Det ser ut som om det blir ca 1000 kr i deler etter denne turen + noen kvelder i garasjen. - bremseklosser foran og bak - kranklager - kjede - løpehjul/trinser bakgir
Tror kasett og drev foran holder litt til. Litt usikker på bremsene foran, de virker litt mjuk selv med nye klosser.
Skal ta opp og smøre opp igjen/justere navene og lager i pedaler.
Det ser ut som om det blir ca 1000 kr i deler etter denne turen + noen kvelder i garasjen. - bremseklosser foran og bak - kranklager - kjede - løpehjul/trinser bakgir
Tror kasett og drev foran holder litt til. Litt usikker på bremsene foran, de virker litt mjuk selv med nye klosser.
Skal ta opp og smøre opp igjen/justere navene og lager i pedaler.
Nja, om du kan vente litt på delene (man bør vel helst ha slike slitedeler liggende så slipper man å handle dyrt)..
Discobrakes selger 4 klosser/sett for like over 200kr inkl frakt. Så er det vel 300kr for et Shimano utvendig lager (om man ikke har karbonsykkel kan man borre et lite dreneringshull på krankhusets laveste punkt så kanskje noe av søla renner ut) legg til 200kr for et XTR kjede og en hundrings for jockeywheels så blir det vel ikke sååå dyrt
Re: Hvilken deler må du bytte etter birken?
[Re: Glenn_M]
#101685929/08/201019:49
- Bremseklosser foran og bak. Som i fjor. Noen som har tips til hva som holder? - Alt av wirer og strømper, som de gjorde på birken-servicen i fjor. - Grip-shifthendler. De gikt tregt fra før. Nå er det full stopp. Regner med at jeg bytter til triggerskiftere, som jeg hadde før, og som alltid fungerte problemfritt. Grip-shift har vært tregt hele tiden, men jeg kjøpte sykkelen litt brukt, skal det være slik?. - Kaliper bak er låst. Som i fjor. Da ble den byttet av sykkelbutikken. Noen som har tips til rensing og smøring?
Jeg hadde dessverre ikke smurt eller sjekket wirer på forhånd og jeg hadde mye trøbbel med giringa. Det låste seg til slutt helt. Jeg fikk god hjelp ved serviceteltet på Storåsen. Takk til gutta der! Trodde det kunne gå med en "quick fix" med litt rensing og smøring, men det endte med at de byttet hele girwiren til bakgiret. Strømpene satt dønn fast. Brukte ca. 15 min der....pluss mye knoting generelt.
Det koster en del i etterfølgende vedlikehold å sykle birken i møkkavær. Tror jeg må begynne å skru mer selv ;-).
AsbjornS
[Re: AsbjornS]
#101696029/08/201021:13
jeg skifter: Bremseklosser foran og bak Bremseskive foran Girvaiere og strømper I tillegg må kranklageret byttes... jaja...i fjor ble det nytt X0 bakgir, slapp det i år ihvertfall.
facebook.com/secondhandsessions
[Re: hJürg1]
#101704730/08/201006:46
wirer og strømper. Bremseklossene var borte før Storåsen og bremset metall mot metall derfra. Skiva fremme er kaputt. Gaffelen må nok en tur på service. Åpnet returskruen og fikk ut mye veldig finkornet sand, men det er mer igjen.. Tennene på storskiva fremme har blitt slitt skeive! Måtte kjøre storskiva fra Skramstad og skeiv kjedeføring + slipepasta fra underlaget har gjort en god jobb. Trodde en stund jeg måtte bytte hele ramma siden 50 chainsuck har spist en del alu rett bak midtklinga. Ser ut til at det går bra heldigvis.
[Re: Go big]
#101708330/08/201007:28
bremseklossene forsvant halvveis, merket det heldigvis i en slak nedoverbakke (skivene er ok) Girskifteren til bakgiret så full av sand(?) at den er byttet (død etter rens og puss også) Løpehjul bakgir alle wire, det var på tide uansett kjede Med unntak av bremeklosser lå delene og ventet i garasjen
Fordelen med å ha syklet birken kun siste 2 årene er at jeg tror det skal være sånn :-D
[Re: sailman]
#101708430/08/201007:29
kjede og bremseklosser. kjede er helt vridd etter 10 chainsuck
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Plukket i stykker dama's sykkel i går og ender vel med: -klosser -1 skive -kranklager -service demper -trinsehjul -wirer/strømper
I tillegg så er vel hele drivverket snart historie, men det var ikke nytt heller da. Samt exustar pedaler som var litt slitne fra før ser ut til og ha gjort sitt.
Nå er ramma løs, ren og polert og like greit å begynne på nytt, så får bli en lett grusracer med tidelt, da blir det ti delt på alle og enklere med hjulbytte/treningshjul.
[Re: Kriss]
#101720230/08/201009:33
[quote=bondegutten]Hva er "kriteriet" for at bremseskivene må byttes også (i tillegg til klossene).
Er det slik at hvis det er noen grader/"streker" på skivene så må de byttes? De vil vel da evt. forbruke nye kloseer raskt?quote]
Mine skiver bærer sterkt preg av at jeg har bremset metall mot metall en stund. Virker som at jeg har dratt rundt en del sål i skivene når jeg har bremset. Når jeg har sluppet bremsene har dette stålet satt seg som klumper på skiven. Ser tydelig en kant i det feltet klossene har tatt. Sikkert slipt ned skiva et par mm totalt.
