_SMILE

Beina føltes litt halvtunge, som de gjerne gjør etter en hviledag, men farta på draget tror jeg var veldig bra.(har ingen eksakt gj sn fart, av ovennevnte grunn)

Oppsummering :

Sone 1 : 26 min
Sone 2 : 8 min
Sone 3 : 45 min
Sone 4 : 2 min

Distanse 36 km

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1030595 16/09/2010 19:19
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
I går måtte jeg dessverre jobbe litt overtid for en gangs skyld, og det kombinert med elendig søvn natten før, gjorde at treningslysten var borte som dugg for solen.

Ikke noe problem, det var 1½-2t rolig langtur som stod på programmet, så det utsatte jeg bare til i dag. Monterte kadense- og fartsmåleren korrekt på sykkelen, og ut bar det. Det blåser noe voldsomt her nede for tiden, og i dag var intet unntak. Jeg bor ved vannet, og det er flatt som en pannekake her nede, og da kan man virkelig få motvind enkelte partier. I dag var det så ille, at da jeg ble tatt igjen av en syklist på noe som liknet en tri-sykkel, kunne jeg fint legge meg på hjulet hans og følge det i sone 1 / 2, selv om jeg var på terrengsykkel.

Det var også et merkelig, skiftende vær i dag. Hadde heldigvis kledd meg godt, og hadde med regnvesten til Assos, da jeg ble overrasket av regn og startet med å fryse. (så en helt gjennomført fantastisk regnbue, hvor det så ut til at jeg skulle kjøre gjennom "starten" av den en periode; det stemte dog ikke ICON_SMILE )

Oppsummering :

Sone 1 : 1t 42 min
Sone 2 : 12 min

Distanse 42 km

Har aldri hatt kadensemåler på Scale'n før. Den viste et snitt på 78, noe som er vesentlig lavere enn det jeg snitter på landeveien. Det kan vel være en fordel med en noe høyere kadense ? Det er i alle fall noe jeg skal fokusere mere på.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Clotho_NOR] #1030603 16/09/2010 19:26
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kadens på 78 på en rolig tur høres da helt greit ut.

Selv ligger jeg på ca. 80 når jeg kjører rolig og opp mot 100 når jeg guffer på.

Arbeidsøkonomien er nok bedre på lavere kadens, men det blir kadensen for lav ender jeg opp med stive bein.

Re: Treningsdagbok Clotho_NOR [Re: Kruser] #1030609 16/09/2010 19:30
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Ok, det var jeg ikke klar over. Snittet er nok dessuten noe høyere. Hadde 2 stopp i tillegg; ett for å få på meg regnvesten da jeg ikke er fortolig med å flå den på meg i 15 m/s mot- og sidevind, og det andre stoppet for å rett og slett beundre regnbuen. ICON_SMILE

Det er vel kankskje mer relevant å fokusere / kontrollere kadense på terskeløktene ? Skal ha en hardøkt på søndag; kan sjekke da.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support