Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: eirikbk] #1406849 24/05/2012 20:23
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Her må jeg bare få dele det lille jeg husker. Ble motvillig overtalt til å kjøre Rollercoaster-løypen på Hafjell 2 timer inn i ny sesong. Jeg var skikkelig myglete i kroppen og burde på ingen måte syklet denne løypen.

Etter en kjip gjennomkjøring så var det opp igjen og ned for nr2. Jeg husker jeg sa høyt til meg selv "Jaja, vi får kjøre på" samtidig som jeg faktisk hadde en dårlig følelse i magen. Kjører ned, over veien, tar første hoppet for deretter å bremse kraftig inn på forbremsen rett etter landingen. Jeg ser da hopp nr 2 som er en table og hodet forteller meg følgende: "Du har for stor fart til å dempe hoppet, og du har for liten fart for å klarere det".

Det neste jeg husker er at jeg står på sykkelen med all vekt fremover. Kjenner styret presset mot lårene rett under skrittet. Roper ut "Fi#$%" før jeg moser i bakken rett til venstre for løypen. Her er jeg maks uheldig og treffer et område med drenering som er gjørmete. Dette fører til at kjører skulderen ned i gjørmen mens kroppen fortsetter. Smeller hodet kraftig i bakken og alt blir svart.

Kommer til meg selv helt sammenkrøllet NEDI en liten bekk. Hører vannet sildre inn og gjennom hjelmen. Får panikk da jeg tror jeg ligger i løypen (!) og prøver å løfte meg meg selv opp. Kjenner "KLUKK, KLOKK!!" i skulderen og føler meg ekstremt kvaltm samtidig som all luften er slått ut av meg. Kjenner at noe er galt og prøver å sette meg på en stein rett ved løypen. Synet er dårlig da alt jeg sr er som et overeksponert bilde og det er små glitrende "lus" som hopper rundt i synsfeltet.

Etter dette var det to skjønne utfor-jenter som hentet sykkelpatruljen til meg som fikk meg ned til heisområdet. Veldig synd at jeg ikke har fått takket disse to! Sykkelpatruljen på Hafjell var også helt fantastisk.

Kompisgjengen var der for meg 100% selv om kommentaren "DET BEINET SKAL IKKE STÅ UT DER!!!!" ikke akkurat gjorde saken lettere for meg da jeg hele tiden prøvde å ikke besvime.

Men det vondeste kom i etterkant. Husker at jeg slet med noen helt jævlige kramper i skulderen rett etter dusj eller når jeg fikk kulde på den. Da måtte jeg bare sette meg ned og bite i et håndlkle til det gikk over. Det var bare helt ulidelig.

Kulen er der, og den er veldig øm om man trykker på knokkeltuppen. Det er en ekkel stikkende/verkende smerte. Har derfor en Rehband skulderslynge som skal hjelpe meg med varme og friksjon mellom Dainesen og knokkelen.

Men det går veldig fint! Eneste jeg er bekymret for er hvordan plutselige kraftige smell fra sykkelen vandrer opp i skulderen. Jeg orker ikke sykle med en "klukk-klukk" skulder. Vi får se...

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Rolf] #1406854 24/05/2012 20:28
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Tusen takk for den Rolf! Jeg har lurt veldig på dette. Jeg ser for meg at om jeg faller en gang til så får jeg et åpent brudd med en blodig knokkel som stikker ut. Det er vel kanskje litt i overkant, men jeg kjenner at jeg må bruke goood tid på å få tryggheten tilbake.

