Nå har jeg kikket etter sykkel i snart 6 måneder. Min gamle sykkel krever omfattende reparasjoner og er i utgangspunktet en billig sykkel, som ikke fortjener de største investeringene.
Jeg starta å kikke i 10 000 kroners segmentet, men har nå, merkelig nok, beveget meg litt høyere i pris. Har etterhvert vurdert et tosifret antall sykler seriøst og har etterhvert tilegnet meg en del nyttig og unyttig informasjon. Klarte faktisk å kjøpe en Grand Canyon AL 6.0w til frøkna, men ikke funnet noe som er bra nok til meg selv ennå. Jeg vil jo gjerne ha en sykkel der syklisten ikke er så viktig;-) Det som kompliserer ting er jo at tilbudene også har begynt å dukke opp. Begynner å bli småflaut å vite så mye om sykler, men ikke selv å ha en sykkel på sykle på. Frøkna storkoser seg med beslutningsvegringen min, og nyter godt av responsen hun høster når hun outer meg i sosiale lag. Jeg har derfor gått til dette skrittet; å be om hjelp!
Jeg er 181 høy, veier 84 kg. Skal bruke sykkelen til trening, hovedsaklig i Bymarka i Trondheim. Jeg har ingen ambisjoner om noe sykkelritt med det første.
Dette er kandidatene:
- Trek 8000 (størrelse 17.5?)
- Nakamura Platinium Core (størrelse 20?)
- Richmond SL1 (størrelse M)
- Scott Scale 30/35 (Størrelse L?)
- Merida Birkebeiner SL disc Sørrelse M?)
Alle syklene, med unntak av Richmond, er det tilbud på.
Ønsker også tips om valg av størrelse, da dette forvirrer meg. Jeg ble svært overrasket over at 17.5" til Trek kanskje passer meg bedre enn 18.5", nesten så jeg ikke tror på det.
Frustrasjonen har faktisk kommet så langt, at jeg vurderer mer og mer seriøst, å bare kjøpe en billig, stiv gaffel, samt et billig hjulsett til min 2001 modell Cyclepro Colorado for å gi den et nytt liv som ren jobbsykkel, for således å la den forlokkende marka slippe hjulspor fra meg. Jeg har tross alt kjøpt meg nye joggesko og hjul til rulleskia i år.