Hei Nå har jeg leita litt rundt på forumet og på google (sikkert ikke grundig nok :)) for å finne ut hva merkekravet er. Tror jeg har lest at det er gjennomsnittstiden av de 5 første i klassen pluss 25%. Stemmer det? Er det også sånn at deltakerene i eliteklassen får tiden sin registrert i aldersklassen sin? I så fall sliter jeg nok med å klare merket (24 år)
Skriver du merkekrav i søkefeltet på birkebeiner.no får du svar:
Sitat: briken
Maksimaltiden (merkekravet) beregnes på følgende måte Maksimaltiden beregnes separat for hver enkelt aldersklasse ved at det legges til 25% på gjennomsnittstiden til de fem beste som starter i den aktuelle aldersklassen.
Ryttere som starter i eliteklassene (K/M elite junior og senior) og er yngre enn 45 år får resultat i både eliteklassen og i sine respektive aldersklasser. Ryttere som starter i eliteklassene og tilhører aldersklassene K/M 45 og oppover får kun resultat i eliteklassene.
Det beregnes ikke maksimaltid i eliteklassene, men deltakere som deltar i eliteklassene vil kunne få merket i sine respektive aldersklasser så lenge de er innenfor merkekravet som er satt i denne klassen. Ryttere som starter i eliteklassene er dermed ikke med i beregning av maksimaltid for aldersklassene.