Skuldre er avanserte ting! Ganske utrolig å komme tilbake etter en slik skade uten større komplikasjoner!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1412993 01/06/2012 13:24
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Må bare rope ut en gladsak: Fikk igjen 100% på forsikringskravet mitt mot bileiers forsikringsselskap! (Gjensidige)
Nå mangler bare ny sykkel.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: eirikbk] #1419134 08/06/2012 17:12
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Gratulerer!!!!! ICON_SMILE Lykke til med sykling og shoppingen ICON_WINK

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1435513 30/06/2012 10:29
A
Admiral1 Offline
Fersking
Fersking
A
Hei
Gikk på snørra i en massevelt på TO etter bare 3 mil. Skjønte ganske tidlig hva som hadde skjedd. Fikk lurt meg opp på sykkelen igjen og kom meg til mål i Oslo. Må vel innrømme at jeg har hatt hyggeligere sykkelturer, men det tror ikke det hadde vært så mye bedre å sitte i følgebilen i timevis.
Legene på Ahus var uenige om det var grad III eller IV. Den ene ville operere, mens den andre og mest erfarne anbefalte ikke operasjon. Han mente funksjonen ville bli like bra uten og en operasjon kunne medføre en rekke komplikasjoner. Det pussige er at en lagkamerat også pådro seg samme skaden i samme velten, men med mye mindre dislokasjon og full bevegelse og nesten ikke smerter, ble anbefalt operasjon! Det betyr vel at de lærde strides om hva som gir best resultat. Det eneste som er sikkert er at han vinner symmetrikonkurransen hehe. Leser på forumet at en del gruer seg for å sette seg på sykkelen igjen. Se heller det positive i det, skaden har skjedd så om du tryner igjen har du en fleksibel og tilpasningsdyktig skulder som flexer tilbake på plass. Lykke til!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Admiral1] #1436955 02/07/2012 19:46
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Hei Admiral1!
Det er så absolutt et omstridt tema. Problemet er visst at de ikke kan vise til spesiell høy suksessrate på operasjonene. Det er mye knyting og henting av leddbånd etc. De har visst hatt en del ting som har skjært seg....

Det er også kanon at du ser det positive i det. Jeg vil gjerne tro det du sier om en fleksible/ tilpasningsdyktig skulder. Er dette noe du har fått fra ortoped eller lege? Det er gjerne slike ting jeg vil høre fra fagfolk for å kurere det resterende hos meg.

Jeg ser det for meg, over styret og samme stikkende kvalmende smerten...nei fy faen! Men på sykkel igjen SKAL jeg! Geilo til helgen faktisk... Skal ta det maks rolig og bare seile inn i formen igjen (forhåpentligvis).

Tusen takk for at du delte din episode. Jeg tråler netter for all info jeg kan komme over. 99% sier at de lever fint med skaden! Det er iallefall ganske OK info ICON_SMILE

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1437685 03/07/2012 19:35
A
Admiral1 Offline
Fersking
Fersking
A
Hei
Må vel innrømme at teorien min om en mer fleksibel skulder er min egen. Får si som en kollega av meg "dokk må sjå mulighetan!" Jeg har en ac lux grad III så det er total avrivning av leddbåndene, så jeg taper skulderen: http://www.youtube.com/watch?v=oc1w9se3wSM og håper det beste!
Det er nå 10 dager siden uhellet. Smertene blir gradvis borte, slyngen er kastet og jeg ser lyst på fremtiden.
Satser på 3 uker med asfaltsykling før jeg lurer meg ut i terrenget igjen. Innser vel at stiv gaffel må byttes til dempegaffel igjen.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1437935 04/07/2012 07:51
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hei Admiral1

Milde Moses, forteller du oss at du syklet 17 mil med en 3-grads luksasjon?? Gale mann! Slik jeg husker smertene (vel, var full av adrenalin de første timene og sterke smertestillende de neste dagene), så hadde det vært en umenneskelig oppgave. Sykler du profft kanskje? De tre-fire første ukene kunne jeg ikke løfte armen over skulderhøyde og å sykle var derfor også helt uaktuelt. Hvert minste lille støt mot armen kjentes som å bli stukket med tusen digre nåler rett i nerven. Og etter 10 dager er du allerede på sykkelen, bare med litt tape?? Hehe, er ikke meningen å være kritisk, er bare en blanding av imponert og skremt! -og i fornektelse ICON_SMILE

Operasjon er som Bjørnson sier: De kan ikke vise til bedre funksjon med operasjon enn uten. Det blir mer for det visuelle + at alle operasjoner medfører en viss risiko for komplikasjoner. Men hadde du bodd i et annet land hadde du mest sannsylig allerede vært operert, for leger synes det er en artig operasjon... Funksjonsmessig vil de aller fleste fungere uten operasjon.

