Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innetrening etter hofteskade

Innetrening etter hofteskade #1012807 24/08/2010 13:30
T
Tor Atle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Jeg pådro meg et ganske omfattende brudd i hofte/bekken etter en lei trynings på "E6" i nordmarka for et par uker siden, og står nå foran en lang periode med innetrening på sykkel.

Jeg ser for meg enten en skikkelig zpinningsykkel eller en ergotrainer, gjerne en VR-type. For underholdningsverdien sin skyld frister en modell fra Tacx, men etter å ha lest det jeg kommer over av brukererfaringer ser de dessverre ut til å være plaget med uferdig hard- og software.

Av spinningsykler ligger det 3 stk av typen Terracoda ute på finn i øyeblikket, har noen erfaring med disse? Ser ut som et spennende konsept som kanskje kan minne noe mer om utesykling?

Jeg må komme i gang med treningen og er klar for kjøp, noen som har tanker om hva som blir mest inspirerende over tid?

Re: Innetrening etter hofteskade [Re: Tor Atle] #1014126 25/08/2010 17:58
S
StEirik Offline
Entusiast
Entusiast
S
I feel you, brother! – her jeg ligger på ortopedisk post 2 på Haukeland i Bergen, med ferskt brudd ytterst i trochantus, altså den øverste delen av lårbeinet. Veltet i går (regn, oljesøl, etc), på vei hjem fra ritt...

Så hva gjør vi nå, bortsett fra å se Vueltaen, høstklassikerne (Lombardia!) og VM? Jeg tror du er på rett spor med en enkel og grei rulle (Tacx Satori er bombesikker) + rulledekk. Dataruller har jeg samme inntrykk av som deg: Litt for mye rot. Spinningsykkel brukte jeg som vintertrening i kjelleren i tre år, men den ga jeg vekk. Rulle og ordentlig sykkel er langt å foretrekke. Resten av budsjettet blåser du på filmer - hele raden av belgiske landeveisklassikere, historiske opptak, gjørmefester, i det hele tatt.

Hvor lang gjenopptreningstid har du fått beskjed om? Jeg slipper operasjon, men regner med at det vil ta sin tid likevel.

Re: Innetrening etter hofteskade [Re: Tor Atle] #1014199 25/08/2010 19:05
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Terracoda enten elsker eller hater du, tidligere hadde vi noen slike på treningsenteret jeg jobber på og der så det ut som majoriteten falt ned på sistenevnte...
Personlig hadde jeg ikke sansen for dem, hadde tro på konseptet i utgangspunktet, men det ble merkelig å sitte å "sjangle" oppå der.

Tror underholdningsverdien og ikke minst overføringsverdien til sykling er større ved å få en rulle med velfungerende "mediasenter". Personlig sverger jeg til low-tech løsning med Tacx Sartori og GET-boxs med et dugelig lager spillefilmer.

Lykke til med rekonvalisensen :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Innetrening etter hofteskade [Re: Torshov-Simen] #1015904 27/08/2010 22:12
T
Tor Atle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
StEirik, kjedelig! Ligger du med strekk? Jeg fikk med meg 3 dager med dette også i påvente av operasjonen. Jeg trodde de spøkte når de skulle ha en pinne gjennom nedre del av lårbeinet mitt, men neida...Endte til slutt opp med 14 plater og minst 9 skruer i hofta.

Fordelen med operasjon er at man kan begynne å bevege seg smått allerede etter et par dager. Du må kanskje ligge i mange uker? Det blir krykker på meg i 3 måneder, men håper å kunne humpe meg på jobb en stund før det.

Takker for innspill. Går antagelig for en enkel rulle.

Re: Innetrening etter hofteskade [Re: Tor Atle] #1016347 29/08/2010 06:49
S
StEirik Offline
Entusiast
Entusiast
S
Heldigvis verken strekk eller operasjon. Var visst heldig, for bruddet er ikke gjennomgående, det er stabilt, og ingenting er ute av stilling. Så jeg er på krykker, skal belaste beinet lett, og er ellers igang med gjenopptreningen, får prøve å motvirke muskelsvinn så langt det lar seg gjøre. Foreløpig litt smertefullt, men det kommer seg vel. Får jeg tak i en vinsj med takfeste, sitter jeg snart på rulle igjen...

Moderator  support