§ 10. Regler for motorisert og annen ferdsel
Departementet kan ved forskrift forby eller begrense ferdselen med motorkjøretøy [i]
Hvis veitrafikkloven likevel skulle være den gjeldende for trafikk i marka, så slår § 6 "Fartsregler" fast i 3. og 4. ledd at:
"I trafikkregler gitt i medhold av § 4 kan det fastsettes nærmere bestemmelser om fartsgrenser, herunder om lavere fartsgrense for bestemte grupper av motorvogner.
Departementet kan gi særlige regler om fartsgrenser for område utenfor veg, eller på veg stengt for alminnelig ferdsel." (forkortet av POP!)
Alt det du viser til er vel og bra, men det sier ingenting om noen generell fartsbegrensning på veiene i marka. Det du viser til er begrensninger for motoriserte kjøretøy bl.a. i utmark, veiene i marka er ikke utmark, de er veier. Miljøverndepartementet lager ikke trafikkregler, det er det samferdselsdepartementet som gjør.
Spørsmålet er som noen har nevnt om veiene i marka regnes som åpne for alminnelig ferdsel, jeg mener at de er det, i og med at forbudet mot motorisert ferdsel er et unntak fra hovedregelen. Veitrafikkloven og Trafikkreglene gjelder for alle veier som er åpne for alminnelig ferdsel og da bør de også gjelde for veiene i marka.
Trafikkreglene sier at fartsgrensen i Norge er 80 km/t medmindre du befinner deg i tettbygd strøk, da er den 50 km/t. Alle andre fartsbegrensninger er unntak fra dette og må dermed opplyses med skilt. Et påbudsskilt som egentlig er et forbudsskilt. Trafikkreglene sier også at man skal ta hensyn til hverandre i trafikken, og jeg synes ikke det er spesielt hensynsfullt å suse ned veien i 80 km/t på sykkel. Det å bevege seg i trafikken er et samspill, og i marka er det syklistene som kan forårsake mest skade, iallfall i møte med fotgjengere, kanskje ikke så mye i møte med en hest, derfor mener jeg at syklistene også skal være de som står frem som gode eksempler.
Jeg mener, når jeg er på sykkeltur så smiler jeg stort sett hele tiden, fordi jeg synes det er gøy. Jeg forstår meg ikke så mye på de som er på sykkeltur og banner og sverter og skriker "FLØTT DÆI!!!" til de som liksom skulle befinne seg "i veien." Hvis man blir så frustrert av det du driver med at du blir aggressiv mot fullstendig ukjente og fremmede mennesker, kanskje man bør revurdere valg av hobby/treningsmetode, det hadde jeg gjort. Kanskje boksing, eller sado-masochisme eller noe sånt...
Det koster vel ikke så mye å ta litt hensyn? Folk som trener bør ta hensyn til at det er folk som går tur der de trener, samtidig som at de som går tur også bør ha i tankene at det er folk som trener der de går tur. Det er synd ikke trafikkreglene påbyr oss å smile.
POP!