Hei blir ikke helt klok av denne diskusjonen. Er problemet mht søle i fjeset at søla slipper dekket bak gaffelen (da er det bra med skjerm under rammen) eller foran gaffelen? Dersom sistnevnte - holder det virkelig å tette "hullet" mellom gaffelbeina?
T
Re: Skjerm eller ikkje skjerm?
[Re: roa]
#101369425/08/201010:07
Hei blir ikke helt klok av denne diskusjonen. Er problemet mht søle i fjeset at søla slipper dekket bak gaffelen (da er det bra med skjerm under rammen) eller foran gaffelen? Dersom sistnevnte - holder det virkelig å tette "hullet" mellom gaffelbeina?
Søle som spruter opp og slipper hjulet bak gaffelen rekker du som regel å passere før det når opp til ansiktet ditt. Søle som blir kastet opp og framover rekker å komme i øyehøyde til du når frem til søla og du får øynene fulle. Derfor kan en slik neoprenskjerm (eller hjemmemekk) oppleves vel så effektive som tradisjonelle skjermer (som i mindre grad stopper spruten framover). Var det veldig utydelig forklart? Når man sykler alene trenger man knapt briller i sølevær med neoprenskjerm på gaffelen.
Søle som spruter opp og slipper hjulet bak gaffelen rekker du som regel å passere før det når opp til ansiktet ditt.
Søle som spruter rett opp og unngår fjeset, vel å merke. Dritt kan fyke rett fra hjul til fjes, men dette kan hindres av en underrørsskjerm, som linkes til i denne tråden.
Lagde meg akkurat 2 stk "RRP"'er av et utslitt dekk og noen strips. Hvis det er så lite som skal til får å slippe sprut fra eget framhjul er det jo kjempebra! Utrolig enkelt var det også, tok kanskje 20 min.
Tok 5 minutter inkl å klippe gammel slange og lage hull med hullmaskin. Elastisk og fin og veier 10 gram Strips er alltid kjekt å ha i hus. Kjøp en stor pakke neste gang dere er på Clas Ohlson Pent? nei, men det er ikke sykkelen underveis heller
Dette kan også lages enda lettere og like effektivt med en bit nettingfor av nylon fra en allværsjakke. Tre en strips gjennom på tvers øverst og nederst så holder den seg bedre på plass. På en 100mm gaffel kan du prøve med 8cm bred og 13 cm høyt rektangel av stoff. Fest rundt krone og bro på gaffelen med strips i valgfri farge.
Har den plastbiten som stikker framover egentlig noen hensikt? Den vertikale skjønner jeg, men den kjempekorte horisontale har vel svært begrenset effekt? Men det ser jo tøft ut, da
Noen som vet om noen i oslo har Crud skjermer? Ser de har en del fine modeller :-) Har ikke hull i gaffelkronen ellers hadde jeg vel satt på en sks framskjerm.
Jeg har god erfaring med en selvlaget "CrudCatcher" av en 1.5L-flaske og 2 strips.
Klipp ut en bit av flasken som får tilnærmet lik form som en crudcatcher, lag 4 hull i plastbiten, tre i strips og fest på underrøret med den smale delen (nærmest flasketuten) mot gaffelen.
Noen som har erfaring med "crudcatcher" når wire'n til framgiret går på undersiden av rammerøret. Vil nødig sitte og stille på det pga av det glir mot skjermen. Det giret krangler nok fra før. Har en SKS skjerm, men stilkonstabelen i meg har ikke helt sansen for den. Har i tillegg R7 gaffel (buen på baksiden av demperen) og tror at en sånn neoprenlapp vil ha liten effekt på denne. Noen som har testet neoprenlapp med R7?
Noen som har erfaring med "crudcatcher" når wire'n til framgiret går på undersiden av rammerøret. Vil nødig sitte og stille på det pga av det glir mot skjermen. Det giret krangler nok fra før. Har en SKS skjerm, men stilkonstabelen i meg har ikke helt sansen for den. Har i tillegg R7 gaffel (buen på baksiden av demperen) og tror at en sånn neoprenlapp vil ha liten effekt på denne. Noen som har testet neoprenlapp med R7?
Prøvde på R7 i går.. Mye steinsprut ble fanget opp av egenlaget lapp av gummidekk og ført opp i ansiktet og da hadde jeg bare en liten del helt nede. Slik R7 er laget vil jo lappen stå feil vei på en måte. Løsningen ble å slakke lappen slik at den bøyde seg framover og så ut som en spinnaker med luft bakfra. Skal ut å se om den tåler min snitthastighet på 70 km/t etterpå i kveld. Har hørt rykter om at stiv gaffel ligger i posten og venter så da lurer jeg på gitt...