Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Nok en råsyklings-artikkel

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: SvenR] #1016493 29/08/2010 11:03
O
OstePOP Offline
Medlem
Medlem
O
Sitat: SvenR

§ 10. Regler for motorisert og annen ferdsel

Departementet kan ved forskrift forby eller begrense ferdselen med motorkjøretøy [i]

Hvis veitrafikkloven likevel skulle være den gjeldende for trafikk i marka, så slår § 6 "Fartsregler" fast i 3. og 4. ledd at:

"I trafikkregler gitt i medhold av § 4 kan det fastsettes nærmere bestemmelser om fartsgrenser, herunder om lavere fartsgrense for bestemte grupper av motorvogner.

Departementet kan gi særlige regler om fartsgrenser for område utenfor veg, eller på veg stengt for alminnelig ferdsel." (forkortet av POP!)

Alt det du viser til er vel og bra, men det sier ingenting om noen generell fartsbegrensning på veiene i marka. Det du viser til er begrensninger for motoriserte kjøretøy bl.a. i utmark, veiene i marka er ikke utmark, de er veier. Miljøverndepartementet lager ikke trafikkregler, det er det samferdselsdepartementet som gjør.

Spørsmålet er som noen har nevnt om veiene i marka regnes som åpne for alminnelig ferdsel, jeg mener at de er det, i og med at forbudet mot motorisert ferdsel er et unntak fra hovedregelen. Veitrafikkloven og Trafikkreglene gjelder for alle veier som er åpne for alminnelig ferdsel og da bør de også gjelde for veiene i marka.

Trafikkreglene sier at fartsgrensen i Norge er 80 km/t medmindre du befinner deg i tettbygd strøk, da er den 50 km/t. Alle andre fartsbegrensninger er unntak fra dette og må dermed opplyses med skilt. Et påbudsskilt som egentlig er et forbudsskilt. Trafikkreglene sier også at man skal ta hensyn til hverandre i trafikken, og jeg synes ikke det er spesielt hensynsfullt å suse ned veien i 80 km/t på sykkel. Det å bevege seg i trafikken er et samspill, og i marka er det syklistene som kan forårsake mest skade, iallfall i møte med fotgjengere, kanskje ikke så mye i møte med en hest, derfor mener jeg at syklistene også skal være de som står frem som gode eksempler.

Jeg mener, når jeg er på sykkeltur så smiler jeg stort sett hele tiden, fordi jeg synes det er gøy. Jeg forstår meg ikke så mye på de som er på sykkeltur og banner og sverter og skriker "FLØTT DÆI!!!" til de som liksom skulle befinne seg "i veien." Hvis man blir så frustrert av det du driver med at du blir aggressiv mot fullstendig ukjente og fremmede mennesker, kanskje man bør revurdere valg av hobby/treningsmetode, det hadde jeg gjort. Kanskje boksing, eller sado-masochisme eller noe sånt...

Det koster vel ikke så mye å ta litt hensyn? Folk som trener bør ta hensyn til at det er folk som går tur der de trener, samtidig som at de som går tur også bør ha i tankene at det er folk som trener der de går tur. Det er synd ikke trafikkreglene påbyr oss å smile.

POP!

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: OstePOP] #1016575 29/08/2010 13:24
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Når ble syklister definert som motorvogn ??

Er det nå etter Birken med superkrefter etter all trening at det går over i å være motor i bena også ?

stadig sta...
Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Simm] #1016585 29/08/2010 13:34
O
OstePOP Offline
Medlem
Medlem
O
Har jeg sagt noe sånt kanskje? Skjønte du ikke det jeg skrev?

POP!

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Simm] #1016592 29/08/2010 13:39
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Oppsumering (for min del iallefall):
Så lenge det ikke står noe skilt så gjelder for meg fortsatt norsk veitrafikklov:
50 og 80 km i timen, hvilket i praksis betyr at jeg kjører slik jeg finner det fornuftig: Der jeg ikke ser langt frem senker jeg farten tildels mye og jeg prøver å kjøre såpass sakte at jeg ikke bare sykler trygt forbi fotgjengere etc, men også lar være å skremme dem fra hektene. Dog vil noen alltid la seg skremme og de må nok heller finne seg i å "skvette".

Hvis en annen fartsgrense skal gjelde så får enten myndigheter sette opp offisielle skilt, eller grunneier sette opp såkalte privatrettslige reguleringer (skilt med svart og hvit farge) der de opplyser om sine regler. Den dag de står der vil jeg på nytt vurdere hvordan jeg skal forholde meg til dem..