Anbefaler i alle fall at du begynner med slyngetrening så fort som mulig for å trene opp skulderen. Funksjonsmessig er jeg nå nærmest 100%. Har en grad III selv med total avrivning av leddbåndene. Klarer kjøre dips i slynge, en meget tung øvelse!

Har omsider fått ny racer også nå. Sov ganske dårlig natt til første gang jeg skulle bruke den til jobb, til tross for at jeg har syklet på terrengsykkelen i hele vår, men det gikk bra! Og enda bedre nå etter noen turer. Er som dere sier bare å komme seg på setet igjen.
Lykke til!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1438066 04/07/2012 10:14
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
For 2 år siden hadde jeg en identisk skade slik du beskriver.
Operasjon er det ytterst få som får i førsteomgang. Får du veldig problemer med bevegelighet pga skaden senere kan du prøve å få operasjon.

Gikk med arm i fatle i 3 uker og brukte 10min på komme meg ut av senga pga smerter. Kle på meg f.eks jakke selv, var umulig.

Den 4. uken kunne jeg sykler lett igjen.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: kitbay] #1440310 08/07/2012 07:18
A
Admiral1 Offline
Fersking
Fersking
A
Siste skuldernytt. Snakket med en ishockeyspiller fra Vålerenga, han hadde samme skaden som meg ac lux grad III. Han fortalte om flere i hockeymiljøet med samme skaden og konklusjonen i det miljøet var enstemmig; gå for operasjon. Selv hadde han vært på Ahus som meg og de anbefalte ikke operasjon. Han kontaktet da NIMI og ble operert kort tid etter uten komplikasjoner. Jeg synes det var verdt å sjekke ut så har skal til NIMI på mandag for konsultasjon. Operasjon koster 20-25K. Jeg har gode forsikringer gjennom jobben så håper de dekker evnt operasjon. Jeg tror nok funksjonaliteten blir like god uten operasjon, men greit å ikke gå rundt å se ut som ringeren fra Notre Dame! Apropos turen fra Trondheim ble det ikke 17, men 51 mil med ei hånd som funka, gikk da på et vis. Utrolig hva paracet, ibux og fantastiske servicefolk gjør med en skral stakkar. Trøstekjøpte meg en Cannondale HM1 29er i går for å redde terrengsesongen. Langtur i dag, blir spennende og prøve vidunderet. Regner med en litt mer behagelig tur enn på gamlesykkelen med stiv gaffel. Holder dere oppdatert vedr. turen til NIMI

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Admiral1] #1452511 30/07/2012 13:48
A
Admiral1 Offline
Fersking
Fersking
A
Dr. Tysland på NIMI http://www.hjelp24.no/nimi/ har sjekket skulderen og var klar i sin konklusjon; gå for operasjon. Han hadde ikke mye godt å si om sine kolleger på Ahus og påstod at uten opr. vil aldri skulderen bli 100% igjen. NIMI benytter metoden med å hente en sene i låret og binder opp kravebeinet til skulderen med den. Tre ukers hvile etter det og så i gang med opptrening. Han garanterte full rehabilitering eller pengene tilbake! Operasjonen koster kr 27.000,- forsikringen gjennom sykkellisensen dekker kr 15.000,-. Skal inn til
operasjon 6.sept. Benytter august til å "flyte" gjennom grenserittet, cykelvasan og birken med den nye Cannondale`n. Veldig godt fornøyd så langt med den, bortsett fra ett par turer på verksted pga knirk i gaffel og krank.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Admiral1] #1477814 02/09/2012 19:27
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Herr Admiral!

