|
Hjelp. Klarer ikke bytte pedaler
|
Hjelp. Klarer ikke bytte pedaler
23/08/2010 19:37
|
Rubber-Duck
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Skal bytte til Shimano PD-M647 pedaler på sykkelen min før birken og sliter ganske kraftig. Den ene pedalen løsnet nogenlunde greit ved bruk av 5-56 og en klosse for å få mothold med fastnøkkelen. Den andre derimot sitter bom fast. Har nå bøyd/bulket 3 stk fastnøkler, prøvd med gassbrenner og frysespray. Har prøvd med godt mothold og slag (ja, jeg vet at de har forskjellig gjengeretning, dette er kontrollert og sammenlignet med ny pedal for å være helt sikker) Ubrakoen på baksiden er knekt og ja generelt bare sorg og elendighet. Er en person som ikke pleier å gi opp, men kjenner at jeg er på grensen nå. Noen som har noen gode tips? Begynner å bli desperat 
|
|
|
Re: Hjelp. Klarer ikke bytte pedaler
[Re: Rubber-Duck]
23/08/2010 19:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Har du en skikkelig og lang pedalnøkkel? Ikke en fastnøkkel, altså. Ikke? Kjøp en, eller lån deg en.
Antar du vet det er lettest å få løsnetden når du posisjonerer nøkkelen slik at du klemmer ned mot senter av kranken, hvis du skjønner hva jeg mener.
|
|
|
[Re: Stein]
23/08/2010 19:47
|
Rubber-Duck
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har prøvd med en sånn multisak av jalla merke på den måten ja. Men den gikk desverre fra 15mm til 17mm på ett drag.
Får se om jeg får svinset med innom noe veksted som har en enorm en og se om de kan klare dette. Har vel innsett at jeg snart kommer til å skade mer enn jeg gjør nytte for meg. Skal prøve litt mer iløpet av kvelden hvis jeg finner meg en skikkelig stor "latmannsarm".
Er det vanlig att disse sitter så inn i h........?
Eller er det noen hos GaryFisher som har hatt det skikkelig gøy å brukt ett eller annet lim?
|
|
|
23/08/2010 19:56
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
23/08/2010 19:59
|
Rubber-Duck
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har spurt meg selv det spørsmålet 1000 ganger nå. Og har konkludert hver gang at jeg faktisk gjør det. Har testet og sammenlignet med ny pedal for å være helt sikker.
|
|
|
23/08/2010 20:38
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når du setter på nye pedaler: spander en liten dæsj fett på gjengene, så sitter de ikke så grønnj$%&ig neste gang du skal ta de av.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
23/08/2010 20:51
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Bare for å være helt sikker: Skal du skru på pedlaer så skru femover, skal de av så skru bakover. Uavhengig av side. Stikk innom Jernia i morra og kjøp nøkkel på boks eller hva det heter. Det har bedre inntreningsevne enn 5-56 ol. En god pedalnøkkel er og alfa omega da disse gir mest mulig flate mot sporet på pedalen og sjansen for å runde sporet helt blir litt mindre.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Fossi]
23/08/2010 23:30
|
Olen
Entusiast
|
Entusiast
Ta av krankarmen og sett den i skrustikke, bruk det lengste verktøyet du har og forleng det gjerne med et stålrør eller noe. Hårføn krankarmen og spe på med 5-56 og ta i som bare f...
Sitter det fast så sitter det fast, men det er kanskje din eneste sjans.
|
|
|
[Re: Olen]
24/08/2010 06:06
|
vellevoll
Entusiast
|
Entusiast
Fossi mener sikkert verktøy på boks, WD-40? Det fins forresten mange flere steder enn Jernia.
Stian
|
|
|
[Re: vellevoll]
24/08/2010 06:24
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har også ødelagt noen fastnøkler, men dette funker for min del: Sprayer på med 5-56 og venter. Løfter hele sykkelen opp bruker skruestikke som fastnøkkel. (Trenger ikke ta av kranken) Fordi kjeftene på skruestikken er for store for interface på pedalen må jeg legge mellom noe stål for å bygge ut. Pleier å bruke noe dreiestål, men det viktigste er bare at det har en rektangulær form og ligger an både mot pedalstålet og skruestikken. Så roterer jeg hele kranken mens sykkelen spinner fritt.
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
24/08/2010 08:31
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Jeg har også ødelagt noen fastnøkler, men dette funker for min del... Og dette gjør du hver gang du skal skifte pedaler? Som Garpen sier, klin inn med fett før du skrur på pedalene. Jeg skrur pedalene av og på igjen jevnlig for å fette opp og sikre at de sitter skikkelig, men ikke dønn fast. Med pedalnøkkel til noen hundrelapper løsner jeg lett pedalene, og slipper frustrerte runder i skrustikka og vond lukt av 5-56 og annet lurium. Harald
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
24/08/2010 08:35
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Har vært med å brukt 3 meter forlenger-stang for å få av pedaler, så alt går. Man må gjerne være et par mann for å få av slikt.
Hvorfor skrur man på pedaler SÅ hardt?? Ingen vits...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
24/08/2010 10:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Bare for å være helt sikker: Skal du skru på pedlaer så skru femover, skal de av så skru bakover. Uavhengig av side. Men ikke uavhengig av om du har nøkkelen oppover eller nedover. 
|
|
|
24/08/2010 11:00
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har også ødelagt noen fastnøkler, men dette funker for min del... Og dette gjør du hver gang du skal skifte pedaler? Som Garpen sier, klin inn med fett før du skrur på pedalene. Jeg skrur pedalene av og på igjen jevnlig for å fette opp og sikre at de sitter skikkelig, men ikke dønn fast. Med pedalnøkkel til noen hundrelapper løsner jeg lett pedalene, og slipper frustrerte runder i skrustikka og vond lukt av 5-56 og annet lurium. Harald Det går vel nesten ikke an å skru til for løst? Pedalene skrur seg jo inn hver gang du tråkker rundt; derav løsningen med "feil" gjenger på venstre(?) side...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
24/08/2010 11:30
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Pedalene skrur seg ut ved hvert tråkk. Derav løsningen med feil gjenger. Dette kommer fra gamle dager der man satt fastspent i pedalene og lagre var mye dårligere enn i dag.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
24/08/2010 12:09
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Men ikke uavhengig av om du har nøkkelen oppover eller nedover. Dette skjønte jeg ikke, men du har sikkert et poeng  Men dersom man skrur mot styret så strammer man, og skrur man mot bakhjulet så løsner man. Uavhengig av stjerners plassering i universet og diverse andre ting man måtte komme på.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: larsb]
24/08/2010 12:41
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Pedalene skrur seg ut ved hvert tråkk. Derav løsningen med feil gjenger. Dette kommer fra gamle dager der man satt fastspent i pedalene og lagre var mye dårligere enn i dag.
LarsB Salige Sheldon er uenig: Pedal Threading
Direction The right pedal has a normal thread, but the left pedal has a left (reverse) thread.
The reason for this is not obvious: The force from bearing friction would, in fact, tend to unscrew pedals threaded in this manner. It is not the bearing friction that makes pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession".
You can demonstrate this to yourself by performing a simple experiment. Hold a pencil loosely in one fist, and move the end of it in a circle. You will see that the pencil, as it rubs against the inside of your fist, rotates in the opposite direction.
Ignorant people outside the bicycle industry sometimes make the astonishing discovery that the way it has been done for 100 years is "wrong." "Look at these fools, they go to the trouble of using a left thread on one pedal, then the bozos go and put the left thread on the wrong side! Shows that bicycle designers have no idea what they are doing..."
Another popular theory of armchair engineers is that the threads are done this way so that, if the pedal bearing locks up, the pedal will unscrew itself instead of breaking the rider's ankle.
The left-threaded left pedal was not the result of armchair theorizing, it was a solution to a real problem: people's left pedals kept unscrewing! I have read that this was invented by the Wright brothers, but I am not sure of this.
Note! The precession effect doesn't substitute for screwing your pedals in good and tight. It is very important to do so. The threads (like almost all threads on a bicycle) should be lubricated with grease, or at least with oil.
|
|
|
[Re: Arne_And]
24/08/2010 14:51
|
Ole
More than words
|
More than words
LarsB, jeg er ikke sint, jeg er bare skikkelig, skikkelig skuffet.
Og la nå svenskene referere til bunnen av bolten når de snakker om hvilken vei man skrur, så kan alle andre snakke om toppen. Skru til høyre betyr oftest bare en ting.
|
|
|
[Re: Ole]
25/08/2010 05:49
|
Rubber-Duck
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Måtte krype til korset og stikke ned til ett verksted for å få den av. Iriterende nok brukte de bare noen sekunder på å løsne den. Ja , ja ser ut som at det lønner seg å ha riktig verktøy hvertfall. Skal nå skaffe meg en skikkelig pedalnøkkel og skru disse av og på jevnlig. Kansje legge på litt PTFE fett for att de ikke skal sitte alt for godt.
