Med en gang jeg svingte inn på grusveien opp mot Skramstad begynte ulydene i kjede/drev. Knitring og gnissing. Etter flere tilfeller av chainsuck i motbakkene senere i Birken har jeg blitt besatt av tanken på å løse problemet. Da det ikke virker som det fins noen olje som kan løse det, er vel eneste mulighet en slags skjerm? Man må vel prøve å forhindre at forhjulet kaster sand og skitt inn i kjede/drev? Jeg har ikke klart å finne noen produsent som lager noe sånt. jeg ser for meg en liten sak som evt limes/festes på underrøret og dekker de 3 tannhjulene foran. Denne karen har kanskje tatt i litt voldsomt, men det interessante er området med den store røde ringen. Noen som har tanker om dette? [bilde]http://dl.dropbox.com/u/10466018/Mojo-650b-frontside_Circles.JPG[/bilde]
Redigert av JOscar; 30/08/201009:55. Rediger grunn: prøver å få inn foto...
Re: Løsning på Chainsuck problemet?
[Re: JOscar]
#101723230/08/201010:13
Jeg er veldig lite plaget med chainsuck, hadde et tilfelle i Drammensrittet, og et i Birken. Ingen alvorlige, hørte hva som var i ferd med å skje, og stoppet tråkket før kjedet satte seg fast.
Kjører med bare to ringer foran, og innbiller meg at det gjør at sand og gjørme ikke så lett pakker seg rundt krankdrevene.
With light parts come great responsibility
[Re: ]
#101726830/08/201011:03
I fjor hadde jeg et lite helvete over fjellet, med utallige chain-suck. Måtte rette ut bakgiret et par ganger. Jeg hadde undervurdert det å sykle i regn og søle, og hadde Finish-line Dry på kjedet.
I år ble kjede og gir marinert i smøring type "wet", og deretter ble kjede, trinser, skiftere, drev o.l. tørket nøye for overskytende. Kom over uten antydning til problemer. At det gradvis gikk over til single-speed hadde sammenheng med at fingrene mine sluttet å virke en etter en......
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Chainsuck er vel et tegn på at drivverket begynner å bli slitt og som blir veldig tydelig når det er mye gjørme.
Jeg brukte en Ringlé Anti-ChainSuck-Thing på fredag og den kom godt med! Den stopper kjedet fra å bli med lenger opp slik at det kiler seg fast. Jeg hadde kun problemener med midterste klinge, antagelig er det den som er mest slitt. Kjede og krans er ganske nye.
Problemet er at denne kun passer på hardtailer og det er vel ikke så lurt å skru den fast i en karbonramme heller vil jeg tro. Vet ikke om det finnes andre lignende løsninger, men å stoppe kjedet før det får kilt seg fast fungerer.
Å stoppe gjørma med skjermer e.l. tror jeg er umulig.
Jeg funderte bare på om ikke det er sanden fra forhjulet som skaper mest problemer. Jeg hadde nytt kjede, nye drev og ny kassett. innsatt med TF2 Extreme. Mulig det ikke ble satt inn på riktig måte, men det var rikelig med tjukk olje der, og jeg tørket av. Men på grusen fikk drivverket besøk av mye sand. Den vedvarende knasingen på hvert tråkk plaget meg, og frykten for chainsuck gjorde at jeg ikke tråkket til for fullt i bakkene. De 10 (eller noe sånt) gangene kjedet fulgte med opp, klarte jeg å stoppe i tide og tråkke litt bakover.
Jeg tenker at sanden fra forhjulet blir kastet rett inn i kjede/drev og at sandkorn kan kile seg fast og føre til at kjedet blir med opp.
#101750930/08/201016:30
Jeg hadde null chainsuck, selv med et smårustent kjede. En kompis smørte på masse av et eller annet det sto wet lube på, det funket tydeligvis ganske bra.
