|
|
|
Tempo trening?
|
Tempo trening?
02/09/2010 12:37
|
btorsen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Noen tips til hvordan trene for å bli en god tempo syklist? Ser på Tdf, giro, og vuelta sendinger på tv, og de snakker ofte om å spesialisere seg på tempo. Hva gjør man for å spesialisere seg på tempo? Jeg driver med Triathlon, men sykel er min dårligste gren. Trenger å bli bedre. Er 1.70 og 60 kg og ikke akurat bygd for tempo på sykkel???
Trenger tips!!
|
|
|
Re: Tempo trening?
[Re: btorsen]
03/09/2010 11:05
|
sailman
Medlem
|
Medlem
Temposykling er mye sittestilling og teknikk (og noe kondis ;-)For å bli god i tempo må du klare å få kraft ut av beina i en aerodynamisk sittestilling. Få satt opp sykkelen riktig (ikke som landeveis syklkelen) innse at det kommer til å gjøre voondt intill du har fått teknikken- og da skal du sette deg enda mer aero og få mere vondt.
Når du konkurerer i tempo så gjør det også vondt, men da i muskler og slikt- distansen er relativt kort og intensitenten over i rødt så det er ikke noe kose oppsett. Forskjellen på tempo og tri sånn sett er at tempo er "fortest mulig, bruke alle kreftene" mens tri blir mere etter "mere fart for samme watt" siden du har vært i vannet og skal ha bein å løpe på etterpå.
Tror ikke du skal bekymre deg for vekt/høyde i forhold til sykkelfart. det krever mye mindre kraft å flytte dine 60 en mine 95kg (og temposykler som tåler oss tettbygde er ikke nødvendigvis de mest aero?)
Er det kort eller lang tri du driver med? det har nok mere å si for hvordan du skal legge opp treningsopplegget
|
|
|
[Re: sailman]
03/09/2010 12:34
|
btorsen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg driver nå mest med kort, intill OL dist. (20-40km sykkel). Men har som mål og gjøre lange etterhvert. Har vært på Halv Ironman i år, og ser at jeg er dårligere jo lenger det blir. Da på sykkelen, løp og svøm er jeg relativt god uansett, kanskje bedre om det blir langt..
Har bestillt time hos han pedersen på torshov-sport for innstilling av sykkelen, så det er på vei!
Har syklet 4 terengritt i år, som sykkel-trening. og tror det hjelper mye mot lange tri, da jeg driver mye i høye soner på konkurransene.
Har lest her inne at trening i sone 3 er bra for tempo. Hva med styrketråkk? Jeg har naturlig høy kadens og ligger godt over 90 som behaglig, enda fortere om det blir bratt! Det er føler jeg er bra, men for å øke watten i den samme frekvensen bør jeg kanskje knuse på med noen TUNGE gir innimellom?
|
|
|
03/09/2010 15:05
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Noe av det viktigste er å sykle mye, hvert tråkk teller. Bruker du 1/3 av treningstida på sykkelen kan du ikke regne med å bli god.
Ville i utgangspunktet ikke tenkt for mye på "spesialisering på tempo" - en god syklist er god på det meste, og det er stort sett de samme fysiologiske krav som gjelder (teknikk, litt styrke, høyt oksygenopptak, høy terskel og god utholdenhet).
Ellers er vel det viktigste nevnt: God sittestilling og trening i den stillingen, styrketråkk og terskeltrening. - Pass på å holde løpingen vedlike, kjør flere korte (men raske) løpeøkter - gjerne rett etter syklingen for å unngå at sykkeltreningen ødelegger løpetråkket.
|
|
|
[Re: alfred]
03/09/2010 16:02
|
btorsen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Bra Alfred, du jo en habil triathlet. Og er enig med deg i mye av det du sier, her og i andre forum. jeg bruker mesteparten av tiden min på sykkel, da jeg har plantar facitt og løping kun kan trenes i relativt liten grad.. Sitter i skrivende stund med Strassburgsokken godt på venstre fot:)
Kommer nok til å legge mer vekt på terskeltrening i vinter.
|
|
|
03/09/2010 20:50
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Bli god i triathlon og tempo er en bra kombinasjon. Jeg hadde brukt mest mulig tid rundt terskel. Det er det du har mest bruk for på tempo. Kanskje 2-3 økter i uka med 2x20min på terskel. Sigmund1 er ekspert på terskeløkter her  Sjekk ut treningstråden hans. Litt usikker på hvor den er om dagen.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
03/09/2010 21:11
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Sigmund1 er ekspert på terskeløkter her  Sjekk ut treningstråden hans. Litt usikker på hvor den er om dagen. sigmund1 skriver ikke her inne lenger på bloggen sin. Han er derimot her .
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
07/09/2010 09:32
|
sailman
Medlem
|
Medlem
Et tri-spesifikt spørsmål blir jo: hva er differansen på sykkeltidene dine i rene sykkeløkter kontra brick tider? dvs hvor stor er forskjellen på 20km tempo alene kontra 20km tempo etter svømme/løpe økt? Om det er den generelle sykkelformen, "motoren" eller problemer med overgangen vil jo si noe om hva du bør prioritere/fokusere på
|
|
|
|
|
|
|