Her må du føre logg for hvert minutt! Dette er YTTERS spennende å høre om. Lykke LYKKE til med operasjon! Om mulig kunne du tatt bilder før og etter? På forhånd tusen takk!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1480827 06/09/2012 17:01
S
Stenmo Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Hei! Fikk en lignende skade under Birken i år men kun grad 2 i følge legene. Har imidlertid fått veldig lite info fra min lege om konsekvensene av skaden og hva som kan gjøres for å komme best mulig ut av det. Har blant annet gått ut fra at beinet skulle gro tilbake på plass, men det kan jeg bare glemme forstår jeg. Er forsåvidt ikke så farlig, det viktigste er å få tilbake en skulder som tåler sykkel og skiturer. Skal gå Vasan for første gang til vintern så det var jo bra timing. Noen som har erfaring med om skuldra har godt av 9 mil med staking etter en slik trøkk ? Det blir uansett en tur til fysioterapeuten og innkjøp av redcord etter å ha lest innleggene her. Skal også bli spennende å høre hvordan det gikk med operasjonen Admiral1... Takk for gode og informative innlegg ICON_SMILE Ble klokere her enn hos legen

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1481144 07/09/2012 06:40
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Husker ikke om jeg har skrevet her tidligere. Men jeg har opperert begge skuldrene mine. Brukket av et kragebein og hatt begge skuldrene ut av ledd flere ganger.

Sist gang jeg fikk venstre ut av ledd har det blitt en del skade, den "rammen" som holder skulderen på plass var revet av, "kula" som skal inn i "rammen" er skadet og har dødt vev. Den er også slått litt i stykker så den ikke er rund lengre. Dette fant legen ut når han skulle opperere meg i ettertid, så her kan være ting som ikke vises på røntgen.

Legen hadde egentlig ikke helt tro på full "recovery" etter opperasjonen pga alle skadene han fant, men var til kontroll i sommer og han var helt imponert. Både bevegelighet og styrke var laaaaangt over forventningene, så han regnet med at jeg vil ha sterke skuldre til jeg blir gammel. Og kan leke og herje akkurat som jeg vil.

Erfaringene mine er at øvelsene jeg fikk av fysioterapaut ble fulgt og vell så det. 4 øvelser dagelig i hele opptrenings perioden. Ikke gjøre noe som gjør veldig vondt.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Stenmo] #1481364 07/09/2012 10:35
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Stenmo
Skal gå Vasan for første gang til vintern så det var jo bra timing. Noen som har erfaring med om skuldra har godt av 9 mil med staking etter en slik trøkk ? Det blir uansett en tur til fysioterapeuten og innkjøp av redcord etter å ha lest innleggene her.

Godt innleggene våre er til hjelp! Man sitter med mange spørsmål etter en slik skade

Vasan: Gode muligheter for at du kan være med på denne. Selv med min tredjegrads som jeg fikk slutten av september i fjor, gikk jeg på ski så fort snøen kom i midten av desember. Vasaen er vel i februar/mars? Her har du god tid til å få trent opp muskulaturen i skulderpartiet og til at det har grodd seg til. Spørs om du rekker å sette noen pers, men absolutt muligheter for en god tur. Men vær nøye med å følge fysiterapeutens opplegg! Du kan trene så mye du vil, så lenge det ikke gjør vondt. Gradvis øke belastning og bevegelsenes lengde. Slyngeøvelser rettet mot langrenn er gull. Resten har vi vel skrevet om ICON_SMILE
Litt asymmetri på skuldrens utseendet går fint å leve med også ICON_SMILE

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1483297 10/09/2012 13:43
A
Admiral1 Offline
Fersking
Fersking
A
Ja da er skulderen operert. Dagkirurgi på NIMI. Operasjonen gikk etter planen. Nå venter 4-6 uker med armen i fatle og 6 ukers opptrening etter det. Ingen smerter i skulderen, men kneet hvor de hentet senen til å binde opp ac leddet har vært litt plagsomt, men mye bedre allerede nå etter fire dager.
Som jeg har skrevet tidligere har jeg syklet (og faktisk også jobbet litt!) frem til operasjonen. Syklingen har ikke vært noe problem, men tunge løft i ukurante stillinger på jobben bød på noen problemer. Jeg har snakket med flere med samme skaden og de har ulike erfaringer. Ett par med delvis avrivning grad II som sliter med skulderen 2o år etter skaden mens andre med total avrivning grad III og IV som ikke har hatt nevnverdige problemer i etterkant bortsett fra ett litt usymetrisk skulderparti. Har en kusine med ett professorat i revmatiske lidelser, hun fortalte at de av og til fjerner selve ac leddet på pasienter og at leddets funksjon ikke er mer sentralt enn at det går utmerket an å leve godt uten. Som dere skjønner har ikke jeg funnet fasiten på dette, men går rehaben greit og leddet og symetrien er på plass synes jeg tolv tusen i egenandel og 3 mnd rehab er verdt det. Skal prøve å legge ut noen bilder etterhvert. Lykke til der ute!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Admiral1] #1483648 10/09/2012 21:13
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Tusen takk for info Admiral! Det er godt å få informasjon når legene er så eksepsjonellt tilbakeholden med denne. Du får ha riktig så god bedring og legge ut bilder når du orker og kan!

