Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nedkjøling generelt/bein - prestasjon??

Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? #1016561 29/08/2010 13:14
T
the dude Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Sykler noen ritt i året, men birken så jeg på TV..

Det jeg stusser på, og har lurt litt på før også, er hvorfor så mange av de raskeste velger å sykle uten lange bein, nærmest uansett hva slags vær det er? Inntullet i ekstra jakker og pledd etter målgang ser det jo ut til at trioen på pallen har blitt kalde underveis... (Eller iallefall på slutten) Hva gjør denne generelle nedkjølingen og spesielt på beina med prestasjonen?

Er det slik at så lenge man bruker musklene hardt nok, så skal det seriøst grisevær til for å bli så nedkjølt i de at det betyr noe? Og samme med littegrann generell nedkjøling? Ikke så nøye med før du virkelig sitter og hutrer på sykkelen?

Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: the dude] #1016918 29/08/2010 20:33
O
ozzy Offline
Entusiast
Entusiast
O
Tror det er snakk om kapillære blodårer. Rolig mengdetrening øker mengden av disse og øker også mengden blod en utøver får plass til. Mengdetrening blir ignorert av en stor del av oss amatører. Flesteparten ser ut til å tro at en trening som ikke avsluttes i fosterstilling er bortkastet. Har man varmeelementer helt ut i huden og maskineri til å drive det er det et spørsmål om tilført energi i form av mat og drikke. I tillegg kommer det at en eliteutøver ikke er riktig korka og overser på regulær basis kroppens smertesignaler.

Redigert av ozzy; 29/08/2010 20:35.

Nordmarksrittet
Nedenom og hjem
www.oslosykkelcup.no
Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: ozzy] #1016945 29/08/2010 20:58
L
Lars K Offline
Avhengig
Avhengig
L
Det ganske artig og se på Birken tv.. Da pulje 1 startet så hadde de fleste korte ben og sykkelskjorte med lange armer. Jo lenger opp i puljene du kom jo mer klær hadde folk på seg, helt til Eliten startet igjen så var det tilbake med kortbukst og sykkeltrøye med lange armer..

Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: Lars K] #1017305 30/08/2010 11:41
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg var en av de som måtte hentes i bilen - det ble SÅ ILLE. Og jeg hadde mer klær på enn de andre jenter.
Les gjerne her: min egen rapport påTeam siden
Hvorfor mange velger korte bukser i regnvær er at lange bein blir våte mens vannet renner av huden (hvis du har smurt deg inn med varmekrem før).
Jeg selv sliter veldig med nedkjøling, og blir beina mine kalde klarer jeg ikke å sykle fort lengre... Jeg er ikke noe viking må jeg bare innse ... :-( men jeg jobber med saken!

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: ozzy] #1017308 30/08/2010 11:45
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ozzy
Tror det er snakk om kapillære blodårer. Rolig mengdetrening øker mengden av disse og øker også mengden blod en utøver får plass til. Mengdetrening blir ignorert av en stor del av oss amatører. Flesteparten ser ut til å tro at en trening som ikke avsluttes i fosterstilling er bortkastet. Har man varmeelementer helt ut i huden og maskineri til å drive det er det et spørsmål om tilført energi i form av mat og drikke. I tillegg kommer det at en eliteutøver ikke er riktig korka og overser på regulær basis kroppens smertesignaler.

Varme - vasodilatation = utvidelse, huden blir bedre sirkulert
Kulde - vasokonstriktion = sammentrekning, uterskallet blir dårligere sirkulert.

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: Moose] #1017357 30/08/2010 12:34
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Moose
Sitat: ozzy

Varme - vasodilatation = utvidelse, huden blir bedre sirkulert

Men mer sirkulasjon i huden gir økt varmetap til lufta rundt og følgelig mer nedkjøling av kroppen...