#101722930/08/201010:09
Gaffelen må overhales, men mest sannsynlig er den ferdig for godt. En '99 SID som har ligget i garasjen i sju år, så ingen krise om den ikke kan berges
Drivverk og bremser klarte seg alldeles utmerket, har ikke gjort en veldig grundig inspeksjon, men ingenting ser ut til å måtte byttes nå.
Jeg må vel bytte litt jeg også: Wire kjede kranklager gaffelservice og jeg må ha nye stempler foran og bak, bremseklosser med alu bakplate var ikke et sjakktrekk, og bremset med stemplene ned balletbakken, så lende det varte.
[Re: Tange]
#101725230/08/201010:45
Jeg er litt usikker på hva som må byttes, kanskje noen kan hjelpe. Jeg vet at jeg må bytte bremseklossene. Regner også med at jeg må bytte kjedet siden mange av leddene ser ut til å ha blitt bredere (eller bøyd utover på en måte). Ellers går det ikke an å gire bak, men foran klarer jeg forsåvidt å gire, men kjedet subber inntil den guide-saken. Det virker som den fører kjedet for langt når jeg går til storklinga og for kort når jeg går til lille klinga. Og det er tungt å gire. Holder det å rense vaierne?
Har forresten hatt sykkelen i 2 år uten å bytte noe.
[Re: Søren]
#101874331/08/201021:08
- shredda Formula Oro, ingen retur på begge hendlene, nå blir det Elixir CR. Jeg er lei av disse problembremsene. Begrepet "treg retur" gjelder ikke bare bremsene, men også enhver tilbakesending fra garantidekket reparasjon. - shredda BBB-skoovertrekk. Var meningen, de gjorde det de skulle. - dagen etter at jeg kom hjem ser jeg at luften har gått ut av fremdekket (RK 2.2 SS). Det viser seg under vann at Eclipse-slangen foran har fått ca. 10 mikroskopiske langsgående hull på siden. Dekket ser passe slitt ut på den allerede i utgangspunktet tynne siden, men ingenting som tilsier at slangen under skulle ha fått en slik medfart. Mystisk. - det gjenstår å ta en titt på kranklagrene, de går faretruende tregt rundt ... - og last but not least: neste gang kun gelé, ingen barer. Ved 7-8 grader ble sistnevnte til seige små mursteiner i munnen. Da lærte vi igjen noe.
Gaffelen må få en skikkelig service da den gikk i permanent lås. Enn så lenge har jeg bare skrudd den av og satt på reserve.
Bremseklosser og girwire var nytt før start og holder nok ut sesongen.
Kranklageret er Treks BB90 som definitivt ikke er vanntett. Men lagerne holder til noen koseturer i høst.
Oppsummeringen er at jeg klarer meg med litt skruing og smøring nå, men at det meste av slitedeler må byttes før konkurransesesongen begynner sommeren 2011.
Ola
[Re: Hauløs]
#101895501/09/201008:28
Typisk turner asså. Samma opplegget som hvert år. Går i støkker hele tia.
Jeg har brukt den ramma hardt i fem år, så "hele tida" er kanskje å tøye det litt for mitt vedkommende. Når du i tillegg har en importør som er på saken få timer etter at han er meddelt forholdet, og i tillegg kommer med daglige oppdateringer på sine planenr om å få eieren tilbake på sykkelen så fort som fy - lener jeg meg tilbake og er såre fornøyd med valget mitt.
Jada, Lars - jeg vet at du bare spøkte, men jeg måtte si det likevel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#101898701/09/201008:53
[quote=bondegutten]Hva er "kriteriet" for at bremseskivene må byttes også (i tillegg til klossene).
Er det slik at hvis det er noen grader/"streker" på skivene så må de byttes? De vil vel da evt. forbruke nye kloseer raskt?quote]
Mine skiver bærer sterkt preg av at jeg har bremset metall mot metall en stund. Virker som at jeg har dratt rundt en del sål i skivene når jeg har bremset. Når jeg har sluppet bremsene har dette stålet satt seg som klumper på skiven. Ser tydelig en kant i det feltet klossene har tatt. Sikkert slipt ned skiva et par mm totalt.
Tror nok neppe du har slitt ned skivene "et par milimeter". Da ville de i såfall vært løvtynne :-). På flere skiver så er det angitt (preget/etset/stemplet) hvilke minimum tykkelse skiva bør ha. Det står i såfall f.eks: Min: 1,6 hvilket i såfall betyr at skiva ikke skal være tynnere enn 1,6 mm.
Redigert av ptb; 01/09/201008:54.
[Re: ptb]
#101899701/09/201009:02
Bremseklosser: 440,- Girwire: 299,- Kjede: 250,- Trinsehjul bakgir: 179,- Kranklager: 200,- Service gaffel: 250,- Service hjul: 500,-
Sum: 2118,-
Og da har jeg regnet med at framdrev ikke trenger å byttes Noen av delene kan jeg vel få billigere, men tar meg ikke tid til å vente på pakker, så her handles det lokalt!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
[Re: magic]
#101904501/09/201010:12
Slik det ser/høres ut: -alle vaiere/strømper -bremseklosser. -alle lagre bør ses over/fettes opp -bør vurdere ny bakfelg da bremseklossene har gjort ugagn der i et par år.
Drivverket vurderes, men kjedet har hvertfall ikke strukket seg nevneverdig (KMC Gold)
Vi får se hva diagnosen til dr. Vegstø i Sykkelboden Son blir.