Hilsen
Bjørnson

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1484635 12/09/2012 10:32
S
Stenmo Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Takk for gode råd angående opptrening/vasan eirikbk. Var på første time med fysioterapeut i går og fikk mye av de samme svarene der. Må ta det ganske rolig 3-4 uker til men gode muligheter for å bli 100% igjen med riktig behandling og opptrening. Stikkordet ved en slik skade virker å være tålmodighet og ikke belaste skuldra for mye for tidlig. Det positive må være at motivasjonen og lysten til å trene øker for hver dag så bør bli bra når man kan sette i gang for fullt igjen ICON_SMILE Lykke til med opptreninga Admiral1!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Stenmo] #1547185 19/01/2013 23:26
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Er det noen her som opplever noe murring/stiking i skulderen i denne kalde tiden? Skulderen har vært litt aktiv i det siste. Kjenner stikking og murring litt bak på skulderbladet. Lurer veldig på om den før eller siden må opereres. At det dannes brusk eller lignende... Fastlegen har ikke kunnskap om skaden, og ortopeden får jeg rett og slett ikke kontakt med.

Det virker som om skulderen ikke liker kulde....

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1563270 27/02/2013 22:06
F
fsb Offline
Fersking
Fersking
F
Først og fremst, takk til alle for en meget informativ tråd.

Jeg har pådratt meg en form for ac-lux men ikke fått noe endelig svar. Dum som jeg er har jeg ikke fått avkalrt dette ordentelig. Jeg har alltid trent skuldrene en del, og mener selv jeg var sterk (tok eks lett 25 chins m bredt grep, etc). I julen fikk jeg influensa og fikk ikke trent. På kontoret mitt har jeg en chinsbar, og første dag over jul hoppet jeg opp og dro på litt ekstra (sikkert fordi en sekretær gikk forbi). Jeg kjente en liten stikking i skulderen,men ikke mer. I løpet av natten ble det mer og mer vondt, etterhvert så grisevondt at jeg ikke måtte stå opp. Da jeg så meg i speliet så jeg en jævlig kul, samt at skulderemuskelen nesten hadde forsvunnet på siden. Når jeg beveget armen rett ut til siden, blir det et søkk inn i skulderen rett under ac-leddet.

Først gikk jeg naturligvis til fastlegen min. Han hadde aldri sett noe slik før. Satt en sprøyte med bedøvelse og kortison. Det tok vekk smertene. Deretter har jeg vært hos en lege (fysikalsk medisiner) som mente dette bare krevde trening, og at det var tøft å være assymetrisk - mao ikke noe annet å gjøre enn trening. Han kunne ikke gi meg noe svar på hvor lang tid dette ville ta, om jeg ville bli like sterk igjen i skulderen o.l.

Det har nå gått 8 uker og jeg får fortsatt vondt ved belastnigner. Jeg er emget bekymret for hvordan dette kommer til å gå. Har bestilt time på skulderklinikken til dr per sunde, men lurer på om jeg burde ta turen til en ortoped også?!?!

Sommeren nærmer seg med stormskritt og både sykkel og surfbrettene venter. Jeg windsurfer så ofte jeg kan (egentlig hele året) og er nå livredd for at spes sommersensongen (og hawaiituren min) ryker.

