Anbefaler Rock 'n' Roll Gold eller Extreme. Disse holder møkk vekk, og gjør rengjøring enkelt. Sprut på, vent, tørk av, tørk av, tørk av. Og det gjør du etter 1-2 turer. Ville kanskje gått for Extreme for Det Store GRUSomme rittet som går neste helg. Selges hos utvalgte butikker i bl.a. Oslo eller sjekk www.ministryofstasj.no for andre forhandlere. MoS er stengt frem til midten av september.
Har begynt å bruke Rock'n Roll i år og er mektig imponert, spesielt over Extreme-varianten under våte, gjørmete forhold.
Ang. rengjøring plukket jeg opp et supert produkt på Milslukern forleden: Fenwick's Foam Degreaser. Skumbasert avfetting. Prøvde det på kjede og krans i går og ble imponert over resultatet.
Jeg bruker Muc-off, samme som ellers på sykkel og er biologisk. Fungerer veldig bra. Heller oppi kjederensekasset og snurrer dette rundt i 1-2 minutter. Spyl etterpå.
Stemmer det at oljer med teflon er et sant hel.... å få renset av kjedet? Har forsøkt meg på et par merker (hvis navn ikke er notert før de gikk i søpla), som det var plent umulig å få av igjen med vanlig vask (Muc-off). Felles for dritten var at de inneholdt teflon. Spørsmålet er om det er nøkkelen til problemene eller om jeg har lagt dette stoffet for hat på sviktende grunnlag. Noen erfaringer?
Roger, som holder seg til Pedro's og er happy med det.
Tenkte jeg skulle teste ut Rock'n Roll kjedeolje... Noen som veit om en nettsjappe som ikke er utsolgt for store flasker Rock'n Roll Gold/Extreme? Eller om det vil ta lang tid før det vil være mulig å få tak i dem hos Milslukern igjen?
Den Rock&roll saken. Kan man med fordel bruke den på resten av drivverket? Og i så fall hvor mye og hvordan?
Ja, dette lurte jeg på i går også faktisk. Drammensrittet så fungerte selve kjedet veldig bra og var blankt, men hoppet litt på girene noen ganger fordi kassetten bak ble fylt med grus/gjørme. Utfordringen er kanskje å få tørket av kassetten godt nok...!!??
Man skal ikke smøre tannhjul. Man skal IKKE smøre tannhjul. Tørk av kjedet skikkelig og evt. tannhjulene når du har smurt kjedet (med RnR, seff). Da blir det mindre gniss. Du kan evt. bruke på rotasjonspunkter på girene, men da må alt ekstra tørkes vekk.
Stemmer det at oljer med teflon er et sant hel.... å få renset av kjedet? Har forsøkt meg på et par merker (hvis navn ikke er notert før de gikk i søpla), som det var plent umulig å få av igjen med vanlig vask (Muc-off). Felles for dritten var at de inneholdt teflon. Spørsmålet er om det er nøkkelen til problemene eller om jeg har lagt dette stoffet for hat på sviktende grunnlag. Noen erfaringer?
Vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg har en interessant bemerkning ang teflon i sykkeloljer. Oljer med teflon er bare en gimmick, iallefall ifølge Jonathon Smith som produserer sykkeloljer av merket Fenwick's. Han sier at oljen i et sykkelkjede aldri vil komme opp i en driftstemperatur som forsvarer bruk av teflon. I praksis vil leddene i et kjede under bevegelse presse teflonpartiklene ut av leddene og de er ikke flyktige nok til å komme tilbake igjen før temperaturen er mye høyere enn i et sykkelkjede.
Jeg skulle ønske det var litt olje i R'N'R, så kjedet ikke rustet så fælt etter hver eneste runde med hageslangen uten påfølgende tørking og smøring før lagring i boden.
Derfor man bruker voksbaserte smøremidler som f.eks. Rock'n'Roll
Voksbaserte smøremidler har faktisk samme egenskap, voksen er ikke flytende, og vil derfor bli presset vekk fra kontaktpunktene både på/i kjedet og tannhjul, og kommer ikke tilbake dit av seg selv. Noe som igjen medfører mer støy fra kjedet og hurtigere slitasje. Syntetiske oljer som er flytende vil i større grad kunne "bevege" seg fritt i og rundt kjedet.
