Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie!

Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! #1017001 29/08/2010 22:07
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Min nye GF Superfly 100 fikk slark og sprekk i bakramma. Reklamasjonssak. Jeg fikk lånesykkel hos Raske Sykler. En knallrød Specialized Epic Expert Alu.

Denne sykkelen har jeg brukt de siste 2-3 ukene, og var etter hvert innstilt på at det ble rød sykkel i Ultrabirken. Det skulle vel gå. Så får jeg en god melding fra butikken: importøren aksepterte min sak som reklamasjon; ny svingarm/bakramme var på vei. De ville også spandere ny hovedramme! Begge deler var i butikken, så det var bare å komme onsdag og hente den. Torsdag lunsj skulle jeg til Rena....

Tok derfor Specialized-sykkelen med på jobb onsdag morgen, for å bytte inn etter jobb. 16.15 går jeg i sykkelrommet i garasjekjelleren (moderne kontorbygg, Oslo sentrum). Sykkelen var borte, og to klipte låser lå på gulvet. En kollega led samme skjebne: to sykler var stjålet.

La ut info om sykkelen under stjålne sykkel-tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1014352&gonew=1#UNREAD. Meldte også fra til sikkerhetsansvarlig på jobb, og han fant fort ut at kl 1545 hadde to personer sneket seg inn i garasjen etter at en bil hadde kjørt ut, og de forlot stedet kl 1600 trillende på to sykler.... Det var gode bilder av gjerningsmennene. Det var jo noe.... Men antok at syklene var over alle hauger....

Siden dette var en lånesykkel, var det lite trolig at jeg ville få noe særlig på mine forsikringer. Jeg så 30.000 kr gå fløyten. Jeg valgte å la politianmeldelse ligge over helgen, nå var det Ultra + lørdags-birk som gjaldt.

Så: søndag kveld ringer "Frank" og sier han har sykkelen! Han dro en noe uklar historie om at han jobbet på gata, og kom i kontakt med en som ville selge sykkelen. Så han var så omtenksom at han kjøpte den og fant tråden på terrengsykkel.no. Der lå mitt mobilnummer. Om jeg bare ville erstatte de 2.000 kr han hadde gitt, så var sykkelen min igjen. Jeg sa: flott, jeg kommer. Sjekket mobilnummeret, og navnet stemte. Men ikke adressen.

Så begynte jeg å tenke.... Her er ugler i mosen. Enten er det fyren selv som har stjålet den. Og vi har gode bilder. Eller han er en mellomann som gjør penger på stjålne sykler. Jeg ringte politiet for råd. Jeg fikk beskjed om at dersom jeg kom ned og anmeldte tyveriet/innbruddet, ville de sende to politimenn og anholde mannen.

Sendte sms til Frank om at jeg var blitt forsinket. Han ringer tilbake, jeg står på politistasjonen, masse "kontorlyder". Måtte finne på en skrønehistorie. Han ble usikker, og foreslo at vi bare skulle møtes og "prate". Hadde han fått mistanke?

Dette skulle vært filmet. Polititjenestemennene avtalte at vi skulle møtes i et gatekryss et kvartal unna avtalt møtested med "Frank". Jeg kjørte først, og det gikk laaang tid før politibilen fant fram.... Nerver i høyspenn. Jeg ble utstyr med en politi-telefon, slik at de skulle høre alt som foregikk. Den ene politimannen hadde trukket en joggedress over uniformen. Politisamband på øret. Avtalen var at han skulle slå til når jeg fikk kontakt med "Frank".

