hvilke puljer startet dere i? Oddefa og Kao i pulje 2 og Elgvenn i pulje 8. Resten jf merket? Pulje 11 ble nok litt for langt bak pga noe kø i stipartier.
Mitt første løp og min første trippel. Det jeg fant ut i dag, er at leddgikt og terrenghalvmaraton er en ekstremt dårlig kombinasjon. Kroppen holdt i nøyaktig 1,6 km, derfra ble det bare et spørsmål om å komme i mål. Klarte å karre meg i mål på 1,54 med sinnsykt store smerter. Stor takk til helsepersonellet etter målgang, som tok hånd om meg og fikk i meg smertestillende.
Hvis noen spør meg i kveld, blir det aldri mer løpet igjen. Om en uke derimot er sikkert svaret noe annet.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Startet fra pulje 23 og det var et gjørmehelvete 80% av løypa. Selv gruspartiene var veldig sleipe. Med vanlige joggesko ble det bambi på isen og såvidt under to timer. Terrengsko gjelder! Og seeding. Var utrolig mye gå i kø partier, folk som løp to i bredden og pratet etc.
Bussjåføren fra tide var dagens humor høydare! Morsom fyr.
Jeg startet også i pulje 11. Siden jeg aldri har løpt så langt og har minimalt med løpetrening så var jeg veldig spent på hva som ventet meg. Klokket inn til finfine 1.42.19 og tok smått utrolig merket. Det var rimelig sølete og glatt hele veien og køgåing i det ene lange stipartiet. Startet forsiktig opp første bakken og ble tatt igjen av mange. Etter det var det bare fryd og gammen. Støl nå.
Re: Birkenløpet 2010 (del av trippel)
[Re: Søren]
#103191618/09/201020:02
Foresten noen som har sjekket gjennomsnittshastighet, står på tidsdiplomet. Ser jeg har 13.1 fra start til første mellomtid, 13.3 til neste og 13.3 til mål. Mao så det jeg skrev i går om at jeg løp jevnt stemmer. Når en løper så lite som det vi sykelister gjør, så er det lite taktomslag. Jeg føler bare jeg har et tempo iallefall, og at det er likedanns om jeg løper i 45 min som 1 time og 45 minutt. Siste 500 metrene følte jeg at jeg "sprakk" litt fra det tempoet, men kjempet meg i mål(men hadde nok flaks at jeg klarte merket med 4 sek, for hadde ikke mye sprut i beina da, samtidig som jeg viste at jeg var i nærheten av merket og presset meg nok mer ubevisst en det jeg selv trodde rett etterpå).
Men hvis en tar løypeprofilen, så blir vel den teorien min om jevnhet muligens litt feil ? Første 2 km går det jevnt oppover, mens siste 3 km går det bare nedover, mao hadde jeg nok litt mer tempo i beina i starten en i avsluttningen, men føler jeg disponerte distansen bra iallefall.
Godt fornøyd med tiden på 1.34, men innser at tiden kunne vært endel bedre. Fikk skikkelig magetrøbbel etter første drikkestasjon. Den Poweraden var veldig sterk, lunta bort til neste stasjon og fikk tynna ut konsentrasjonen med vann. Kom seg greit etter det. Totalt sett godt fonøyd.
Har forøvrig 3.25 på rennet og 3.28 på rittet, så er spent på hvordan det gikk sammenlagt. Listene fra trippelen må vel kommei løpet av et par dager? Klar for ny trippel i 2011!
[Re: onrop]
#103208019/09/201008:45
første trippel i boks her og, grusomme legger allerede i første bakke, samt ekstremt dårlig nedoverløping for min del.. Starta i pulje 2.. Ble fraløpt av folk som i syklistverdenen bli ansett som overvektige nedover.. Det var som om beina deres rulla ned bakkene, men jeg tok dem igjen oppover, på sti og flatt..
Lå 3 min foran merket på første indikasjon, 6 min på neste, og klokka inn på 1.35.50 til slutt, 9 min foran merket.. Helt greit fornøyd, merka at man kan hente mye på å faktisk løpe litt i oppkjøringa, ikke bare sykle slik jeg har gjort i sommer;)
Med tre løpeturer i løpet av sommeren så kom det til å bli tøft. Etter 5 min var leggene rimelig stive og det ble bare verre etter hvert. Klarte likevel å presse meg gjennom det hele og endte på 1:33 noe som var en grei tid. Neste år blir det flere løpeturer og full fokus etter rittet. Da var sesongen over,fire merker iløpet av en sesong er fasiten. Klar for neste sesong!
Føler at jeg var en av de eneste deltakerne som var realistiske da jeg seedet meg selv. Plasserte meg i pulja som skulle fullføre på 1:57:30, og fullførte på 1:56 etter å ha passert enorme mengder med "løpere" hele veien. Var ikke mange i min pulje og pulja før som fullførte på under 2 timer, selv om de hadde seedet seg selv flere minutter raskere enn dette...