Derfor man bruker voksbaserte smøremidler som f.eks. Rock'n'Roll
Voksbaserte smøremidler har faktisk samme egenskap, voksen er ikke flytende, og vil derfor bli presset vekk fra kontaktpunktene både på/i kjedet og tannhjul, og kommer ikke tilbake dit av seg selv. Noe som igjen medfører mer støy fra kjedet og hurtigere slitasje. Syntetiske oljer som er flytende vil i større grad kunne "bevege" seg fritt i og rundt kjedet.
Basert på dette, er f. eks. TF2 Extreme et godt alternativ ved våte forhold.
Jeg bruker for tiden en kjedeolje på en grønn spayboks - TF heter den visst. Så i går at den inneholder teflon. Renser kjedet med diesel og det virker problemfritt å få det av og i bruk generelt. Diesel smører jo også kjedet. Jeg får heller ikke denne oljen av med Muck Of og lignende, men det tror jeg bare er bra. Det er et tegn på at det sitter godt under våte forhold. Fikk problemer med tørt kjede i birken i fjor pga været (som så mange andre), og måtte stoppe og smøre på en av de første servicepostene. Husker ikke hva jeg hadde smurt med da, men tror ikke jeg hadde brukt noen tykk olje. I år har jeg tenkt å smøre kjedet godt inn en blanding av en vanlig kjedeolje og en tykk - extreme type olje. Mener det er Pedro jeg har. Er det noe galt i det? Noen tips? eller er det bare RnR alle sverger til nå?
Jeg skulle ønske det var litt olje i R'N'R, så kjedet ikke rustet så fælt etter hver eneste runde med hageslangen uten påfølgende tørking og smøring før lagring i boden.
Du må slutte å kjøpe kjede på Biltema. Dyre kjeder ruster ikke så lett.
Jeg bruker for tiden en kjedeolje på en grønn spayboks
Ulempen med kjedeoljer på sprayboks er at det er mer grisete, det er fort gjort å få olje på bremseskiver, hjul, kjedestag etc hvor det ikke skal være. Vet at de feks. på Milslukern ikke vil selge sprayoljer av denne grunn. En annen ting er at de ikke har like gode smøreegenskaper som flytende oljer. Fenwick's sier at de har målt sin sprayolje til å ha 5 ganger så god smøreevne som wd-40/crc type spray, men allikevel har den ikke på langt nær så gode smøreegenskaper som de syntetiske oljene de lager på dråpeflasker.
Trodde XTR burde holde, men så feil kan man ta.
Hvis kjedet ditt ruster er det fordi det ikke har noe beskyttende belegg(les: olje, voks) på de stedene rusten oppstår. Og rusten trenger ikke nødvendigvis komme av at du akkurat har spylt kjede og ikke fått det tørt nok, det kan være pga. kondens som oppstår om natten i boden din.
Ulempen med kjedeoljer på sprayboks er at det er mer grisete, det er fort gjort å få olje på bremseskiver, hjul, kjedestag etc hvor det ikke skal være. Vet at de feks. på Milslukern ikke vil selge sprayoljer av denne grunn. En annen ting er at de ikke har like gode smøreegenskaper som flytende oljer. Fenwick's sier at de har målt sin sprayolje til å ha 5 ganger så god smøreevne som wd-40/crc type spray, men allikevel har den ikke på langt nær så gode smøreegenskaper som de syntetiske oljene de lager på dråpeflasker.
Det er samme innhold i TF2 sprayflasker og vanlige plastflasker. WD40/5-56 er ikke smøremidler, men rustløsere, så det skulle bare mangle at en kjedeolje hadde bedre smøreegenskaper enn disse.
Ulempen med kjedeoljer på sprayboks er at det er mer grisete,
Takk for en interessant tilbakemelding. Her bør kjemiingeniørene på forumet kunne bidra ;-). Hva mener du man bør bruke under meget våte/møkkete forhold - som f.eks. til birken nå til helgen - som ser ut til å bli nok et møkkaritt?