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: Torshov-Simen] #1017457 30/08/2010 15:11
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Birken er vanskelig å kle seg til hvis man satser på å sykle fort. Henger du ikke med opp til Skramstad er du ferdig og det gjør du ikke hvis du kler deg for å ikke fryse over fjellet.
Selv prøvde jeg et kompromiss som lente mot for varmt. Lang super, løse armer, løse knær, vintervindvest, caps under hjelmen og varmekrem. Dette var altfor varmt opp til Skramstad og altfor kaldt etter Kvarstad.

Grunnen til å droppe løse bein e som det blir sagt at de blir våte og fulle av gjørme og da er det kaldere enn bare ankler med krem. Men det er no mange i eliten og i front av aldersklassene som kler seg altfor lett p n dag som d

Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: Torshov-Simen] #1017460 30/08/2010 15:16
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det er de vitale organene som er viktigst, derfor er det på overkroppen du må dekke deg til. Kjørte med trøye, lange ermer og VINDVEST og var kald men frøs ikke før jeg kom i mål. Ok pulsen var unormalt lav, men jeg ristet ikke av kulde underveis.
Dette med kapillærer osv. tviler jeg på, leste at lrm frøs fryktelig.

Vindvesten tror jeg er meget viktig for å ikke bikke over.
Bare bein var kaldt i utforkjøringene men helt greit ellers.
Det er nok også litt individuelt hvor mye vi fryser, selv blir jeg lett overopphetet og trives ikke i for høy varme.

Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: Hekta-MTB] #1017548 30/08/2010 18:02
T
the dude Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Er ikke lett å kle seg perfekt nei, spesielt ikke til et ritt som birken som går over fjellet, og enda mer spesielt grisetidlig om morgenen for ganske mange.
Hater selv å svette mye pga for mye klær. Men skal det ikke mer til før det går ut over prestasjonsevnen om det er for varmt enn for kaldt? Når det er litt varmt merker en det veldig godt med mer svetting, men om det er litt kaldt, så merker du egentlig ikke så veldig mye før du nærmest brenner deg i dusjen etterpå, dvs det er lettere å overse.
Det jeg lurer på er hvor mye det har å si å fryse litt, og spesielt på musklene som gjør jobben?

Ser poenget med at løse bein blir våte og tunge, men det vil vel fortsatt isolere mer enn bar hud, iallefall så lenge det fortsetter å regne? Muligens et annet svar om det bare er korte regnbyger, som heldigvis er mest vanlig..

Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: the dude] #1017955 31/08/2010 08:00
W
wilfredo Offline
Fersking
Fersking
W
Sakset fra treningsmagasinet.no

"En vesentlig forskjell på de to var at tyskeren kjørte med vanntett jakke, mens Manengen ikke gjorde det. Genze hadde på seg to langermete tynne jakker, den ene vanntett. Deretter sykkeltrøya og innerst en ulltrøye."

Ser ikke bort fra at dette kan ha vært med på å avgjøre seieren. Redselen for å bli for varm er kanskje litt overdreven, spesielt ift. regnvær og 3-9 grader ...

Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: wilfredo] #1018072 31/08/2010 10:02
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: wilfredo

Ser ikke bort fra at dette kan ha vært med på å avgjøre seieren. Redselen for å bli for varm er kanskje litt overdreven, spesielt ift. regnvær og 3-9 grader ...

Jepp, jeg har aldri skjønt denne redselen for ulltrøyer...
Ull innerst, vindtett ytterst = Frysefri regnværskjøring
Ikke blir det plagsomt varmt heller

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Nedkjøling generelt/bein - prestasjon?? [Re: wilfredo] #1018179 31/08/2010 11:30
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Tror ikke det er mange som har angst for ull innerst. Alle jeg så i eliten hadde ihvertfall det. Problemet er vanntette plagg og manglende pusting. Når det er sagt angrer jeg på at jeg ikke brukte Rapha regnjakka mi. Den puster tilogmed helt brukbart. Kunne bare kjørt md den åpen opp til Skramstad så hadde jeg nok overlevd.

Moderator  support