Jeg kjører fram i gatekrysset (rolig strøk av Majorstua) som var avtalt. Ringer opp Frank, som ber meg kjøre lengre opp i gata. Han ser meg fra vinduet. Jeg parkerer, lar lysene stå på så jeg er sikker på at politiet ser bilen min. Frank kommer ut, og vi håndhilser. Da styrter den sivile politemannen fram, og roper "Politi! Legg deg ned! Hendene fram!" (omtrent sånn). Jeg blir kommandert tilbake i bilen. Frank får håndjern, politibilen kalles opp, og han åker inn i bilen. Kort forhør. De får nøkler og går inn i leiligheten. Jeg har jo fortsatt telefonkontakt, så jeg hører alt som foregår. De ransaker leiligheten, og ser etter både sykler og stoff.... Etter en god stund kommer de ut med sykkelen!! Etter noen formaliasjekk er sykkelen igjen min, jeg fester den på sykkelstativet og kjører hjem til middagen som står på lunk i stekeovnen... Den smakte godt!

[Redigert:] eneste forandring på sykkelen var at dekalet med "Test Bike" var fjernet. Antakelig for å klargjøre den for salg. En fattig trøst at selv tjuvradder har såpass språksans....

Ps: historien (om noen har giddet å følge med så langt) har et kapittel til. Onsdag ettermiddag la jeg sykkelturen hjem innom "Plata". Tenkte at det kunne jo stå noen på et gatehjørne og fallby den stjålne sykkelen for noen hundrelapper. Det gjorde det ikke. MEN: plutselig ser jeg en narkis-fyr (unnskyld fordommene, men han var en parodi på en narkoman....) på en kliss ny Gary Fisher Superfly 100, eksakt lik min egen! Nysgjerrigheten er vakt. Den MÅ jo være stjålet. Eller? Jeg sykler bort til fyren, som virker brydd, men pratsom. "Fin sykkel" sier jeg. "Joa" sier han. Og så prater vi litt sykkel. Han har litt peil, men ikke for mye. Jeg spør etterhvert: "hvor har du kjøpt den?". Han drar en syltynn historie om at han har kjøpt ramma på nettet og skrudd selv. Jeg ser straks at sykkelen har standardoppsett, bortsett fra setet; ellers er den akkurat slik min egen ble levert over disk. Spør også om hva slags sykling han driver med. Og han svarer "Skogsykling!! Sånn ned fra Frognerseteren..." med en Superfly....! Vel. Skal jeg bare krever sykkelen? Masse narkiser omkring skuler mot meg. Og jeg skulle rekke diverse for å pakke til Birken. Droppet tanken.

Men jeg spør om å få ta et bilde. Han drar på det. Jeg tar bilder likevel. Så stikker han. Jeg ringer Raske og snakker med Håkon. Joa, han vet om et sykkeltyveri fra en bolig på Nordstrand. Jeg får navn, ringer, og ja, det er sykkelen til E. Eneste han hadde gjort var å bytte setet. Han var i sentrum og dro kjapt avgårde til Plata-strøket. Har ikke hørt noe. Men E; jeg har bra bilder av sykkelen og karen. Kan være bra å legge ved tyverianmeldelsen. Mulig han er en kjenning.

Fyren hadde satt SPEIL på Superflyen! En klar sak for stilpolitiet.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: front biker] #1017007 29/08/2010 22:18
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Fantastisk!

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: front biker] #1017008 29/08/2010 22:23
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Fantastisk! Godt å høre at sykkelen kom til rette og at politiet faktisk tok det alvorlig nok til å ta fyren. Skulle vel bare mangle...