Er det noen som har gode tips ut over det som allerede står her? Gode leger å anbefalle? Vet hvor lang rehaben vil ta? Annet?

Jeg er evig takknemlig for det som allerede står i tråden og at folk deler dette.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1563360 28/02/2013 08:28
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Menn har alltid pådratt seg skader i forsøk på å imponere det motsatte kjønn ICON_SMILE

Det virker som at du ikke har fått noen ordentlig diagnose? Det skulle vært ganske enkelt å påvise at det er en AC luksasjon ved røntgen. Og det er jo etter diagnose man kan starte rett behandling. Du gjør i alle fall lurt ved å pushe litt på ved å besøke ulike steder. Egentlig litt rart at det skjedde på den måten da du tydeligvis har en god styrke i utgangspunktet.
Er det AC luksasjon er det som nevnt trening som gjelder. Så lenge det ikke gjør vondt, er det bare å trene på. Som nevnt snakker jeg varmt om slynger til dette formålet. Ville anbefalt en tur til fysioterapeut for å komme i gang.

Da jeg var 8 uker inn i min skade hadde nok jeg også vondt ved belastninger, så da trente jeg med lett belastning som jeg gradvis økte. Men hvis det ikke er noe verre enn en AC lux, så tror jeg du vil både sykle og surfe i sommer. Bare tren regelmessig. Selv med min grad III gikk jeg på ski 3 måneder etter skaden (først da det ble skiføre) og perset på de rennene jeg var med på ICON_SMILE

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: eirikbk] #1576348 28/03/2013 09:40
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Det er nå snart tre år siden min luksasjon grad tre. Etter å sakte men sikkert fått skulderen tilbake ved vanlig rolig arbeide har jeg pusset opp kjeller og bært flerfoldige sekker med sand. Jeg har ingen smerter her jeg sitter, men jeg stoler ikke skikkelig på leddet. Kjenner jeg kvier meg til å stå på ski/brett da bare tanken på å falle på skulderen gjør meg kvalm. Samtidig trenger jeg en del manual på arm/skulder og jeg må si at den klager lite når jeg trener. Men i perioder når jeg har vært godt trent, så føles det veldig stramt og stikkete i venstre skulder der lukasjonen fant sted.

Det er utrolig hvor kort tid det tok før skulderen var helt brukbar, men første overraskelse kom da jeg tok et stup fra 3-meteren. Når jeg traff vannet kjente jeg at hele skulderen støtet bakover og den stikkende smerten kom tilbake. Det var frustrerende....

Utforsykling var heldigvis HELT uproblematisk! Kjente ingenting i skulderen. Takk og pris.

Etter å ha skrubbet nettet for info, så fant jeg denne PDFen som med litt dekoding kanskje kan gi dere litt info om de operasjonene som er tilgjengelige og tilbakemeldingene på disse. Jeg kommer ikke til å operere før jeg evt. kjenner plager. Men drømmen hadde vært om de kunne klonet/produsert nye pakninger... jeg mener ligamenter som kunne oppereres inn sammen med nye sener med påfølgende heleperiode. Linken er rett under overskriften:
http://www.artroskopi.no/nyheter/faglig/...kasjon.pdf/view

Det positive er vel at vi aldri vil trenge skulderputer....

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1576384 28/03/2013 11:10
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg har selv slitt med luksasjon av skulderleddet i mange år, først en posterior luksasjon og de påfølgende 13 (..) har vært anteriore, altså i fremkant.

Jeg ble operert artroskopisk i 2008 og har vært ganske bra, bortsett fra at skulderen gikk ut av ledd nok en gang i 2009, men ikke siden.

Har tatt MR som viser at jeg har slått opp skaden (Bankart lesion) i skuldra, som jeg ble operert for. Har ikke tenkt å gjøre noe med det fremover, men som Bjørnson sier så er det visse stillinger hvor jeg ikke stoler på skuldra i det hele tatt, og dette er i stillinger over 90gr abduksjon (også kjent som apprehension position).

TL;DR: gjør rehab etter operasjon, ikke slurv.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support