Hei
Jeg fant ikke informasjonen noe annet sted på sidene her, og var litt i tvil om hvor det passer, så da havna det her..
Jeg mener det burde ligge en guide til hvordan man setter opp sykkelen så den passer en selv og ens personlige sykling perfekt..
Finnes det en slik guide her noe sted?
Hele forumet dreier seg jo omtrent om dette.

Eksempel:
Jeg har akkurat fått meg en stisykkel, Ghost AMR 9500, og lurer på hvor høyt det er lurt å ha setet til vanlig, og om det f.eks skal settes lavere ved bratt nedforkjøring, og evt. hvor mye?
Alt dette er opp til den enkeltes smak og behag. Noen har setehøyden lik som på landeveissykkelen sin, mens andre har det noe lavere. Andre igjen kjører med automatisk justerbar pinne, eller flytter setet mye opp og ned i løpet av en tur. Selv har jeg setet på stisykkelen permanent 2-3cm lavere enn på grusraceren, og ofrer litt tråkk for å få litt bedre kontroll i utforkjøringer i terrenget i bytte.
Hvor langt skal det være frem til rattet?
Så langt frem at du føler du sitter bra. Det finnes mengder av "normer" og "regler" på nettet og andre steder, men de kan i beste fall tas som retningslinjer til å finne et fornuftig utgangspunkt.
Hvor høyt skal rattet være?
Det heter "styret". Svaret blir det samme som det forrige. Det er vanlig å ha styret like høyt eller noe høyere enn setet på en stisykkel for rufsete terreng.
Hva vil jeg tjene/tape på å få et bredere styre?
Bredt styre gir økt moment og bedre kontroll i røft terreng, men litt tregere styrerespons. Det åpner også brystkassen litt, sies det, så pusten går litt lettere, men dette er for meg kun teoretisk. For meg føles det bedre med et bredt styre, og det ser kult ut, så... ;)
Hva med lengden på styrestammen?
Den skal være passe fo DEG, og det henger sammen med spørsmålet ditt om hvor langt frem det skal være til styret. Først justerer du nemlig setet frem og tilbake slik at du sitter riktig ift. krank/pedaler, og SÅ finner du riktig avstand til styret ved å sette på et stem i rett lengde for deg. For langt stem gir treg styring og følelsen av å "padle" sykkelen frem og tilbake, og for kort stem gir nervøs styring og ustabil sykkel.
Å anbefale "så kort som mulig" er IMNSHO helt borti natta.
Hvordan finne den perfekte demperinstillingen?
Det er et helt kapittel for seg. Begynn med å justere deg inn til 25% sag foran og bak, og juster sånn passelig med returdemping, slik at demperen kommer raskt ut igjen, men sakte nok til å ikke sprette rett ut, liksom. Den skal være rask nok til at du over partier med mye røtter, har gaffelen klar igjen etter å ha taklet en dump, før neste rot kommer, men ikke SÅ rask at du spretter på røttene. Her er det egentlig også bare å prøve seg frem, men notér hva du gjør, og skru bare litt på en ting av gangen.
vanlige pedaler vs. sykkelsko-pedaler..
osv...
Smakssak. Noen er tryggest uten å "sitte fast" i pedalene, andre har klikkpedaler i ryggmargsrefleksene og kunne ikke tenke seg noe annet. Tråkket bør i teorien kunne bli litt bedre med klikkpedaler.
Regner med det er personlig, og erfaringsbasert.. men noen start-tips vil ikke være dumt likevel..
takk på forhånd
Vel, håper dette klarte det opp litt, i alle fall.