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Mr Blomst] #1017011 29/08/2010 22:35
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Utrolig historie og gratulere med ikke ille utfall...
Den minner meg om en jobb jeg hadde i Oslo Sentrum (rett ved Plaza). Vi var leid inn med et større lydanlegg til en konsert og hadde med oss utstyr for mange millioner kroner til parken rett ved Oslo Plaza..Ikke rette stedet for ubevoktede dyre bokser..
Vi hadde da også leid inn 6 trådløse radioer (Motorola-sambandsutstyr) som vi skulle ha til kommunikasjon mellom alle parter. Alt gikk bra og ubesværet helt til konserten var over. Da oppdager jeg en temmelig sjanglete kar som går og snøvler inn i en Motorola-radio. Jeg tenker forskrekket mitt og løper etter fyren. Får stoppet han og setter igang med å spørre ut hvor han har fått den fra samtidig som jeg tenker "pokker at ikke folk kan passe på radioene de får utdelt.." Mannen, som er tydelig preget etter flere år på gata, blir mer og mer hissig, men det er jeg og.. Har ikke tenkt å ta det tapet en slik radio ville gi og gir meg overhodet ikke.. Stemningen blir såpass opphetet at jeg til og med ringer politiet og det er rett før slag blir delt ut..(han er temmelig truende..) Til slutt klarer jeg å prate han til å gi meg radioen, mot alle odds, han ga vel rett og slett opp og jeg er fornøyd. Politiet kom heller ikke så at den radioen ikke var tapt var godt jobbet..(av meg da-jeg var meget stolt av meg selv..)
Senere når alt utstyret var pakket og jeg skulle telle opp radioer, så oppdager jeg at jeg har 7 Motorolaradioer..Helt like og en mer enn når dagen startet...

Trøster meg med at han neppe har spart lenge (innimellom dopjakta) for å kjøpe seg trådløs kommunikasjon...
Rar verden dog..

stadig sta...
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Simm] #1017018 29/08/2010 23:27
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Fin historie front biker! Matchet fyren med bildene fra overvåkingskameraet, eller var det en mellommann? Merkelig måte å tjene penger på tyveriet forresten. Kreve 2000 kr av eieren istedenfor å selge sykkelen lissom...

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: front biker] #1017031 30/08/2010 05:58
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker

Så han var så omtenksom at han kjøpte den og fant tråden på terrengsykkel.no.

Ja vel, spennende, leserkretsen er større enn først antatt.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: spinat] #1017032 30/08/2010 05:59
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Herlig!
MEN det beviser jeg også at det lusker folk rundt på forumet og vet hvor man skal hente sykler...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: hbakken] #1017033 30/08/2010 06:07
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Knall. Rene krimmen jo :-)

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: erling] #1017037 30/08/2010 06:23
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Priceless! ICON_SMILE

Redigert av ØyNe; 30/08/2010 06:23.
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: spinat] #1017048 30/08/2010 06:46
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: spinat
Fin historie front biker! Matchet fyren med bildene fra overvåkingskameraet, eller var det en mellommann? Merkelig måte å tjene penger på tyveriet forresten. Kreve 2000 kr av eieren istedenfor å selge sykkelen lissom...
Har ikke sett filmen, og ikke sikker på om jeg får. Men skal selvfølgelig sjekke. Fyren hadde et spesielt utseende, for å si det sånn, så skulle være lett å gjenkjenne. Men politiet skal få filmen uansett.

Og de 2000 kr: litt skuffet over markedsforståelsen i Plata-området. 93% rabatt på sykkelen. Det kan man kanskje kalle et røverkjøp!

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: hbakken] #1017086 30/08/2010 07:38
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: hbakken
Herlig!
MEN det beviser jeg også at det lusker folk rundt på forumet og vet hvor man skal hente sykler...

Har det noen gang vært tvil om det?
Folk bør være forsiktige med hva de legger ut på nettet uansett hvor trygge de føler seg.
Den "koselige" stemningen her inne på forumet kan skape en falsk trygghet.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: DagRS] #1017119 30/08/2010 08:05
J
Jappen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
"Merkelig måte å tjene penger på tyveriet forresten. Kreve 2000 kr av eieren istedenfor å selge sykkelen lissom..."

Det kan jo tenkes at de bruker forumet til å sjekke om det er entusiaster som savner sykler de har tenkt å selge i Norge. Det blir plutselig vanskelig å selge en gromsykkel som alle på terrengsykkel.no vet er stjålet. Da er kanskje det å heller kreve "finnerlønn" en enkel utvei?

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Jappen] #1017157 30/08/2010 08:38
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Wow!

