Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

høst og vinter

høst og vinter #1020153 02/09/2010 11:42
Nina-J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei..er rimelig fersk syklist..Lurer på tips til hva slags sykkelklær fra topp til tå jeg trenger når jeg skal sykle på høst og på vinter når det er noen få minusgrader ICON_SMILE

Re: høst og vinter [Re: Nina-J] #1020164 02/09/2010 11:47
skibum Offline
Besatt
Besatt
Vindtett/regntett (væravhengig) ytterst, deretter lagvis avhengig av temperaturen innover, helst ull/superundertøy. Viktig at klærne er noenlunde tettsittende, det er tungt nok å sykle i snøen om du ikke skal kjempe ekstra mot vinden også.

Votter må være varme, fordel om de er tykkere på oversiden og tynnere inne i håndflaten så du fortsatt har følelsen av at du holder i sykkelen og kan bremse.

Sko er det mange muligheter, kjøp dedikerte vintersko til sykling om du har råd og bruker klikk-pedaler, ellers er det mange som sverger til stor ullsokk utenpå vannlig sykkelsko, hvor de har klipt hull til klikk-pedalen under. Ellers er det vel varme, ikke alt for tykke sokker i skoen.

Det er ikke stort forskjellig enn gå på fjellet, bortsett fra at anorakken ikke skal være så posete. Sikker andre som har gode innspill også, men et siste tips; Kjøp ordentlige piggdekk, det er gull verdt ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: høst og vinter [Re: skibum] #1021931 04/09/2010 19:40
Nina-J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
tusen takk skibum for tips..det blir jo kjøligere og kjøligere nå så da er det bare å få shoppet litt :))

Re: høst og vinter [Re: Nina-J] #1022005 04/09/2010 21:59
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Piggdekk(!) pakk inn hender, føtter og ører, ull innerst og vindtett ytterst. Det var det.

Re: høst og vinter [Re: Lektoren] #1022463 05/09/2010 20:23
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Kommer litt an på om du vil kjøpe eget sykkeltøy eller ikke. Hvis du allerede har lett bukse og jakke egnet til skigåing som ikke er veldig vidt og flagrete er du i boks. Du trenger ikke så tykke klær, men som de sier så er hender, føtter, hals og hode mer utsatt på sykkel enn på ski eller fottur. Skihansker el.l, Buff/hals rundt halsen, tynn lue eller Buff brettet dobbelt under hjelmen, fjellstøvler med tynne ullsokker eller gamle ullsokker over sykkelsko.

Om du ikke har så mye av dette eller sykler daglig og vil handle noe eget sykkeltøy ville jeg satset på:
-en god pustende jakke eks. Gore Phantom (kun lett undertøy trengs under denne) - jeg syns vanntett jakke blir for klamt
-kort sykkelshorts med padding
-lang tights uten padding over eks. Pearl Izumi AmFib (vindtett front)
-tynn hjelmlue og sykkelhansker
-skotrekk over skoene, eller eventuelt vintersykkelsko (ganske dyrt) hvis du fryser lett på beina og vil ha klikkpedaler.

Re: høst og vinter [Re: lph] #1022479 05/09/2010 20:35
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Det er ikke mange dagene/ kveldene du sykler i 15 minus (selvsagt litt avhengig av hvor du bor). De fleste stiturene jeg har i vinterhalvåret er i fra fire-fem minus til et par plussgrader.

Om du skal sykle sti er det ikke så farlig om klærne er «posete» siden farten blir ganske lav uansett. Jeg bruker diverse anorakker/ jakker med og uten hette, og tenker lite på luftmotstanden.

Husk at man fort kler på seg for mye. Jeg har på meg så mye at jeg kanskje fryser bittelitt ved start; når man blir varm er det nok av klær. Så har jeg heller med meg noe ekstra i sekken.

Superundertøy på overkroppen, en langermet sykkeltrøye og vindtette jakke /anorakk er fint på overkroppen. Lange sykkeltights med baggyshorts over holder i massevis når du skal tråkke sti. Det skal være en god del kuldegrader før jeg tar på meg superundertøybukse under tights og shorts og knebeskyttere.

Vintersko, som nevnes i tråden, er viktig. Vanntette og bittelitt varmere. Kjøp dem ikke for små, slik at det blir trangt med tykke sokker. Til sykkependling (siden jeg aldri gir meg selv noe valg uansett årstid, vær og temperatur) og ekstra kalde stiturer om vinteren, har jeg elektriske varmesåler. Snedig!

Sykler du grus/ asfalt er det lurt med skikkelige hansker, kanskje til og med todelte votter. Høy fart og vind=kaldt. Sykler du sti holder det som regel med tykke sykkelhansker.

Ikke kjøp de aller billigste piggdekkene. Inngangsbilletten for mange er Nokian Extreme 294, som er helt kurante. Schwalbe Ice Spiker og Ice Spiker Pro er også bra alternativer.

Harald

NOTS
Re: høst og vinter [Re: HaraldW] #1035022 23/09/2010 00:11
Nina-J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Tusen takk folkens for all hjelp og tips:)))

Moderator  support