Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bruk hjelm!

Bruk hjelm! #1009994 20/08/2010 20:14
pogoman Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er nyreligiøs i dag. På hjelmbruk.

Jeg bruker alltid hjelm. Det er ikke det.

Lurt av litt regn på slutten av kjapp og tidsorientert treningsrunde i går kveld. RaRa, regn og asfalt. Jeg vet ikke. Uansett min feil. Hverken onde billister, fotgjengere eller dårlig vei.

Høyresving. Ferdig nedbremset, nesten. Bakhjulet glapp. Og jeg endte i en en slags high-side. Slo i asfalten med ankel, kne, hofte, albue, skulder og hode. Er gammel turner, med vekt på gammel, tror det gir meg noen fordeler i fallsituasjoner og kroppsreflekser.

Men jeg slo hodet ganske så hardt i asfalten. Sånn at jeg tenkte i den brøkdelen av et sekund: At dette gikk ikke bra. Skikkelig knaskelyd. Men i hjelmen.

Reiser meg opp. Ganske raskt. Ser over sykkelen og ser at den mirakuløst ser hel ut. Bare kjedet som har hoppet av på kranken. Får den på og sykler videre før bekymrede, forbipasserende, bilister rekker å gjøre noe. Overrasket over at sykkelen ikke virker skeiv eller ødelagt på noe vis.

Hjemme ser jeg litt skrubbsår (flere, men ikke store). Men er mest spent på hjelmen. Ved første øyekast på utsiden ser den hel og fin ut. Men det kan ikke stemme. Sjekke litt nøyere:

Ser uskyldig ut som sprekker og revner i isopor. Men hadde det vært hodet mitt!

Var hos Sørensen og kjøpte en ny Giro-hjelm i dag. (Dette er absolutt ikke reklame for en bestemt hjelmfabrikant. Bare for å ha på hjelm. Uansett merke.)

Fra i dag av går jeg knapt til postkassen uten hjelm!

Re: Bruk hjelm! [Re: pogoman] #1010009 20/08/2010 20:32
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Til ettertanke. Har allerede kastet 2 av hjelmene til junior i søpla i år. Tør ikke engang tenke på hva som hadde skjedd, hvis han ikke hadde brukt hjelm.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Bruk hjelm! [Re: pogoman] #1010011 20/08/2010 20:35
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tenk på de som daglig sykler rundt i trafikken uten hjelm. Gærninger!

Senest i dag diskuterte jeg med en kollega som mener jeg mangler en del av hjernen som sykler DH og sti, men som selv tråkker rundt i bytrafikken uten hjelm.
I rest my case.. Og han lovet å skaffe seg hjelm.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Bruk hjelm! [Re: GardS] #1010018 20/08/2010 20:40
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hadde en nestenulykke selv i dag, som minnet meg om viktigheten av hjelm.

På vei ned Maridalsveien (like før krysset ved Frysjaveien) kommer plutselig en 10-åring trillende ut i veien (sykkelbana) på sparkesykkel, bare noen meter foran meg.

Jeg holder ca 35 km/t, og bremser sidelengs mot gutten (prøver å manøvrere unna, men han triller mot dit jeg svinger, og stopper når jeg prøver å svinge tilbake).

Jeg stopper med styret 20 cm fra hodet på gutten, som ikke har på seg hjelm.

Han smiler forvirret, triller videre, jeg er i sjokk og får så vidt ropt "Neste gang har du på deg hjelm, og ser deg for i trafikken".

Fortsatt skjelven etter dette - og tanken på at det kunne vært en bil eller en annen syklist som oppdaget gutten brøkdelen av et sekund senere.

Re: Bruk hjelm! [Re: simson] #1010093 20/08/2010 22:09
eastvoll Offline
Fersking
Fersking
Nesten litt skummelt å tenke på den tida da jeg var ung og dum og sykla rundt og herja uten hjelm.
Heldigvis har andre deler av kroppen tatt de største smellene, så skallen er like hel.

Nå har heldigvis noe vett trengt seg inn under hjernebarken, så nå er det hjelm som gjelder.
Sier som læreren på folkehøyskola sa det; tenk på nøtta, bruk bøtta. ICON_WINK

Re: Bruk hjelm! [Re: eastvoll] #1010244 21/08/2010 09:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, helt utrolig at noen av oss 'gamlingene' i det hele tatt har overlevd barndommen..........

Re: Bruk hjelm! [Re: Tange] #1010299 21/08/2010 10:35
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Når du ser noen som faller og som slår hodet sitt eller som du kommer til som ikke har hjelm eller sitter med knust hjelm er det greit å vite følgende.