Forøvrig synes jeg at det er brukelig folkeskikk å ikke "rase" over tunet til de som bor i marka selv om veien går gjennom gård og grunn..Også der kan man sikkert roe tempoet litt..

stadig sta...
Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Simm] #1016594 29/08/2010 13:40
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: OstePOP
Har jeg sagt noe sånt kanskje? Skjønte du ikke det jeg skrev?

POP!

Svaret var ikke til deg spesifikt. Det gjaldt alle som kom med regler for motorvogn...

Redigert av Simm; 29/08/2010 13:42.

stadig sta...
Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Simm] #1016606 29/08/2010 13:59
O
OstePOP Offline
Medlem
Medlem
O
OK. Lurte litt siden det var meg du svarte.

POP!

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: ] #1016692 29/08/2010 16:27
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: anonymous13
Ok, så for å vite at det er 30 i marka må man først få en kjøretillatelse? Og denne kjøretilatelsen refererer til en forskrift eller må man bare ta det som står der for god fisk?

Slik som Sarpsborg kommune gjorde når de satt opp lovstridige "Sykling forbudt" skilt i lysløypa, eller Fredrikstad kommune som hadde "Sykling forbudt" i gågata.

Det er selvfølgelig idiotisk av meg å gjøre som jeg får beskjed om uten å avkreve forklaringer og henvisning til lovverk og forskrifter.
Jeg gjør stort sett som jeg får beskjed om, så lenge det ikke er helt på trynet.
Jeg synes ikke at det er helt på trynet å holde en "omstridt" (i mangel av et bedre ord) fartsgrense på 30 km/t, det være seg med bil eller sykkel.

Det har også blitt skrevet på forumet tidligere at det er 30-grense i Oslo-markene (men det betyr vel ikke noe mer enn et ark), men jeg finner det ikke igjen i farten.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Åsmund Olsen] #1016760 29/08/2010 18:08
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Åsmund Olsen

Jeg synes ikke at det er helt på trynet å holde en "omstridt" (i mangel av et bedre ord) fartsgrense på 30 km/t, det være seg med bil eller sykkel.

Jeg tror de fleste som sykler i oslomarka fra tid til annen overskrider 30 km/t enkelte steder, uten at det blir spesielt uaktsomt eller skummelt.

Da er det greit å vite om det virkelig er en fartsgrense på 30 km/t, eller om det bare er en myte.

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: OstePOP] #1016792 29/08/2010 18:42
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: OstePOP

Spørsmålet er som noen har nevnt om veiene i marka regnes som åpne for alminnelig ferdsel, jeg mener at de er det, i og med at forbudet mot motorisert ferdsel er et unntak fra hovedregelen. Veitrafikkloven og Trafikkreglene gjelder for alle veier som er åpne for alminnelig ferdsel og da bør de også gjelde for veiene i marka.

Trafikkreglene sier at fartsgrensen i Norge er 80 km/t medmindre du befinner deg i tettbygd strøk, da er den 50 km/t. [...]

Du blander sammen vegtrafikkloven og trafikkreglene, som er en forskrift.
Vegtrafikkloven gjelder ikke for syklister i marka, fordi den for annen ferdsel (enn med motorvogn) bare gjelder på "veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn", jf. §1(1).
Trafikkreglene derimot bør gjelde på veiene i marka, fordi den gjelder på veg "som er åpen for alminnelig ferdsel." §2(1), jf. §1(1).

(Jeg er heller ikke jurist).

Uten at dette besvarer spørsmålet, som omhandlet en eventuelt 30km/t fartsgrense.
Jeg tror svaret er, som kmidd påpeker, at et vilkår for å få kjøretillatelse med bil i marka er en fartsgrense på 30km/t. Dette betyr som sagt ikke at denne fartsgrensen gjelder for andre enn nettopp de som har fått en slik spesialtillatelse. En generell fartsgrense må ha en annen hjemmel, og jeg har heller ikke klart å finne noe.

Redigert av Kull; 29/08/2010 18:53.
Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Kull] #1016833 29/08/2010 19:22
S
SvenR Offline
Fersking
Fersking
S
Kanskje på tide at noen retter spm til Oslo Kommune, evt samferdsels- eller miljøverndepartementet ...

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Kull] #1016846 29/08/2010 19:43
O
OstePOP Offline
Medlem
Medlem
O
Ja, du kan ha rett. Isåfall er det ingen hastighetsbegrensninger for umotoriserte kjøretøy i Oslomarka. Jeg mener at veitrafikkloven gjelder som hovedregel også i Oslomarka, da Trafikkreglene som forskrift er regulert av Veitrafikkloven, og trafikkreglene gjelder jo på veiene i Marka. Veitrafikkloven gjelder for veier med alminnelig ferdsel for motoriserte kjøretøy, mens det jeg mener er at siden Markaloven, som forbyr alminnelig motorisert ferdsel i Marka, må regnes som unntak fra hovedregelen, må det være at fartsbegrensningene i Veitrafikkloven også gjelder på veiene i Marka. Det er mulig det står noe om dette i forarbeidene til Markaloven.