Men er storfornøyd med egen prestasjon i debuten, og neste år klarer jeg merket!
tror det er mange som har seedet seg feil ja. Så en som hadde hengevom, grønn hettegenser og startet i pulje 5-6. Jeg tok igjen han etter en halvtime - gående... Surprice
Det beste med å ikke sykle birken er at da slapp jeg i allefall å pine meg gjennom dette.. På lørdag var første gang i år jeg var tilskuer og overhode ikke hadde lyst til å delta, det kriblet ikke litt engang. Å sykle ut i løypa å se på pluss leke meg litt ned ballettbakken passet meg egentlig bra! Grattis med gjennomført til alle. De beste løp i allefall sykt fort..
[Re: Kriss]
#103246519/09/201021:13
Startet i pulje 7 og kom i mål på 1:40:24. En snittpuls på 182 sier meg at jeg gav det jeg hadde. Følte jeg gjorde det bra i nedoverbakkene og i terrenget, men slet virkelig med farta på veiene og oppoverbakkene. Synes løypa var veldig artig, og passet meg bra. Er nok ikke umulig at man prøver igjen et annet år...
[Re: Kriss]
#103249319/09/201022:45
jeg hadde snittpuls på 170 og synes det er overraskene høyt når jeg har makspuls på 183. Dvs jeg HADDE makspuls på 183 før løpet. Siste 500 meterne spurtet jeg og var oppe i 186
Husk at trippeldeltakere har kvotepåmelding 21.10.2010 kl 1200 hvis dere skal være med igjen på trippel Jeg skal....!!
Det beste med å ikke sykle birken er at da slapp jeg i allefall å pine meg gjennom dette..
For min egen del var løpet ingen pine i det hele tatt sammenliknet med sykkelbirken, derimot slo jeg personlig rekord i stølhet i dag...
Etter 5 kneoperasjoner så er ikke løping i nedoverbakke spesielt digg så for meg er nok dette det verste. Med mindre jeg ligger veeeldig godt an på trippelen satser jeg på samme rolle neste år.. Skulle gått motsatt vei dette løpet! Madamen var fornøyd så da var turen vellykket selv om det er litt surt at hun var 8 min bak trippelvinneren etter og ha smurt om tre ganger (2 ganger i swix kø) på rennet.. Tror ikke jeg skal smøre ski neste år jeg..
Redigert av Kriss; 20/09/201014:28.
[Re: Oddefa]
#103294220/09/201015:15
Men hvis en tar løypeprofilen, så blir vel den teorien min om jevnhet muligens litt feil ? Første 2 km går det jevnt oppover, mens siste 3 km går det bare nedover, mao hadde jeg nok litt mer tempo i beina i starten en i avsluttningen, men føler jeg disponerte distansen bra iallefall.
Jeg hadde nok samme hastighet opp som nedover, faktisk så var gjennomsnitthastigheten min høyest til første mellomtid! Nedover var det direkte pinlig, alle og enhver passerte meg, følte meg som om jeg var 70 år. Noen andre som sleit nedover? Følte meg sånn halvpigg når det var igjen 6km og dro opp en tempoøkning, som varte akkurat 2km. Siste 4km var jeg pinnestiv. Men, er første gang jeg har sprunget uten noen som helst antydning til tung pust, så syklingen har jo betalt seg. Men hadde nok lønt seg å ikke ta første jogging i 2010 forrige mandag...
Da løp vi side om side :-D (ble klokket inn på 1:50:04)
Tryna/kløna etter 4 km og etter tur innom medic teltet ved mål fikk jeg beskjed om å oppsøke lege med kneet som hadde ublidt møte med stein. God følelse når legevakten i går konstaterte at det kun var et muskelfeste som hadde fått juling og at det ikke var slik den første legen antydet (klarte ikke gå ved egen hjelp når adrenalinet la seg)
Flott løype, fint vær og som vanlig en solid logistikk fra Birkebeiner arrangøren. Har skjønt at man med fordel kan har høyere tanker om seg selv ved seedingen :-D
[Re: alfchr]
#103312220/09/201019:23
Da var sesongen over,fire merker iløpet av en sesong er fasiten.
Alf Christian - du er et råskinn! Håper å komme til Alta for Offroad Finnmark igjen neste år også - en utrolig opplevelse løypa du hadde plukket ut der.
[Re: DagK]
#103391921/09/201018:23
DagK, morsomt å høre at du likte løypa og håper dere kommer oppover alle sammen (og flere til) Har vært knust i beina ettr løpet og nå begynner det som smått å løsne.
Neste år kan dette være aktuelt for min del. MotbakkeBirken
Vanlig birkebeinerløpet vil sikkert fremdeles bli en del av trippelen, men dette passer nok bedre for de som ikke har prioritert løping i like stor grad som sykling i løpet av sommeren.