1. Se etter avskrapninger i hodet, blod? skrubbsår? hevelser?
2. Gjør en energivurdering. Hvor fort?, nedover/oppover?
3.Snakk med han/hun som har fått seg en trøkk, spør de om tidspunkt etc for å se om de er orientert om sted og tid. Hvis de ikke vet noe eller er forvirret, hvilken dag det er etc, ring 113 uten å spørre om lov. Gi 113 den infoen du samlet i punkt 1,2 og 3

4. Prøv å få den skadde til å være i ro, og vente på ambulansen. Vi vil ikke at en med en voksende hjerneblødning skal snike seg hjem i senga.

Ambulansen vil gjøre en mye mer grundig undersøkelse av nevrologiske utfall, primærundersøkelse osv. men ovenstående er enkle ting som alle som sykler kan gjøre.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Bruk hjelm! [Re: Spiffhopeless] #1016914 29/08/2010 20:29
H
Helgeleo Offline
Entusiast
Entusiast
H
Fikk på torsdag erfare viktigheten av å bruke hjelm.

Under trening skulle jeg rykke fra de andre som lå i 45. Max kraft brukes da for å skaffe en luke. Problemet er at kjede datt ned på minste klinga fremme og det var null motstand for høyrefoten. Resultatet er at jeg for over styret i en fart på rundt 50.

Jeg var ikke mulig å få kontakt med på 1-2 minutter etter fallet. Jeg kom meg opp etter hvert og ville sykle videre men de andre hadde tilkalt ambulanse. Full CT viste ingen brudd eller indre blødninger. Jeg hadde en stor kul i hode og blødde fra hodet. Jeg hadde fått hjernerystelse og lå til på observasjon gjennom natten. Ble sjukemeldt en uke.

I ettertid viste det seg at hjelmen min datt av etter smellen i asfalten. Dette pga at feste for hakereim inne i hjelm løsnet da hjelmen sprakk akkurat der. Se bilde. Deretter gikk hodet i bakken igjen denne gang uten hjelm. Er lite fornøyd med at hjelmen oppførte seg slik, men den tok i alle fall unna for den store støyten. Hadde jeg ikke hatt hjelm tror jeg ikke det hadde vært mye sjanse.

Vedlegg hjelm 001.jpghjelm 002.jpghjelm 003.jpg
Redigert av Helgeleo; 29/08/2010 20:33.
Re: Bruk hjelm! [Re: Helgeleo] #1017115 30/08/2010 08:03
heijoh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I dag så jeg en motorsyklist uten hjelm i morgenrushet på Østre Aker... Det som overrasket meg mest var min egen reaksjon, jeg ble veldig provosert av det. Det blir jeg for øvrig av syklister uten hjelm også.

Heidi Johansen
Re: Bruk hjelm! [Re: pogoman] #1017269 30/08/2010 11:04
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg setter pris på alle innleggene her som viser hvor god hjelmen er å ha når det først går galt. Samtidig kjenner jeg at jeg får kløende utslett av all slags moralisering. Kan vi ikke bare være enige om at det er fornuftig, lurt, kult og selvsagt med helm? Så får de som lar være ta ansvaret selv...

Re: Bruk hjelm! [Re: Lektoren] #1017299 30/08/2010 11:36
heijoh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Håper ikke jeg fikk deg til å klø, for jeg er helt enig.

Voksne folk må ta ansvar for seg selv, jeg har ikke noe med hvorfor han kjørte uten hjelm. Som jeg sa, jeg ble overrasket - over at det provoserte meg så pass mye at jeg skriver mitt andre innlegg om dette i dag...

Men jeg ser at den siste setningen kan ha et snev av hevet pekefinger og det angrer jeg på :-)

Heidi Johansen
Re: Bruk hjelm! [Re: Lektoren] #1017304 30/08/2010 11:41
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
cykelhjelm.org

Denne har vært diskutert her tidligere. En litt annen innfallsvinkel fra mennesker som er livredde for å bli påtvunget hjelmsveis gjennom ett hjelmpåbud...?

Redigert av kirderf; 30/08/2010 11:46.
Re: Bruk hjelm! [Re: kirderf] #1017322 30/08/2010 12:02
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Som en liten avsporing kan jeg nevne at det i en del stater i USA ikke er hjelmpåbud for motorsyklister. Blant ambulansepersonell kalles de som kjører rundt uten hjelm bare for "donor bikes"...

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Bruk hjelm! [Re: pogoman] #1017336 30/08/2010 12:19
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
ojdå har en sånn der specialized påvei var ivartfall billig. ICON_WINK sånn gikk det med atmos'en: La sykkel'n ned i en rundkjøring i 10-20km/h

Re: Bruk hjelm! [Re: Lektoren] #1017492 30/08/2010 15:57
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Lektoren
Kan vi ikke bare være enige om at det er fornuftig, lurt, kult og selvsagt med helm? Så får de som lar være ta ansvaret selv...

