Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reba SL, lufttrykk for tung rytter

Reba SL, lufttrykk for tung rytter #1020081 02/09/2010 10:54
J
jalaman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Har en White XC Pro med Reba SL dempegaffel. Jeg veier 100kg uten utstyr. På demperen er det en skala som forteller hvor mye PSI man skal ha i basert på ryttervekt. Men skalaen går bare opp til 90kg og da står det 135+PSI. Jeg har våget meg opp til 150 PSI.

På asfalt og grus kjører jeg med lockout på, og jeg er klar over at lockout på denne demperen ikke låser helt. Men jeg synes det gynger litt vel mye når jeg står og trår. Noen som vet hvor mye PSI jeg kan putte i denne demperen?

Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: jalaman] #1020089 02/09/2010 10:58
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har 130psi i min Reba. Jeg veier 100Kg, og det er i hvert fall ikke for lite.

Skalaen på gaffelbenet anbefaler ALT for høye trykk.

Ang. lockout, kan du lese denne tråden:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=960980

Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: jalaman] #1020090 02/09/2010 10:59
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Blås inn nok luft til at du får riktig "sag".

Jeg har hatt tilsvarende gaffel og hadde ingen problemer med 115kg egenvekt.

Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: peroo] #1020094 02/09/2010 11:00
J
jalaman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Sitat: peroo
Blås inn nok luft til at du får riktig "sag".

Jeg har hatt tilsvarende gaffel og hadde ingen problemer med 115kg egenvekt.

Med sag menes hvor mye den synker når man sitter vanlig på sykkelen? Hvordan vet jeg hva som er riktig sag, og skal den settes med lockout på eller av?

Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: jalaman] #1020099 02/09/2010 11:03
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du må passe på å ha luft i kammeret nede også sånn ca like mye som oppe er vel det RS anbefaler, pluss litt fingring med motion control for å justere kompresjonen pluss litt fingring med retur også. Det er først da du vet om du bør øke trykket. Lo lar seg vel også påvirke av Floodgaten (hvis reban din har det) så du kan jo skru den litt mer mot pluss.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: sanouka] #1020106 02/09/2010 11:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Null kompresjonsdemping! Hva skal man dempe sammentrykningen av gaffelen for. Se argumentene mine ang. bruk av lockout. De gjelder for kompresjonsdemping også. ICON_WINK

Rebound må selvsagt justeres så den passer til lufttrykket/ryttervekt og kjørestil/terreng.

Floodgate-en regulerer hvor mye som skal til av slag før gaffelen bypass-er lockouten og komprimeres likevel.

Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: jalaman] #1020121 02/09/2010 11:17
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jalaman
Med sag menes hvor mye den synker når man sitter vanlig på sykkelen? Hvordan vet jeg hva som er riktig sag, og skal den settes med lockout på eller av?

Riktig sag står i manualen, lurer på om det ikke er 25% på en Reba. Lockout av når sag skal måles. Jeg har ca 100 PSI i min, både i positivt og negativt kammer, og veier knapt 100kg.

With light parts come great responsibility
Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: Stein] #1020123 02/09/2010 11:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Null kompresjonsdemping! Hva skal man dempe sammentrykningen av gaffelen for. Se argumentene mine ang. bruk av lockout. De gjelder for kompresjonsdemping også. ICON_WINK

Rebound må selvsagt justeres så den passer til lufttrykket/ryttervekt og kjørestil/terreng.

Floodgate-en regulerer hvor mye som skal til av slag før gaffelen bypass-er lockouten og komprimeres likevel.

Selv om DU ikke bruker kompresjonsdemping finnes det de som sykler betraktelig raskere enn deg som mener dette er særdeles viktig å ha justert riktig...

Rimelig unyansert synsing fra din side Stein.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: RazeFaze] #1020135 02/09/2010 11:26
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: RazeFaze

Selv om DU ikke bruker kompresjonsdemping finnes det de som sykler betraktelig raskere enn deg som mener dette er særdeles viktig å ha justert riktig...

OK, det var kanskje litt bastant. ...Men jeg kan ikke se hvorfor man skal dempe kompresjonen av gaffelen likevel? Gjør man det, vil jo ujevnheter i terrenget bli hardere å komme over. Ikke sant? Jeg innser at noen bruker det som en slags "platform", så det kan hende at enkelte foretrekker litt mer humping mot å få mindre gynging i gaffelen.

Jeg innrømmer at det var unyansert, men jeg kan jo omformulere det til et spørsmål:

Hvorfor skulle jeg ønske å ha noen (high speed) kompresjonsdemping i gaffelen min?

Og hvorfor synes de som sykler betraktelig raskere enn meg (Dvs. nesten alle.) at kompresjonsdempingen er særdeles viktig å få justert riktig. Det eneste jeg kan tenke meg er hvis man av en eller annen grunn vil kjøre med (for) lav fjærrate og likevel vil unngå å blåse for fort gjennom vandringen, men selv sa vil kompresjonsdemping i seg selv vel gjøre at gaffelen absorberer ujevnheter dårligere? Slik er det i alle fall i mitt hode. Jeg ser frem til å få en bedre forklaring på dette. Jeg antar det er en grunn til at så mange dyre gafler i det hele tatt har justerbar kompresjonsdemping, så...

(Jeg legger merke til at de fleste lockout-systemer bruker kompresjonsdempingen til å låse, og iaf. med enkle brytere (poplock), er det dermed enten helt av eller helt på maks.)

Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: Stein] #1020432 02/09/2010 18:10
Lurge Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har en 09 Reba SL 29. Har kjørt med 200 Lbs oppe og 195 nede. Sykler 500 mil i året og veier 150 kg. Så den gaffelen tåler juling og mye lufttrykk!
Noen sverger til følgende formula for trykk: Egenvekt i Lbs (pund) x 0,6 = Trykk i øvre kammer. Så 10 pund mindre i det nedre kammer.

Audun - Hurumhei
Re: Reba SL, lufttrykk for tung rytter [Re: Stein] #1021169 03/09/2010 12:58
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Stein
Sitat: RazeFaze

OK, det var kanskje litt bastant. ...Men jeg kan ikke se hvorfor man skal dempe kompresjonen av gaffelen likevel? Gjør man det, vil jo ujevnheter i terrenget bli hardere å komme over. Ikke sant? Jeg innser at noen bruker det som en slags "platform", så det kan hende at enkelte foretrekker litt mer humping mot å få mindre gynging i gaffelen.

Jeg innrømmer at det var unyansert, men jeg kan jo omformulere det til et spørsmål:

Hvorfor skulle jeg ønske å ha noen (high speed) kompresjonsdemping i gaffelen min?

Og hvorfor synes de som sykler betraktelig raskere enn meg (Dvs. nesten alle.) at kompresjonsdempingen er særdeles viktig å få justert riktig. Det eneste jeg kan tenke meg er hvis man av en eller annen grunn vil kjøre med (for) lav fjærrate og likevel vil unngå å blåse for fort gjennom vandringen, men selv sa vil kompresjonsdemping i seg selv vel gjøre at gaffelen absorberer ujevnheter dårligere? Slik er det i alle fall i mitt hode. Jeg ser frem til å få en bedre forklaring på dette. Jeg antar det er en grunn til at så mange dyre gafler i det hele tatt har justerbar kompresjonsdemping, så...

(Jeg legger merke til at de fleste lockout-systemer bruker kompresjonsdempingen til å låse, og iaf. med enkle brytere (poplock), er det dermed enten helt av eller helt på maks.)

Ingenting?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå