Nye Raven dekk med ørsmå hull i siden
|
Nye Raven dekk med ørsmå hull i siden
23/08/2010 12:43
|
zen-rotor
OP
Medlem
|
OP
Medlem
La meg gjøre en lang historie kort:
Kjøpte nye Raven dekk til Birken. Satte dem først opp med slanger på reservesykkelen. Pleier å være lettere å montere slangeløst etter at de har stått et par dager med slange.
Så kommer kona med gressklipperen... Durer rett forbi sykkelen med mine nye Raven dekk. Spruter hjulene fulle av jord, gress, sand og mye annet sikkert. Når jeg monterer dekkene på min rittsykkel, er det en 2-3 mikroskopiske hull i siden på dekket. Tok 2-3 timer med "rist, snurr og ligge på siden", før alt var tett (brukte Stans guffe).
Mitt spørsmål er: Ville du brukt dette dekket i Birken? Jeg mener, et splitter nytt dekk som allerede har hull i sidevegggen? Det var ørsmå hull og dekkene er jo tette nå, men hvor svekket er de?
Noen tanker?
Hva man skal gjøre med koner som gjør sånt? Vel, det bør vi kanskje ikke diskutere her...
|
|
|
Re: Nye Raven dekk med ørsmå hull i siden
[Re: zen-rotor]
23/08/2010 12:55
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det er tett i etter en natt og eventuelt en tur er det nok ok..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
23/08/2010 12:56
|
SnorreL
Ivrig
|
Ivrig
Fokus i denne tråden bør være:
Plenklipping er din oppgave, som mann. Hvorfor klippet kona di plenen?
|
|
|
[Re: SnorreL]
23/08/2010 13:13
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
He he, fikk lyst til å dra denne lenger, men skal bite det i meg.
Men slik som du beskriver det så virker jo dekket tett, da er det vel bare kjøre på. Har ikke noe erfaring med Raven selv, men vurdere å teste det neste år, nå når jeg får nye no-tubes hjul snart.
|
|
|
23/08/2010 15:37
|
zen-rotor
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Plenklipping er din oppgave, som mann. Hvorfor klippet kona di plenen? Dette spørsmålet kunne jeg ha skjønt skjønt hvis vi var inne på forumet til www.gressklipping.no...Det er tross alt sykling jeg er lidenskapelig opptatt av, ikke hagearbeid ;-) Kona mi derimot, hun har det nok litt motsatt
|
|
|
23/08/2010 15:52
|
sigul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, Jeg kjøpte et par Raven 2,2 i en sportsbutikk i Oslo sentrum i helgen og ved montering oppdaget jeg små hull som du beskriver på begge dekkene så det virker som produksjonsfeil.
Fikk blåst de opp og de tettet etterhvert men noen av hullene har kommet tilbake et par ganger når den stivna guffa har kommet ut.
Det virker som det er vanskeligere å tette høyt opp på sideveggen enn i rullebanen hvor guffa ligger.
Bør jeg demontere og ta de med tilbake for å få noen nye eller vil det herdes på innsiden etter et par dager.
Hadde tenkt til å bruke disse på Ultrabirken.
|
|
|
[Re: sigul]
23/08/2010 17:16
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Det er ikke noe galt med dekkene, du må bare kjøre og riste litt på det slik at det tetter seg.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
23/08/2010 17:24
|
wicken
Medlem
|
Medlem
Har samme erfaringen med The Crow-dekk.. Lekkasjen er størst rundt skrifta på dekket, men den lar seg tette så lenge man rister og snurrer et par timer.
-J
BMC Pro Machine SLC01 Canyon Ultimate CF SLX Disc 8.0 Rondo Ruut ST Giant Anthem 1 27.5
|
|
|
[Re: wicken]
23/08/2010 20:10
|
zen-rotor
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hmmm... Høres jo egentlig ganske sannsynlig ut at det kan være ørsmå hull i et slikt dekk. Enten så tettes de av guffa, eller så bruker man jo slange. Mer sannsynlig enn min opprinnelige "gressklipper-teori" ihvertfall.
Var vel litt tidlig ute med å henge ut kona der kanskje... Får vel kjøpe en kvast med blomster eller noe jeg da :-)
|
|
|
[Re: SnorreL]
23/08/2010 21:29
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Fokus i denne tråden bør være:
Plenklipping er din oppgave, som mann. Hvorfor klippet kona di plenen? En Birkebeiner kaster ikke bort tiden på uvesentligeter så kort tid før løpet Så ligge med kona og klippe plenen for andre ta seg av.
|
|
|
[Re: sl500]
23/08/2010 21:51
|
Kondis
Entusiast
|
Entusiast
Kjøpte nye raven 29" dekk på oslo sportslager på forsommeren og de satte de opp slangeløst hos meg. Når jeg kom hjem med hjulene så var det bitte bitte små hul i sidene. I løpet av natten var dekkene nesten flate. Reiste ned til sportlagere og sa at slik kunne jeg ikke ha det men de forsikret meg om at det var helt vanlig og ville rette seg etter et par turer. Det har det gjort og nå virker de helt tette. Dette var med Raven 2.2x29"
_________________________ Petter
Salsa Mamasita 29" Santacruz Tallboy 29"
|
|
|
23/08/2010 22:08
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Prøvde å Montere nye Raven 2.2 på Mavic 819 uten slange. Fulgte manualen til Mavic, såpevann og sentrering, men jeg klarer ikke å få luft i det. Hva er de vanlige nybegynnerfeilene ?
pedalistisk !
|
|
|
[Re: parkprest]
24/08/2010 05:29
|
wicken
Medlem
|
Medlem
parkprest; Bruker du kompressor når du skal ha luft i dekket første gang?
-J
BMC Pro Machine SLC01 Canyon Ultimate CF SLX Disc 8.0 Rondo Ruut ST Giant Anthem 1 27.5
|
|
|
24/08/2010 09:18
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Nei , fotpumpe, men jeg har kompressor, skal prøve i kveld.
pedalistisk !
|
|
|
24/08/2010 13:05
|
asa
Entusiast
|
Entusiast
Dette er produksjonsfeil på en del Raven dekk. Har erfart det 2 ganger... Bytt til nye der du kjøpte dem. Dette er en garantisak...
Redigert av asa; 24/08/2010 13:06. Rediger grunn: skriveleif
|
|
|
25/08/2010 15:04
|
zen-rotor
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har erfart det 2 ganger... Bytt til nye der du kjøpte dem. Dette er en garantisak... Du har nok rett. Jeg har jobbet iherdig med dette dekket og får det ikke 100% tett. "Gressklipperteorien" har jeg forlatt for lenge siden. Det er små hull på begge sider av dekket. Alle hullene er i området rundt de gule bokstavene hvor det står "Stan's NoTubes". Utrolig irriterende egentlig! Synes også det er rart at guffa ikke tetter hullene. Det kan være tilsynelatende tett, men etterhvert dukker det opp små prikker på dekket hvor det har kommet ut guffe. Hvis jeg berører disse prikkene sier det plutselig pssssst og så har jeg det gående. Blir nok en tur inn til Oslo sportslager i morgen. Selv om det er litt stress og ikke ha sykkelen klar såpass nærme Birken. Jeg har forresten en flaske med Joe's guffe liggende også (har bare brukt Stan's til nå). Noen som har erfaring med at Joe's kan være mer egnet til å tette sånne småhull høyt oppe på dekksiden?
|
|
|
25/08/2010 18:14
|
asa
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har forresten en flaske med Joe's guffe liggende også (har bare brukt Stan's til nå). Noen som har erfaring med at Joe's kan være mer egnet til å tette sånne småhull høyt oppe på dekksiden?
Problemet er at sentrifugalkreftene sørger for at guffa ligger i sporbanen og vekk fra veggene. Tror ikke det betyr noe hvilken guffe du velger på akkurat det området...
Redigert av asa; 25/08/2010 18:15.
|
|
|
[Re: asa]
25/08/2010 19:15
|
zen-rotor
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hmmm... Kjenner jeg begynner å få litt sånn "Birkepanikk" akkurat nå. Jeg tenker litt høyt her jeg.
1. Jeg kan satse på at videre jobbing med dekket jeg har gjør susen. Guffa tetter de små hullene mye raskere nå (etter at jeg har pirket på flekkene med guffe der hvor hullene sitter). Det lekker i det hele tatt mye mindre nå.
2. Jeg kan bruke noen timer i morgen med å ta meg inn på Oslo Sportslager (og møte mange andre 40-åringer med Birkepanikk). Få nytt dekk. Såpe og vann, guffe, bensinstasjon, riste og snurre...
3. Jeg har et Crossmark UST dekk liggende. Det vet jeg blir tett. Har brukt det noen ganger før. Bare å sette det på og pumpe opp med fotpumpe. Men det veier jo et halvt tonn sammenliknet med Raven. Eller ca 350g ekstra da ;.) Bakdekket er tett og fint (nytt Raven dekk uten små hull fra fabrikken). Raven bak og Crossmark UST foran. Hvorfor ikke?
4. Jeg kan beholde det "hullete" Raven dekket foran og sette inn en slange (skikkelig HAT :-( )
5. Jeg kan sette på et eldre Raven dekk jeg har liggende. Det er langt fr utslitt, men jeg har lagt det som reserve, fordi jeg vet det har fått en del juling i diverse ritt.
Å ta en beslutning handler jo ofte om å få oversikt over hvile alternativer man har. Blir nok en tur til Oslo i morgen tror jeg. Men hvis noen av dere har noen innspill mottas de med takk :-)
Lurer på hvordan det hadde vært å få sykkelen levert fiks ferdig på startstreken av et profft og erfarent service-team :-)
|
|
|
26/08/2010 07:24
|
asa
Entusiast
|
Entusiast
Av hva jeg har erfart ville jeg ikke gått for alt.1 Da hadde jeg heller gått for 4 eller 5...
|
|
|
[Re: asa]
26/08/2010 07:34
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alle dekk som ikke er laget for å brukes slangeløst og uten guffe lekker luft. De er laget for å holde en slange på plass - ikke for å holde luft inne av seg selv. Å kalle slikt for produksjonsfeil blir tull.
Sist jeg brukte Stan's sa bruksanvisningen at jeg skulle helle i guffa, fylle på luft for så å riste og vende på dekket slik at hele innsiden av dekket ble dekket (sic!) med tetningsgreier. Det holder med andre ord ikke å helle i, pumpe opp og kjøre en tur.
Jobb videre med dekket og bruk det hvis du får det tett. Neste gang begynner du litt lenger tid i forveien.
|
|
|
26/08/2010 07:43
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei , fotpumpe, men jeg har kompressor, skal prøve i kveld. Prøv å legge en stropp langs midten av dekket. Dette presser sidekantene ut mot felgsidene og gjør det lettere å få blåst opp dekket. Bare ikke legg stroppen så stramt at du ikke får i luft i det hele tatt. 
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
26/08/2010 18:43
|
Seck
Medlem
|
Medlem
Sørg for å få med bånnslammet i stans flasken, den tetter større hull. Har hatt samme utfordring med både crow og raven. Funker fint etter litt tetting. Husk bare å fyll på guffe ved lekkasje! bytter du dekk, er det stor mulighet for at du må starte på nytt igjen.
|
|
|
[Re: Seck]
26/08/2010 19:30
|
ozzy
Entusiast
|
Entusiast
Det var den pakken til 699,- ikke sant? Samme her og da jeg klemte på dekket knaket det som i bambus inni der. Dette er ikke slik det skal være selv om de påstod det på Oslo Sporstlager. To - tre dager med risting og kosing. Sønnen min sier at det er rett før jeg blir helt Jimmi Hendrix her og tar med meg dekkene i sengen. Til slutt vrengte jeg av dekket et lite stykke og fylte Stans Guffe så det hold. Det hjalp litt men jeg mener fortsatt at det er feil. Har hatt over 40 lekkasjer. Tetter et hull så kommer et nytt. Kjører mitt tiende slangeløse sett nå og har aldri hatt dette problemet. Vanskelig å få til å poppe på, ja. Vridde dekk også men 40 lekkasjer? Nå er jeg i en "sticky situation." Tør ikke å skifte før avreise Birken i morgen men en ting vet jeg; flater disse dekka ut under rittet på lørdag finnes det ikke nok "unnskyld" nede på Oslo Sporstlager for å rette opp dette. De fikk kjøpt et billig parti og har blitt lurt, rett og slett.
|
|
|
[Re: ozzy]
26/08/2010 20:23
|
zen-rotor
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Enig med deg Ozzy. Jeg har meget god erfaring med både Crow og Raven slangeløst. Det har stort sett aldri voldet meg noen store problemer å få det tett. Disse meget omtalte småhullene har jeg aldri vært borti før.
Var på Oslo Sportslager i dag. De hevdet at dette var helt normalt. Jeg gadd ikke å krangle med dem, og kjøpte et nytt dekk. Nytt Raven, men 2.2 istedenfor 2.0.
Dette fungerte slik jeg er vandt til. Såpe og vann, blåse opp noen ganger (med kompressor på bensinstasjon), deretter guffe og blåse opp igjen. Så den sedvanlige runden med snurring og risting (som blir godt demonstrert på Stans egne sider.)
Dett var dett, så vanskelig var det å få det nye dekket tett ;-)Det hele tok ikke mer enn en time eller så. Det er jo sånn det skal være, og sånn jeg alltid har opplevd det før med Raven. Det er jo en grunn til at dekkene kalle NOTUBES the Raven. Det kan da ikke være riktig at disse dekkene skal være fulle av små hull!
Jaja, nå er min sykkel klar ihvertfall. Takk for oppmerksomheten, og lykke til i helgen alle sammen!
|
|
|
[Re: ozzy]
26/08/2010 21:56
|
nicolai
|
Hei, Hvis det er noe galt med dekkene dine, skal vi selvfølgelig ordne opp i dette for deg, slik at du blir fornøyd. Det er fornøyde kunder vi lever av, rett og slett! På disse dekkene, som alle andre dekk og produkter vil det være produkter hvor det er feil eller mangler. Typiske problemer (uavhengig av dekk) er f.eks at de er skjeve, eller med for tynne sidevegger (svært lette eksemplarer, som typisk sett er veldig vanskelig å tette med latexveske), eller andre problemer. Dette kan man aldri garantere seg mot, og det er kjipt for de som opplever dette, selvfølgelig. Å bytte utstyr tett opp mot ritt, gjerne dekk vil alltid være litt "risky business", særlig når man velger å montere dekkene slangeløst. Føler du deg ikke trygg på at det holder tett, bør du ikke kjøre med det, er mitt klare råd. Da bør du legge om til slanger, eller bytte dekk. Ja, det er kjedelig, men heldigvis ikke egentlig særlig utslagsgivende i et ritt som Birken, så dette bør ikke være et for stort problem. Igjen, ikke kjør med dekk du ikke er trygg på er tette! Uten at dette er myntet mot deg i det hele tatt (kanskje tvert i mot - det høres ut som om du har gjort det meste riktig), opplever våre medarbeidere svært ofte at folk "klager", eller "har problemer med" oppsett av slangeløse dekk, stort sett fordi de ikke "gidder" å sette de opp skikkelig (riste godt, ikke bare snurre på hjulet, trillebanen i dekket er jo ikke der du trenger å tette), samt kjøre på dekkene for å "massere" inn guffa skikkelig i dekkene. Men igjen, er det noe galt med dine dekk - det kan jeg garantere at vi skal ordne opp i! I forhold til det du sier om at vi har kjøpt opp et billig parti og blitt lurt, så stemmer ikke det, og jeg syns det er beklagelig at du fremstiller dette som en "sannhet", når dette ikke stemmer, eller du har noen mulighet for å vite noe om det. Ellers vil jeg ønske deg og alle andre, slangeløse eller ikke, lykke til! Ta med dykkermaske  Hilsen Are Engehagen, Ass. produktutvikler Everest sykler og ansatt på Oslo Sportslager.
/Are Nicolai
|
|
|
26/08/2010 22:00
|
nicolai
|
Om du "Ozzy" ønsker det, kom gjerne nedom med sykkelen og dekkene i morgen, så kan jeg hjelpe deg/se på det (hvis du har tid/mulighet selvfølgelig).
/Are Nicolai
|
|
|
27/08/2010 05:53
|
ozzy
Entusiast
|
Entusiast
Om du "Ozzy" ønsker det, kom gjerne nedom med sykkelen og dekkene i morgen, så kan jeg hjelpe deg/se på det (hvis du har tid/mulighet selvfølgelig). I'm so there. Er livredd for å måtte dra i felten uten skikkelig utstyr men til mitt forsvar må jeg si at dere hadde sjansen her om dagen da jeg viste dere at det knaket inni dekket. Vel, vi legger diskusjonen død og ser framover.I markedsteorien heter det at en kunde som fikk et problem og ble hjulpet er mer fornøyd enn en kunde uten problem Ozzy
|
|
|
|
|