Er det fartsgrenser for umotoriserte kjøretøy i marka eller er det ikke? Jeg blir mer og mer forvirra.

POP!

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: OstePOP] #1018404 31/08/2010 16:04
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Debatten fortsetter:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3790483.ece

Og endelig et gullkorn!! (sitat fra debatten der):
"Da må det vel bli påbudt med speedometer på sykkelen og da?
Hvordan skal man ellers kunne kontrollere at man holder fartsgrensen?"
Har noen tenkt på hvordan man skal kunne overholde fartsgrensen på 30 km/t (som syklist) ?

stadig sta...
Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Simm] #1018491 31/08/2010 17:43
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Nå kommer Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme til å innføre max 30 knop i skjærgården.
Det finnes ingen krav til knopmåler i båtene og de vakumstyrte som er montert i de fleste båtene er ikke et presisjonsverktøy.
Enten må man ha kartplotter eller med en GPS for ikke å bryte loven hvis man har en båt som går over 30 knop.

Siden ikke Politiet klarer å se forskjell på 30 eller 40 knop så må man regne med laser kontroller også på vannet.
Da kommer det til å bli mange sure miner når den unøyaktige knopmåleren indikerte noe annet en displayet på laserpistolen.
Etter en stund kommer nemlig kampanjene hvor livsfarlig det er å kjøre i 33 knop i en 30 knop sone.

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: SvenR] #1018924 01/09/2010 07:59
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Vurderer 30-skilt i Marka.
Sitat: Aftenposten
Beboerne i Marka må holde 30 kilometer i timen når de kjører bil, og nå vil de ha slutt på råsyklingen i Marka. [...] Markabeboerne ønsker forbudsskilt med 30 km/t for syklister.

Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: sl500] #1018935 01/09/2010 08:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sl500
Nå kommer Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme til å innføre max 30 knop i skjærgården.
Det finnes ingen krav til knopmåler i båtene og de vakumstyrte som er montert i de fleste båtene er ikke et presisjonsverktøy.
Enten må man ha kartplotter eller med en GPS for ikke å bryte loven hvis man har en båt som går over 30 knop.

Siden ikke Politiet klarer å se forskjell på 30 eller 40 knop så må man regne med laser kontroller også på vannet.
Da kommer det til å bli mange sure miner når den unøyaktige knopmåleren indikerte noe annet en displayet på laserpistolen.
Etter en stund kommer nemlig kampanjene hvor livsfarlig det er å kjøre i 33 knop i en 30 knop sone.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke utsagnet ditt. Er du prinsipiell motstander av fartsgrenser, eller er du motstander av at de håndheves?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: Håkon SSL] #1018946 01/09/2010 08:21
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Håkon SSL
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Til-kamp-mot-raasyklister-1141185.html

ligger et par videosnutter der...
Ikke rart vi syklister får høre det, når du sykler som disse idiotene. ''jeg tror jeg skviser meg inn mellom de to politimennene og den andre personen i 25 km/t.

Jobb-pendlere som tror de sykler ritt bør ta seg en bolle...

Enig i at de som sykler "ritt" til/fra jobb kan ta seg en bolle, men syns den saken til BT der ble mest komisk. 22km/h på en hovedfartsåre for sykler inn mot sentrum er førstesidestoff? En voksen fotgjenger står og venter på grønt lys. Tipper syklisten vurderte det som usannsynlig at fotgjengeren skulle gå bakover og antok vel at politiet hadde laserkontroll for bilene og at ikke den korpulente mc-purken skulle sprette ut i veien rett foran ham?

....22km/h er vel omtrent den farten verdensrekorden på halvmaraton er satt med. Neste blir vel radarkontroller mot "kondomkledde kamikazejoggere"

Cheeeeezzezzz jeanclaude

Redigert av kjull; 01/09/2010 08:21.
Re: Nok en råsyklings-artikkel [Re: kmidd] #1018998 01/09/2010 09:03
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Aftenposten
Beboerne i Marka må holde 30 kilometer i timen når de kjører bil, og nå vil de ha slutt på råsyklingen i Marka. [...] Markabeboerne ønsker forbudsskilt med 30 km/t for syklister.

Turgåere bør vel strengt tatt ikke gå tre og fire i bredden når de risikerer at biler kommer i 30 km/t. Vil ikke en slik fartsgrense også kunne være til fordel for syklister?

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support