Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

6 punkteringer

6 punkteringer #1009367 20/08/2010 06:32
K
krisosn Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Som overskriften sier har jeg den siste tiden punktert ikke mindre enn 6 ganger på jobbsykkelen. Siden hverdagen har inneholdt mer trilling enn sykling i det siste, går jeg nå til det skritt å søke forumets hjelp i det som burde være ”kunne-å-fikse-selv-punkt-nummer-en”. En skulle gjerne tro at noe slik skyldes et fremmedlegeme i dekket, men den gang ei. Har en misstanke om hvor problemstillingen sitter, men tar med en komplett liste over punkteringer for å lufte min frustrasjon.

1. Punktering: Slange sprukket opp i en skjøt, lapper
2. Punktering: Lappen hold vist ikke, setter på en slange jeg har liggende
3. Punktering: Heller ikke denne slangen er helt tett, en gammel lapp fra Clas Ohlson lekker, setter på ny slange.
4. Punktering: Luften hveser ut på to sek, hull langs innfesting til ventilen. Setter på ny slange
5. Punktering: Kommer kun 500 meter på vei til jobb, nytt hull langs innfesting til ventilen, borrer opp ventilhullet i felgen og setter inn ny slange med bilventil.(Har tidligere brukt presta)
6. Punktering: I dag, all luften forsvinner 5 meter fra sykkelstativet ved jobben, misstenker hull langs innfesting av ventilen.

Så, hva I alle dager kan de skyldes att ventilen blir nærmest dratt ut av slangen? Forsøker å gjøre pumpingen så forsiktig jeg bare kan, samt sørge for at ventilen står helt rett i forhold til hjulet. Kan ikke se noen forskyving av dekket på felgen heller. Er det noen som har vært borti noe lignende?

Re: 6 punkteringer [Re: krisosn] #1009416 20/08/2010 07:15
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sjekket felgbåndet?
Er du 100% sikker på at ventilhullet i felgen ikke har noen skarpe kanter, noe som stikker ut?
Rengjort inni dekk/felg (at det ikke er småsteiner eller noe igjen fra tidligere skifting?

Re: 6 punkteringer [Re: simson] #1009425 20/08/2010 07:27
Østmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvorfor borret du opp?
Har selv vært plaget av at skarpe kanter gnagde i ventilhalsen.

Uten felgbånd
- filet med liten rundfil i felgens ventilhull
- tok 4 cm elektrikertape som jeg hullet midt på med vanlig papirhullemaskin
- dette har nå fungert i 2 år uten å bytte tape eller nye giljotinopplevelser. Tapen gir glatt gjennomføring av ventil
- skarpe kanter i felgen ble forårsaket at jeg stadig byttet dekk og benyttet håndpumpe som jeg ikke klarte å holde i ro. Metallet i ventilen gnagde skarpe kanter i felgen.

Med felgbånd
Gult og stivt felgbånd forskjøv seg på felgen. Tok til slutt litt seigt hobbylim og limte fast felgbåndet. Det skarpe felgbåndet sluttet så å tygge på ventilhalsen.

Re: 6 punkteringer [Re: simson] #1009426 20/08/2010 07:28
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Det kan tenkes at slangen "limer" seg til felgen, og trekkes rundt av dine supertråkkekrefter, slik at ventilen nærmest rives av.

Forsøk å ha talkum i dekket, slik at du reduserer friksjonen mellom dekk og slange. Jeg har god erfaring med dette.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: 6 punkteringer [Re: voldemort] #1009459 20/08/2010 07:58
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg hadde en svak forhøyning i felgbåndet akkurat ved ventilen. Det hadde bygget seg opp litt, bare litt, sand under der. Dette var nok til hyppige punkteringer i ventilfestet.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: 6 punkteringer [Re: oyvin] #1009590 20/08/2010 10:40
K
krisosn Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Hmmm, jeg borret fra felgens ytterkant og inn i mot sentrum, men dette var etter at jeg allerede hadde hatt to punkteringer av samme type med prestaventil.

Bruker håndpumpe jeg også, så kan være at problemet ligger her. Mulig at felgbåndet kan føre til en slags skade, har ikke sett for meg at dette var skarpt nok til å utgjøre noen belastning, men her kan ingenting utelukkes.

Jeg får finne frem sterkt lys og forstørrelsesglass og gjøre en mer utførlig undersøkelse i kveld... Takk for gode tips!

Re: 6 punkteringer [Re: krisosn] #1009602 20/08/2010 10:52
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
jeg hadde samme problemet med at slangen ble punktert ved ventilen på jobbsykkelen. Etter å ha filt og borret opp hullet og testet masse forskjellig og brukt flere slanger så kjøpte jeg nye hjul, da dette er jobbsykkel og er avhengig av at den fungerer 5 dager i uka, 47uker i året ICON_SMILE

facebook.com/secondhandsessions

Moderator  support