Action på forumet!
Og til tvilsomme nek som måtte luske rundt, er denne historien et bevis på at det er kreative mennesker som vanker her, og at vi ikke gir oss med det første om noen bøffer sykla våre.

Watch out!

H

NOTS
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: HaraldW] #1017180 30/08/2010 09:06
tron Offline
Besatt
Besatt
Fantastisk historie! Glad for at politiet ryddet opp og at du fikk tilbake sykkelen.
Verdt å merke seg at historien forteller at det lusker kjeltringer rundt på forumet, noe som forsåvidt ikke er noen overraskelse. Her er det lurt å være varsom med hva man legger ut i all offentlighet.

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: HaraldW] #1017181 30/08/2010 09:07
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ja, utrolg historie.
Ønderkåver kåpps og greier.

Egentlig fint at han har lurket rundt på dette forum.
Det var jo ikke her han fant ut hvor sykkelen var, men han fant hvordan han skulle kontakte eieren. Løsepenger for sykkel. Hva blir det neste?

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: front biker] #1017398 30/08/2010 13:17
F
franke Offline
Medlem
Medlem
F

Så: søndag kveld ringer "Frank" og sier han har sykkelen! Han dro en noe uklar historie om at han jobbet på gata, og kom i kontakt med en som ville selge sykkelen. Så han var så omtenksom at han kjøpte den og fant tråden på terrengsykkel.no. Der lå mitt mobilnummer. Om jeg bare ville erstatte de 2.000 kr han hadde gitt, så var sykkelen min igjen. Jeg sa: flott, jeg kommer. Sjekket mobilnummeret, og navnet stemte. Men ikke adressen.

Godt du fant igjen sykkelen!
Men dette var ufint, du kunne jo funnet et annet navn... Jeg kan ikke noe for at mitt navn troner øverst på forbryterstatistikken......

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Jappen] #1017490 30/08/2010 15:56
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Jappen
"Merkelig måte å tjene penger på tyveriet forresten. Kreve 2000 kr av eieren istedenfor å selge sykkelen lissom..."

Vil tro det kan være lettere å få løsepenger fra en fortvilet eier, enn å selge noe som helt åpenbart er tyvegods i et marked som betaler hva sykkelen faktisk er verdt

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: franke] #1017491 30/08/2010 15:57
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: franke

Godt du fant igjen sykkelen!
Men dette var ufint, du kunne jo funnet et annet navn... Jeg kan ikke noe for at mitt navn troner øverst på forbryterstatistikken......

Har du passert Johnny og Ronny?

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Cerberus] #1017498 30/08/2010 16:10
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Finnes det noen bilder eller film av front biker on location med politipropp i øret? Det kunne jeg tenke meg å se =)

Herlig historie. Vi har hyppige innbrudd i sykkelboden på jobben til tross for adgangskort og kameraovervåkning. Bra noen tar affære!

Del stien, skru av Strava
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Lillosti29] #1017563 30/08/2010 18:18
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ny rapport: sykkel nr 2 som forsvant fra sykkelgarasjen på jobben er kommet til rette! Kollegaen epostet meg nettopp at Falck meldte i dag at den var levert inn på hittegodsen på Oslo S. Hvordan den kom dit vites ikke.

Men da er begge syklene gjenforent med sine foresatte.

ps: da mangler bare at den nevnte Superfly 100-sykkelen også blir fravristet de små(?)kriminelle. Er nesten daglig forbi Oslo S og holder utkikk!

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: front biker] #1023924 07/09/2010 13:50
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fin historie, nabo!

Bare synd at mine aldri dukket opp!! Får nesten tårer i øynene hver gang jeg ser en Marin med noe som ser ut som hvit gaffel.
Tipper mitt tilfelle var heller bestillingsverk.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: front biker] #1024688 08/09/2010 14:04
Yellow Offline
Fersking
Fersking

Denne slitne karen på Superfly'n har jeg sett!! Jeg jobber i Oslo sentrum og ser stadig narkiser på dyre sykler som verken jeg eller folk flest har råd til. Har sett han et par ganger de siste to ukene. Det var faktisk SPEILET montert på styret som aller først vakte min oppmerksomhet. Lo inni meg da, men å se en narkoman på din drømmesykkel stikker i hjertet altså.