Takker for mange gode tips og råd. Godt å få brukbare svar når man faktisk trenger det. Takker og bukker.
|
|
|
25/08/2010 07:27
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har også ødelagt noen fastnøkler, men dette funker for min del... Og dette gjør du hver gang du skal skifte pedaler? Nei, men jeg har vært nødt til å gjøre det to ganger når ikke annet verktøy har hjulpet. Vanligvis bruker jeg fett på forhånd og da løsner de lett, og det er jo også det tipset de fleste gav trådstarter, men det nytter jo ikke når ting har satt seg.
|
|
|
[Re: Ole]
25/08/2010 08:52
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
LarsB, jeg er ikke sint, jeg er bare skikkelig, skikkelig skuffet.
Og la nå svenskene referere til bunnen av bolten når de snakker om hvilken vei man skrur, så kan alle andre snakke om toppen. Skru til høyre betyr oftest bare en ting. Ole og Arne og Garpen. Hvis jeg setter sykkelen opp ned og bare tråkker baklengs blir det som jeg tror jeg sier, eller motsatt, kanskje. I alle fall på svensk. Jeg ser at jeg har alle autoriteter mot meg. Derfor ønsker å erklære mine utsagn døde og maktesløse. Jeg vil si unnskyld til Garpen og alle som har blitt skuffet over meg. Det eneste som står igjen da er å lure på hvordan jeg skrudde ut den ene pedalen ved friksjon fra nytt skotrekk her i våres. LarsB grundig korrigert
|
|
|
25/08/2010 10:45
|
Dan
More than words
|
More than words
Dette skjønte jeg ikke, men du har sikkert et poeng  Men dersom man skrur mot styret så strammer man, og skrur man mot bakhjulet så løsner man. Uavhengig av stjerners plassering i universet og diverse andre ting man måtte komme på. Når jeg strammer og løsner ting så gjør jeg det vanligvis med nøkkelen vannrett, slik at jeg kan hive kroppsvekten på den. Dette med forover eller bakover blir derfor bare en teoretisk måte å angi rotasjonsretning. Og da er det jo slik at hvis nøkkelen står rett opp i været så skal man dra slik du sier. Men hvis nøkkelen peker nedover så blir det motsatt. Ole kan gjerne si at det kun er svensker som angir trekkretningen som noe annet enn med nøkkelen pekendes oppover, men siden hele diskusjonen kommer av at noen hjemmemekkere må ha veldig tydelige beskrivelser av fremgangsmåten så er det ikke lurt å legge inn et nytt tolkningsrom i forklaringen.
|
|
|
03/07/2012 17:37
|
eikeknekk
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kongegod info her!
Fastnøkkel og et gammelt støvsugerrør gjorde susen. Når jeg endelig skjønte hvilken vei jeg skulle skru.
|
|
|
04/07/2012 19:16
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Right=Riktig (høyre pedal normale gjenger)
Left=Links (venstre pedal motsatte gjenger)
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: Dan]
04/07/2012 19:25
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dette skjønte jeg ikke, men du har sikkert et poeng  Men dersom man skrur mot styret så strammer man, og skrur man mot bakhjulet så løsner man. Uavhengig av stjerners plassering i universet og diverse andre ting man måtte komme på. Når jeg strammer og løsner ting så gjør jeg det vanligvis med nøkkelen vannrett, slik at jeg kan hive kroppsvekten på den. Dette med forover eller bakover blir derfor bare en teoretisk måte å angi rotasjonsretning. Og da er det jo slik at hvis nøkkelen står rett opp i været så skal man dra slik du sier. Men hvis nøkkelen peker nedover så blir det motsatt. Ole kan gjerne si at det kun er svensker som angir trekkretningen som noe annet enn med nøkkelen pekendes oppover, men siden hele diskusjonen kommer av at noen hjemmemekkere må ha veldig tydelige beskrivelser av fremgangsmåten så er det ikke lurt å legge inn et nytt tolkningsrom i forklaringen. All sjargong og mekanikkterminologi bruker "skru mot høyre" for med klokka, og "mot venstre" for å skru mot klokka. Sånn er det bare.
|
|
|
[Re: Stein]
03/03/2013 07:15
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Pedal krise i heimen! Fikk nye Look Blade ti pedaler i posten i går, og tenkte jo å mure de på i en fei. Men de var jo så sykt tighte i gjengene at jeg ikke turte skru mere til? Kan det være feile gjenger i krank armene? (Sram red black) Eller er det bare å dra til? Jeg er klar over links opplegget, og har sleggefett på altså.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
03/03/2013 18:20
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Ingen andre som føler at bolten er litt stor til hullene?
|
|
|
[Re: vortex surfer]
04/03/2013 15:37
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Ingen andre som føler at bolten er litt stor til hullene? Det problemet har jeg aldri vært borti.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
[Re: voldemort]
05/03/2013 06:23
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Glem det, og ikke spør..... Av og til skremmer min egen dumhet meg.
|
|
|
|
|