#101779130/08/201023:37
Etter flere tilfeller av chainsuck i motbakkene senere i Birken har jeg blitt besatt av tanken på å løse problemet. Da det ikke virker som det fins noen olje som kan løse det, er vel eneste mulighet en slags skjerm? Man må vel prøve å forhindre at forhjulet kaster sand og skitt inn i kjede/drev?
Hva har sand og skitt med chainsuck å gjøre?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
#101779931/08/201003:53
Kan melde om at Rock'n'Roll Extreme ikke hadde så mye på birken å gjøre i hvertfall... Kjørte med Pedros SynLube i fjor og hadde null problemer, men i år så slet jeg skikkelig. Hadde ny kassett, nytt kjede og nytt midtre tannhjul foran.
Rikelig med smurning (Teflonspray) på kjedet i dagene før Birken, og Weldtite sin grønne "Wet" olje dagen før og på rittdagen var smurningen som fungerte på sykkelen min. Hadde faktisk ikke antydning til chainsuck, selv med krank og kassett som har gått i 2 sesonger, men med nytt kjede etter Birken i fjor.
Jeg funderte bare på om ikke det er sanden fra forhjulet som skaper mest problemer. Jeg hadde nytt kjede, nye drev og ny kassett. innsatt med TF2 Extreme. Mulig det ikke ble satt inn på riktig måte, men det var rikelig med tjukk olje der, og jeg tørket av.
Tjukk olje er vanskelig å få helt vekk, samt at det tiltrekker seg sand, møkk og annen dritt som motvirker smøring.
RnR Extreme har for meg funket en hel utflukt-helg med masse spyling med høytrykk, sandete gjørme og ellers mye møkk. Der var det juksepinnen som fikk gjennomgå.
Det viktigste er at man tørker til man ser mannen med ljåen. Det er ikke utenpå det er viktig med smøring, men inni kjedeledene. Utenpå skal det bare være så tørt som mulig.
Kjørte også Rock'n'Roll Extreme uten noen problemer. Hadde dog nye jockeys i bakgiret. Ellers så var det samme kjede og girwire som i fjor utrolig nok. Det var helt nytt før Birken i fjor men nå er det på tide å bytte. Dette er vel også et resultat at det har vært mer stikjøring med annen sykkel også.
Etter flere tilfeller av chainsuck i motbakkene senere i Birken har jeg blitt besatt av tanken på å løse problemet. Da det ikke virker som det fins noen olje som kan løse det, er vel eneste mulighet en slags skjerm? Man må vel prøve å forhindre at forhjulet kaster sand og skitt inn i kjede/drev?
Hva har sand og skitt med chainsuck å gjøre?
Jeg er ingen ekspert, men opplever kun problemet på våt grusvei. Derfor antar jeg at det har noe med det å gjøre. Hva annet skulle det være?
Sitat: baronKanon
Det viktigste er at man tørker til man ser mannen med ljåen. Det er ikke utenpå det er viktig med smøring, men inni kjedeledene. Utenpå skal det bare være så tørt som mulig.
Det var nok der jeg slurva litt... Fikk dårlig tid på morrakvisten.
Redigert av JOscar; 31/08/201008:46.
#101801131/08/201008:50
Jeg er ingen ekspert, men opplever kun problemet på våt grusvei. Derfor antar jeg at det har noe med det å gjøre. Hva annet skulle det være?
Det har nok en del med at fuktigheten i sanden bidrar til å få den til å sette seg fast. Tørr sand blåser gjerne av, med mindre du har kjede nedrent av våtolje.
Jeg hadde ingen problemer i fjor og masse i år. Ca. like slitt drivverk og samme smørning. Ganske uforstående jeg... Har mer power i beina i år kanskje
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Jeg hadde ingen problemer i fjor og masse i år. Ca. like slitt drivverk og samme smørning. Ganske uforstående jeg... Har mer power i beina i år kanskje
Kan ikke ha noe med kulden å gjøre da?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!