Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp-for lavt styre på temposykkel

Hjelp-for lavt styre på temposykkel #1009927 20/08/2010 18:50
H
Helgeleo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Kjøpte meg en temposykkel og trodde jeg skulle sykle fort, men får ikke taket på det. Jeg har en terskelpuls på 165. På temposykkelen puster jeg som en hval med 160 i puls og jeg kommer ikke noe særlig høgere på en 10 km tur. Teorien min er at jeg har for lavt styre. Problemet er at jeg ikke kan justere styret høgere.

Finnes det en sak som kan forlenge røret fra gaffelen eller noe?

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: Helgeleo] #1009933 20/08/2010 18:57
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Eller tøye hofta og kjøpe en pilatesrulle? Søk på foam rollet mtb på youtube

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: Rockefoten] #1009934 20/08/2010 19:04
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Interessant. Hva er poenget med denne "foam rolleren"? Uttøying?

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: Neko] #1009965 20/08/2010 19:38
thue Offline
Besatt
Besatt
Jeg slet med akkurat det samme som deg i starten. Når det gjelder temposykkel så tar ting rett og slett tid.

Jeg begynte å kjøre de mellomlange øktene (sone 1) på temposykkelen med mest mulig tid i bøylen. Og begynte å kjøre nesten alle hardøktene på temposykkelen.

Min efaring er at jeg brukte en del nye muskler når jeg satt meg på temposykkelen, og disse musklene trengte litt tid på å bli vant til det arbeidet de ble bedt om ICON_WINK

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: thue] #1009991 20/08/2010 20:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sett opp styre er mitt tips. Så får du heller jobbe deg nedover.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: olechr] #1010013 20/08/2010 20:38
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: olechr

Siden han sier:

Sitat: Helgeleo
Problemet er at jeg ikke kan justere styret høgere.

...?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: Hæ?] #1010031 20/08/2010 20:51
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Hæ?
Sitat: olechr

Siden han sier:

Problemet er at jeg ikke kan justere styret høgere.

...?

Man kan da alltids kjøpe stem med 35-graders vinkel. Om det ikke allerede er gjort. Jeg har tilogmed sett justerbart stem på en Giant-temposykkel vi har hatt inne på verkstedet ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: bjerkseth] #1010036 20/08/2010 20:59
H
Helgeleo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sykkelen har en Vision tempostyre(tempostyre med integrert stem)så det er ikke så enkelt

Sitat: bjerkseth
[quote=olechr]Sett opp styre er mitt tips. Så får du heller jobbe deg nedover.

Man kan da alltids kjøpe stem med 35-graders vinkel. Om det ikke allerede er gjort. Jeg har tilogmed sett justerbart stem på en Giant-temposykkel vi har hatt inne på verkstedet ICON_WINK

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: Helgeleo] #1010050 20/08/2010 21:18
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sykkelen har en Vision tempostyre(tempostyre med integrert stem)så det er ikke så enkelt

Sitat: bjerkseth
[quote=olechr]Sett opp styre er mitt tips. Så får du heller jobbe deg nedover.

Da har du ett problem:
- Sjekk om det er mulighet for å heve armputene noe.
- Eller kjøp nytt styre - med separat stem.

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: alfred] #1010543 21/08/2010 19:27
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har det samme styret, en ganske ubrukelig sak må jeg si. Justering av stilling er det aller viktigste i tempo og at Vision da selger dette dustesyret er lite gjennomtenkt syns jeg.

Uansett, jeg trodde jeg hadde akkurat det samme problmet som deg men det har gått seg til. I utgangspunktet ønsker man jo å sitte så lavt som mulig så det er et poeng å jobbe med nettopp dette. Nå etter en sesong og etterhver noen timer i bøylene (dog ikke så mye som planalgt og ønsket) ønsker jeg meg faktisk enda lenger ned.

Har du forøvrig sjekket at du sitter så nærme kranken som mulig?
Det kan godt tenkes at det blir riktigere hvis du skyver setet så langt fram som det går (husk UCI og 5 cm bank senter av krank).

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: sigmund1] #1010575 21/08/2010 19:59
kjull Offline
Besatt
Besatt
Noen skudd i luften rett fra hoften:

Hvor gode de er vet jeg ikke, men styrerørsforlengere finnes:

F.eks:

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/arti...-1_8-svart.html

Se litt på hvordan du sitter også:

- Sitt så langt frem som du kan ifht kranken (setetuppen 5cm bak krankens loddlinje).
- "Vri" hele hoftepartiet/bekkenbeinet eller hva det heter og sitt med tyngdepungtet litt lenger foroverrotert ifht std. racer. Vurder nytt sete om dette ikke er komfy. ISM Adamo er et alternativ her. John Cobb har også noen "tempo/tri" seter a la dette. Tanken min er - første ryggvirvel skal peke mest mulig forover, minst mulig oppover.
- Sjekk at det ikke er overarmene som "lukker" brystkassen og gjør pusting tyngre.
- og så ordner du TITS = Time In The Saddle :-)

Om det fremdeles føles lavt - kanskje du kan heve paddingen til armene på bukken vha noen spesialskruer?