Nei.

Jeg synes det er viktig å fortelle (både unge og gamle) at det er lurt å bruke hjelm. Det er ikke gøy å komme som (nesten) førstemann til en ulykke som involverer syklist(er), hodeskader og ingen hjelm på den ene.

Min gamle hjelm er nå en del av skolens materiell ifb med sykkel-opplæringen. Hjelmen(e) har reddet livet mitt to ganger, og det synes jeg er viktig å poengere for de som ikke forstår hvor galt det kan gå.

Jeg ønsker faktisk lovpålagt bruk av hjelm. Tror de har det en del steder nedover i Europa (Spania?)

Rolf

Re: Bruk hjelm! [Re: Rolf] #1017897 31/08/2010 07:07
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg er enig i at vi skal fortelle unge og gamle at det er lurt å bruke hjelm. Jeg synes også det er viktig at vi som har et sterkt forhold til sykkel, går foran som gode forbilder og bruker hjelm. ICON_SMILE Det er moralisering jeg er imot, for det skaper trass og sperrer for dialog. Det er OK å fortelle om en selv eller andre som har blitt reddet av hjelmen, men det er fort gjort at gode råd høres ut som "Jeg vet bedre enn deg, og jeg synes du er dum/forfengelig/umoralsk som ikke bruker hjelm." Og det skaper bare motvilje. Poenget mitt er egentlig bare at det er svært krevende å få folk til å gjøre andre valg, f eks å ta på seg hjelmen. Det beste er om folk kan oppleve at de selv velger å ta hjelm på, ut fra sin egen fornuft. Da fortsetter gjerne hjelmbruken, også

Forbud mot sykling uten hjelm er jeg imot, for jeg er redd det vil redusere sykkelbruken, men det er en annen diskusjon.

Re: Bruk hjelm! [Re: Rolf] #1018150 31/08/2010 11:05
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Jøss...
Jeg syns det er litt rart at folk moraliserer når det gjelder bruk av hjelm på sykkel... Hva med å jogge i trafikken? Skulle vi ikke tar på hjelmen der også? Kanskje i byer med mer trafikk skulle helst alle, som beveger seg i trafikken har på seg hjelm? Jeg var aktiv motorsyklist i lenge og må nesten spørre, hvorfor vi syklister ikke har på oss litt mer beskyttelsesutsyr på landeveien også?
Beklager at jeg skriver litt provoserende her, men jeg syns at vi bare tar en eksempel med syklingen og glømmer alt annet. Tenk for eksempel også på barn, som løper på veibanen - vi kan rett og slett ikke beskytte oss mot alt...
Jeg stemmer jo helt overens med at hjelmen kan redde liv og beskytte for alvorlige skader og jeg syns det er fint, at mange bruker hjelmen. Selv ville jeg brukt hjelm under sykling med litt høyere risiko (landevei, ut i marka). Men, jeg vil ikke at noen forteller meg at jeg er dum, bare fordi jeg ikke bruker hjelm på jobbsykling... Det er viktiger å passe på trafikken og tilpasse sin egen adferd til trafikksituasjonen - det er noe, som mange ikke gjør like greit, når dem har på hjelmen (litt provokant igjen ;)). Det var vel også noen studier, som viser at bilfører statistisk sett var mindre forsiktig når syklister hadde på seg hjelmen, enn når syklister var uten hjelm...?
Bare noen tanker her...

Re: Bruk hjelm! [Re: Punzel] #1018447 31/08/2010 16:51
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Punzel
Men, jeg vil ikke at noen forteller meg at jeg er dum, bare fordi jeg ikke bruker hjelm på jobbsykling...

Beklager. Jeg synes du er dum ICON_WINK

Jeg har sett to to ulykker ifb med jobb-sykling hvor det definitivt har gått verst utover den (hun) som ikke hadde hjelm. Fremsto helt unødvendig. For meg blir det som å argumentere mot bilbelte i lave hastigheter. Det skal ikke så stor fart til, før hjelmen kan skille mellom liv og død.

Jeg vet at bilbelte-bruk er lovpålagt, og således ikke grunnlag for direkte sammenligning. Men så er jeg jo da for hjelmpåbud også...

Jeg forfekter forsåvidt et hanskepåbud også. Så nå sykler flere av ungene i gata med hansker. Det holder som regel å vise arrene i håndflaten min...

Rolf

Re: Bruk hjelm! [Re: Rolf] #1018472 31/08/2010 17:23
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Hehe, det er jo din rett at du kan synes jeg er dum ICON_WINK
Jeg liker bare ikke, hvis folk syns det er absolut nødvendig å si det til meg når jeg sykler uten hjelm...

