Kom igjen folkens, her kan dere fylle på med ting dere finner på internettet (eller hvis dere tilfeldigivis befinner dere på Eurobike i virkeligheten gjerne egne ord og bilder).
Har ikke funnet så mye selv som har fått meg til å heve øyenbrynene foreløpig, men denne kassett/nav hybriden fra Hope var jo spennende og nytenkende:
Kanskje ikke noe revolusjonerende, men nye dekk er alltid en slager. Det ser ut til at 29er gjengen skal få litt mer å velge i fremover. Spesielt Ikon og Beaver fra Maxxis ser ut som interessante dekk for norske forhold. Bilde av Maxxis Ikon fra twentynineinches: Mtbr twentynineinches
Har ikke funnet så mye selv som har fått meg til å heve øyenbrynene foreløpig, men denne kassett/nav hybriden fra Hope var jo spennende og nytenkende:
Den største fordelen med den nye kassetten fra Hope er at den leveres med 9 tenners minste drev, og 36 på største både i ni og tidelt. Da får man samme tyngste utveksling med 36/9 som med 44/11. Dette er gode nyheter for de som f.eks ønsker å kjøre ett drev foran.
At kassetten blir 20 gram lettere enn en XX kassett på et Hope nav er heller ikke så dumt, og når veilprisen er halvparten av XX, så virker alt veldig bra!
At kassetten blir 20 gram lettere enn en XX kassett på et Hope nav er heller ikke så dumt, og når veilprisen er halvparten av XX, så virker alt veldig bra!
Wow, det sier litt om marginene til de store SS.
Hope er en bitteliten inhouse-produsent i Storbritania, dvs produserer (så å si) alt internt i selskapet, i et høykostland, og har ikke i nærheten av de samme stordriftsfordelene som de store. Når SRAM eller Shimano skal produsere en ny krans kan de investere i stort maskineri med dertil lav variabel kostnad. Og de trenger ikke bringe frem en ny standard - kan støtte seg til den dominerende boss/nav-standarden som har vært i ~20 år, ganske gammel teknologi til sykkel å være.
At Hope kan sette så lav utsalgspris på et produkt med en helt ny standard og som er laget i små antall i høykostland er påfallende, men sier kanskje mest om hvor mye de bransjedominerende konkurrentene tyner ut av kundene sine/forbrukerne.
Kanskje ikke så rart at SRAM har omsetning på over 3 mrd bare 20 år etter oppstart og at Shimano dominerer bransjen til den grad at den nærmest stopper helt opp når selskapet reduserer produksjon i nedgangstider.
Kombinert navgir og "vanlig" fra Canyon. 1.44 overdrive. Litt som Hammerschmidt, bare i navet.
Et slikt system hadde DBS på sin 12 girs jubileumssykkel allerede i 1981 (tror jeg det var). 2 gir i navet og 6 utenpå. Det var en god dag når jeg rullet min grønn metallic Jubileum ut døren på Oslo Sportslager.
Den største fordelen med den nye kassetten fra Hope er at den leveres med 9 tenners minste drev, og 36 på største både i ni og tidelt. Da får man samme tyngste utveksling med 36/9 som med 44/11. Dette er gode nyheter for de som f.eks ønsker å kjøre ett drev foran.
Jeg lurer på om ikke Flux'en skal få seg et Hope nav basert bakhjul og kassett til neste år Dette så virkelig spennende ut
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
Hope er en bitteliten inhouse-produsent i Storbritania, dvs produserer (så å si) alt internt i selskapet, i et høykostland, og har ikke i nærheten av de samme stordriftsfordelene som de store. Når SRAM eller Shimano skal produsere en ny krans kan de investere i stort maskineri med dertil lav variabel kostnad. Og de trenger ikke bringe frem en ny standard - kan støtte seg til den dominerende boss/nav-standarden som har vært i ~20 år, ganske gammel teknologi til sykkel å være.
At Hope kan sette så lav utsalgspris på et produkt med en helt ny standard og som er laget i små antall i høykostland er påfallende, men sier kanskje mest om hvor mye de bransjedominerende konkurrentene tyner ut av kundene sine/forbrukerne.
Kanskje ikke så rart at SRAM har omsetning på over 3 mrd bare 20 år etter oppstart og at Shimano dominerer bransjen til den grad at bransjen nærmest stopper helt opp når selskapet reduserer produksjon i nedgangstider.
Husk at det er forskjell på å maskinere ut fra stål og fra aluminium. SRAM-kassetten har hele kassetten frest ut fra ett stålstykke, og 36T-hjulet er lettvektsmateriale (alu?). Dette er en prosess der selve maskineringen av hver kassett tar MANGE timer, og dette koster en del. Det er også en del luftehull på kassetten, noe som gjør at det er enda mer tidkrevende å maskinere. Hope har spart en del penger på dette, men jeg er litt skeptisk til holdbarheten på en alu-kassett, og synd å måtte si det, så kommer denne ikke til å finnes på min sykkel. Det blir for høy pris i slitedeler som går oftere enn en 400-kroners XT-krans. Men 9T-hjulet er jo sweeet!
Redigert av baronKanon; 04/09/201009:33. Rediger grunn: mm, tenner - same shit
Det er maskiner som lager disse tingene, og Hope må snart ha Europas største CNC-park. Service og vedlikehold av maskinpark er kanskje billigere i østen. Prisen på verktøymaskiner, er lik over hele verden, så om disse maskinene er i UK eller TW betyr ikke så viktig.
Totalt sett, er nok ikke produksjonskostnadene så mye lavere i østen på slike deler.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Tommelfingerregelen i produksjon er at råvarer og maskinkraft(inklusive energi, avskrivninger og vedlikehold) har lavere kost enn arbeidskraften. Go robot!