Hehe.... "Skogsykling!! Sånn ned fra Frognerseteren..."
Fin historie, godt å høre om de to andre syklene.

Bedre sent enn aldri.
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Yellow] #1025148 09/09/2010 07:30
S
Søren Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg så han på superflyen i Kirkegata igår. Stusset litt over å se en rimelig sliten fyr med røyken i munnviken cruise rundt i byen på en sånn sykkel.

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Søren] #1025215 09/09/2010 08:58
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Kan ikke noen få politiet til å stoppe denne fyren da?

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Larsemannen] #1025270 09/09/2010 09:51
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Larsemannen

Har vi lyst å leve i et samfunn hvor det ikke er lov å se litt sliten ut og samtidig sykle på en fin sykkel? Skal alle negrer i Ferrari også stoppes? Hva med Toten-jenter med Louis Vitton-vesker?

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Dan] #1025273 09/09/2010 09:53
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
En kompis av datanerdtypen ble alltid stoppa av politiet i trondheim. Langt hår og litt uflidd=stjålet sykkel da kan vi trakassere i vei.

Kan ikke ha det sånn...

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Rockefoten] #1025326 09/09/2010 10:52
Yellow Offline
Fersking
Fersking
Det er ikke snakk om at denne karen ser litt sliten ut. Jeg VET at han er narkoman og uteligger. Han sitter ofte og tigger utenfor stortinget t-bane stasjon hvor han også ofte sitter og tar skudd.
Den sykkelen er mer verdt enn det han får i sosialpenger.

Kan du se for deg denne karen i en sykkelbutikk betale for en GF Superfly?? Muligens han har kjøpt den av noen på gata, men den er fortsatt funnet/stjålet og det vet han. Det kan man bli straffet for i Norge.

Politiet gidder ikke å gjøre noe med det. Akkurat som dem ikke gidder å gjøre noe med alle som står og selger dop midt på Jernbanetorget. Skal vi ha det slikt også?

Bedre sent enn aldri.
Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Yellow] #1025330 09/09/2010 11:03
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Yellow
Det er ikke snakk om at denne karen ser litt sliten ut. Jeg VET at han er narkoman og uteligger.

Jada, jeg tror på deg. Men mener du politiet skal tro på hvem som helst før de begynner å stoppe folk på gaten? Hva hvis den beryktede Lørenskog-karen ringer politiet fordi disse narkomane trygdemisbrukerne på sine 30 000-kronerssykler passerer over innmarken hans igjen?

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: Dan] #1025401 09/09/2010 12:27
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Dan
Sitat: Larsemannen

Har vi lyst å leve i et samfunn hvor det ikke er lov å se litt sliten ut og samtidig sykle på en fin sykkel? Skal alle negrer i Ferrari også stoppes? Hva med Toten-jenter med Louis Vitton-vesker?
Skivebom. Denne sykkelen er sjekket ut. Den er stjålet ved et garsjeinnbrudd på Nordstrand. Jeg har hatt kontakt med eier. Det er bare å stoppe fyren og ta sykkelen. Send meg PM, så kan dere få mobilnummer til eieren!

Re: Stjålet sykkel gjenerobret - en utrolig historie! [Re: front biker] #1025432 09/09/2010 13:01
Yellow Offline
Fersking
Fersking
Skivebom. Denne sykkelen er sjekket ut. Den er stjålet ved et garsjeinnbrudd på Nordstrand. Jeg har hatt kontakt med eier. Det er bare å stoppe fyren og ta sykkelen. Send meg PM, så kan dere få mobilnummer til eieren!

Nettopp. Skal holde utkikk etter'n.

Bedre sent enn aldri.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support