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: sigmund1] #1010589 21/08/2010 20:13
H
Helgeleo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Takk for tips.

Jeg har ikke mer en noen timer i tempostilling, men for lavt er jeg sikker på at jeg ligger siden jeg ligger parallelt med overrøret og jeg mener jeg presser på lungene slik at jeg ikke får nok luft.

Jeg har en fin tempoløype her som er 10 km og veldig flat.
Syklet denne å 14:25 med temposykkel/platehjul/tempohjelm. Kjørte det jeg var god for, men var 5 slag under terskel. Sykler dette strekket på under 15 minutt med racer.

Den delen av styret som klemmer styret fast på rør fra gaffel er 50 mm høg. Jeg stilte opp styret 23 mm slik at jeg klemmer rundt 2 cm av røret- tør ikke mer. Stilte ned setet et par cm og frem så langt jeg klarte. Fikk dermed litt mer bueform på ryggen. Syklet samme løype på 14:30 med ikke helt gode bein, men følte at dette var en bedre stilling.

Jeg er 192 cm og har 96 cm beinlengde. På racer klarte jeg nesten å komme langt nok bak med 45 mm setback setepinne.

Målte avstanden på senter krank til setetupp på temposykkelen nå. Den er 10 cm. Skal klare et par cm til ved å stille sete forbi max-grensen. Skal prøve dette og ta en ny testtur i morgen siden det ble hviledag i dag :-)

Sitat: sigmund1
Jeg har det samme styret, en ganske ubrukelig sak må jeg si. Justering av stilling er det aller viktigste i tempo og at Vision da selger dette dustesyret er lite gjennomtenkt syns jeg.

Uansett, jeg trodde jeg hadde akkurat det samme problmet som deg men det har gått seg til. I utgangspunktet ønsker man jo å sitte så lavt som mulig så det er et poeng å jobbe med nettopp dette. Nå etter en sesong og etterhver noen timer i bøylene (dog ikke så mye som planalgt og ønsket) ønsker jeg meg faktisk enda lenger ned.

Har du forøvrig sjekket at du sitter så nærme kranken som mulig?
Det kan godt tenkes at det blir riktigere hvis du skyver setet så langt fram som det går (husk UCI og 5 cm bank senter av krank).

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: kjull] #1010644 21/08/2010 21:05
H
Helgeleo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
kjull, akkurat en sånn dings jeg håpte noen hadde lagd. Skal prøve den :-) Takker for de andre tipsende også :-)

Sitat: kjull
Noen skudd i luften rett fra hoften:

Hvor gode de er vet jeg ikke, men styrerørsforlengere finnes:

F.eks:

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/arti...-1_8-svart.html

Se litt på hvordan du sitter også:

- Sitt så langt frem som du kan ifht kranken (setetuppen 5cm bak krankens loddlinje).
- "Vri" hele hoftepartiet/bekkenbeinet eller hva det heter og sitt med tyngdepungtet litt lenger foroverrotert ifht std. racer. Vurder nytt sete om dette ikke er komfy. ISM Adamo er et alternativ her. John Cobb har også noen "tempo/tri" seter a la dette. Tanken min er - første ryggvirvel skal peke mest mulig forover, minst mulig oppover.
- Sjekk at det ikke er overarmene som "lukker" brystkassen og gjør pusting tyngre.
- og så ordner du TITS = Time In The Saddle :-)

Om det fremdeles føles lavt - kanskje du kan heve paddingen til armene på bukken vha noen spesialskruer?

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: Helgeleo] #1010697 21/08/2010 22:29
Hansi Offline
Entusiast
Entusiast
Magen skal vel ligge parallelt med underlaget (vegen) ?

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: Hansi] #1010986 22/08/2010 14:40
H
Helgeleo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Wow, skal si det hjalp å stille frem sete. Forbedret tiden på 10 km løypen min med 33 sekunder. Tid 13min 55s

Mangler litt setehøyde så jeg bestiller en setepinne uten setback. Har da mulighet til å stille sete enda mer frem om jeg vil.

Re: Hjelp-for lavt styre på temposykkel [Re: kjull] #1571988 18/03/2013 16:48
C
ChrissCross Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Cobb kommer til Norge i april. Frem til da kan du finne Cobb Cycling Norge på Facebook, ellers info@cobbcycling.no eller cobbcycling.com...

Både Facebook siden og cobbcycling.com har bra info om sittestilling og aerodynamikk.

Moderator  support, Valentino