Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Girskift som hakker...

Girskift som hakker... #1011182 22/08/2010 18:58
TommyRasmussen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Her kommer enda et newbie spørsmål.
Jeg har lagt merke til at når jeg tråkker på i f.eks bakker så virker girskiftet noe hakkete. Det er liksom som om kjedet venter litt med å slippe tannhjulet for så å slippe seg over på neste med et smell...

Kommer dette først og fremst av at jeg har et girverk som ikke er justert som det skal, eller kommer det av kvaliteten på girsystemet (det er det som stod på sykkelen når jeg kjøpte den til 5000, så det er vel ikke akkurat VM klasse over det).

Noen som har noen tips / Tanker her?

Stien blir til mens man sykler.
Re: Girskift som hakker... [Re: TommyRasmussen] #1011207 22/08/2010 19:15
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det kommer sikkert av at du girer med press på pedalene. samme hva produsentene sier så er det bedre å slippe opp litt i det su skal gire. Da varer ting mye lengre og sjansen for katastrofale feil er mye mindre.

LarsV

Re: Girskift som hakker... [Re: larsb] #1011307 22/08/2010 20:42
Fersking
OP Offline
Fersking
Det stemmer nok at det er press på pedalene... Og det blir det jo når man farter opp en grusbakke og finner ut at man må gire til lettere gir midtveis i bakken.... Så dette er et "problem" jeg må leve med selv om jeg bruker masse penger på drivverk? Ikke at jeg hadde tenkt å putte masse penger i det på denne siden av nyttår, men det er greit å vite ICON_LAUGH

Re: Girskift som hakker... [Re: TommyRasmussen] #1011339 22/08/2010 21:10
Y
YAnders Offline
Medlem
Medlem
Y
Trikset er å gire før det blir for tungt. Hold tråkket i pedalene nedover bakke, fortsett å tråkk etter hvert som det flater ut og skift til lettere gir ett-for-ett etter hvert som du føler det er riktig å gjøre. Og fortsett å skifte til stadig lettere gir etter hvert som du kommer oppover i bakken.

Dette går greit, men krever litt tilvenning hvis du ikke har syklet noe særlig tidligere.

Re: Girskift som hakker... [Re: YAnders] #1011347 22/08/2010 21:21
Fersking
OP Offline
Fersking
Høres fornuftig ut. Jeg har vel syklet en del fra jeg var 4 - 18, men de 11 årene etter det har det jo blitt med tanken... Nå er det full gass i skogen ICON_LAUGH

Jeg får satse på at (gir)teknikken kommer seg etter hvert ICON_LAUGH

Moderator  support