Selv om DU ikke bruker kompresjonsdemping finnes det de som sykler betraktelig raskere enn deg som mener dette er særdeles viktig å ha justert riktig...
Rimelig unyansert synsing fra din side Stein.
OK, det var kanskje litt bastant. ...Men jeg kan ikke se hvorfor man skal dempe kompresjonen av gaffelen likevel? Gjør man det, vil jo ujevnheter i terrenget bli hardere å komme over. Ikke sant? Jeg innser at noen bruker det som en slags "platform", så det kan hende at enkelte foretrekker litt mer humping mot å få mindre gynging i gaffelen.
Jeg innrømmer at det var unyansert, men jeg kan jo omformulere det til et spørsmål:
Hvorfor skulle jeg ønske å ha noen (high speed) kompresjonsdemping i gaffelen min?
Og hvorfor synes de som sykler betraktelig raskere enn meg (Dvs. nesten alle.) at kompresjonsdempingen er særdeles viktig å få justert riktig. Det eneste jeg kan tenke meg er hvis man av en eller annen grunn vil kjøre med (for) lav fjærrate og likevel vil unngå å blåse for fort gjennom vandringen, men selv sa vil kompresjonsdemping i seg selv vel gjøre at gaffelen absorberer ujevnheter dårligere? Slik er det i alle fall i mitt hode. Jeg ser frem til å få en bedre forklaring på dette. Jeg antar det
er en grunn til at så mange dyre gafler i det hele tatt
har justerbar kompresjonsdemping, så...
(Jeg legger merke til at de fleste lockout-systemer bruker kompresjonsdempingen til å låse, og iaf. med enkle brytere (poplock), er det dermed enten helt av eller helt på maks.)