Dessuten kan man diskutere så lenge man vil om dette tema - jeg vil bare si at det er vanskelig å bestemme hva som skulle være lov (også moralisk sett) når det gjelder sikkerhet. Spørsmålet for meg er hvor man skal stoppe - som sagt så syns jeg det er litt merkelig at det finns mange, som syns hjelm til syklister er nødvendig, men som ikke tenker videre til andre scenarioer (håper dette er riktig bruk av norsken...). Syns du vi alle skulle vært godt polstret rundum hele kroppen når vi forlater huset? Kan vi drive med sport i det hele tatt, hvis vi må beskytte oss i hverdagen allerede...?
Jeg skjønner poenget med uheller, hvor hjelmet ville hjelpet mye, men jeg kan jo i tillegg finne fram mange eksempler på uheller, hvor noe slags beskyttelsesutstyr ville forhindret alvorlige skader, men hvor ingen ville tenkt på å har på seg beskyttelse mot slike tilfeller. Tar som eksempel at ingen ville si at barna skal ALLTID har på seg hjelm? Jeg har ihvertfall aldri skadet hodet mitt i sammenheng med sykling, men flere ganger da jeg klatret på treer og hoppet fra stoler som barn. Og hva med alle disse tilfeller, hvor folk glir og faller ned i dusjen... Må vi sikre oss mot dette også (med noe mer en "adhesive ducks")?

Når det gjelder sykling så er det ikke bare sjaføren av denne bilen, som treffer deg - det er ofte også du, som ikke regner med ALT ICON_WINK
Min poeng er vel at jeg syns at atferden vår er viktiger i hverdags trafikken, enn beskytelsesutstyr...

Edit: Bare for å har det sagt, så er jeg absolut ikke mot bruk av hjelm ICON_WINK

Redigert av Punzel; 31/08/2010 17:33.
Re: Bruk hjelm! [Re: Punzel] #1018483 31/08/2010 17:37
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Regner med du egentlig forstår hvorfor det er viktigere å beskytte hodet enn andre kroppsdeler.

Ingen sier at man alltid skal ha på seg hjelm. Det er lurt å ha på seg hjelm i spesielle situasjoner.

Re: Bruk hjelm! [Re: Tor Arne] #1018495 31/08/2010 17:47
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg synes sammenligningen med setebeltet er grei nok, da både hjelm og setebelte er to enkle grep som redder liv. Rett og slett. Og jeg kan ikke se for meg situasjoner hvor jeg finner det naturlig å sykle uten hjelm. Men så kjører jeg aldri en meter uten setebelte på heller.

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Bruk hjelm! [Re: Tor Arne] #1018512 31/08/2010 18:01
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Yepp, helt enig at det er lurt å ha på seg hjelm i noen situasjoner - derfor har jeg jo skrevt at jeg ville brukt hjelm selv i noen situasjoner (bare ikke når jeg sykler til jobb/pub/...) ICON_WINK

Det er sånn at mange har fortellt meg at jeg må være dum i hodet å sykle uten hjelm i byen... og dette liker jeg ikke ICON_WINK
Dessuten vil jeg bare framheve at vi rett og slett ikke kan beskytte oss mot alt.

Redigert av Punzel; 31/08/2010 18:03.
Re: Bruk hjelm! [Re: Punzel] #1018561 31/08/2010 18:56
Dan Offline
More than words
More than words
Syns du vi alle skulle vært godt polstret rundum hele kroppen når vi forlater huset? Kan vi drive med sport i det hele tatt, hvis vi må beskytte oss i hverdagen allerede...? [...] Jeg har ihvertfall aldri skadet hodet mitt i sammenheng med sykling, men flere ganger da jeg klatret på treer og hoppet fra stoler som barn. Og hva med alle disse tilfeller, hvor folk glir og faller ned i dusjen...

Som Tor Arne allerede har påpekt, du kan dø av en hodeskade på sykkel, men det skal veldig mye til for å dø av at bakken hopper opp og slår deg andre steder på kroppen.

I tillegg er det slik at kroppen er laget for å tåle det meste av generell kløning i alt opp til løpefart på flatmark. Når man går over styret i 25 km/h på asfalt så utsetter man hodet for veldig mye sterkere krefter enn om man snubler i 10-15 km/h på savannen.

Det er sånn at mange har fortellt meg at jeg må være dum i hodet å sykle uten hjelm i byen... og dette liker jeg ikke ICON_WINK
Dessuten vil jeg bare framheve at vi rett og slett ikke kan beskytte oss mot alt.

Helt enig i at man må få lov til å velge selv og at på skalaen mellom polstret rom og basehopping må hver og en få sette sitt eget punkt hvor man føler at hjelm er nødvendig. Å moralisere og dømme blir tullete.

Moderator  support