Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

trenger ny drivlinje

trenger ny drivlinje #1012646 24/08/2010 10:49
panzerhansa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hallo sykkelguder , får starte mitt første innlegg med et kompliment.

har en sykkel som jeg har fått av svogeren min da han ikke bruker den og jeg hadde bruk for en sykkel til og fra jobb. etter noen oppgraderinger som
nye wirer,oppgradert til v-brems monsterskjermer fra biltema ICON_SMILE
sykkelen er en (hverfall det som står på den)
Extreme piste ceore lx 24. og den er ca 12 år gammel,
men kasett,krankdrevene og kjede er god slitt med ujusterte gir når jeg fikk den derav slitt men brukbart enda . det jeg har lyst til da er bytte krankdrev til noe større, er 42t på nå og jeg kunne tenkt meg større toppfart på vei til jobb (liten speedjunkie) kommer opp i 52 kmt men da er får ikke dratt på mer og jeg vill at det ska gå raskere uten å måtte kjøpe ny sykkel.har bare nedover til jobb i over 2 km. hvordan finner jeg ut str/dim på det som skal byttes ut og hvor er det best og handle.. er det noen her på forumet som har deler til meg som dere er villige til å selge ? navet bak er et shimano xtr vis det har noe å si.. har ikke peil på hva som er bra/brukbart til en til og fra jobbsykkel

Redigert av panzerhansa; 24/08/2010 11:39.
Re: trenger ny drivlinje [Re: panzerhansa] #1012831 24/08/2010 13:53
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Du teller antall bolter som fester klingene i kranken (klinger=tannhjul, kranken=det som pedalene er skrudd fast til), vanligvis fire eller fem, og måler diameter på sirkelen som disse boltene danner. Så går du til sykkelsjappa og sier du skal ha en større klinge, 44 eller 46.

Eller ta med sykkelen til butikken, pek og betal - dette er ganske standard vare hos en god sykkelbutikk.

På fullstendig nybegynnergrunnlag kan det være litt dicey å kjøpe på nett.

Re: trenger ny drivlinje [Re: Kaffelars] #1012926 24/08/2010 16:20
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Byttet drivverk på min tilårskomne Storck nylig og det var virkelig som å få ny sykkel. Slx-krank med tilhørende lager, kjede og ny kassett kom på ca 1600 kr over disk i Oslo (fast-bikes). Kanskje litt i overkant ift hva du hadde tenkt, men uansett mye hardware for pengene :-)

Re: trenger ny drivlinje [Re: ELO73] #1013064 24/08/2010 18:50
panzerhansa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
nei da 1600, er overkommelig det,takker for gode svar.
ble dristet på ebay i sted å kjøpte meg bremselys/blinklys.
mest for bremselyset..kjempekjekt for jeg har fått biler tett på bakhjulet ett par gang for å si det sånn merk. sykehusopphold på 3 uker med sprukket skalle. billig forsikring til 6 usd ICON_SMILE vis d funker da

Redigert av panzerhansa; 24/08/2010 19:31.

Moderator  support